Specificaties 42" LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

• Full-HD
  • Sub-woofer
  • Ambilight
  • Teletekst

Minpunten

• Audio is niet goed genoeg voor films
  • Helderheid aanpassing lijkt contrast
  • Beeldverbeteraars hebben bijwerkingen

Keuze: Na overlijden van mijn zeer betrouwbare 20 jaar oude Sony 25" CRT was ik toe aan een nieuwe televisie. De afgelopen jaren heb ik de markt in de gaten gehouden en LCD TV's zijn inmiddels van afdoende kwaliteit, ik moet dan ook zeggen dat ik niet lang getreurd heb om de Sony.

In eerste instantie wilde ik een 32" zo goedkoop mogelijk scoren en nog een jaar of 2 wachten totdat alle technieken volwassen zijn, de DSPs nog een generatie beter, er veel meer Full-HD bronnen zijn etc. In overleg met de overige gebruikers thuis bleek het toch een 42" te moeten worden :+

Na een bezoekje aan de Mediamarkt, BCC en It's blijkt Full-HD erg mooi weergegeven te worden maar is de kwaliteit van andere bronnen stukken minder. Ik begrijp niet hoe je een TV kunt proberen te verkopen die alleen maar sneeuw vertoond! Ik was wel bang dat het analoge kabel-signaal thuis niet van voldoende kwaliteit zou blijken te zijn, wat wel op te lossen zou zijn door digitale TV te nemen.

De 42PFL7962D/12 is een van de goedkopere Full-HD 42" TV's (ca. 1200¤). Het prijsverschil met 37" versies is niet significant meer. De 42PFL7662 lijkt exact dezelfde TV maar dan zonder Ambilight. Het ontwerp van de TV sprak mij ook wel aan, en hij had alle features die ik zocht al had ik liever een nog recentere DSP gehad (Perfect Pixel ipv Pixel Plus 2 HD). Van Sony had ik uit mijn directe omgeving recent te veel negatieve verhalen gehoord over after-sales om in de selectie op te nemen. LG heb ik niet zo'n goed gevoel bij wat werd versterkt door een negatieve (professionele) review van een van hun 42" Full-HD apparaten (met name blacklevel zeer slecht). Sony en Samsung leveren ook behoorlijk wat minder beeldoppervlak met hun 40" modellen in cm2

Ten opzichte van mijn oude TV heb ik berekend dat ik 390% van het beeldoppervlak heb van breedbeelduitzendingen

Ik vond Ambilight een nutteloze functie, maar toen de versie mét goedkoper bleek en Ambilight uit te zetten is toch de versie met gekocht (7962 vs 7662).

Nadelig aan de lage prijs is dat ik blijkbaar een UK model heb waar ook geen nederlandse menus inzitten. Ik ga de website van Philips in de gaten houden, de firmware is te updaten met een PCMCIA kaartlezer _/-\o_ !

Ingebruikname: Bijna té simpel. Vooralsnog alleen analoog kabel. Geen idee hoe, maar de TV stelde een aantal gemeenten in de directe omgeving voor en de instelling ging vervolgens automatisch. Eén van de kanalen werd gedetecteerd als 'Tien' dus moest hernoemd worden, sorteren van de kanalen zodat het weer overeen komt met de HD-recorder was goed te doen maar niet volledig intuïtief.
Helaas woon ik op een black-spot qua DVB-T dus daar kan ik (nog) niet van genieten.

Kwaliteit:
  • Analoge kabel is om aan te zien, waarschijnlijk mede dankzij de Hirschmann versterker in de meterkast (GHV-820A).
  • DVD's zijn plaatjes om te zien.
  • HD en 24Hz heb ik nog niet getest, maar eens een DVI-HDMI kabel halen
Ik heb geen judder kunnen waarnemen, waar ik wel erg bang voor was.
De scaling van het analoge kabel-signaal is verrassend goed, Pixel Plus 2 HD is blijkbaar afdoende.
Helderheid aanpassen werkt niet zoals ik zou willen, ik vermoed dat het contrast aangepast wordt. Enige wat lijkt te helpen zijn de presets (Game, Movie, News, Personal).
edit:
Skip alle presets maar. Nu altijd op 'Personal' met daarin alle beeldverbeteraars uitgeschakeld, dat lijkt de enige manier te zijn om aan pixel-regens om bewegende voorwerpen op statische achtergronden te ontkomen.

