Speedlink 360 Style Gamepad Zwart Review

Regeneration 23 augustus 2009, laatste update op 24 augustus 2009, 2.576 views

Speedlink 360 Style Gamepad Zwart

Pluspunten

• Twee triggers …
  • Veel knoppen + twee analoge sticks
  • Comfortabel in de hand
  • Force Feedback

Minpunten

• … die je echter niet tegelijk kan indrukken voor een knoppencombinatie
  • Gamepad geeft rubber/plastic geur af
  • Rode modus lichtje is erg fel

Review: Speedlink 360 style gamepad

Afb. 1. Dit is de gamepad waar het hier over gaat.

Voor de PC kan je apart verkrijgbare gamepads kopen waarmee je bepaalde games mee kan spelen. In deze review zal ik de Speedlink 360 style gamepad aan de tand voelen. Het is een, zoals de naam al suggereert, een gamepad die sterk lijkt op een Xbox 360 gamepad. Verder koste de gamepad 24,99, is hij bedraad en voornamelijk zwart van kleur.

Waarom een deze gamepad?
Ik speel vrij veel Pro Evolution Soccer (PES), dat een voetbal game serie is. Ik vind het prettiger om het spel met een gamepad te spelen. Ik zit echter momenteel met een wat niet echt geweldige gamepad: de Piranha PC33 Dual Shock Controller (waar ik ook een review over heb geschreven). Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen gamepads gekocht die (sterk) lijken op een PS2 gamepad. Dit keer wilde ik iets anders proberen en zo is de Speedlink 360 style gamepad die sterk op de Xbox 360 gamepad lijkt een geschikte kandidaat. Momenteel speel ik (voor de PC) eigenlijk alleen maar PES 2008 en met deze game testte ik de gamepad dan ook mee.

De gamepad en wat erbij wordt geleverd
De gamepad (waar ik hem heb gekocht) werd verkocht in een vrij stevig kartonnen doosje met daarin:
- De bedraadde Speedlink 360 style gamepad
- Een handleidingje
- Een mini CDtje met drivers (die je overigens ook kan downloaden)
De gamepad zat door karton wat geklemd waardoor de gamepad niet kon bewegen in de doos.

Afb. 2. De verpakking.

Bouwkwaliteit en Ergonomie
De algemene bouwkwaliteit van de gamepad is goed te noemen. Wat gelijk opvalt, is dat de gamepad voorzien is van een zacht rubberachtig laagje om de hele gamepad. Aan weerszijden van de gamepad is een andere rubberachtig laagje opgezet met waarschijnlijk de intentie om voor nog meer grip te zorgen. Wel is het zo dat de gamepad vrij sterk geurt, naar plastic en rubber. De intensiteit neemt na een aantal dagen wel af, maar is nog wel aanwezig. Ik vermoed dat het door de rubberachtige laagjes komt. Daarnaast voelen de knoppen goed aan en straalt degelijke kwaliteit uit.

Met de ergonomie zit het ook goed. Deze gamepad is gevormd naar een Xbox 360 gamepad, zowel het uiterlijk als de knoppenindeling. Hij ligt comfortabel in de hand. Verder zijn de knoppen goed te bereiken. Daarnaast vind ik dat de D-pad en de rechter analoge stick beter bereikbaar zijn dan de twee analoge sticks bij de PC gamecontrollers die naar de PS2 gamepad zijn gevormd.

Functionaliteit en de Knoppen
Deze gamepad zit functioneel goed in elkaar en bij de knoppen is weinig aan te merken. Er zit een draad aan deze gamepad die je met behulp van een USB poort op je PC aansluit. De draad van 1,8 meter is lang genoeg. De Force Feedback (FF) werkt ok, het doet wat het zou moeten doen. Je kan de FF testen en de maximale kracht van de FF enigszins aanpassen bij de drivers, alhoewel ik wel vind als je hem om de allerhoogste FF instelling zet dat de gamepad niet heel hard trilt. De knoppen werken over het algemeen goed. Ze zijn accuraat met input die wordt geven. Ook de D-pad is van redelijk goede kwaliteit. Wel moet erbij worden gezegd dat D-pad wat los zit, maar desondanks reageert de D-pad accuraat op de input. Verder kan ook deze gamepad tussen twee mode wisselen. Als het rode mode lichtje uit is dan is de functie van de D-pad hetzelfde als de linker analoge stick en de rechteranaloge stick gelijk aan de vier knoppen aan de rechterkant. Als de functie is aangeschakeld kunnen alle knoppen een aparte functie hebben. Zo een dergelijke functie lijkt een standaard te zijn op (PC) gamepads, toch kan het best handig kan zijn in bepaalde spellen. Nog een kleine kanttekening: het rode lichtje van de modus is wel erg fel, heb er gelukkig niet veel last omdat je tijdens het gamen naar je scherm kijkt. :) In totaal zijn er twee schouderknoppen, twee triggers, acht drukknoppen, twee analoge sticks en een D-pad op de gamepad aanwezig.

