Club 3D Radeon HD 7950 royalKing Review

M.d.B. 15 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 6.976 views

Club 3D Radeon HD 7950 royalKing

Pluspunten

• Overclock prestaties zijn super
  • Komt nooit boven 80 graden
  • Prijs/kwaliteit verhouding erg goed

Minpunten

• Rode PCB
  • Geen backplate
  • Nog net iets stiller was mooi geweest (maar dat is zeuren )

Drivers en compatibiliteit Score: 5
EDIT
Deze review is aangepast! Mijn conclusie is nagenoeg gelijk, maar ga op een aantal dingen iets uitgebreider in en heb nettere benchmarks toegevoegd.

Beste Tweakers,
Dit is mijn uiteindelijke review voor de Club3D Radeon HD 7950 RoyalKing. Deze review bevat mijn oordeel over de prestaties in game, zowel als de koeling en de geluidsproductie. Daarnaast is overklokken voor deze videokaart een must, dus daar ook meer over. Ik heb niets gemod, noch anderszins aangepast. Dit is een dijk van een videokaart, dus laten we beginnen.

Set-up
MSI Big Bang MPower Z77
Intel Core i5 3570K (@4.2 Ghz)
16 GB Corsair Vengeance RAM (@1600 Mhz)
Samsung 830 256 GB SSD
Fractal Design R4 (1x 140mm front intake, 1x 140 mm bottom intake, 1x 140 mm top exhaust)
Corsair H80i (push-pull met 120mm SP120 fans met low-voltage adapter)
Corsair HX650 voeding
Software
Windows 8 Pro 64 bit
Catalyst 13.4

Waarom de 7950?
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen de 7950 en de 660ti. Ik heb geen voorkeur voor team Green of Red. Ik neigde naar een 660ti, omdat deze kaart constanter presteerde met de drivers van destijds. De latency (frametimes) van de 7950 waren niet zo goed als die van de 660Ti, hoewel de gemiddelde FPS bij nagenoeg alle games hoger lag. Daarom voelden de meeste games 'out-of-the-box' vloeiender aan op een 660Ti. Echter, ik koost voor de 7950 van Club3D vanwege de uitstekende overclock prestaties. Hierover straks meer. PhysX en CUDA cores interesseren me niet. Het gaat bij mij puur om gaming performance en PhysX kan uit zonder dat ik het mis.

Over de Club3D 7950 RoyalKing V2
De HD7950 gaat alweer even mee en inmiddels (per oktober dacht ik) is er een boost-versie te koop. Simpel gezegd, een 7950 met hogere GPU snelheid als dat nodig is. Standaard is de kloksnelhied 880Mhz van dit model, met boost naar 930Mhz. Maar, voor dit exemplaar heeft Club3D ook aanpassingen aan de PCB gemaakt (zie site). Daarbij is de PCB zo rood als een tomaat geworden. De koeler bestaat uit twee 85mm fans met een open ontwerp. Dat wil zeggen, de zijkant van de kaart is niet afgesloten, waardoor lucht hier ook uit kan stromen en niet alleen achter uit de kaart. Aan deze zijkant vinden we de koperen heatpipes. Nog een ander leukigheidje, aan deze zelfde zijkant zit ook een bios switch. Stand 1 is voor overclockers, in stand 2 laat de kaart geen (of minder, maar dat weet ik niet zeker) wijzigingen aan voltage en snelheden toe. Verder heeft deze kaart de standaard 2x 6pin power connector. De kaart heeft geen backplate, wat ik jammer vind omdat de koeler redelijk zwaar is! In mijn kast zie ik de kaart dus een beetje doorzakken. Daar had ik best 1 of 2 tientjes meer voor willen betalen.

