Kingston microSDHC 8GB Class 10 + SD-Adapter + USB reader Review

real[B]art 15 januari 2013, 644 views

Kingston microSDHC 8GB Class 10 + SD-Adapter + USB reader

Pluspunten

• Ten tijde van aanschaf was de prijs (¤ 19) concurrerend.

Minpunten

• De kwaliteit van de meegeleverde adapters is abominabel.
  • Gespecificeerd als class 10, maar schrijfprestaties van ten hoogste class 6.
  • Werkte niet betrouwbaar in mijn HTC Desire.

Ik dacht ik koop een SD-kaartje van een - in mijn ogen - gerenommeerd merk, dan krijg ik goede kwaliteit. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis.
Binnen een half jaar begon het plastic van de USB en SD adapters af te brokkelen langs de randen (zie foto).
De USB adapter was al snel niet meer normaal bruikbaar, tenzij deze met veel zorg exact in de juiste positie in een USB poort werd gestoken.
De SD adapter functioneert in het geheel niet meer. Bovendien heb ik de SD-lezer uit mijn pc moeten halen en demonteren om de restjes van de SD adapter eruit te prutsen.
Als klap op de vuurpijl levert het kaartje bij lange na niet de snelheid die je mag verwachten van een class 10 kaartje. De schrijfprestaties blijven in de praktijk en in benchmarks steken rond class 6 prestaties op z'n hoogst (zie screenshot van benchmark).
Bovendien levert dit kaartje ook nog eens problemen op bij gebruik in mijn HTC Desire: iedere keer dat ik opstart in recovery-modus (4EXT recovery) kan het kaartje niet gemount worden en moet ik eerst de 'USB unbrick' functie gebruiken en weer opnieuw opstarten in recovery-modus.

Googlen naar mensen met soortgelijke problemen leidde mij naar een blogpost van Andrew 'bunnie' Huang (één van de mensen achter de Chumby). De blogpost bestaat uit een uitgebreid technisch verhaal over brakke SD-kaartjes van Kingston met veel technische details.
De microSD kaart van Kingston die ik in bezit heb heeft wonderbaarlijk genoeg vrijwel hetzelfde lotnummer als de problematische kaartjes van de schrijver van het blog: N0302-001.A00LF (vetgedrukte cijfers zijn het enige verschil). En ook in mijn geval lijkt het lotnummer in één keer aangebracht te zijn met de rest van de opdruk, in plaats van apart (wat je zou verwachten).
Aangezien de schrijver van de blogpost uiteindelijk van Kingston te horen heeft gekregen dat de slechte kaartjes die hij had gekocht toch echt authentieke exemplaren waren en Kingston ze na aandringen ook zelf heeft vervangen - zonder verder op enige vraag in te gaan - ben ik het eens met de conclusie die de schrijver trekt: Kingston plakt hun merknaam op goedkope troep. Dit hoeft natuurlijk niet voor alle Kingston-producten te gelden, maar mijn vertrouwen in het merk is weg.

Heb jij ook een Kingston microSDHC 8GB Class 10 + SD-Adapter + USB reader?

Lees dit verhaal: Latimes_Blog
Dan begrijp je dat het inderdaad zo is. Echt of niet echt.
Maar lees ook vooral het gedetailleerde verhaal http://www.bunniestudios.com/blog/?p=918

[Reactie gewijzigd door Permutor op 15 januari 2013 21:05]

Lees dit verhaal: Latimes_Blog
Dan begrijp je dat het inderdaad zo is. Echt of niet echt.
Bedankt, maar het verhaal van de LA Times is niet meer dan een samenvatting van Andrew Huang's blog. De tweede paragraaf van mijn review begint met een link naar zijn blog en gaat op een aantal van zijn punten in.