Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Trust GXT 25 Review

Ricepuppet 15 januari 2013, 7.400 views

Trust GXT 25

Pluspunten

• Vormgeving is prima
  • Past lekker in de hand door hoge, bolle opzet
  • Plug & Play
  • Knoppen klikken snel
  • Velcro-rubber op de juiste plekken
  • Zeer lang USB draad

Minpunten

• DPI schakelen is een ramp
  • Knoppen niet instelbaar
  • Inaccuraat op elke DPI op de pixel tijdens gewoon gebruik
  • Iets teveel pick-up tijdens gamen

Na vele muizen te hebben gehad in 1 jaar tijd (kapot, net niet goed etc.) deze muis gratis besteld via het kerstpakket van mijn werk.

Het duurde even voordat deze binnen kwam, maar eenmaal binnen had ik een hoop verwachtingen.

Nu zijn veel mensen niet te spreken over de producten van Trust en na vele producten van hun in mijn bezit te hebben gehad, kan ik ook over deze muis hetzelfde zeggen; hij is basic en 'net niet' - goed genoeg voor gaming.

De muis is sober vormgegeven; grijs/zwart, maar op goede plekken. Hij heeft een aardig uiterlijk en misstaat, naar mijn mening, niet bij een gaming PC. De muis zelf is grotendeels van plastic, maar op de 'key points' gelukkig voorzien van iets dat lijkt op velcro-rubber, tegen zweethanden en vingers.

Verder, de twee knoppen aan de zijkant zijn makkelijk bereikbaar en goed genoeg in te drukken met duim; iets wat bij een hoop muizen niet helemaal correct is geregeld. Ook zit er vlakbij de linkermuisknop een zogenaamde 'double-click' knop; deze neemt de functie over van het dubbelklikken in je OS.

Het is een functie die ik in twee weken tijd in elk geval vrijwel nooit heb gebruikt.

De muis zelf is klassiek in zijn uiterlijk; bol van boven, plat van onder. Hij past in elk geval lekker in de hand als het gaat om 'claw-grip'. Hij vult de gehele handpalm, zeker in hoogte.

Als laatste natuurlijk de scroll knop en in het midden, de DPI knop.

Hier zit mijn grootste probleem in; de muis zelf heeft geen indicator in welke DPI modus je zit en vaak moet ik hard, en een paar keer klikken om daadwerkelijk de DPI te veranderen. Tijdens gamen werkte dit nogal frustrerend, zeker omdat tijdens snelle games je vaak in DPI schakelt. Als dan de DPI knop op kritieke momenten weigert, word dat alleen maar erger. Verder is deze DPI knop verkeerd geplaatst; deze zit tussen je wijsvinger en middelvinger in, tussen je knokkels. Snel wisselen tussen DPI tijdens gamen is dus een regelrechte ramp.

Ook is de muis niet secuur tijdens 'normaal' gebruik in een OS (getest met Windows 8 ) en wijkt heel vaak van pixels af. Als ik ergens op moet klikken - een hyperlink b.v. - moet ik een paar keer deze muis corrigeren, en dit duurt veel te lang. Waarschijnlijk is de DPI van 2000 gewoon veel te laag en incorrect voor de resolutie waar ik op zit (1920 x 1080) maar dit zou geen punt mogen zijn.

Het komt in elk geval telkens voor als ik met de muis langzaam (millimeters schuiven werkt niet, hij schuift i.p.v 1mm, 3 a 4mm op) te werk ga onder Windows; de muis functioneert dan slecht.

Verder is de muis tijdens gamen wel goed in zijn overdracht naar het beeldscherm, maar je ervaart wel wat 'pick-up', ook in 2000 DPI.

Als laatste is de muis ook niet in te stellen qua knoppen. Het is een plug & play muis en alle knoppen zijn al ingesteld voor je. Ik zou deze muis dan ook niet aanraden aan de serieuze gamer en als 'gewone' muis is hij vrij inaccuraat, behalve tijdens het 'swipen' over het scherm. Als je secuur wilt werken is dit een hele, frustrerende muis die flink wat misklikt op de pixel.

Heb jij ook een Trust GXT 25?

