Specificaties CF II - Bekijk alle specificaties

Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards Review

jesper86 4 februari 2013, 11.640 views

Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards

Pluspunten

• Degelijke bouw.
  • Past het dan werkt het.
  • Geen merkbaar snelheidslimiet.
  • Inclusief bewaar-doosje.

Minpunten

• Bepaalde camera's / readers ondersteunen Type II niet.

Introductie.

Compact Flash, de grotere broer van het bekende SD kaartje. Hoewel deze vroeger ook in consumenten camera's te vinden was zit hij nu vooral nog in professionele apparatuur. Een voordeel is dat ze over het algemeen zeer snel (kunnen) zijn, en bovendien ook wat steviger aanvoelen en vasthouden. Een nadeel echter is dat ze, onder andere vanwege vraag & aanbod, en de ingebouwde controller ook vrij duur zijn.

Vandaar dus deze adapter. Voor het geld van deze adapter kan je ongeveer een 8GB 'native' CF kaartje kopen, maar zoals vele heb ik al een aantal mooie SD kaartjes in mijn bezit, waaronder ook 1 van 32GB. Voor mij dus de voordeligste optie, en bovendien is een sd-kaartje wèl altijd uit te lezen in één van de vele cardreaders te vinden in laptops, tv's of een NAS.

Let op:

(1) Dit is een Compact Flash Type II kaartje wat betekend dat deze 5mm dik is in plaats van de 3.3mm dikte van een Type I kaartje. Dit is enkel het middenstuk wat een ophoging heeft, de randen blijven 3.3mm. Niet alle camera's of readers ondersteunen dit. Ook moderne camera's zoals de Nikon D800 heeft er vreemd genoeg voor gekozen om de 1.7mm ruimte te besparen.
(2) Dit is DeLOCK's tweede versie van de adapter met enkele verbeteringen waaronder ondersteuning van MicroSD kaartjes in een SD adapter. Te herkennen aan product nr. 61796. (de oude was 61590)

Het verschil in dikte van Type 1 links, en Type 2 rechts:

Techniek.

Zo ver ik weet is Type II technisch gewoon hetzelfde als Type I, enkel de dikte is dus anders. Er is wel een belangrijk verschil met SD, namelijk dat CF een eigen ATA controller heeft ingebouwd. Vandaar dat 32GB gewoon kan werken in een jaren oude camera, het is dan namelijk de adapter die SDHC / SDXC support, niet de camera. Dit maakt de adapter 'ingewikkelder' en dus ook kostbaarder dan een simpele MicroSD naar SD adapter, waar enkel de connectors doorverbonden worden.

Werking.

Ik heb alle kaartjes in de foto bovenaan (en meer) getest, ook de MicroSD, en alles werkt probleemloos in mijn Canon EOS 400D. Met ongeveer 10MB per RAW en een 32GB kaartje is 3160 foto's het resultaat.

Snelheid.

Is gewoonweg de snelheid van het kaartje. De adapter lijkt geen limiterende factor te zijn. Zoals ook de claim van DeLOCK zelf.

Bouwkwaliteit

Niks mis mee. Stevig stuk plastic frame met aluminium boven en onder (passieve koeling waarschijnlijk). De SD kaartjes duw je er in met het bekende spring-release systeem, ook dat voelt vertrouwd aan. Echter steekt het kaartje nergens uit dus je moet wel even je vinger goed positioneren om hem goed vast te duwen of lost te klikken. Na een paar keer oefenen is het geen probleem meer.

Conclusie.

Voor iedereen die een camera of anders heeft waar alleen CF kaarten in kunnen, maar toch gewoon de veelzijdigheid en voordelige SD kaartjes wil blijven gebruiken. Het product doet gewoonweg precies wat het moet doen, alleen niet vergeten te checken of het wel gaat passen.

--- einde review ---

Product Omschrijving

This Compact Flash Adapter by Delock enables you to use SDHC or MMC memory cards for your camera with Compact Flash slot. Just insert the SDHC or MMC card into the adapter and then into your camera. The data transfer rate depends on the memory card you use.

