Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium - Reviews

Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium Review

3raser 19 januari 2013, 8.400 views

Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium

Pluspunten

• Klein
  • Stevig
  • Geen losse/bewegende delen

Minpunten

• Snelheid
  • Krassen

Product foto

Kingston DataTraveler SE9 32GB

Ik was op zoek naar een klein formaat, maar stevige USB stick. Via een tip kwam ik terecht bij deze Kingston.

De stick is gemaakt van aluminium en heeft geen bewegende onderdelen. Dat paste prima in mijn plaatje. Hij heeft een mooie kleine vorm met een groot oog zodat hij gemakkelijk aan een sleutelbos kan worden bevestigd.
De stick helemaal glad en kan dus praktisch nergens achter blijven haken. Er steekt dus ook geen USB aansluiting uit. De body is direct de USB aansluiting. Ik vraag me hierdoor wel af of de stick gevoelig is voor stof of vocht. Doordat er geen dopje op de aansluiting zit en deze gemakkelijk aan een sleutelbos kan worden bevestigd is het niet ondenkbaar dat de aansluitingen heel wat stof en vocht te verduren krijgen. Ik ga er echter vanuit dat de fabrikant hier ook aan gedacht heeft en dat het geen problemen zou moeten opleveren. Bovendien is het tevens een voordeel dat er geen dopje op zit. Deze kun je dus ook niet kwijtraken.
Wat me opviel was dat de body snel krast. Doordat de body tevens de USB aansluiting is wordt deze dus regelmatig langs de aansluiting geschuurd. Dit levert direct krasjes op (te zien op de foto hieronder). Eens zien hoe dat op de lange termijn verloopt.

Foto munt

Foto 1

Foto 3

En nog een foto om de grootte te vergelijken met een "oude" USB stick (zonder dop, dus in werkelijkheid nog groter). Het formaat van de blauwe stick is overigens vrij gangbaar en dus een goede vergelijking.

Foto 4

Ik heb de stick gekocht voor 20 euro wat ik een prima prijs vind voor een product met deze capaciteit. Er zijn goedkopere sticks maar als je bepaalde eisen hebt komt je al snel in het duurdere segment. In dat opzicht kun je zelfs zeggen dat de prijs meevalt omdat het geen plastic dingetje is. Er was overigens een goedkopere leverancier maar ik zocht iets met een 24-uurs levering.
De stick wordt geleverd zonder software wat ik een voordeel vind. De eigenschappen in Windows 7 geven aan dat volledige capaciteit bedraagt 29,2 GB en dat de stick is geformatteerd met het FAT32 bestandssysteem. Op de website van de fabrikant valt te lezen dat er 5 jaar fabrieksgarantie op zit. Dat lijkt me meer dan genoeg. Met de immer groeiende honger naar opslagcapaciteit ga ik er vanuit dat ik binnen 5 jaar op zoek ben naar een andere stick.

Eigenschappen

Prestaties
Omdat er nergens snelheden worden vermeld heb ik de stick rechtstreeks uit de verpakking onderworpen aan enkele tests. Ik heb de stick dus niet geformatteerd en er nog geen data op gezet.

HD Tune

HDtune info

HDtune benchmark

CrystalDiskMark

CrystalDiskMark

De stick lijkt geen snelheidsmonster te zijn. De snelheden voor zowel het lezen en schrijven vallen tegen. De access time is vrij hoog in vergelijking met andere reviews van USB2.0 sticks. Het sequentiële schrijven lijkt nog enigszins mee te vallen. Maar kan iemand mij uitleggen waarom die overige schrijftesten zo extreem laag zijn?!

Klein, stevig en traag. Zoek je een USB stick met redelijk veel ruimte die makkelijk aan je sleutelbos past dan is dit mogelijk iets voor jou. Ben je op zoek naar de beste prestaties of naar de grootste opslag per euro dan moet je waarschijnlijk niet deze stick hebben.

Wijzigingen
- Extra foto toegevoegd om de grootte van de stick te vergelijken.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium?