Drivers
Nu ik deze review herschrijf, is er een hoop veranderd. Bij de 'oude' 12.10 drivers ondervond ik problemen met mijn kaart. Vreemde verkleuringen tijdens gamen en film, waarvan ik de oorzaak niet precies kon vinden, maar ik wijt het nog altijd aan de drivers. Maar, met de huidige 13.4 drivers ben ik daar helemaal vanaf! Daar houd het echter niet op, sinds Catalyst 13.4 zijn de frametimes sterk verbeterd! Eerder schreef ik dat de 660Ti out-of-the-box beter is, maar dat durf ik nu te betwisten. In alle games voelt de kaart nu vloeiender aan. Vooral bij Far Cry 3 zijn de verschillen echt merkbaar! Daarnaast zijn de gemiddelde FPS nog altijd beter en dus hebben de drivers echt wonderen gedaan voor mijn game-ervaring. Met dank aan AMD. Mocht je dus nog ergens lezen dat de lantency van de huidige Tahiti chips te hoog is, zoek dan even verder naar benchmarks met de nieuwe drivers! Eerlijk is eerlijk, bij nvidia lukt het nog net iets beter, maar de extremen zijn verdwenen en daar ging het om.

Temps en geluid
Hierover kan ik kort zijn, met IDLE en lichte load is de kaart zeer stil. Niet hoorbaar in mijn Fractal R4 case. Onder load is de kaart ongeveer het enige component dat ik hoor, maar alleen als mijn speaker zacht staan. M.a.w. nog altijd niet heel luid, maar wel goed hoorbaar als je erop let. Fans draaien dan op ong. 75%. Als de fans harder gaan draaien wordt de kaart wel luidruchtig.
Temperaturen (de temps bij full load zijn maxima):
IDLE: 28 C.
Full Load non-OC: 72 C.
Full Load OC: 78 C.
Deze temperaturen zijn nog onder de 80 C. Hetgeen voor mij een maximum is. Uiteraard geldt: hoe lager hoe beter maar tot 80 C is acceptabel om de levensduur van de kaart niet veel te verkorten. Heb er geen ervaring mee, maar na research werd dit aangeraden.

Prestaties
Ook hier had ik je eerder aangeraden bij nvidia te gaan shoppen. Maar na de driver update kan ik maar 1 ding zeggen. Top. Zo uit de doos een hele goede kaart, maar wellicht kun je als je een beetje bijlegt een 650 sli systeem bouwen. Echter, ik leg je later uit waarom je dat niet moet doen ;) De 7950 heeft 3GB aan videogeheugen aan boord en werkt met een 384bit bus. De 7950 kan over het algemeen beter overweg met hogere resoluties (lees: presteert beter bij 1440p en nog hoger) dan zijn concurrenten van nvidia. Met gamen op 1080p geeft dit echter geen doorslag om voor een 7950 te kiezen. Wellicht dat het wat meer future-proof is, als games binnen korte tijd nog hogere texture resoluties krijgen. Daar haalt het extra geheugen voordeel. Benchmarks kun je iets verderop zien.

Overclocken
Daar komtie dan. De overclock prestaties van deze kaart zijn niet minder dan geweldig. Met Afterburner kreeg ik de core clock op 1150 Mhz, de geheugensnelheid op 1575 Mhz met een core voltage van 1100 mV. Zet dan wel de Power Limit op +20%. Met deze cijfers veranderd een al heel goede kaart in een TOP kaart. Waar ik eerder zei dat je als je iets bijlegt twee GTX 650 kaarten kunt kopen, zou ik je nu zeggen dat je gek bent. 2 GTX 650 kaarten presteren even goed als een GTX 680, maar deze kaart gaat er met overclock (bijna altijd) overheen. Met daarbij geen problemen met Sli of meer hitte. Het verschil tussen de stock snelheden en de overclock is echt heel groot! Daarnaast levert de overclock een temperatuurstijging op van 5-7 graden op onder load. Meer dan acceptabel, gezien de standaard lage temperaturen.

