×

Help Tweakers weer winnen!

Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium Review

m0ridin 25 januari 2013, 2.347 views

Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium

Pluspunten

• Scherm
  • Keyboard-cover
  • Windows 8 ervaring

Minpunten

• Keyboard (hoewel de cover positief, mis ik op dit moment toch touchpad + buttons en lijkt registratie van toetsen een issue).
  • Veel Acer meuk pre-installed
  • DVDs waar je out of the box niets mee kan, je moet een USB-dvd drive hebben

Inleiding:

Dit is meer een eerste indruks-review aangezien ik de tablet nu een paar uur heb. In de loop van de tijd hoop ik deze uit te breiden, maar het geeft in ieder geval een impressie.

Overigens heb ik de 128GB versie met keyboard cover, echter kon ik deze niet kiezen bij het maken van deze review.

Al sinds het begin ben ik ge´nteresseerd in windows tablets maar tot toe waren ze altijd enorm log en was het OS er niet echt voor gemaakt, tot nu toe heb ik dan ook alleen Android tablets gehad en was/ben ik enorm fan van de Asus Transformer oplossing. Een volwaardige laptop indien dock aangesloten en verder een tablet… Alleen miste ik toch de Windows mogelijkheden. Ik hoopte dan ook op een Asus Transformer Book versie in 11.6” formaat maar die lijkt nog ver weg. Bleven er op dit moment dus de Samsung en deze Acer over… de reden waarom ik voor de acer ging was een combinatie van prijs (De samsung is 400 euro duurder) en wat mindere verhalen over de Samsung. De Acer had nu ook een mooie cover met keyboard waardoor het dock misschien vergeten kon worden… Vandaag heb ik hem dan mogen ontvangen.

Uitpakken:

Weinig van te zeggen, de doos is redelijk strak/basic en hetzelfde geldt voor de inhoud:

• Tablet
• Cover met keyboard + Kabeltje om keyboard via tablet op te laden (via USB)
• Adapter
• HDMI-VGA Verloop stukje
• Boekjes/zut
• CDs/DVDs (ook al kun je die niet gebruiken zonder een USB-DVDRom… beetje zinloos zo dus)
• Schoonmaakdoekje

De tablet is fors, maar gelijk aan de concurrentie… Forser dan de android versies maar ook krachtiger en met meer mogelijkheden en ook compleet geen verrassing. De cover ziet er netjes uit alleen is de manier om de tablet erin te prikken niet zo’n ideale… Er zit een siliconen rand waarin de tablet gepast moet worden, werkt op zich prima maar toch niet enorm soepel. In/aan de cover zit dus ook een bluetooth keyboard met daarin een geultje waarop de tablet rust zodat deze goed blijft staan. Dit staat prima stabiel en zo is tikken op je schoot uitstekend te doen.

Overigens zitten er dus wat dvds bij, alleen kun je hier niets mee aangezien je dan eerst een USB-dvd drive moet kopen/hebben. Ben er dus niet helemaal fan van dat ze dit meeleveren omdat het zo out of the box een beetje nutteloos is.

Aanzetten/eerste indruk en ervaring:

Na het opstarten kan het feest beginnen… Er wachten eerst een 300 tot 400 mb aan updates van Windows en een 30+ tal Windows store app updates (naast het instellen van je account/andere settings). De eerste periode is hij dus aan het updaten, waarbij je meteen merkt dat de fan aardig gaat blazen als de tablet intensief gebruikt wordt. Niet meer dan normaal, er komt dan ook aardig hete lucht uit zetten. Opnieuw, niks geks en iets wat ook met normale ultrabooks/laptopjes het geval is.

Het scherm is prachtig en scherp, alleen heb ik wel last van wat light-bleeding aan de onderkant. Niet storend en voor mij zou het geen reden zijn om hem terug te brengen, maar wel jammer.

Helaas heeft Acer zich aardig uitgeleefd met voor ge´nstalleerde software, virusscanners, games, acer software, ebay iets, netflix, het staat er allemaal op (maar lijkt ook allemaal te verwijderen te zijn).

De keyboard cover was een van de redenen om voor deze Acer te kiezen, het ziet er netjes uit en de tablet wordt dus in een siliconen rand van de cover geduwd. Het keyboard voldoet aardig, aardig omdat ik het idee heb dat hij af en toe keypresses mist. Ik mis dan een letter in woorden die ik tik. Misschien een kwestie van wennen aan het toetsenbordje, misschien iets met de bluetooth connectie, misschien het toetsenbordje zelf, dat zal de tijd uit moeten wijzen. Het toetsenbord zit dus IN de cover, er aan vast. Het toetsenbord bevat een batterij die via USB op te laden is (kabeltje included) door hem, bijvoorbeeld, op de USB poort van de tablet aan te sluiten. Via een batterij indicator op het toetsenbord zelf kun je zien of de batterij leeg begint te raken, deze is alleen niet te zien als je de tablet in de geul hebt staan.

Wat ik wel mis is een trackpad en mouse keys… Wanneer je in de verkenner omgeving komt kun je die af en toe toch wel gebruiken. Het selecteert nauwkeuriger, het resizen van kolommen in windows verkenner kan anders een hele uitdaging zijn. Maar ook bijvoorbeeld het selecteren van tekst op webpages is zonder (voor mij tot nu toe iig) onmogelijk. Op een forum als fok werken reactie-icoontjes op basis van een mouse-over, geen idee hoe ik dat met een tablet moet doen. En zo zijn er nog wel wat situatie waardoor ik dit toch wel mis. De numerieke keys functioneren ook meteen als functie toetsen…

Alles werkt soepel en prima, ik heb nu de item size of 125% gezet (in display options) waardoor alles nog goed te lezen en bereiken is maar het er nog strak uit ziet. Merkte wel dat niet alles mooi schaalt, sommige apps worden wat wazig wanneer geschaald naar 150%... moet nog even zien hoe dat met 125% is. De CPU is snel zat, zoals vermeld kan hij bij belasting wel heet worden en de fan aardig gaan blazen… Maar bij simpel gebruik hoor ik de fan amper tot niet.

Op dit moment heb ik nog 88.6GB vrij van de 118GB, voor mij meer dan genoeg ruimte.

Ik heb overigens wel meteen een registry tweak uitgevoerd waardoor ik nu 5 rijen op mijn startscherm heb ipv 3.

Door de volgende registry key aan te passen (of indien nodig toe te voegen):

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Explorer\Scaling]
"MonitorSize"="13.6"

Met een waarde van 12.1 bleef ik slechts 3 rijen houden.

Ik moet de tablet nu echt gaan gebruiken dus zal nog een en ander updaten, hoewel ik toch overweeg hem alsnog te vervangen/wisselen voor een Samsung SmartPC Pro en dit vooral door het keyboard (en dan het gebrek aan een touchpad, ik moet nog even merken hoe erg dat me toch stoort) en dan zou dat icm de BTW terug aktie van de mediamarkt zijn wat het verschil in prijs toch wat kleiner maakt..

Overigens kwam ik erachter dat er een Toshiba msata ssd 128gb THNSNS128GMCP harde schijf in zit. Op het eerste gezicht een prima schijf!

Conclusie:

Voor 899 euro is dit een prima pakket! Je krijgt een hoop waar voor je geld en de meeste gelijkwaardige alternatieven zijn meteen een 400 euro duurder. De cover met toetsenbord is een elegante oplossing welke stabiel staat, alleen mis ik toch wel een touchpad en muis buttons. Daarnaast registreert hij ook niet alle toetsaandrukken, maar dat kan ook aan gewenning aan mijn kant liggen.

Het scherm is prachtig en over het algemeen is het prima werken met Windows 8, ook in de desktop omgeving (door de DPI/Scaling op minimaal 125% te zetten), alleen schalen niet alle programmas even mooi mee.

De tablet werkt enorm vlot en voelt erg soepel aan, geen klachten dus... Het is nog te vroeg om iets over de batterij te zeggen aangezien ik hem net een paar uur heb.

*Edit*
Toch besloten deze tablet terug te sturen, en wel om de volgende redenen:

1. Ik mis een touchpad en de muisbuttons te veel en net te vaak
2. Dock met 1 stand is voor mij toch niet flexibel genoeg (en uiteindelijk groter dan ik had verwacht)
3. Wat issues met wifi (disconnect en limited connectivity)

Ik denk dat ik me dan toch net teveel zou gaan storen...

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium?

Leuke review !
Even een vraagje , heeft deze versie een intel hd 3000 of 4000 ?
Op het moment van reviewen stond mijn model nog nergens tussen, het komt dus niet overeen met dit speciefieke model, ik denk dat het eerder deze was:

pricewatch: Acer Iconia Tab W700 (NT.L0QEH.005) Aluminium

De(ze) i5 versie heeft iig wel een HD4000...
Nvm...

[Reactie gewijzigd door Gutz op 10 februari 2013 23:38]

Ik zit naar een device zoals deze te kijken. Ik ben vooral benieuwd hoe 'stevig' het scherm op het toetsenbord staat. Bijvoorbeeld als je onderuit op de bank zit.

Het alternatief is een dock-keyboard. Maar devices met verder dezelfde specs zijn allemaal honderden euro's duurder.
Heb ook bij je andere vraag bij mn profiel gereageerd, maar voor de zkerheid hier ook even ;)

---

Een van de dingen met de W700 was dat hij maar in 1 stand kon, maar volgens mij was die op zich prima te doen op schoot enzo. Stond ook goed stevig verder...

Een nadeel was het feit dat je tablet en dock niet heel makkelijk los kon koppelen, weet niet meer precies wat het systeem was maar volgens mij via een rubberen rand oid waar je hem helemaal in moest drukken. Niet ideaal voor even loshalen.

Daarnaast miste ik de touchpad, toch wel fijn voor net dat detail werk in desktop omgeving... In ieder geval handig om te hebben af en toe.

Bluetooth ook, weet niet meer of de verbinding nou instant was of niet....

Het was het voor mij gewoon net niet allemaal, voor de prijs zeker een prima deal maar ik kon niet leven met de minpunten (en tja, als je dan toch zoveel geld uitgeeft wil ik het wel helemaal top hebben).

Hoop dat je er wat aan hebt :)
Bedankt voor je (dubbel) antwoord. Ik had niet goed opgelet en dacht dat ik reviews van twee verschillende personen had gelezen :).

De Tablet moet inderdaad in een 'plastic randje' gedrukt worden.

Ik kan me goed voorstellen dat de touchpad soms handig is met de combi op schoot. Maar met een tablet heb je dat ook niet.

Ik denk dat ik makkelijker op het toetsenbord kan typen (en zeker een enkel spel spelen) dan op een on-screen ding. Dan doe ik mijn oude Bluetooth muis erbij en red ik me wel met spelletjes.

Ik zal er waarschijnlijk gewoon eens mee moeten spelen om te kijken of het is wat ik van zo'n combi verwacht.