Afb. 3. Wat ingezoomd op de knoppen. Zie ook hier het felle rode modus lichtje.

Enige en voor mij toch wel grote minpunt van de knoppen is dat als je tegelijk de twee triggers (linker trigger: LT en rechter trigger: RT) knoppen indrukt er geen respons volgt. Een knoppencombinatie in een game met LT en RT resulteert dus niet in een actie. De input van de twee knoppen wordt namelijk gecombineerd. In de testpagina kan zie je het als volgt: er is een “inputbalk” waar je de input van de triggers kan zien. Als je beide triggers niet indruk (dus in de neutrale stand laat) dan is de inputbalk voor 50% gevuld, er is nu uiteraard geen respons. Als je de LT indrukt dan gaat de inputbalk naar 0%, de functie van LT wordt uitgevoerd. Als je de RT indrukt dan gaat de inputbalk naar 100%, de functie van RT wordt uitgevoerd. Als je echter LT en RT tegelijk indrukt dan blijft de inputbalk op 50%, er is geen respons. Dit is vervelend want bij PES heb ik deze knoppencombinatie wel nodig. Verder is dit eigenlijk gewoonweg vreemd, waarom zou je een gecombineerde input maken van twee knoppen? Daarnaast lijkt het me een kleine moeite om twee aparte inputbalken te maken voor de triggers. Kortom is kan niet echt een goede reden bedenken waarom ze de input van de twee triggers hebben gecombineerd.

Compatibiliteit en installatie
Ik had geen problemen tijdens de snelle installatie. Deze gamepad gebruik ik op een PC met Windows XP Media Center. Ik volgde de handleiding en binnen een minuutje was de gamepad speelklaar. Er zit een handleiding bij wat je met bepaalde functie knoppen nog allemaal zou kunnen doen. Hoewel de instelmogelijkheden van de gamepad niet denderend is. Je kan bijvoorbeeld geen profielen te downloaden of handmatig aan te maken per game. Volgens de specificaties zou je deze gamepad kunnen gebruiken op: Windows 98SW/ME/200/XP/Vista, maar heb het alleen op XP Media Center geprobeerd.

De prijs-kwaliteit van deze gamepad met veel knoppen en FF is goed te noemen. Ik heb hem gekocht voor 24,99 euro bij de Media Markt. Ook op de Speedlink site staat dat dat ongeveer de richtprijs is. Er zijn goedkopere gamepads te koop maar deze biedt wel meer kwaliteit.

Afb. 4. Zie hier het rubberlaagje aan de zijkant, de schouderknoppen en de triggers.

Garantie en service
Er zit 2 jaar garantie op deze gamepad. Ik heb hem een weekje maar zal hem terugbrengen. Ik ben namelijk niet tevreden over de twee trigger knoppen die je niet tegelijk in kan drukken. Na een paar mailtje heen en weer met de support van Speedlink werd me verteld dat het zo hoort en dat het mogelijk aan de game ligt… :S Ik speel al jaren PES en heb al heel wat gamepads gehad/geprobeerd, maar nog nooit problemen gehad om twee bepaalde knoppen tegelijk in te drukken. Na wat rondgevraagd en gezocht te hebben, ben ik erachter gekomen dat de Xbox 360 precies hetzelfde “probleem” heeft. Waarschijnlijk heeft Speedlink dit van de Xbox 360 gamepad “overgenomen”.