Benchmarks
Ik heb benchmarks van de volgende games: Battlefield 3, Far Cry 3, Tomb Raider en Hitman: Absolution. Bij alle games staat V-Sync uit. In alle games stonden de settings verder maximaal en op 1080p resolutie. Tomb Raider en Hitman zijn gebenchmarked met de meegeleverde benchmark. Battlefield en Far Cry heb ik met Fraps gebenchmarked. De volgende bijzonderheden zijn van toepassing:
BF3: HBAO, 2xMSAA
FC3: HDAO, 2xMSAA
TR: TressFX aan, FXAA, SSAO max
Hitman: 2xMSAA, SSAO max

De Tomb Raider minima lijken niet te kloppen! Deze komen voort uit de Benchmark die ingebouwd zit in de Game. Echter, ingame meet Fraps met overclock minima van ongeveer 30 FPS.

De volle 5 sterren. Simpelweg omdat deze kaart met overclock presteert als een kaart van 150 - 200 euro meer. Ik heb inmiddels meerder berichten gekregen van andere eigenaren die dezelfde prestatie winsten zien bij hun overclock. Geld meer dan waard dus!

Conclusie en aanbeveling
Stil genoeg, koel genoeg en supersnel met overclock. Voor de prestaties die deze kaart levert nog goedkoop ook. De driver ondersteuning heeft van mij extra punten gekregen sinds januari en deze Club3D 7950 RoyalKing is voor mij nu simpelweg de beste keuze in deze prijsklasse. Het enige jammere is dat er geen backplate is en van mij had de PCB zwart gemogen ;)

Korte vermelding t.a.v. Club3D
Naar aanleiding van mijn review heeft Club3D contact met mij opgenomen. Ze schreven dat ze mijn review hadden gelezen en dat ze hun voordeel zullen doen met alle kritiek die hier op Tweakers geschreven wordt, evenals elders op het internet. Een goede zaak en dus bedankt aan Club3D voor jullie betrokkenheid! Omdat ze mij ook wilden bedanken heb ik nog een T-Shirt gekregen ook! Voor mij volgende keer weer een Club3D kaart.

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 7950 royalKing?

Zelf heb ik ook een 7950 royalKing, en heb een vraagje over de unlocked bios switch: is het hiermee mogelijk om het voltage ook lager dan 1.25v te zetten?

Wat ik nu ook instel: het voltage blijft altijd minimaal op 1.25v, wat wellicht helemaal niet nodig is en veel extra hitte produceert.

Als ik lees hoe hoog mensen ook vele standaard 7950's kunnen klokken en dan met een voltage van bijv. 1.1v, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je met een wat lager voltage zelfs beter kunt overklokken.
Ik merk hetzelfde op bij mijn RoyalKing 7950. (zie ook mijn comment een stuk naar boven) Waarmee meet jij het voltage? Ik merk dat GPU-Z en AIDA64 beide iets andere waardes laten zien (Bij GPU-z schommelt de waarde tussen 1.180 en 1.200, AIDA64 geeft inderdaad de vaste waarde 1.250 weer).

Ik heb gisteren de BIOS switch overgezet naar stand 1, maar ook nu blijft AIDA64 1.250 weergeven bij het voltage, ook als ik dit handmatig lager zet met MSI Afterburner...
Inderdaad in GPU-Z zie ik dat het wat schommelt, ongeveer met de waarden die jij ook aangeeft, de andere meeting was in MSI combuster, die geeft ook altijd 1.250 aan.

Ook overal op internet lees je dat de "boost" versies (dus met een gpu clock van +/- 925MHz) inderdaad standaard op 1.25v staan.

BIOS heb ik ondertussen zelf ook al geswitched naar de "vrije" stand, dit geeft geen verschil. Beetje jammer als hij standaard veel te veel volt krijgt en daardoor wellicht juist slechter overklokt.