Ik heb momenteel dezelfde muis al weer een maand of 6 in gebruik en kan me totaal niet vinden in de problemen die jij benoemd.

Bij mij werkt de DPI switch zonder problemen. Het niet op een hyperlink kunnen klikken lijkt mij ook zeer overdreven.

Gamen doe ik vrijwel niet op de PC dus daar kan ik niet al te veel over zeggen.
Ik werk wel veel met Illustrator en Photoshop. Daarin heb ik geen problemen ondervonden met accuraatheid.
Het lijkt erop dat jouw muis defect is. Ik zou hem even gaan ruilen bij de winkel.

De Logitech G9X die je al laatst noemt is trouwens wel een hele andere categorie muis. (Trust muis 17,- Logitech muis 55,-)
Niet normaal kunnen klikken op een hyperlink lijkt me toch een beetje overdreven, Dat lukt zelfs nog meet een oude ball-muis.
Ik neem als voorbeeld een hyperlink. Als ik nu b.v. druk op 'verstuur reactie', als reactie op jouw reactie - wat ik nu ga doen - gaat de muis al flink heen en weer. In welk DPI res dan ook. Hij werkt in elk geval iets beter in 2000 DPI.

Het werkt in elk geval niet vloeiend en niet prettig.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 15 januari 2013 19:09]

Jammer dat Trust deze kans laat liggen. DPI switchen is een belangrijke feature voor een game muis, dat zou sowieso goed moeten zijn.

Ikzelf heb een gigabyte M6900 gehaald, die zelfs een euro goedkoper is dan deze Trust, en dat wl goed kan. Zie ook hier: http://tweakers.net/productreview/63989/gigabyte-m6900.html
Ik heb deze nu als nood muis in gebruik. Zelf gebruik ik de Logitech G9X.
Het gaat bij de DPI switch om het indrukken; dit moet hard en werkt niet altijd correct. Zo komt het vaak voor dat je tijdens gamen niet weet of merkt, in welke DPI stand je zit.

Vaak genoeg ben ik 2 x keer aan het drukken voordat hij daadwerkelijk van DPI switched. Dat mag tijdens het niet gamen niet zoveel uitmaken; tijdens gamen is het essentieel (van sniperen naar swipen b.v.)

Photoshop en Illustrator doe ik met een Wacom tablet, dus daar heb ik geen ervaring mee. De muis is zeker niet defect, daar zie ik nog geen enkele reden toe - de muis functioneert, niet geweldig, maar zoals het hoort -

De muis word daarnaast neergezet (ook middels de verpakking) als een gamer muis. En dat is de muis, in mijn ogen, totaal niet. Leuk voor inaccurate games die weinig vereisen maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik vergelijk overigens mijn Logitech niet met deze muis, ik geef alleen aan dat ik de Logitech gebruik en de Trust muis als nood (backup) muis gebruik, mocht er onverhoopt wat gebeuren met mijn Logitech.

Ook is prijsredenering geen reden voor deze mankementen; ik heb daarnaast ook een Microsoft Wireless Mobile 3500 muis liggen, waar ik 25 euro voor heb betaald. En die werkt vlekkeloos (en draadloos)
Het probleem dat u noemt met dat je niet de DPI stand kan zien, dat kan wel want er zit namenlijk een lampje naast het scrol wieltje, aan de linker kant.
Als je op het DPI knopje drukt (wat helemaal niet hard hoeft) gaat dat lampje knipperen, de snelheid van dat knipperlampje geeft aan welke DPI stand je hebt.
En u heeft in een van uw reacties gezegt dat deze muis niet goed is voor actie games, daar ben ik het ook niet mee eens want ik speel nu ongeveer 4 maanden shooters met deze muis en ik heb er totaal geen problemen mee.
Zou allemaal wel kunnen, echter, dit zijn de dingen die ik destijds heb opgemerkt. Ik heb deze muis overigen al lang niet meer in mijn bezit, dus kan ik het ook niet meer bevestigen.
Lees deze review laat, maar om daar nog eens iets over te bevestigen, er zweven ook 2 versies van deze muis rond. Eentje zonder die LED indicatie. Dat maakt dus ook verschil.