Specificaties

• CF type II
• Supports following memory cards:
SDHC, micro SDHC*, T-Flash*, SDXC, MMC, MMC 4.0,
RS-MMC*, RS-MMC 4.0*
* with Adapter (Adapter not included into the package content)
• Supports memory SDXC up to 2 TB (exFAT)
• Dimension (LxWxH): 42,8 mm x 36,4 mm x 5,0 mm
• Supports IDE UDMA and CF Fast DMA mode

Package content

• Retail Box
• CF Adapter
• Plastic bewaar-doosje

Product Website

Edit: 2013-05-25 _ Stevige verduidelijking van de tekst.

Heb jij ook een Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards?

Dank voor de review, mede op basis hiervan heb ik zojuist de micro-sd variant besteld (DeLock nr. 61796). Dat is trouwens een CF type I. Ik gebruik tot dusver een CF 4GB sandisk extreme die minimaal 30mb/s kan schrijven.
Omdat de behoefte aan meer ruimte er al een tijdje is keek ik naar 32GB CF kaartjes, en die beginnen rond de ¤45,-. De adapter kon ik voor ¤15,50 bestellen, dat in combinatie met een snelle ush-1 micro-sd van Transcend die 25MB/s kan schrijven en 90MB/s lezen voor ¤27,- maakt dat ik goedkoper uit ben en meer flexibel voor in de toekomst.
Mijn Sony A300 is vergelijkbaar met jouw Canon 400D en maakt ook 10MB raws, dus ik verwacht geen problemen. Ook mijn huidige micro-sd class 10 kaartjes zullen het waarschijnlijk gewoon goed doen.
Als het goed is past de adapter ook in mijn USB3 cardreader. In dat geval kan ik nog wat testen doen en zal ik binnenkort als ik alles binnen heb wel eens een review schrijven.
Dank je voor je review,
Mede door de introductie van WiFi in moderne SLR's en het "gedoe" met CF kaarten wisselen en kabels aan mijn gear, heb ik ook een CF-SDHC/X aangeschaft voor ¤ 9,50 van een onbekent generiek merk uit het oosten, deze wekt perfect en voldoet aan al mijn verwachtingen met al mijn SDHC's in al mijn gear.

Het vervelende is dat deze CF-SDHC/X kaart alléén in combinatie met de Toshiba FlashAir 8Gb SDHC werkt in mijn oudste Bridge-camera en NIET in de nieuwere DSLR's , nu heb ik al een aantal revieuws gelezen over CF adaptoren die wel goed werken met deze combo in recentere DSLR's en Briges, dus vermoed ik dat het te maken heeft met de controller en hoe de SDHC word gevoed of is afgeschemd, ik ben er nog niet helemaal achter maar volgens de specs van al mijn gear kunnen ze de Type II aan en ook de CF-Microdrve te meer daar de oude ontwerpspecs van IBM nogal een stroomslurper is t.o.v. de alternative en modernere CF kaarten waar stroom-consumptie juist géén isue is, denk ik niet dat de moderne FlashAir en Eye-Fi kaarten daar op stranden.

Voor wat de afscheming betreft heb ik nog wat testen te gaan, alle SLR's hebben een standaard CF-slot met een GND HF kast zo ook de Bridge-camera waar het dus perfect werkt.

Wat ik graag wil weten is of 1 van de gebrukers die hier mede n.a.v. dit mooi geschreven revieuw er ook mee aan de gang zijn gegaan, dergelijke ervaringen hebben met waar ik tegen aan loop en hun ervaringen willen delen en hoe ze dit hebben opgelost.

nb ik zal géén tweaker zijn, als ik er niet het naadje van de kous van wil weten, te meer omdat de Vak-handel en hun medewerkers en blijkbaar géén verstand van hebben en meer op de verkoop van de nieuwste modellen uit zijn dan ons een mooi alternatief zoals de CF-SDHC/X adaptor aan te smeren zodat we van de reeds geïnvesteerde geld in gear, nog wat jaartjes mee kunnen verlengen.

Ik heb zelf even mijn oude Veltstekte meter afgestoft en moet nog een 9V batt aanschaffen zodat ik het afscherm verhaal kan meten en uitsluiten of tackelen met een tweek ;) zoals een antenne extender of een HF-versterkertje? wellicht is dat een oplossing? of toch de voedding?

Ik ben benieuwd,.....