Specificaties Dual core @ 2,33GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6550 Boxed Review

bord4kop 5 april 2008, laatste update op 5 april 2008, 1.682 views

Intel Core 2 Duo E6550 Boxed

Pluspunten

• 2 cores
  • 4 Mb L2 cache
  • 1333 Mhz FSB
  • overclocken

Minpunten

• warmte, bij normaal gebruik doen de cores al snel 50 met de boxed koeler
  • Multiplier gaat niet minder dan 6 en niet verder dan 7 (dat kan aan mijn MB liggen hoor!)

Voorgeschiedenis

Na jaren van trouwe dienst door mijn Athlon 64 X2 3800, was het tijd voor iets nieuws en snellers.
Ik zat al even lekkebekkend te kijken naar de Core2 E6xxx proccies van Intel, met name de 65xx series.

Goed, verkoop van de X2, mainboard en nog wat zaken bracht de juiste hoeveelheid pegulanten voor aanschaf van dit wondertje der techniek.

Ik had al een aantal jaar geen Intel meer gehad dus ik was zeer benieuwd...

Eerste indruk
Het pakketje is gekomen! Altijd een heel mooi moment..
Uitpakken en bouwen, is er iets fijners om te doen? Voor mij niet i.i.g :9

Als 1e de verpakking. een fraai doorzichtig doosje waarin de processor, de koeler en handleiding (?) netjes verpakt zit.
In eerste instantie leek het alsof alles al voorgemonteerd zat?
Doosjes uit elkaar trekken, een soort kliksysteem en toen zag ik dat het allemaal heel netjes in elkaar zat, maar niet voorgemonteerd. Viel me ook op dat de koelpasta al mooi op de koeler zat, meteen de juiste hoeveelheid ;) en net niet tegen de processor aan in de blister..

De processor heeft, anders dan ik al jaren en jaren gewend was geen pinnetjes, maar een soort van bolletjes om contact te maken met het mainboard.

Installatie
Het grote moment, de processor gaat op het moederbord!
De installatie is werkelijk een fluitje van een cent. Je positioneerd hem goed... en je bent eigenlijk al klaar.

het schijnt wel dat veel mensen problemen hadden om de koeler goed te installeren. Gevolgen hiervan laten zich makkelijk raden natuurlijk: hoge temperaturen!

Ik moet toegeven dat ik in 1e instantie ook even moest dubbelchecken. Echter de "handleiding" is erg duidelijk en deze goed opvolgen geeft uitkomst.
De "pennen" van de koeler omdraaien en hij zit muurvast. Als ze niet goed zitten, kun je ze niet 'klikvast' draaien.

Dit was wederom 'n nieuw systeem van montage voor me, maar ook dit valt me niet tegen. Qua gebruiks-, en installatie gemak.
Hier is duidelijk over nagedacht en men heeft getracht de installatie van proc. en koeler te vereenvoudigen. Dit is in mijn optiek geslaagd!

Bevindingen
En dan misschien wel het belangrijkste: "hoe doet ie ut?"
Nou, in het kort: prima!

De processor doet zijn werk erg goed. De dubbele cores presteren leuk. Hoe 'voelt' een stuk sneller dan mijn vorige AMD. Niet zo gek natuurlijk, dit zijn snellere cores. ;)
Maar vooral veel meer L2 cache is wat je merkt. De processor kan veel sneller werken, geheugen is sneller beschikbaar. Persoonlijk hou ik wel van veel Level 2 cache. Je merkt gewoon dat je computer sneller is. Uit de tests hier en hier (vergelijk tussen 2 identieke E 's met verschillende cache) blijkt dat ook.
(enne, nee! Inderdaad, klopt, het scheelt inderdaad niet veel, maar het staat wel veel stoerder!)
Bovendien had mijn 1e PC -een 386- 4 MB intern geheugen, wat in die tijd enorm was, dus ik ben iedere keer weer on de indruk van 4 MB level 2 cache ;)

De boxed koeler werkt aardig. Niet heel goed, niet super, maar voldoende.
De stock koeler koelt de processor niet zo goed als ik zou willen. Rond 50 bij normaal gebruik. De standaard temp waarden geven welliswaar rond de 30 aan, maar CoreTemp en BIOS geven de echte en juiste waarden aan en die zijn 15-20 graden hoger!
Onder Linux (conky op KDE 4) zie je overigens wel meteen de juiste waarden ;)

De fan produceert ook redelijk wat herrie als hij wat toeren (rond de 900 1000 rpm) gaat maken.
Een andere, bertere en stillere koeler lost dit natuurlijk zo op.

