Specificaties Single core @ 2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Opteron 246 Boxed Review

Ganzenman 26 april 2005, 1.250 views

AMD Opteron 246 Boxed

Pluspunten

• 64bit, toekomstgericht
  • numa
  • minder warm dan oudere amd cpu's
  • snelle geheugenbussen
  • kunnen nog wel even mee (zeker in 2/4/8 way setup)
  • prijsdaling nu dual core vervanger gaat worden?

Minpunten

• prijs per cpu
  • 64bit nog niet alomtegenwoordig
  • geen speedstep of cool/quit technologie
  • ecc reg ram nodig

.::Intro::.
Na ongeveer een jaar in mijn hoofd hebben rondgelopen met het idee om mijn (toen) huidige pc te vervangen door een home-server setup, was het in de nazomer van 2004 eindelijk zo ver! In dat jaar tijd had ik vele sites bezocht, reviews gelezen, rondgevraagd aan vrienden en gebruikers op het internet. Spijtig genoeg merkte ik wel dat de ervaringen en expertise betreffende thuis setupjes voor servers zéér gering waren. Ik wou een dual cpu setup, die gebruikt zou worden als fileserver en game/workstation. Het belangrijkste onderdeel zou de processor worden, want deze zou bepalen uit welk moederbord, ram enzv ik achteraf de keuze zou hebben.

.::Waarom AMD?::.
De eerste stap was het kiezen tussen Intel of AMD. Intel is reeds lange tijd actief op de servermarkt, terwijl AMD zich in het verleden vooral had toegespitst op de KMO en Home-users.
Mijn vorige pc's waren AMD's en dat waren serieuze oventjes. Ik hield dit zeker in het achterhoofd bij mijn keuze.
Intel had de Xeon als meest geschikte CPU voor mijn behoefte en AMD de Opteron. Na het doornemen van de veelal lange en technische reviews bleek toch wel dat nieuwkomer AMD enkele mooie voordelen had op de Xeon. Deze voordelen hebben ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk voor de Opteron heb gekozen.

.::Voordelen::.

-Optimaal gebruik snelle geheugenbus en apart geheugen per CPU; NUMA
-Ook erg geschikt als je de cpu voor andere zaken wil gebruiken, zoals games
-Gelijkwaardige prestaties tov Xeon bij lagere Mhz's
-Niet meer zo warm als de 'oude' AMD Thunderbirds, Duron's, ...
-Rooskleurige toekomst met dual core?
-64Bit...

Bij de lay-out van Xeon moederborden merk je direct op dat de plaatsing van de ramsloten erg verschilt dan die van de Opteron moederborden (diegene van iets of wat kwaliteit toch). Ram bij de Xeon zit mooi naast elkaar (8 sloten), terwijl dat van de Opteron in 2 verdeeld is (4 per cpu als het over een dual cpu gaat zoals bij mij). Dit is omdat de snelle geheugenbussen bij een opteron per cpu apart worden aangesproken wat voor een zwart-op-wit prestatieverschil zorgt met de Xeon's. Als je besturingssyteem dan ook nog eens NUMA ondersteunt is het helemaal top! Mede door dit geheugengebruik is de Opteron ook meer aangewezen om bijvoorbeeld games te spelen.
Iets wat voor mij een belangrijk punt was, is de warmte die zo'n Opteron kan produceren. Hoe warmer, hoe meer koeling en dus hoe meer lawaai. Omdat deze cpu's voor thuisgebruik zouden zijn en dus niet voor in een serverroom, toch belangrijk dus. Feit is dat AMD erg hard heeft gewerkt aan het stroomverbruik en kleinere productieproces, waardoor de warmteproductie lager kan liggen.

.::Nadelen::.

-Prijs per cpu waarvoor je tegenwoordig reeds een volledige barebone kan kopen (als je dan nog kiest voor een dual cpu setup, ben je snel 1000+¤ kwijt!)
-Voorsprong van Intel op de servermarkt.
-Dure ram nodig

Bij de aankoop van een dual cpu setup moet je goed weten waar je aan begint. De prijs van de cpu's is niet mals, maar ook de prijzen van moederborden(500¤+), RAM(100¤+) en behuizing(150¤+) is iets waar rekening mee moeten worden gehouden. Als je de totaalprijs van een dual cpu systeem bekijkt, kan je van dit geld meerdere barebones of enkele mooie single-cpu setup's samenstellen. Niet te onderschatten is de voorsprong die Intel reeds heeft op de servermarkt. Intel is reeds jaren actief, waardoor het een vaste waarde is geworden en het ook de prijzen zelf kan/kon bepalen. Amd is een nieuwe speler en omdat de afzetmarkt nog niet erg groot is kan er (nog)niet aan massaproductie worden gedaan, opdat de prijzen zouden kunnen gedrukt worden. (al is hier de laatste maanden wel erg veel verandering in gekomen)
Het dure, moeilijk verkrijgbare en niet zo populaire ecc reg ram is een vereiste bij Server cpu's in het algemeen. Als je deze achteraf van de hand wil doen, zal dit niet zo gemakkelijk gaan als bij gewon ramlatjes.