Slot
Over de lange termijn kwaliteit van deze gamepad kan ik niet veel zeggen, want ik heb uiteindelijk de gamepad toch teruggebracht omdat de input van de twee triggers hebben gecombineerd wordt. Dit heeft tot resultaat dat een knoppencombinatie met deze triggers niet mogelijk is in PES 2008 (en mogelijke alle PC games), maar wat ik toch wel nodig heb ik die game. Dit is eigenlijk de enige grote nadeel van deze gamepad en vindt het eigenlijk nogal zonde van Speedlink. Vind je dit gemist niet al te erg is dit misschien wel een gamepad voor jou. Deze gamepad heeft namelijk veel knoppen, twee analoge sticks, FF, degelijke bouwkwaliteit en is niet heel duur. Kortom een gamepad met een goede prijskwaliteit verhouding, alleen jammer van de niet werkende knoppencombinatie van de twee triggers.

Changelog
04-04-2008
05-04-2008
23-08-2009
Review geplaatst. Foto’s toegevoegd.
Eerste en derde foto (voor een betere) vervangen en een vierde foto aan toegevoegd.
Kleine aanpassingen in opmaak doorgevoerd.

Heb jij ook een Speedlink 360 Style Gamepad Zwart?

Bij de X360 controller hangt het wel degelijk van de game af. Nieuwere games die zo lijkt het een contractje hebben met Microsoft werken prima. Ik gebruik 'm bv veel bij racegames en bij de nieuwere zijn het aparte assen.
GTA4 werkt prima, Dirt2 werkt prima de Race-serie van Simbin werkt prima sinds een update in Januari.

In Windows zelf of oudere games zijn die knoppen echter 1 as, zoals jij vermeld.

Desondanks interessante review. Al vind ik tot nu toe geen enkele controller beter voor voetbalgames dan mijn Logitech Rumblepad 2, en dat ding is al 5/6jaar oud. PS2 controller voelt lang niet zo kwalitatief aan, PS3 controller vind ik de L2 en R2 maar niks, X360 controller vind ik minder in de hand liggen. Van alle typen controllers enzo die ik heb gehad komt alleen de gouwe ouwe Gamecube controller in de buurt van de Rumblepad 2. Alleen die Rumblepad 2's zijn tegenwoordig duur @ 30 euro. Ik heb 'm destijds voor €18 gekocht.

Werkt de Speedlink ook op de X360?

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 5 april 2010 02:55]

Ik heb ondertussen nu ook de Xbox 360 Wireless controller en daar vertel ik o.a. ook inderdaad dat bij vooral de nieuwe spellen de triggers wel onafhankelijk werkt, zoals de bedoeling. Gelukkig maar. :)
Ik heb ook aardig wat geprobeerd en reviews van geschreven, waaronder ook de Logitech Cordless Rumblepad II. Bij PES gebruikte ik heel veel de D-pad en daar was de Logitech niet echt tegen bestand. Ik vond hem na een jaartje net echt meer bruikbaar en heb hem terug kunnen brengen naar de winkel. De Xbox 360 Wireless controller heb ik ook ongeveer een jaartje met de D-pad gespeeld en die kan het in ieder geval wel hebben. (Daarna ben ik overigens i.p.v. de D-pad de analoge stick gaan gebruiken.) Verder vond ik de Logitech eigenlijk net ietsjes te klein en vind ik de Xbox 360 dus beter in de hand liggen. Daarnaast is de behuizing rondom de analoge sticks van de Xbox 360 rond, terwijl die van de Logitech vierkant zijn. Als laatste wil ik benadrukken dat of een gamepad lekker in de hand ligt en goed werkt heel persoonlijk kan zijn en iedereen uiteraard zijn eigen voorkeur kan en mag hebben. :)
Werkt de Speedlink ook op de X360?
Dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb ook geen Xbox 360 in bezit. Dus deze vraag kan ik helaas niet voor je beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 5 april 2010 11:27]

Dan nog een vraag. Is het trigger'probleem' ook opgelost met de Speedlink?
Voor zover ik weet was het niet opgelost. Ik heb hem uiteindelijk terug gebracht omdat hij toen niet goed wilde werken. Wellicht dat het ondertussen nu wel opgelost is of is de ondersteuning vanuit de games net als bij de Xbox 360 controller verholpen, maar dat weet ik dus niet zeker.