Specificaties all-in-one (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Epson Expression Premium XP-800 Review

Ves 15 februari 2013, laatste update op 19 maart 2013, 2.772 views

Epson Expression Premium XP-800

Pluspunten

• Uitgeeflade gaat automatisch open
  • Cloud printing
  • 2 invoerlades voor papier

Minpunten

• Uitgeeflade gaat niet automatisch terug.
  • UItgeeflade gaat niet altijd open.
  • Hoog inktverbruik.
  • Afdruk kwaliteit tekst matig
  • Afdruk papier mag standaard niet te dik zijn.

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 2
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 1
Inhoud:
  • 5 cartridges (1 zwart, 1 cyan, 1 magneta, 1 geel en 1 zwart speciaal voor foto's
  • stroomkabel
  • printer
  • Handleiding
  • Software CD-rom
  • Firmware updates op de printer zelf
Gezien de vele positieve reviews online werd de Epson XP-800 mijn keuze. De feature set is zeer hoog en de printer ziet er prachtig uit.

Als je de printer uit de doos neemt zitten de delen die los zijn of kunnen bewegen goed afgeplakt. Helaas geen klein pakketje met Epson papier/fotopapier om wat voorbeelden te kunnen uitdraaien.
Op de CD-rom zit veel software, zelfs een OCR programma wat niet altijd zo is. Tijdens de installatie wordt er online zelf gezocht naar de nieuwste updates. Voor de rest verliep deze soepel.
Veel van de programma's zijn niet echt nodig. Epsons paradepaardje is Epson Connect. Hun versie van cloud printing.

De kaartlezer is netjes verborgen achter een klepje boven de USB port.De houder om CD labels te maken zit helemaal onderin. Aan beide zijde zit een een gleuf waarmee je de bovenkant netjes kan optillen om de scan plaat zichtbaar te maken. Vooraan zit ook een gleuf hiervoor.

De touch screen. Geeft je meteen toegang naar de belangrijkste toepassingen. Afhankelijk van wat er wordt gedaan reageert het scherm hier ook op. Alleen bij het terug duwen gaat het wat stroef.
Leuk is als je een opdracht geeft dat gedeelte met het scherm automatisch omhoog gaat en de uitgeeflade vanzelf naar buiten komt. Heel lekker als je ergens onderweg bent en iets al meteen wilt printen. Helaas als de uitgeeflade in het apparaat zit kan de printer continue bezig blijven maar de opdracht wordt niet uitprint omdat de lade voor een of anderen reden niet kan 'uit spuugt'. Na het uittrekken van de uitgeeflade en cassette 2 (papierlade) even er uit te hebben getrokken werd de opdracht uit geprint. Dit is helaas al een aantal keer gebeurd.
Als je ook niet oplet druk je zo lade 1 helemaal door naar achteren. Dan moet je lade 2 eruit halen om deze weer op zijn plaats te krijgen.

De papier lade (cassette 2) heeft ruimte voor ongeveer 100 vellen papier en de fotolade (cassette 1) 20 fotovellen.
Het papier mag niet te dik zijn anders heeft de XP-800 problemen met het doorvoeren van het papier. Ergste geval komt deze vast te zitten (dit overkwam mij bij de boven lade voor scannen). Via een instelling in printer instellingen kan dit worden aangepast voor dikker papier en enveloppen.

Inktverbruik is zeer hoog. Ik ben volgens mij niet eens in de buurt gekomen van 100 pagina's en de printer gaf al aan dat de zwarte cartridge (standaard maat) bijna op was.
De originele cartridges zijn ook zeer prijzig vergeleken met die van andere merken. Third party versies gebruiken geeft problemen omdat deze vaak niet worden herkend.

Kwaliteit van tekst afdrukken is slecht tot matig. Je moet heel veel instellen en 'kwaliteit' papier gebruiken wil je goed resultaat hebben.
Als je inkt bijna op is wordt er zelfs door geprint maar dan staat de tekst er deels op. Mijn oude HP C6180 printer detecteerde automatisch wanneer zwart bijna op was en mengde het met andere kleuren om om toch nog het resultaat te behalen.

Scan kwaliteit was aardig. Bij een combinatie van tekst en foto werd deze goed gedaan. Ook bij alleen tekst. Alleen de scan kwaliteit bij foto's vond ik wat minder. De kleuren werden feller gemaakt dan de origineel. Dit had grote invloed op de achtergrond. Maar het was wel scherp en niet wazig zoals ik van sommige ken.
Mijn scan testen werden met de standaard instellingen uitgevoerd.

Als je kijkt naar de features is dit een hele goede printer. Het uiterlijk helpt ook me. Maar als je kijkt naar het echte werk dan zal er heel wat getweakt moeten worden om dit naar de juiste smaak te kunnen instellen. 'Out of the box' zijn de instellingen gewoon niet goed maar na het doorlopen van alle menu's en instellingen moet de kwaliteit op een normaal tot goed niveau komen.

Heb jij ook een Epson Expression Premium XP-800?

Het inktverbruik is inderdaad zeer hoog.

Ook heb ik nu net voor de derde keer een review proberen te plaatsen op de Epson website over deze printer. Dit met volkomen normaal taalgebruik. Helaas is Epson Nederland niet gedient van negatieve reacties omtrent hun printers.

Advies: koop geen Epson! (hoe leuk de techniek ook lijkt!)

Redenen: geen support van Epson (2 andere emails worden niet beantwoord) en een veel te hoog intverbruik wegens defecte software die aangeeft dan een XL module al leeg is terwijl er nog zeker 25% van de hoeveelheid inkt in zit. (zie ook de opmerking van de schrijven van de review hierboven)
Yes, eindelijk een negatieve review :)