OC
Dat de Intel E6xxx processors leuke overklokkers zijn, moge bekend zijn. Ook ik kon het niet laten en heb eens wat geprobeerd.
Geen enkel probleem om hem bijna op 3 Ghz te laten wandelen. Hij werd wat warmer uiteraard maar ik heb geen enkel probleem, vastloper, whatever gehad.
Ik kon de multiplier niet hoger of lager zetten dan 6 of 7. Maar dit kan aan mijn moederbord liggen uiteraard.

EDIT Met dank aan -The_Mask- en 3phemeral !
De Multiplier kan slechts 6 of 7 zijn...

Echter
Of het allemaal veel sneller werd? Nou nee. Ik heb wat benchmarks gedraaid m.b.v. Everest. Daar kwam uit dat het niet zo heel veel scheelde met de standaard instellingen.
how come?
Mijn MB (Gigabyte P35-DS3) heeft een nice feature: M.I.T. Wat inhoudt dat je kan opgeven hoe(-veel) de BIOS kan tweaken of overclocken.

Nice feature!
Dus als de processor zwaarder belast wordt zal het MB de processor overclocken. Je kan zelf de mate waarin dit gebeurt opgeven in de BIOS.
Ik heb waarden gezien van 2850 Mhz bij belasting. (Standaard draaien de cores op 2333 Mhz).

Dit zijn natuurlijke geen extreme OC 's, maar automatisch gestuurd vanuit de behoefte vind ik dit erg goed!
Het werkt echt prima! Zowel in WinX als met Linux, het is immers hardwarematig gestuurd.

Kijk, OC -en is natuurlijk leuk om te doen, dat is zeker. Maar n probleem is de levensduur van je processor (bij teveel OC is dat 0 ;) ) en het vermogen (Watt) wat dit kost.

In geval van de E6550 i.c.m. de GigByte P35 gebeurt dit echter automatisch. (tijdelijk) Hoger wanneer nodig en daarna meteen weer omlaag. Dus levensduur, warmte etc. blijven goed, maar toch heb je een overclockde computer!

Trouwens:
en verder omlaag. Als er niets te doen is, zoals tijdens het typen van dit stukje, clocked hij auto terug naar 2000 Mhz. Dat scheelt nog meer verbruik, warmteontwikkeling en levensduur!

Een kanttekening hierbij: lager dan 2000 Mhz clocked hij niet automatisch terug. Minder had ik nog beter gevonden, maar goed....

Technisch
  • CPU Cache Level 1 64KB
  • CPU Multiplier 7.0
  • CPU stepping G0
  • Thermal Design Power 65W
Al met al ben ik zeer tevreden over deze processor!
Hij heeft een prima prijs, is snel, heeft 4 MB L2 cache(!) en een FSB van max. 1333 Mhz. De DTP van 65W is redelijk laag.
i.c.m. een GigaByte P35 zal deze proc. zelf onder-/ overclocken waar nodig

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6550 Boxed?

Van de Intel site voor de E6550:
Bus/Core Ratio: 7.
De multiplier is dus max 7, en zoals van de meeste C2D's (als ik het niet fout heb) is de min. multiplier 6. (Onder load draait ie dus, met een FSB van 333MHz, met multiplier 7 dus op 7x333 = 2331MHz. Idle klokt de multiplier terug naar beneden, dus 6*333 = 1998MHz. Als je overklokt zal ie dus idle ook draaien op 6*FSB, als EIST/Speedstep aanstaat, uiteraard) Ligt dus niet aan je mobo, is gewoon zo ;)

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 5 april 2008 11:10]

heren mijn dank voor deze info!

review is aangepast..
Nette en fijne review.
De kracht van de Core 2 Duo,s lijkt me meer dan bekend.
Heb je review met genot gelezen, geen overbodige sniksnak, en een vrolijke persoonlijke note.
Heb zelf de 6850@snel zat.
Toppie.
Thanx!
Altijd prettig om te horen dat mn typwerk gewaardeerd wordt :)
De multiplier kun je inderdaad alleen op 6 en 7 instellen hoort bij de CPU.
Een E6750 kun je instellen van 6 t/m 8 en een E6850 van 6t/m 9. :)
En natuurlijk d:)b . Goede review. ;)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 5 april 2008 11:07]

Mooie review inderdaad,en hoe doe je dat nu juist met dat moederbord?Heb hier dezelfde zitten.