Sweex LW050UKV2 Review

spil 29 maart 2008, 5.076 views

Sweex LW050UKV2

Pluspunten

• Losse antenne

Minpunten

• Stabiliteit
  • Configuratie ondoorgrondelijk

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 2
Dit apparaat is ook bekend als:
Icidu NI-707502
Eminent EM4450
TP-Link TL-WR542G (TP-Link lijkt de fabrikant te zijn)

Ergens in oktober een Sweex LW050 aangeschaft voor 34¤ naar aanleiding een positieve review van de TP-Link variant daarvan (niet duur, features, redelijke kwaliteit). Ik kreeg niet de LW050 geleverd die ik zocht, maar de LW050v2 blijkbaar de tweede revisie van het apparaat.

Gebruik: Het apparaat is ingezet als Access-Point en switch in mijn thuisnetwerk, WPA beveiligd, vast IP-adres in m'n private range. De router-functionaliteit heb ik niet gebruikt, routeren en serveren doe ik met mijn uiterst betrouwbare FreeBSD machine. Het Access-Point bleek regelmatig de verbinding te verliezen, zeer irritant aangezien ik dan 15 minuten op een-of-andere timeout kan wachten voordat ik weer een VPN-tunnel naar m'n werk kan opbouwen. Na verloop van tijd merkte ik zelfs dat de bedrade verbindingen er soms uit lagen, en zag ik op de LEDs de boot-sequence voorbijkomen. Uiteindelijk blijkt het appraat tussen 0 en 4 keer per dag random te rebooten (uit analyse van syslog op FreeBSD-router xl0 up/down). In de router zag je vervolgens dat de tijd weer terug was op 01/01/2006 08:00. Verlies van WLAN verbinding kwam nog vaker voor, zonder enige meldingen in de log van de Sweex router. Het 'kreng' is inmiddels retour leverancier op RMA.

Configuratie: Mijn setup was uiteraard niet zoals het apparaat standaard ingezet zou worden (niet als gateway, niet als 192.168.0.1, niet als DHCP-server, niet als DNS-forwarder) en dat leverde problemen op in de setup, na een hoop trial-and-error kreeg ik het wel voor elkaar maar vraag me niet welke stappen je daarvoor moet doorlopen.
De mogelijkheden/flexibiliteit was wel in orde, de manier waarom dus soms erg onhandig.

Features: Alles wat ik zocht was aanwezig, 802.11b/g, WPA2, Fast-Ethernet Switch.
De router schijnt een interne antenne op de PCB te hebben, de externe antenne kun je vervangen door een beter model.

Conclusie: Koop dit apparaat NIET! Inmiddels al te verkrijgen voor onder de 25¤, maar geef een tientje meer uit en koop net zoals ik bv. de Netgear WGR614 (betrouwbare setup, range, mogelijkheden)

Heb jij ook een Sweex LW050UKV2?

Ik heb net zo'n WLAN router op een basisschool met 200 lln. zo veel mogelijk centraal geļnstalleerd - een gebouw in de vorm van een rare L - maar ondanks de hele dikke muren is er overal (fatsoenlijk) bereik. En dan praat ik over een straal van ruim 30 meter, met dikke muren dus...

Ben er zelf zeer over te spreken, nog nooit hoeven resetten en mogelijkheden genoeg met zo'n ding!
Met jou conclusie ben ik het niet helemaal eens.

Omdat het appartaat niet werkte in jou (complexe) netwerk omgeving, wil nog niet zeggen dat het in een normale ook slecht doet.

Heb je getest of die stabiel was onder een andere DHCP range?
Mijn netwerk-setup is mijns inziens helemaal niet zo complex :X, ik heb een Kabel-modem aangesloten op een router (met dhcp en dns-forwarding), de router is aangesloten op de switch van een WLAN router die daarmee dient als Access Point. Een antieke Zyxel (802.11b) functioneerde prima op die manier, en ook de Netgear WGR614v7 die er nu aan hangt doet het tot nu toe naar behoren.

