Asus WL-500W Review

wootah 3 april 2008, 3.734 views

Asus WL-500W

Pluspunten

• Super snel
  • erg betrouwbaar
  • makkelijk in gebruik
  • wireless N (voor de toekomst)
  • USB 2.0 voor hdd en printers
  • de firmware is open-source
  • Doet het goed met mijn USB kerstboom

Minpunten

• slechte handleiding
  • helpdesk is brak
  • te weinig functies worden volledig benut door asus.

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Waarom
Het is al weer een tijdje geleden dat ik deze router gekocht heb. Ik heb des tijds deze router gekocht omdat mijn asus WL-500g Premium al na een vrij korte periode de geest gaf. Blijkbaar kwam dat door een probleem met een transistor die asus nu vervangen bij dit product. Toch wilde ik hem niet meer hebben en heb mijn geld teruggekregen en deze WL-500W gekocht, die qua specs exact hetzelfde is op de wireless chipset na (wireless N).

De doos
Goed en stevig verpakt in een goede doos van dik karton.
In de doos is alles goed geordent en past alles er makkelijk in.

De handleiding
mjah, een beetje hetzelfde als bij de wl-500gP. Kort en zeer incompleet.
Ik heb al hierover iets gemeld bij asus die zo vriendelijk waren om niet te reageren :)
Het is ook eigenlijk geen handleiding die ze leveren, het is een "quick start guide". hierin staan wel de basis dingen voor dit apperaat aan de praat te krijgen, maar daar houd het ook voor de rest op.
Op internet hebben ze ook geen uitgebreide handleiding voor dit apperaat, een beetje jammer. Want dan kun je blijven zitten met termen waar je nooit van hebt gehoord, zoals:
Enable WMM, Enable WMM No-Acknowledgement, RTS Threshold enz.
Er komen wel leuke popupjes te voorschijn als je je muis er overheen haalt maar daar staat dan zoiets als "enable or disable WMM" dus dan ben je nog niks verder |:(

Firmware
Ik heb ervaring met de asus firmware :)
en dat is slechte ervaring :(
Ik zeg niet dat de asus firmware niet werkt, maar als je meer wilt, zul je echt iets ander moeten installeren.
Ik ben daarom gegaan voor Oleg firmware, een alternatieve firmware (te installeren zonder dat je garantie vervalt) die eigenlijk exact hetzelfde is! op een aantal punten na dan, zo heb je geen download manager meer, die snelheden haald van een paar kilobyte per seconden.
Met Oleg krijg je de touch van de asus firmware, maar je krijgt de smaak van kaviaar (geen idee hoe het smaakt :Y) ). Wat ik hiermee bedoel is dat de interface precies hetzelfde is, een groot aantal dingen gefixt is PLUS je hebt nog eens echte toegang tot je router via telnet of ssh.
Op deze Oleg firmware heb ik nu een complete webserver met php en mysql 8-)
Je kan vrijwel alles installeren wat je maar wil, het vereist misschien wel enige configuratie, maar meestal ben je daar ook zo doorheen.
Ik heb nu een ander stuk software dat download voor mij, ik kan gewoon via de webbrowser inloggen en dingen aan het downloaden zetten. Dit gaat echt veel en veel sneller dan de download manager. Bijv: bij torrents doe je normaal een week erover om ze te downloaden, plus na iedere reboot moet je van voor af aan beginnen. met de firmware die ik nu heb is dat niet zo, reboot is geen probleem hij begint weer gewoon waar hij gebleven was, en dat met een snelheid van gemiddelt 1 dag :)
Genoeg over de firmware, want ik kan er maar over doorgaan. ik kan iedereen wel de tip geven:
wil je simpelheid: kies voor asus.
wil je veel functies en je bent bekend met linux of ms-dos: ga voor oleg

Wireless
Uhm... ik heb nog geen apperaat wat N kan op dit moment, dus ik kan er niks over zeggen. Wireless G doet het gewoon prima, en ik merk dat ik een stuk lagere ping heb van client naar router via draadloos. De 3 antennes werken goed en geven een goed signaal, ik krijg ook een stuk minder fout ontvangen frames dan bij de WL-500gP.
Qua afstand, werkt hij ook prima, dit is toch wel de meest sterke AP die ik ooit heb gehad, als ik buiten sta kan ik na 50 meter nog steeds googlen :)
De doorvoer snelheden zijn ook perfect, ze liggen bijna bij het theoretische maximum.

