Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 256GB Review

Mektheb 28 januari 2013, 1.217 views

Samsung 830 series SSD 256GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Prijskwaliteit verhouding
  • Design
  • Solide bouwkwaliteit

Minpunten

• 5. Betrouwbaarheid
  • 6. Benchmark
  • 7. Conclusie
inleiding

Op 4 Oktober 2012 heb ik van een mede Tweaker de SSD overgenomen voor een zeer schappelijke prijs van 126,75 euro ( inclusief verzendkosten )
Het idee was om in 1e instantie de SSD te gaan gebruiken via de Seagate Go Flex Thunderbolt adapter en extern aan mijn iMac 27" midd 2011 te gaan aan sluiten.
Na toch een paar weken na gedacht te hebben, heb ik besloten om samen met een kennis van mij de iMac open te maken, en de SSD in te bouwen.

De rede ik een Samsung SSD heb gekozen is vanwege de prijs kwaliteit verhouding en omdat hij bekend staat om prima prestatie's.
Al is de prijs kwaliteit verhouding niet helemaal boeiend omdat ik heb 2e hands van iemand op Tweakers heb gekocht.

Waarom ik nu pas een review schrijf erover is omdat het me eigenlijk een beetje ontschoten was dat ik het nog moest doen.
Ook omdat de SSD officeel bijna niet meer te krijgen is wil ik mensen die hem via V&A kunnen krijgen of 2e hands wijzen op de kwaliteit van de SSD en dat dit mijn beste aankoop op de iMac na is geweest in heel 2012.

spec's

Opgegeven schrijfsnelheid: 400 MB/s
Merk flashchips: Samsung
Garantie: 3 jaar

bijgeleverd

Het doosje ziet er opzich niet on-aardig uit, de inhoud is dan wel wat mager.
In het doosje zit de SSD zelf Software om het te installeren en een Manual.
Er zit geen Bracket of S-ATA kabels bij geleverd.
Dit is waarschijnlijk omdat het een Retail verpakking is en niet een " upgrade kit ".
Helaas heb ik de verpakking al weggegooid en dus geen foto's kunnen maken van het uiterlijk van het doosje.

installatie

De installatie van de SSD in de iMac was wel even een risico, eigenlijk alleen vanwege er nog Warranty op de iMac zat.
We zijn begonnen met de guide te lezen op internet van iFixit en de fimpjes te bekijken over hoe een harddisk uit een iMac gehaald kan worden en waar we op moesten letten.

De benodigde tools die we moesten hebben, om de iMac open te maken was een schroevendraaier een set zuignappen voor de glasplaat en doekjes om het scherm mee schoon te maken.
De operatie viel opzich mee en ging gemakkelijker als verwacht, na het bevestigen van de zuignappen kan de glasplaat zo eruit getild worden.
Vervolgens moet alleen nog het LCD Paneel van de iMac eruit gehaald te worden die zit vast met 4 schroeven aan elke kant. ( 8 in totaal )
Dan is het eigenlijk alleen nog een kwestie van de LCD kabels los halen van het paneel en backlight en het paneel kan er uit getild worden.
Standaard zit de Seagate 1TB harddisk die orgineel ingebouwd is met een bepaalde bracket en wat schroefjes vast en is ook met een paar schroeven te verwijderen.
Dan is het inbouwen van de SSD eigenlijk een fluitje van een cent, wel is een Bracket van 2'5 inch naar 3'5inch aan te raden.
Deze kunt u dan weer bevestigen op de plek van de oude Harddisk, weer de schroeven terug plaatsen en de S-ata kabels aansluiten en voila de SSD zit erin.

Dan herhaalde we de stappen van ervoor om weer het paneel erin te zetten vast te maken en schoon te maken met een doekje om stof zo min mogelijk op het paneel te krijgen.
( wij maakte gebruik van de orginele doos om het paneel in te bewaren, hier zit ook een cover in die standaard over de iMac zit en is daarom ook perfect om het paneel in te bewaren )
Vervolgens ging de glasplaat er weer op en konden we die weer schoonmaken en dat was de hele operatie.
Kwa tijdsduur zijn we bij elkaar een minuut of 15 tot 20 bezig geweest met het inbouwen.
Volgens iFixit is het een moeilijke klus, maar wij zijn van mening dat veel Tweakers dit makkelijk zelf kunnen.

Hierna was het een kwestie van de OSX Lion / Mountain Lion retail DVD erin die bij geleverd zat bij aanschaf van de iMac en de SSD te formatteren en vervolgens een nieuwe versie van OSX erop te installeren.

Wel is bij de iMac de Tempratuur sensor die de Fans aan stuurd een beetje gek geworden, deze zit helaas in de S-ata connector ingebouwd en dus de orginele harddisk uitleest kwa tempratuur en sensor speed voor de fan.
Dit was echter makkelijk opgelost door een simpel programmatje te installeren genaamd SSD Fan Control.
Deze stel je in en vervolgens onthoud hij de settings er voor en hoef je er niet meer naar om te kijken.
Ook is de iMac nu fluisterstil omdat de Seagate eigenlijk toch best wat geluid maakte.

betrouwbaarheid

Eigenlijk is er kwa betrouwbaarheid niets te melden, de SSD is nogsteeds ingebouwd en werkt nog steeds als een trein.
En heb dus nog geen opmerking over het traag worden of het defect zijn van de SSD.

Dit zou ik veranderen na een paar maanden in gebruik tot een jaar of ik dan nog net zo tevreden ben.

benchmark

Benchmark software used : Blackmagic Disk Speed Test

Mijn conclusie is dat de SSD van Samsung erg solide aanvoelt kwa behuizing en er ook nog is strak uitziet.
Niet dat dit voor veel Mac gebruikers erg belangerijk is, maar ik kan me voorstellen dat genoeg Windows PC builders de SSD wel willen showen in hun Case.

Kwa snelheid is het een verschil tussen nacht en dag als je van een harddisk af komt en een SSD dan gebruikt.
Het is mijn beste aankoop op de iMac na van heel 2012 geweest, En ik zou ook zeker niet twijfelen om ooit in de toekomst een nieuwe Samsung SSD te kopen.

de review is nog niet volledig en komen nog plaatjes en illustraties van het inbouwen van de iMac, ook zijn sommige illustratie's van internet gehaald en gaan de credits nu voor de foto's naar de makers ervan.

Zelfde voor een spellcheck en schrijf en typfouten

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 256GB?

Mooi review. Ik had alleen nog wat meer foto's van de opengemaakte iMac verwacht. :)
Heb je TRIM-enabler trouwens gedownload? Het zou zo kunnen zijn dat TRIM niet is geactiveerd.

Er zitten hier en daar wat spellingsfouten, maar aangezien dat ik hier ook geen held in ben.. laat ik het aan andere over. :P

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 30 januari 2013 17:53]

Bedankt ! :).

En ja zeker dat heb ik gebruikt en wou ik nog toevoegen, ook komen er nog andere foto's van inside en de guide van ifixit erbij !
Bedankt voor de uitstekende review, broeder.