Heb ook al gegoogled of ik niet gewoon een standaard 7950 BIOS kan flashen en dan zelf overklokken, maar het lijkt erop dat dit wel een speciaal PCB is en nergens stond duidelijk of het zomaar kan.
Wellicht een beetje laat, maar je moet hiervoor in MSI Afterburner bij de instellingen constant voltage forceren. Als je dan 2d en 3d-profielen instelt luistert de kaart hiernaar. 1.250 is wel erg hoog inderdaad.
Mooie review! Heb de kaart zelf nu ook net 2 dagen, en deel je mening volledig! Supermooi kaartje, en heerlijk stil ook. Tijdens gamen (Far Cry 3 op stock snelheid) komt de fanspeed ook niet boven de 40% uit. Temperaturen hangen dan rond 56-57 C.

Ga vanavond zelf ook eens aan het overclocken beginnen. Erg benieuwd hoe die van mij presteert.

Wel n detail wat ik me nog afvroeg. Over de BIOS zeg je: "Stand 1 is voor overclockers, in stand 2 laat de kaart geen wijzigingen aan voltage en snelheden toe." Volgens mij kun je ook in de standaard BIOS (stand 2 uit mijn hoofd gezegd, de Out-of the-box stand) al overklokken, alleen zit er dan een maximum op (1575 MHz op het geheugen en 1200 MHz op de core uit mijn hoofd gezegd) dacht ik.

Heb je voor het overclocken overigens nog iets gedaan met de Powerlimit % in de Catalyst Control Center? Of gewoon het voltage en de clock speeds omhoog gegooid?
Powerlimit moet op +20% staan inderdaad! En over de BIOS-switch, dat zou eigenlijk heel goed kunnen... Maar veel verder krijg je hem denk ik niet. Die van mij gaf artifacts op 1200 Mhz. Maar op 1150 Mhz presteert hij ongeveer even goed ;)
Edit: even kort in de review erbij gezet dat ik het niet zeker weet
Edit2: Ik zou Afterburner gebruiken, lees nu pas dat je het over CatalystControlCenter hebt. Daar heb ik niets mee gedaan wat betreft overclocken. In Afterburner kun je de Powerlimit ook aanpassen!

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 15 januari 2013 12:06]

Aha, thanks voor de info. Zal er vanavond eens mee gaan klooien, zal hier ook even mijn resultaten posten, misschien wel leuk als toevoeging...
Inderdaad! Ben benieuwd, hoor tot nu toe van alle bezitters dat hun kaart goed overclockt en dat de prestaties er flink beter van worden.
Bij mij loopt hij nu op 1100 MHz core en 1400 MHz memory clock. Ik heb met MSi Afterburner wel het voltage geprobeerd aan te passen, maar dit heeft geen effect (Ik monitor het voltage en de clocks met behulp van AIDA64 via het schermpje van mijn toetsenbord), het voltage blijft staan op de standaard 1.250. Gebruik jij de standaard BIOS, out-of-the-box, of de "unlocked" BIOS? Ik gebruik nu de standaard nog, maar wil het ook weleens met de unlocked BIOS proberen, waarschijnlijk werkt het dan beter. Ik ga dan eens kijken of ik de clocks nog hoger krijg...

Wat betreft de review nog: Een paar plaatjes van je systeem en/of de kaart zouden veel toevoegen (vooral omdat je de rode PCB als negatieve eigenschap opgeeft. Ik ben er zelf nog niet aan uit of ik het nou echt mooi vind, dat rood...

Ik ervaar overigens geen van de problemen met de drivers die jij aangeeft, moet zeggen dat alles goed stabiel loopt voor zover.

EDIT: Hier wat resultaten, gemeten met Heaven Benchmarkt 3.0:

Stock (930 - 1250 MHz) Average: 40,3 Min: 21,6 Max: 77,9
OC1 (1050 - 1400 MHz) Average: 58,8 Min: 11,3 Max: 118,8
OC2 (1100 - 1400 MHz) Average: 62,5 Min: 28,1 Max: 130,0

[Reactie gewijzigd door wouter143 op 15 januari 2013 21:19]

Mooi om te zien dat ook bij jou de FPS increase echt flink is! Ik denk inderdaad dat je met de andere BIOS nog wel verder kunt komen. Wees natuurlijk altijd voorzichtig met je voltages ;)
Maar standaard 1250 mV? Of je krijgt een verkeerde meting, of het is een typo :P Hij begint bij 1150 dacht ik, die van mij heeft voor 1150 Mhz 1180 mV nodig om stabiel te zijn.