Bedraad
Helemaal te gek, de doorvoer snelheden zijn gewoon ongeloofelijk snel. Als de router zwaar bezig is met rekenen gaat de snelheid ook niet omlaag van het netwerk (omdat ze gescheiden zijn van elkaar). Ping van client naar router is zover ik mijn router mag geloven 0.3milli seconden. super snel dus :)

features
Het werkt allemaal top, op de asus firmware en oleg, het maakt niet uit, het werkt gewoon.
de download manager is wat traag op de originele firmware, maar samba (ook bekend als gedeelde mappen in windows) werkt goed, ook op vista. FTP werkt ook fantastisch en snel.
Firewall is goed op die van de asus, maar in oleg heb je net wat meer functies en die maken het iets veiliger. :)
Asus en oleg zijn goed voor standaart gebruik van samba en ftp
de print functie werkt bij mij alleen op de asus, die detecteerd automatisch mijn printer, op oleg firmware doet hij het helaas niet. Printen werkt goed en in hoge qualiteit :)

Eind oordeel
Een uitstekende router van super qualiteit. het is echter de vraag hoe goed de firmware is. Na mijn idee kan dit een stuk beter, aangezien ik dit stukje techniek wel high tech vind (als je aan routers denkt).
Echt een super apparaat :Y)

heb je vragen? gewoon doen, dan reageer ik :P

Heb jij ook een Asus WL-500W?

Strakke revieuw, netjes to the point, Toevallig al een HD aangesloten op die usb poort ? zou daar wel de prestaties van willen weten. Ps. die kerstboom kreeg ik ook bij me canon printer, leuk ding.
jep, die hdd er naast is aangesloten er op :)
De prestaties zijn wel goed.
Volgens zo'n hdd benchmark kan hij zo'n 38Mbit aan.
op mn netwerk met samba krijg ik iets van 30 tot 36mbit
Samba neemt dan ongeveer 40% cpu snelheid in.
de cpu is ook niet zo snel, hij is vergelijkbaar met een intel pentium 1 :P

edit:
als je oleg firmware gebruikt is het wel verstandig om er iets van opslag aan te hangen, anders kan je er ook zo weinig mee he ;)

[Reactie gewijzigd door wootah op 3 april 2008 22:32]

Haha, helemaal over die hdd heen gekeken, ok wel nette doorvoersnelheden dus. Prijs ?(zit zelf nog met een of ander ding dat de provider bijleverde :()
prijs?
dit is gewoon een router trouwens, dus geen modem ingebouwd, anders moet je kijken voor de: WL-600G kijken.
daar kan oleg ook op :)
qua harddisk is het alleen maar voordeel en 1 nadeel.
als je hem eenmaal hebt geformatteerd naar EXT3 (linux) hoef je vrijwel nix meer te onderhouden, misschien zelf even een disk check, maar defragmentatie hoeft niet, dat doet hij automatisch :Y)
formatteren en disk check kan allemaal via oleg gedaan worden
Wat is de reele doorvoersnelheid van de wireless-systeem?
tja, dat ligt er een beetje aan hoe ver je van de router afzit.
Ik heb zelf geen wireless N adapters om daadwerkelijk die 280mbit te halen, echter weet ik door heel het huis heen met de router in het midden altijd wel een snelheid te halen van meer dan 40mbit. Het wireless gedeelte is erg goed na mijn idee, je merkt namelijk helemaal niks aan de snelheid of je nu draadloos of via een draatje internet. :)
Ik ben ook van plan deze router te kopen (mede voor Wireless N) wat mijn laptop ondersteund :9.
Ik zat in twijfel tussen deze en de WL-600G omdat daar ook een modem in zit maar die heeft weer geen wireless N :'( .

Heeft iemand ervaring met de printer server die hierin zit?

Al tijden ben ik opzoek naar een manier om mijn printer toegankelijk te maken voor alle PC's op het (ook draadloos) netwerk.
De printer met een wireless (WiFi) was toen ik hem (HP 1022NW) wilde kopen niet meer leverbaar dus heb toen voor de versie met alleen een USB gekozen (HP 1022).

Als ik op deze WL-500W mijn HP printertje (1022 Laserjet) met USB aansluit kan ik dan ook met mijn laptop via wireless printen of is deze dan alleen toegankelijk voor bedraade PC's?
Geen idee of de printer op het wireless netwerk geshared kan worden via een directe USB aansluiting, maar een mogelijke andere optie is om een wifi-usb adapter te gebruiken. Ik weet dat HP die dingen maakt, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Mogelijk is het een optie voor je.

Voorbeeld: