Specificaties 15,4" (1280x800), 160GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5105WLMi Review

Xardas 9 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.339 views

Acer Aspire 5105WLMi

Pluspunten

• Goede prijs - performance kwaliteit
  • Dedicated videokaartje

Minpunten

• Accu gaat erg kort mee
  • Problemen met scherm (3x RMA gegaan)
  • Allemaal troep gepre-installed

Waarom, waar en de eisen.
Voor mijn opleiding was het aan te raden om een laptop aan te schaffen. Hierbij waren niet direct eisen gesteld door school. Zelf had ik wel een paar: Het moest rond de 15,4" scherm hebben, een schijf met 5400RPM en het liefst een (bescheiden) dedicated videokaart. Gelukkig was deze na niet ver zoeken in mijn eigen stad te vinden. Computerland had in Oktober 2007 een hele mooie Acer Aspire 5105WLMi voor een schappelijk bedrag van 800,- euro.

Content & Specs
Wat zit in de doos en wat zijn de specs.
  • Processor: AMD Turion 64 x2 TL-60 (2*2ghz)
  • Geheugen: 2*1gb DDR2 667Mhz (2 van 2 sloten gevuld)
  • Hardeschijf: WD Scorpion 160gb S-ATA 5400RPM
  • Videokaart: ATI Radeon M52 X1300 (128mb dedicated en uitbreidbaar met werkgeheugen)
  • Scherm: 15,4 Inch 1280x800 met een 16:9 verhouding
  • Optical: DVD-RW brander (weet zo even niet welke snelheid)
  • Batterij: 6-cell 4000mAh
Verder krijg je de standaard dingen: adapter (90 watt), een handleiding en wat nutteloze kabeltjes.

First run
Vista crap - Windows XP - driver installatie
Vol verwachting zette ik de laptop voor de eerste keer aan. Maar ik kwam er al snel achter dat niets pre-installed was. Jeej wat een pret.... Gelukkig had ik geen keus hiervoor en moest ik de hele installatie doorlopen. Dat was wel erg vervelend. Uiteindelijk heeft het 1,5 uur geduurd om de complete installatie inclusief Norton en brakke Empowering crap ge´nstalleerd te krijgen.
Gelukkig ben ik in het bezit van een legale Windows XP licentie. En het eerste wat ik deed toen ik 'in' Vista zat was de laptop rebooten en de installatie van Windows XP starten.
De installatie van Windows XP liep overigens snel en vlekkeloos. Vervolgens heb ik via een andere computer alvast de drivers voor Windows XP gedownload. Deze zijn simpel en gemakkelijk te downloaden vanaf de site van Acer en zijn ook nodig om de exotische hardware te installeren.
Ik kies bewust voor Windows XP omdat ik geen meerwaarde zie in Windows Vista. (Hier zal ik later in het verhaal wel op terugkomen)

Performance
Algemene prestaties - game presetaties - bottlenecks
De laptop heeft in principe geen verkeerde specificaties. (Zie bijgevoegde foto onderaan voor de originele Vista Prestatie Index). De 2ghz dual core processor draait mooi mee, en de 2gb ddr2 is voldoende voor de programma's die ik gebruik. Verder is de x1300 een "nette" videokaart die redelijk wat aan kan. Al hoewel deze gezien wordt al een low-end videokaart kan deze nog wel Battlefield 2 aan met een resolutie van 1280*800 met de instellingen op medium. Ook spellen met de source-engine, zoals Insurgency kan ik op de hoogste resolutie met alles op medium/high draaien.
De globale specs zijn voor dit bedrag dan ook wel goed te noemen. De schijf, een 5400RPM S-ATA schijf van Western Digital is in dit geval dan ook de bottleneck. Het toerental is wel normaal te noemen voor een laptop, maar toch kan dit makkelijk verhoogd worden naar een 7200RPM schijf
Dit heb ik dan ook gedaan. Een aantal maanden geleden heb ik een Hitachi Travelstar 200GB S-ATA schijf aangeschaft wat zijn werk op 7200RPM doet met 16MB cache. Hier heb ik tevens Windows XP op ge´nstalleerd. Je merkt echt een duidelijke performance verschil. Het is gewoon geniaal te noemen! Windows start duidelijk sneller op en ook programma's en zware bewerkingen gaan een stuk rapper.

Bouwkwaliteit
Kwaliteit, afwerking, materiaal.
De Aspire series moet het niet hebben van kwaliteit, maar eerder van scherpe prijzen. Als je voor kwaliteit wilt gaan kan je beter een Travelmate of een compleet ander merk nemen zoals Asus of Apple. Deze Aspire is toch wel redelijk afgewerkt. De behuizing is van plastic, al hoewel het allemaal wel solide aanvoelt. De ingebouwde linker en rechtermuisknop voelt wel redelijk el-cheapo aan. En wanneer je deze gebruikt hoor je een duidelijke (en in mijn opinie vervelende) klik.

Warmte- en geluidsproductie
Warmte idle/stressed. Geluidsniveau.
De laptop maakt bijna geen geluid. Ook bij actief schijfgebruik hoor je erg weinig. Na het vervangen van de schijf voor een 200gb exemplaar werd dit gelukkig niet veel anders. Alleen de warmteproductie is aan de hoge kant. Het is niet per definitie vervelend om met deze laptop op schoot te werken, maar je merkt wel dat deze aardig warm wordt. Het is dan ook verstandig om deze laptop op een vlakke ondergrond te zetten als je er mee gaat werken, zodat de warmte weg kan. De videokaart en processor worden naar mijn idee niet warm, alleen het gebied waar de Hardeschijf en Geheugen zit wordt tamelijk heet. De nieuwe Hardeschijf heeft dit idee wel versterkt. Al met al is de warmteproductie acceptabel.

Mobiliteit en accuduur
Lengte tijdens office werkzaamheden en tijdens gamen.
Hier beginnen de problemen. Na aanschaf van deze laptop viel het me direct al op dat de batterijduur erg beperkt is. Na wat testen kwam ik erachter dat ik tijdens office omstandigheden maximaal 50 minuten met ÚÚn loadcycle kan doen. Dit is, als je het vergelijkt met een standaard laptop, onder de maat. Ik had op z'n minst 1,5 uur verwacht. En als je kijkt bij de fabrieksspecificaties zie je een mobiliteitsduur van 2,5 uur. De lengte wordt nog eens extra ingekort als men een spelletje gaat spelen. Met Battlefield 2 (om maar direct het uiterste te nemen) kan ik maximaal 30 minuten spelen voordat de laptop uitvalt.
Een mede-5105WLMI gebruiker heeft dit probleem ook erkent en heeft zijn laptop teruggestuurd. Hiervoor heeft hij een 4800mAh versie terug gekregen (origineel is een 4000mAh) waarbij hij vermeldt dat de batterijduur wel beter is geworden.

Problemen
In het verlengde van het batterijverhaal:
Ik heb de laptop niet direct teruggestuurd omdat ik hem toch wel degelijk nodig ben voor school. De meeste collegezalen beschikken dan ook wel over een stopcontact, dus was het probleem niet dusdanig groot.
Maar na 4 maanden begon het scherm problemen te vertonen. Aan de rechterkant had ik een verticale lichtblauwe streep, van ongeveer 2 pixels breed. Deze was direct zichtbaar bij het opstarten van de laptop. Na wat geklooi met de drivers kwam ik erachter dat dit probleem niet softwarematig was maar hardwarematig. Ik kon namelijk het beeldscherm (heel voorzichtig) naar rechts verschuiven om het beeld weer "recht" te krijgen. Hier heb ik ongeveer een week mee gezeten tot dat ik vakantie had en de laptop niet dagelijks hoefde te gebruiken. Ik heb Acer gebeld en doorgegeven wat mijn schermprobleem was. Tevens heb ik de batterijproblemen doorgegeven. Alles was netjes snel geregeld. Ik kreeg een RMA nummer en een UPS nummer waarmee ik UPS zelf kon bellen om het apparaat op te laten halen. Deze was er diezelfde dag nog, aan het einde van de middag. Twee dagen later kreeg ik 's ochtends een sms’je van Acer(!) waarin stond dat ze de laptop ontvangen hadden en bezig waren met repareren. Zeer netjes, al zeg ik het zelf. Aan de einde van de middag kreeg ik nogmaals een sms’je met daarin de melding dat het product gerepareerd was en retour gezonden werd. De volgende dag had ik de laptop al weer in huis. Super! Er stond een beschrijving bij waarin stond dat ze het scherm en de accu hadden vervangen. Zeer blij als ik was ben ik weer verder gegaan met mijn werkzaamheden. Echter, na 2 weken kreeg ik nog grotere problemen. Het scherm begon te trillen als een gek, de tekst was niet meer te lezen. Je kunt het vergelijken met een 10-tal mobiele telefoons die allemaal aan het bellen zijn naast een CRT scherm. Dit kwam niet zo vaak voor en duurde meestal maximaal 10 seconden. In de loop van de tijd werd dit probleem groter en kwam het vaker voor... Goed, Acer weer gebeld, zelfde verhaal weer. Laptop is teruggestuurd en binnen 5 werkdagen had ik hem weer in huis, super! Dacht ik... Dit maal stond in de productomschrijving: "Recovery disc gedraaid, Vista hersteld". Zoals eerder beschreven gebruikte ik vanaf begin af aan Windows XP. Heel vervelend. Terwijl de laptop voor reparatie weg was had ik de nieuwe hardeschijf al besteld. De originele schijf eruit gehaald en de nieuwe erin, weer Windows XP erop gezet (ik ben koppig), en na een week weer raak.. Ik gaf Acer een eerlijke kans, en ik zette de originele schijf met de originele besturingssysteem erop. Hier heb ik tevens een week mee gewerkt en toen was het weer raak! Alleen nu een stukje erger. Het kwam na elke reboot voor en duurde soms 10 minuten lang. Het beeld werd 3 maal geprojecteerd, onder elkaar en de trilling was ongekend. Ik had de laptop toen wel echt nodig, dus heb ik de nieuwe hardeschijf erin gedaan en hier Windows Vista erop gezet met niet originele drivers. Ook dit mocht niet baten. Het probleem was prominent aanwezig en werd sowieso aangeroepen wanneer ik ook maar iets van een spel draai.