Blacklevel kan ik niet vergelijken maar ik neem geen storende wolken waar of te heldere plekken
De TV heeft geen 100Hz
De kijkhoek is prima voor de opstelling van het beeldscherm (ruimte is eerder diep dan breed), als ik de kijkhoek groter wil maken dan zie ik teveel dat ik geen HD signaal heb :D

De audio is acceptabel, maar voor een film wil je toch wel een externe versterker aansluiten. Zelfs de Sub-woofer achterop de TV (wel 10cm driver!!!! 8)7 ) kan het geen film-ervaring maken, wat ik ook verwacht had. Ik merk dat ik wel regelmatig Audio-presets wissel om prettig geluid te hebben, de sub-woofer is te aanwezig bij bv. een nieuws-uitzending. De audio van mijn antieke Sony was evenwichtiger (in een CRT kast is duidelijk meer ruimte voor luidsprekers)

Al met al ben ik zeer tevreden met de beeld- en geluids-kwaliteit. Dat ligt waarschijnlijk gedeeltelijk aan het feit dat ik mijn verwachtingen niet te hoog gespannen had. Ik merk dat ik nog erg gefocussed ben op het waarnemen van beeld-fouten ("Zag je die artefacten-wolk om dat figuurtje wat over de achtergrond bewoog", "Zie je die fijne structuren daar trillen") maar wordt dan door de huisgenoten terecht gewezen, het is soms moeilijk vast te stellen of de fouten in het bron-materiaal of in de TV zitten.....
edit:
Inmiddels heb ik de beeldfouten dus redelijk onder controle door alle beeldverbeteraars uit te zetten en wat aan de andere regelaars te klooien

Features
  • Ambilight: Door de Ambilight verlichting lijk ik voor een film de kamer donkerder te maken waarbij het beeld dan iets minder helder mag zijn. Nu ik dus toch Ambilight heb vind ik het toch een fijne feature, Instelling 'Dynamisch' is dat iets té, de instelling 'Relaxed' kijkt veel rustiger
  • Beeldformaat: Aanpassen aan het uitgezonden beeldformaat gaat vlekkeloos
  • Teletekst: Voor Teletekst liefhebbers is de functie beeld-naast-teletekst interessant, het beeld is dan wel samengeperst, de teletekst nog zeer goed leesbaar. Het 1000+ pagina's geheugen maakt teletekst een stuk bruikbaarder
  • Menus: De menus zijn niet heel uitgebreid, daarmee dus wel ovezichtelijk
  • Afstandbediening: Light prettig in de hand, maar voelt wat licht aan
Conclusie: Zeer tevreden met mijn aanschaf, ik heb er geen enkel probleem mee om deze TV aan te raden. Zonder er voor directe vergelijking een andere TV naast te zetten kan ik maar weinig vinden wat voor verbetering vatbaar is.

PS: Nu nog proberen de 200¤ cash-back actie van Philips te gebruiken (niet voor internetwinkels)

• Pioneer DVR-433H
  • Hirschmann GHV-820A

Heb jij ook een Philips 42PFL7962D?

Leuke review, ik zelf ben voor een maatje kleiner gegaan.
Alleen een aantal dingen kloppen dacht ik niet ( waar ik dus ook te laat achter ben gekomen :( )
Het scherm mag dan wel 1920*1080 zijn, maar als ik het goed genoeg samenvat wordt er een vorm van interpoleren gedaan betreffende de refreshrate. Controleer maar eens op GoT. Vooral als je de pc als ingangsbron gaat aansluiten kun je hier problemen mee krijgen.

Qua geluid: het geluid van de speakers is echt matig naar mijn idee, erg hol,schel en zonder echt "volume" of diepgang.

Wat vind je van de inkijkhoek?
Kun je een link naar specifieke pagina's in threads posten, ik vind voornamelijk referenties aan dynamische contrast problemen. Ik heb dat nog niet als een probleem ervaren, maar bedankt :( nu heb ik nog een punt om onvolmaaktheden te gaan zoeken ;(

Vooralsnog heb ik de TV alleen met analoog signaal en RGB via SCART gevoed, ik kan dus niets zeggen over PC input. De VGA ingang ben ik niet van plan te gaan gebruiken, maar ik wil 'm wel gaan testen. Toch leuk om dia-show op te kunnen zetten bij feesten en partijen.

Ultimo wil ik het apparaat gaan voeden middels HDMI. Ik ben er nog niet uit of dat DVB-C van UPC of DVB-S gaat worden. Cable zuigt omdat je daar geen HTPC voor kunt bouwen, voor UPC's encoding bestaan geen CAM's vzviw en UPC's Free-to-Air aanbod schijnt zeer wisselend te zijn. Verder wacht ik nog op on-board VGA met afdoende HD-acceleration en HDCP features om een zuinige HTPC te bouwen. Net gelezen dat de AMD780G dat waarschijnlijk allemaal kan

Ergens stond dat het apparaat 1:1 HD weergeeft, in de specs heb ik dat niet kunnen vinden, wel een 'Native 1080 HD' modus. In reviews lees ik wel eens dat veel LCD TV's alsnog 1080 input gaan schalen en dan de buitenste paar procent afsnijden alsof het analoog signaal is. Qua specs is het per TV anders, volgens mij moet een Full-HD TV 1080p/24/25/30/50/60 kunnen weergeven, dat staat bij de Aurea gespecificeerd maar bij andere modellen weer niet. Als iemand hier meer informatie over heeft.....