Het is mogelijk dat het apparaat niet naar behoren functioneerd omdat ik niet alle functies gebruik, maar dat beļnvloed mijn oordeel in het geheel niet. Ik weiger te accepteren dat een apparaat niet stabiel is
  • omdat er geen netwerk aangesloten is op de WAN poort
  • omdat ik het apparaat ingesteld heb op een vast IP nummer
  • omdat ik de ingebouwde DHCP server uit zet
  • omdat ik de dns-forwarding niet gebruik
Het is prima mogelijk dat het apparaat naar behoren zou werken als je de standaard-instellingen gebruikt, maar bied dan niet de mogelijkheid om de instellingen te wijzigen als het apparaat daardoor niet meer de beloofde functies bezit. Zoals eerder gemeld is het afwijken van de standaard instellingen op dit apparaat toch al niet makkelijk te realiseren.

En nee, ik heb het apparaat niet getest onder een andere DHCP range. Routers die alleen een met ip-range 192.168.0/24 aankunnen wil ik ook niet hebben.
hallo,

ik heb exact het zelfde probleem als bovenstaand.
Tot 3 maanden geleden nooit een probleem gehad met deze wireless. Maar een maand geleden een fileserver gebouwd van een oude pc mhv freenas en draadloos werkt niet meer, (wel verbinding maar geen internet) en op andere vaste pc's valt het af en toe uit. Ik gebruik een losse eminent router en ook niet de sweexLW050.

Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn? en is de enige oplossing dus aanschaf van iets anders?
Kijk even naar de exacte type-aanduiding op de router, er is een LW050 en een LW050v2. Mijn problemen betreffen een LW050v2.

Of je hetzelfde probleem hebt kun je nakijken in de web-frontend van de router, de up-time is te berekenen door datum 01/01/2006 08:00 af te trekken van de tijd in de router.

Je zou kunnen proberen de LW050 in te zetten ipv de eminent.
Ik heb een keer met wifi geprobeerd te connecten met mijn Nintendo DS lite
en uiteindelijk had ik geconnect met Sweex_LW050v2, maar ik was buiten in mijn achtertuin.. en ik weet niet echt veel van routers en computers etc. af..
maarja, ik zat toen dus op het internet van de buren, maar dat wist ik niet.. want ik dacht gewoon dat ik onze internet gebruikte

en een paar dagen later kon ik niet meer connecten met Sweex_LW050v2, haha waarschijnlijk hadden de buren het beveiligd

maarja, nou zou ik graag ook een Sweex LW050v2 willen hebben, maar ik weet niet of ik dat wel moet doen, aangezien de ervaringen van jullie.
Is er trouwens een verschil in werking tussen de LW050 en de LW050v2 ?
en hoe zou je het het beste kunnen aansluiten, en waar kan je het eig. kopen?
Mediamarkt ofzo?

kan iemand mij advies geven, en misschien een andere/betere router adviseren?
mijn budget ligt tussen de 25 en 50 euro
In die prijscategorie valt ook de eerder genoemde NetGear WGR614. Ik ken minstens 2 mensen die deze NetGear langdurig in gebruik hebben zonder enig probleem!
ik heb deze router ook en zijn wlan komt verder dan de linksys van 90 euro die voor geen meter meewerkt

voor de prijs van 25 euro is het eigenlijk een hele goede koop, alle andere routers van dit budget hebben meestal geen eens wlan en als ze dat hebben houd het al heel snel op bij 10 meter

stabiliteit is hier ook goed te noemen en doet gewoon wat ie moet doen
Ook ik had in het hele huis bereik, maar in de 'uithoeken' minder. Geen probleem voor browsen maar windows-shares benaderen was niet handig. De Netgear (met vaste antenne) presteert marginaal beter.

Al met al voor mij een dure koop, toen ik 'm kocht was 'ie te krijgen voor 30¤ (ex verzenden). Had 'm hier in de buurt voor 34¤ en via RMA krijg ik slechts 24¤ retour (dag-waarde), met de Netgear erbij voor weer een een additineel 10¤ was ik beter uitgeweest met een iets duurder apparaat!
Heb dezelfde ervaring als de reviewer qua stabiliteit. Het ding reset zichzelf om de paar uur. Heb hem zsm. weer weggebracht.

Als je het mij vraagt is dit gewoon rommel.

-edit
Even wat nuanceren ;) Ik gebruikte hem op exact dezelfde manier als de reviewer. Dus ook DHCP uitgeschakeld en vast ip-adres ingesteld. Ik heb nl. elders een (goede) router staan en deze sweex diende alleen als goedkoop accesspoint/switch aan de andere kant van het huis om voor extra dekking te zorgen. Verder was ik wel tevreden over de interface en beveiligingsmogelijkheden etc. (wpa2), maar als er om de zoveel tijd ineens een ballonnetje in windows in beeld komt met 'cable disconnected' dan heb ik er geen vertrouwen meer in.
Heb inmiddels voor 10 euro meer (39 euro) een Linksys WRT54G gekocht. Met dat merk had ik al goede ervaringen, dus verwacht er geen problemen mee.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 27 mei 2008 11:19]

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.

Mijn Sweex LW050 (niet v2) deed het prima als AP. En de routerfunctionaliteit werkt zo goed (beter dan de Linksys en Netgear die ik in het verleden heb gehad) dat ik die nu ook gebruik.

Ik heb ook een Netgear WGR614v6 (jij hebt 7 dus wat anders, maar zelfde merk) gehad. Werkt prima maar kan niet als los AP werken. Er moet internet in anders loopt ie na een tijdje gewoon in de soep.

Mijn Wlan valt zover ik tot nu toe heb gezien nooit opeens weg en reboots heb ik geloof ik ook nog niet gezien. Jij had volgens mij gewoon de vette pech om een maandagmorgenmodel te krijgen, maar dat kan bij ieder product gebeuren.
edit: reactie bij verkeerde product

[Reactie gewijzigd door kegeltje26 op 16 oktober 2009 03:35]

Ik heb dit apparaat (betreft wel de V2 variant) gebruikt om goedkoop een wireless extentie te krijgen voor de standaard modem die je bij de ISP krijgt. Heeft jaren goed gewerkt en werk nog steeds.

Wat ik wel jammer vind is dat je de wan aansluiting moet gebruiken om vervinding te maken met een router en dat dit niet als relay station gebruikt kan worden tussen wirelessrouter en laptop. Op die manier zou een grotere range gekregen kunnen worden.
Ik heb 4 jaar (2007-2011) gebruik gemaakt van de sweex LW050(geen UK-model) zonder enige problemen. De router was destijds opgesteld in een appartementsgebouw hoofdzakelijk uit betonnen muren. De ontvangst was perfect. Ik heb zelden last gehad dat de router zijn verbinding verloor. Als ik zeg dat het maximaal 2x per jaar was, dan is dit nog ruim bekeken.
Zowel bedraad als draadloos gaf deze router zeer goede resultaten. De set-up was een fluitje van een cent.
Ik was dus zeer tevreden van deze budget router. Ik weet niet wat de mensen bezielt om zich merendeels negatief uit te laten over sweex (neen, ik werk niet voor deze firma).
Uiteindelijk ben ik in 2011 overgestapt naar het n-model van sweex wegens mijn grote tevredenheid.
Mijn huidige router, LW320, heeft mij zeker niet ontgoocheld. Krachtig signaal, zeer complete instellingen en een router die erin slaagt zeer stabiel een 300 Mbps signaal op de 2.4GHz band te garanderen. Zelfs al zijn meerdere clients aangesloten, toch blijft de router zijn taak meer dan naar behoren uitvoeren. Soms verliest de router zijn verbinding, maar dit is een zeldzaamheid.
Momenteel zijn er 2 laptops + 1 desktop ( 3 draadloos), 1 desktop bekalbeld, 2 mediaspelers, draadloze wifi printer, tablet en smartphones op het netwerk aangesloten. Alles op vaste ip's en geen enkele probleem naar verbinding of netwerktoepassingen.
Als ik op de verschillende forums lees over netgear en linksys, dan mag ik mij gelukkig prijzen met mijn sweex router, waar ik trouwens 12 jaar garantie op heb.
Eenmaal heb ik mij laten verleiden om een Netgear WNDR3700 aan te schaffen. Het toestel slaagde er zelfs niet in om op de 2.4 GHz band een 300 Mbps snelheid af te leveren. Met plezier heb ik hem teruggestuurd en staat de trouwe sweex LW320 terug op zijn plaats.
Enkel jammer dat sweex geen Gb-poorten voorziet voor hun kabelaansluiting.
Volgens mij laat ik mij nergens negatief uit over Sweex maar slechts over dit apparaat. Zoals je in deze thread kunt lezen zijn er mensen die er langdurig een stabiele verbinding mee hebben maar ook mensen die met dit apparaat hetzelfde probleem hebben.

Inmiddels ben ik al jaren tevreden met mijn FreeBSD gebaseerde oplossing, gewoon een Atheros WLAN het mini-PCI slot van een oude laptop die ook meteen de home-server en router is.