Zo te zien is deze vrij vergelijkbaar met de Super Talent Pico C. Die heeft iets hogere snelheden en is nog iets kleiner, maar ook duurder. Bedankt voor de review
Graag gedaan. Die Super Talent Pico C ziet er op de foto's iets kwetsbaarder uit. Vooral de contactpunten die aan de buitenkant zitten lijken me wat gevoeliger voor schade en krassen.
Valt in de praktijk mee. Ik heb laatst een Patriot Element 32Gb gekocht, omdat die bijna dezelfde grootte heeft en USB 3.0 heeft. Hij is helaas DOA, maar ik heb toch een korte review gemaakt waarin ik ook wat foto's met de Pico C heb gezet. Ik heb de Pico C 4Gb nu twee jaar, en hier en daar is er wat lak af, maar hij is erg stevig en werkt prima. De Patriot Element voelde veel brakker aan. Die heeft een aluminium hulsje om een plastic binnenkant volgens mij, terwijl de Pico C net zoals deze SE9 vrijwel helemaal van metaal lijkt.
Ik heb hem ook maar ik ben nu al meer dan een uur (tegelijk) op mijn mac 10 bestanden van 600 mb aan het kopieren, hij wordt er ook lekker warm van :s ... Finder lijkt er nu zelfs van te crashen haha.

De eerste die ik kocht moest ik trouwens terug brengen, die deed het niet meer na een paar dagen. Gelukkig bij 4launch meteen een nieuwe meegekregen

Hij mount best vlot en sequentieel (1 file tegelijk) lijkt het best vlot te gaan maar dit slaat echt nergens op. Ik had hiervoor de 16 GB versie (maar die zit nu in mijn RPi in het datacenter van PCExtreme) maar die heeft hetzelfde probleem al was hij in het dagelijks gebruik wel prima hoor.

Verder is het wel een mooi, kleine en stevig ding, perfect voor aan de sleutelbos zoals je al zegt. Ik had zelf gehoopt hem te gebruiken met een truecrypt volume erop en portable apps maar daar is hij echt veeeeeel te traag voor. Maar dat geeft je test al aan, 50 KB/sec write bij veel kleine bestanden, dat kan toch eigenlijk niet?

Ik vind het een groot contrast, hij straalt luxe uit maar in het gebruik is het een goedkoop ding. Misser, ik had er graag meer voor betaald en dan een beetje nette performance. Als je kijkt op amazon e.d. vind je ook best wat problemen met het ding.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 juni 2013 09:56]

Je zou zeggen dat met de huidige techniek de USB2.0 aansluiting toch wel de bottleneck zou zijn. Maar helaas...
Misschien dat er in de nabije toekomst een USB3 uitvoering komt die wat beter presteert.

[edit]
Hoewel, kijk naar deze benchmark van een zeer goed presterende USB3 stick. Die laatste 2 balkjes vertonen ook geen wonderen. Blijkbaar is dat per stick enorm verschillend.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 19 juni 2013 11:26]

Hier vergelijken ze ook een stapel USB 3.0 sticks. Vooral het beanaderen van veel kleine bestanden is nog steeds een probleem. Ik had een vergelijking gezien tussen verschillende drives met welke beter is voor welke toepassing, maar ik ben vergeten waar :(. Ik dacht dat daar een Lexar als beste uitkwam voor het draaien van programma's. Misschien kan je zoeken naar drives die Windows to Go gecertificeerd zijn. Als ze windows moeten kunnen draaien, neem ik aan dat ze ook veel kleine bestanden tegelijk aan moeten kunnen?

edit: nvm, die review waar ik het net over had gaat over SSD's.

[Reactie gewijzigd door gwystyl op 21 juni 2013 00:07]

Raar eigenlijk hè, het OS zou makkelijk kunnen denken, ah een matig USB drive, ik bied de bestanden serieel aan... dat zou veel sneller gaan bij deze, en vele andere, sticks.