De kijkhoek voldoet voor de opstelling waarin de TV staat, als ik de kijkhoek groter wil maken, dan ben ik te dicht bij voor de kwaliteit van het signaal :D (review updated) Net gelezen dat de AMD780G dat waarschijnlijk allemaal kan

[Reactie gewijzigd door spil op 1 april 2008 10:43]

Interpolatie...hebben alle Philips schermen daar last van? Heb je daar een bron van??
Ben zelf ook benieuwd naar een dergelijke TV, maar als ze daar gebruik van maken bij al hun modellen, dan ga ik toch liever voor een merk dat wel gewoon 1080p zonder fratsen toont.
Hoi,
Ik heb de 42PFL7662D/12 (de versie zonder Ambilight dus) en ik ben er zeer tevreden over. Heb een linux bakkie met daarop MythTV draaiende via HDMI erop aangesloten (NVIDIA integrated video van een Asus M2N-VM HDMI plank), het beeld staat als een huis. Full HD (1920x1080@60Hz), precies samenvallende pixels (dus geen lelijke scaling), alleen de onderste en bovenste paar pixelrijen (ca. 10 à 20 px ieder) vallen nét buiten het zichtbare beeld. De truuk was om in xorg.conf de mode "1920x1080_60i" in te stellen.

@spil: waar kan ik meer vinden over het updaten van de firmware van de TV? Ik ben hier wel benieuwd naar :)
Dit is dus precies wat ik bedoel. Échte 1:1 1080p verliest geen enkele beeld-lijn of -kolom. Je stuurt 1080 beeldlijnen over je HDMI kabel en de TV kan er 1080 weergeven. Waarom dan nog schalen en 10 à 20 lijnen boven en onder verwijderen. Bij analoog signaal heeft dat zin (eerste beeldlijn is teletekst) maar bij digitaal niet. (Of bedoel je dat nadat je de modus 1920x1080_60i insgesteld hebt alle beeldlijnen en kolommen worden weergegeven)

Upgrade van firmware staat beschreven in de manual (p.18 in de pdf), maar ik heb nog geen firmware voor download kunnen vinden (voor de kids is nederlands menu iets handiger).
Volgens mij is het zo dat de boven- en onderrand van het LCD panel achter de randlijst verscholen zitten, vermoedelijk vanwege de VBI data die soms te zien is op de eerste beeldlijn wat je zelf al beschrijft. Ik weet het niet zeker, maar ik zou het nog eens kunnen checken thuis.

Ik kan in elk geval bevestigen dat de pixels 1:1 worden weergegeven.

[Reactie gewijzigd door j0bro op 1 april 2008 13:20]

"Ik heb geen judder kunnen waarnemen, waar ik wel erg bang voor was. "

Dat is ook niet zo vreemd, als je nog geen HD hebt bekeken, judder treedt op als een HD bron op 24hz weergegeven wordt op een 60hz tv, dan treedt het pulldown principe op waarbij elke eerste frame 2 keer wordt getoond en elke tweede frame 3 keer: 2,3,2,3,2,3 --> (2+3) x 12 = 60hz. Bij langzame horizontale pan bewegingen kun je dit zien, Dat is judder :)
Ook in winkels heb ik regelmatig naar TV's staan kijken (tja, als je naast de MediaMarkt werkt) en daar regelmatig bewegingen in stappen met pauze waargenomen. Dat judder een fenomeen is van Telecine Pull-Down weet ik, maar ook te aggresieve beeld-manipulatie kan hetzelfde effect bereiken
Bij deze nog een link: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29843517

Je kunt beter even het topic doornemen daar staat van alles erover.

[Reactie gewijzigd door lordloeder op 1 april 2008 19:47]

Je zegt:

'Geen idee hoe, maar de TV stelde een aantal gemeenten in de directe omgeving voor en de instelling ging vervolgens automatisch.'

Waarschijnlijk heb je Casema als aanbieder, want die doet dat inderdaad automatisch. Ideaal. Bij UPC is dat niet zo, daar moet je alles zelf sorteren. Dat je gemeente moet kiezen heeft volgens mij te maken met de verschillende frequenties van de lokale TV.