Update 09-04-2008:
Na bijna 3 weken heb ik mijn laptop terug met een vervangen moederbord. Blijkbaar moesten er onderdelen uit Duitsland komen oid. Het maakt ook niet uit, ik heb hem terug. Hopelijk houdt hij het nu langer vol!

Update 08-10-2008:
Na de laatste update draait de laptop weer als een zonnetje. Verder geen problemen meer met trillende schermen. De batterijduur is ongeveer 1u onder office omstandigheden. Dit is nog steeds naar mijn beleving erg weinig, maar nog net te doen.

Update 09-09-2009:
Na bijna twee jaar draait de laptop sinds de laatste probleem probleem loos. Vista is er ondertussen weer op geweest na de beta van Windows 7 vervangen. Er draait nu al enkele maanden Windows 7 (7100) op. Installatie ging binnen 15 minuten en alle(!) drivers werden automatisch gedetecteerd en ge´nstalleerd.

Het is een leuke laptop wat zeker goede office performance geeft. Met behulp van een snellere hardeschijf ben je verzekerd van desktop-prestaties. De mobiliteit is erg beperkt, dit is zeker een minpunt. Daarnaast hebben de overige problemen natuurlijk geen positief effect op het gehele plaatje. Maar als je de problemen wegdenkt is dit voor mij toch de ideale laptop voor dit geld.

Heb jij ook een Acer Aspire 5105WLMi?

Zelf pas de 7520G-403G16Mi TL58/17"/3G/160G/GF8400 gekocht ( review komt later ) en het punt van Acer-zooi is zeker valide. Wat een hoop voorgeinstalleerde rommel zeg. Ik bezit de orginele Vista Premium DVD en instaleer hem opnieuw met deze DVD en gebruik uiteraard de licentie op de laptop.Nette review trouwens. ;)

[Reactie gewijzigd door joopata op 2 april 2008 08:00]

Wat is er hier gratis aan? Je linkt in je sig naartoe, nou wil ik het weten ook :+
De review is gratis }>
Pas maar op, ik had je ook kunnen rickrollen :p
Ag, Acer valt nog best mee qau mee-geinstalleerde software. Dat het erger kan bewijst HP wel met hun Pavillion lijn, dat is echt dweilen met de kraan open
Wij hebben hier ook een aantal Acers (Travelmate 8100) waarvan er ook een groot deel RMA is gegaan wegens defect trillend scherm, verticale banding, .... Meestal na enkele weken komt het probleem terug; de portable blijft trouwens meestal een tweetal weken weg. De mijne is ondertussen zowat end-of-life dus ik doe er de moete niet meer voor om hem te laten opsturen. Als het bij mij voorkomt, leg ik hem op een vaste ondergrond en druk met vlakke hand op de randen rond het toestenbord; dan is het meestal voor een paar uur of de rest van de dag opgelost.
Voorgeinstalleerde software is een troep, vooral de powermanagement software. Cardreader is onbetrouwbaar, contacten van de USB poorten zijn ondertussen uitgesleten. De harde schijf is een 5K en je merkt duidelijk het verschil in toegangssnelheid ten opzichte van toestellen met 7K2.
Batterij gaat met acer power management 1 uur mee (default "max" setting, geen throttling), 2.5 uur ("high" setting, speed-on-demand), 2 uur met windows power management (kan je de BT, wifi, cardreader, ... niet uit zetten)
De cardreader werkt wel prima. Wel heb ik onder de Windows XP installatie de Vista drivers moeten gebruiken. Voor de rest werkt mijn linker USB poort niet. Deze heeft het ook nooit gedaan, dus die negeer is systematisch.
De batterymanagement is nutteloos bij mij. Ik weet niet waar "de lek" zit waardoor hij maar een uur mee wil, maar ook met WiFi en LAN uit + alles op laag werkt hij nog steeds maar een uur. BT zit er niet in.