.::Toekomst::.
64bit begint goed ingeburgerd te geraken bij de thuisgebruiker, wat erg positief is voor de softwareontwikkeling op algemeen gebied. Deze opteron's ondersteunen 64bit, maar net zoals een dual cpu setup kunnen deze nog niet optimaal aangewend worden in een thuisomgeving. (buiten dan het uitvoeren van verschillende cpu belastende taken, wat je nu toch ook weer niet constant doet...) Hopelijk komt hier snel verandering in met de introductie van Windows Xp 64bit. Als we deze cpu's in een professionele serveromgeving gaan gebruiken zal de dual cpu wél van belang zijn, de 64bit nog steeds iets minder. Dual core staat voor de deur en de eerste exemplaren verschijnen reeds op de markt. AMD had reeds in 2004 beloofd om de 940-pins socket te behouden en ook hiervoor dual core cpu's te bouwen. Mijn huidig moederbord kan dit aan en een eventuele upgrade van de pc zou het vervangen van de 246's door 2 dual core's kunnen zijn (waardoor je over 4 cpu's zou beschikken :)) Dit is toch goed nieuws omdat zowel Intel als AMD in het verleden graag een nieuwe socket gebruiken voor hun nieuwe modellen en je dus bijna een hele nieuwe pc moest kopen bij het updgraden van je cpu. Zelfs met dual core cpu's voldoen de bestaande geheugenbussen van zowel de cpu's als de moederborden om de beste resultaten te kunnen behalen (al is de limiet wel in zicht) Bij Xeon's is dit nu al een probleem met hun huidige single core Xeon's.

.::Outro::.
Ik beschik nu sinds oktober 2004 over mijn semi-server setup en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze wat betreft cpu. (van de rest ook niet :)). Bij een constante cpu belasting van beide processors tegen 100% worden ze met de stock cooling niet warmer dan 45°. Met behulp van mijn 9800pro vormen zelfs de zwaarste games nog geen probleem. Meerdere zaken tegelijk uitvoeren (dvd branden, rar's uitpakken, dvdfilm afspelen, bestanden downloaden, ...) zonder enige hapering is een verademing tegenover mijn vroegere single cpu setup. Het moet wel gezegd dat de Raptor voor mijn OS en de harware raid 5 voor mijn bestanden er mee voor zorgt dat de pc nog lang niet aan zijn limieten zit. Ik hoop dat deze nog even mee zal kunnen in deze snel veranderende/evoluerende IT maatschappij; maar gezien de soepelheid en snelheid waarmee ik nu werk, ben ik daar wel erg gerust in.

.::Links::.
Tweakers Opteron 246 review: http://www.tweakers.net/nieuws/28682
Numa: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-uniform_memory_access
MIjn pc: http://specs.tweak.to/10022

Heb jij ook een AMD Opteron 246 Boxed?

ziet er netjes uit mooie gedane review :D
veel info.
;) heeft je zeker wel een paar uurtjes gekost

B-) keep up tha good work B-)
Inderdaad ;)
(het is wel even geleden dat ik deze cpu's aangekocht heb en hier en daar ben ik wel even terug iets moeten gaan opzoeken ivm specificaties)
Hopelijk komt het van pas bij eventuele aankopen van mede tweakers...
(comments zijn altijd welkom)
geen speedstep of cool/quit technologie
De nieuwe E4 revisies hebben PowerNow aan baard.
Handig om weten, maar de volgende upgrade inzake cpu zal wsl toch dual core zijn }>
De "negatieve" eigenschappen voor een typische server CPU is natuurlijk een beetje raar.
geen speedstep of cool/quit technologie
-ecc reg ram nodig

beiden zijn voor een server nauwelijks een nadeel.
minder warmteproductie is toch ook meteen minder slijtage van verschillende componenten en minder dure (externe) koelinstallaties nodig (iets waar soms nog te weinig geld wordt ingestoken) en ook minder lawaai, voor thuisgebruiker dan toch

ecc reg ram is dan eerder wel in het opzicht van gebruiker gesteld, die thuis server setup wil installeren en inderdaad minder probleem voor bedrijven

voor bedirjven met veel geld is niets van dit een nadeel offocourse ;)
Mooie review,

* 786562 Huppie