Arctic Freezer 13 Review

RoboSpinoza 25 januari 2013, 583 views

Arctic Freezer 13

Pluspunten

• Stil
  • Niet duur
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Misschien net iets te lawaaiig op 100%

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Heb al meerdere malen ervaring gehad met een Arctic Cooling CPU fan dus bij mijn nieuwe pc wederom een AC fan aangeschaft.

Installatiegemak
Veel makkelijker installeren dan deze fan wordt het denk ik niet. Er zit een plastic houder bij die, nadat je er met de hand vier pinnetjes in klikt, direct op het mobo geplaatst kan worden. In de vier pinnetjes klik je dan vier kleinere pinnetje en de houder voor de fan zit vast.
De koelingspasta zit al vooraf aangebracht op de heatsink dus geen geknoei daar mee. Nadat je de fan even van het koelblok afklikt, schuif je heel gemakkelijk de fan op de cpu en de houder. Twee schroefjes erin draaien, fan terug klikken en aansluiten, en klaar is kees.
Ik wilde eigen voor de AC i30 of Freezer 13 Pro gaan, maar die waren net te hoog voor mijn behuizing (Silencio 550).

Temperatuur
Idle houdt de fan mijn CPU net onder de 30 graden. Schommelt tussen de 28 en 30. Onder zware load houdt hij hem netjes rond de 59 a 60, voor mij prima temperaturen. Ik ben geen overclocker, maar daarvoor zou de Pro of i30 misschien wat beter geschikt zijn aangezien die meer koelingscapactieit hebben. AC spreekt over 200 watt koelingscapaciteit voor de Freezer 13, de Pro 300 en de i30 320.

Geluid
Qua geluid hoor ik mijn CPU fan amper boven de rest uit. Idle draait ie rond de 30%, vanaf de 40 graden staat hij via de MSI Control Center ingesteld om in een lineare lijn naar de 100% te gaan bij 70 graden, maar dat bereikt hij dus nooit. Omdat mijn case fans en GPU fan onder load ook wat zwaarder gaan draaien is het lastig te zeggen hoeveel extra lawaai de cpu fan precies maakt. Als ik hem handmatig op 100% zet terwijl de rest normaal draait (casefans 50%, gpu 30%), hoor je hem wel, maar nog steeds niet echt storend naar mijn mening.

Heb jij ook een Arctic Freezer 13?

Kun je dat echt een minpunt noemen? Iedere CPU fan is op 100% lawaaiig, zo niet, erg lawaaiig.. Ik heb zelf ook tweemaal een Arctic Freezer CPU koeler (Freezer 7 en Freezer Xtreme) gehad en ik vond ze de stilste die ik ooit heb gehad!

In mijn ogen, kun je je voor het geld geen betere koeler kopen!
Het was meer dat ik graag een minpunt wilde noemen, en ik kon niet anders bedenken dat dit. Maar hij is zeker niet lawaaig op 100%, vergeleken met andere CPU koelers heb ik helaas niet genoeg ervaringen om daar iets zinnigs over te zeggen.