Samsung UE46EH5000 Review

gr8-jen 3 februari 2013, 6.776 views

Samsung UE46EH5000

Pluspunten

• Zeer laag energieverbruik
  • Niet teveel poespas waar je indirect voor moet betalen
  • Uitstekende beeldweergave

Minpunten

• Maximaal 2 x HDMI
  • Bijgeleverde voet laat tv achterover hellen

Na mijn energierekening was ik opeens op zoek naar een TV hooguit de helft aan energie zou verbruiken ten opzichte van mijn huidge TV.

Na wat zoeken kwam ik op de huidige tv.
Dit is gelijk een met smalle bezel voor deze prijsklasse. Bovendien had deze de juiste prijs voor waar het voor wordt gebruikt:
Video weergeven met een hoge resolutie en zo weinig mogelijk poespas eromheen. Het is dus geen SMART tv maar heeft een uitgebreid menu om beeld aan te passen en energie besparende instellingen te activeren.

De weergave is zeer goed te noemen. Mijn mediaspeler geeft een zwart beeld bij lange inactiviteit en zwart wordt zo goed weergegeven dat ik meerdere keren dacht dat de TV uitstond.

qua bouwkwaliteit is wel iets aan te merken maar voor mij geeft het geen beperkingen:
Voor sommige mensen met 2 of meer aan randapparatuur kan het een nadeel zijn dat er maximaal 2 HDMI aansluitingen zijn.

Onderop de tv is een "dikke" knop die als joystick gebruikt kan worden om onder andere:
- aan/uit te zetten
- ingangssignaal te kiezen
- video af te spelen via ingebouwde USB poort

Het zal voor veel mensen handig zijn maar ik heb liever meerdere knoppen met maar een of 2 functies per knop. Gelukkig voor mij en mensen die hetzelfde denken zit er een handzame en logisch ingedeelde afstandsbediening bij.

De tv voet geeft stabiliteit aan de tv maar is niet draaibaar. Dit is de eerste keer dat ik dat tegenkom bij Samsung. Waarschijnlijk was dit de manier om te besparen bij het ontwerp. Ook was dit de eerste voet die ervoor zorgde dat de tv achteroverhelde. Wat er wel voor zorgt dat de tv belevenis iets moeilijker wordt als de tv hoog staat ten op zichte van de kijker. Mijn vermoeden is dat men er vanuit gaat dat 46 inch aan de muur wordt opgehangen wat ik binnenkort ook wil doen als ik de tijd heb.

Het beeld glanst ook iets meer dan mijn vorige tv's. maar wanneer er voor wordt gezorgd dat er geen direct licht achter de kijker is geeft dit geen problemen.

Maar de reden waar ik de tv voor heb gekocht maakt mij het meest gelukkig.
Standaard ligt het verbruik op 42 Watt, wat zeer laag te noemen is. Indien nog het beeld wordt aangepast naar bijvoorbeeld standaard "Movie" blijft het verbruik nog onder de 60 Watt. Uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar de standaard instellingen omdat de kleurweergave al precies goed was voor mij. zie het commentaar over het weergeven van zwart.
Standby ligt het verbruik zo laag dat dit niet kan worden gemeten door mijn meter dus dit heeft ook mijn goedkeuring.

Voor mijn gevoel dus de meest zuinige veredelde monitor die momenteel te vinden is.

Heb jij ook een Samsung UE46EH5000?

Welk commentaar over zwart? Hoe stel jij de kleurwaarden naar jouw smaak in en wat is die dan?
Ik heb de kleurwaarden aangepast d.m.v. " saturation" en dergelijke. naderhand ben ik toch voor de standaard fabrieks instellingen gegaan omdat dit over het algemeen de beste kleuren gaf bij zowel series en films. er worden in het menu 3 verschillende standaard instellingen gegeven naast het individueel aanpassen van de saturation, Luminance en dergelijke. "Movie" geeft een wat donker beeld wat ik niet geweldig vond bij de series, en een derde die een totaal donker beeld gaf. Vandaar dat ik weer de "Default" waarde koos.

De goede zwartwaarde had ik ontdekt doordat ik geeneens kon zien dat de tv aan staat als deze zwart beeld moet laten zien omdat de mediaspeler dit als screensaver gaf.

[Reactie gewijzigd door gr8-jen op 4 februari 2013 22:01]

Net deze tv gekocht en de voet bijna verkeerd gemonteerd zodat hij achterover helde, met andere woorden je voet zit er verkeerd op.
Het scherm moet je verticaal op de voet schuiven, ik maakte ook de verkeerde beweging en draaide hem er de eerste keer op.
Als de voet er goed opzit staat de TV kaars recht.

[Reactie gewijzigd door F55 op 23 november 2013 11:14]