Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Gigabyte M6900 Review

XanderDrake 4 september 2012, laatste update op 5 september 2012, 2.235 views

Gigabyte M6900

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel en nauwkeurig
  • DPI on-the-fly instelbaar, zonder drivers
  • Echte Gaming Muis ipv Chinese kopie van duurdere variant.

Minpunten

• Brede vorm
  • Ringvinger en pink liggen op elkaar
  • Plastic Fantastic
  • Spartaans, weinig extras

Introductie
Heel lang kon het concept game muis mij niet boeien. Eerst had ik instap Logitech wireless muisjes die bij een Desktop kit zat. Later kocht ik een wat degelijkere set, de Logitech MX 3200, met de MX 600 als muis. Vrienden van mij kochten allemaal Razers en dergelijke. Maar elke keer als ik er eentje moest gebruiken vond ik het nét niet mijn ding: groot, lomp en vaak zeer licht gevoelig ingesteld zodat de cursor bij de lichtste trilling in de hoek van het scherm vloog. Ik merkte wel dat mijn vrienden in games iets betere 'twitch reflexes' hadden maar ik vond het niet nodig.
Tot ik World of Tanks begon te spelen. Dat spel vereist zeer nauwkeurige bewegingen: soms bevindt een vijandige tank zich ver weg en mijn MX 600 kon maar níet de cursor op die 20 pixels aan de horizon krijgen... Hij vloog erover of stopte te vroeg. Dat begon me te frustreren en ik rond te kijken naar een nieuwe muis.

Gigabyte M6900
Ik wilde niet te veel geld uitgeven, wie weet bevalt het niet maar kon ik de muis wel gebruiken voor specifieke games zoals World of Tanks. Snel kwam ik via internet terecht bij de Gigabyte Gaming muis, genaamd de M6900. Het was het budget model van de nieuwere serie, eerder had Gigabyte de M6800 uitgebracht. Ook bestond er een laser versie, de M6990, maar dat leek me overbodig: de ondergrond is mijn bureau en daar werkt nagenoeg elke optische muis op.
De Gigabyte M6900 viel op omdat hij vrij goed naar buiten kwam bij reviews, ondanks zijn lage prijs.

Ergonomie
Het is een grote muis, punt. Maar dat zijn bijna alle gaming muizen, ook van duurdere merken. Vergeleken met mijn oude MX 600 is hij vooral een stuk dikker.
Mijn handen zijn middelgroot tot groot. Het formaat went wel snel. Wat minder snel went is de ligging van mijn ringvinger en pink, namelijk een beetje op elkaar. Het is een beetje oncomfortabel maar voel alleen tijdelijk zo, je vergeet het snel.
Hij is wel lekker licht, maar niet te licht zoals de Razer Boomslang bijvoorbeeld. Hij glijdt heerlijk over het bureau, beter dan mijn MX 600.
Al met al kan ik voor dagelijks gebruik goed over weg met de muis, net als gelukkig ook in games.

Bouw
Hier merk je wel dat het een goedkoop muisje is. De woorden 'plastic fantastic' komen naar boven bij het omschrijven van de structuur. Niet echt een probleem voor de rest. De zijkanten zijn van rubber voor houvast en dat komt goed van pas. Alle knoppen klikken ook lekker weg, in plaats van de super lichte clicks die je krijgt bij Razer muizen. Dat laatste trek ik minder, dus ik ben blij dat deze muis dat niet heeft.

Gebruik
De grote rode LEDjes in het midden van de muis zijn de DPI indicators, die je instelt bij de twee dikke knoppen die er tussen zitten. Daarmee kan je de nauwkeurigheid en de snelheid van de muis bepalen. Dit is ideaal in een spel als World of Tanks waar je bij verre vijanden de muis op 800dpi en je langzamer beweegt. Voor dichtbije vijanden zet je hem weer op de maximum 2000dpi voor snelle 'twitch' reacties. Dit is verder instelbaar in de driver software, maar de stock DPI settings werken zonder drivers. Dit is heel handig als je even moet switchen van PC en de muis mee neemt. Er zijn nog een aantal knoppen (7 totaal) die je kan configureren. Voor de rest niets extra's, dus je merkt dat de muis een duidelijke focus heeft.
Recent ben ik ook Counter Strike: Global Offensive beginnen spelen. Een heel snel schietspel waar twitch reflexes broodnodig zijn. En hier komt de muis prima van pas. Je merkt echt de voordelen en daar ben ik erg blij om.

Software
De software heb ik gedownload want in de verpakking zit voor de rest niets. Dat was prima want dan krijg je tenminste de nieuwste versie.
De software om de muis te configureren is simpel en duidelijk. Een grote verbetering tegenover de verschrikking die Logitech Setpoint is (hoewel je die kon tweaken). Alle opties zie je meteen staan. Zover ik weet kan je je de knoppen allemaal naar eigen blieven instellen, alleen mis ik een paar media opties die de getweakte Setpoint drivers wel hadden. Maar ik gebruikte ze toch al niet ;) .

Ik was bang dat ik de muis maar voor één game zou gebruiken maar ondertussen is het mijn standaard muis, voor al het game, media en desktop gebruik.
De vorm en bouw niet geheel mijn ding, maar dat went snel genoeg. Na een half uur knallen in de nieuwe Counter Strike vergat ik al wat voor bouw en vorm de muis had en merkte ik dat mijn bewegingen sneller werden. Het materiaal voelt niet high-end aan, daar zullen sommige misschien mee zitten. De drivers en software is lekker simpel, ook het gebruik is gefocust op resultaat. Er is niet bezuinigd op deze functionaliteit en daarmee is het ook daadwerkelijk een Gaming Muis, in plaat van een wannabe.

Vier sterren!

Heb jij ook een Gigabyte M6900?

Mooie duidelijke review :). Heeft me overtuigd deze muis gewoon te nemen :).
Graag gedaan, en alvast veel plezier :)