Over de review: Je hebt helemaal gelijk! Ik heb nog een lijstje van things to do, met o.a. meer benchmarks. Benchmarks grafieken (ziet er toch netter uit en geeft duidelijker verschil aan). Beschrijven wat in de doos zit, foto's erbij en nog een paar dingetjes... Punt is dat ik nu mijn tentamens in ga dus dat volgt pas over een paar weken! Had nu alleen even tijd om dit stukje tekst op te zetten ;)
Hoe dan ook bedankt voor je input!
Prima review! Heb deze kaart ook. Fijn ding en redelijk stil. Boven de 45% fanspeed begin je hem te horen maar daar komt de kaart met stock speeds al niet aan. Mijn max speed zonder artifacts is ongeveer 1150/1520 op 1200 mV core( 75 meer dan normaal) en 1400 mV geheugen(100 minder dan normaal)

[Reactie gewijzigd door t0mmiiiii op 15 januari 2013 12:40]

Oh dat is netjes! Heb zelf niet aan het geheugen voltage gezeten. De core heeft bij mij redelijk weinig nodig blijkt. Heb nog geprobeerd om het voltage naar 1210 mV te zetten, maar dat verhelpt de artifacts niet bij 1200 Mhz. Ik houd het op 1150 zodat het voltage niet te hoog wordt. Prestaties zijn toch top!
De kaart ook aangeschaft, en sinds gisteren in huis, zojuist wat zitten experimenteren met de settings, alles via Catalyst Control Center, en met Fraps bijgehouden wat het resultaat is.

Far Cry 3, Ultra, MSAA 8x, HBAO.

Stock (930 - 1250 MHz) Average: 67 Min: 46 Max: 67 (temp. 56C)
OC (1100 - 1445 MHz) Average: 80 Min: 62 Max: 136 (temp 76C)

Wat me wel opvalt in tegenstelling tot het verhaal hierboven dat ik de fan wel bij moest sturen naar 80-85% om de kaart stabiel rond de 75C te houden, alles lager gaat hij binnen de kortste keren naar de 80C. En bij 85% is de kaart niet stil meer te noemen. Wellicht moet ik mijn de overige fans weer eens wat harder laten werken om de lucht verplaatsing binnenin te verbeteren, aangezien die nu maar op 10% draaien voor een stille PC.

EDIT: [Dit scheelt idd aanzienlijk, de fanspeed van de GK kan terug naar 70% voor een stabiele temp van 75C.]

Als ik de GPU verder verhoog krijg ik vertekeningen en haperingen in het beeld, hetzelfde geld voor een hogere memory clock.

Maar vergeleken met mijn HD6850 is FC3 nu vele malen beter. Tot nu toe uiterst tevreden.

[Reactie gewijzigd door vogels op 17 januari 2013 21:42]

Wow! Dat zijn naar ik heb vernomen hele hoge scores in FC3! Op welke resolutie speel je als ik vragen mag?

Ik lees het bericht overigens nu pas en zie dat de temps dus liggen aan de airflow in de kast. Zo zie je maar weer wat een goede kast voor invloed kan hebben, en goede fans uiteraard. 75 graden is een mooie temperatuur!

Daarnaast is het geluid natuurlijk altijd subjectief. Maar het verschil tussen 70% en 80% wel aanzienlijk! Dit zal ik later nog toevoegen aan de review (ik houd een lijstje bij ;) ). Op 80% begint het geluid inderdaad ook als je aan het gamen bent flink naar voren te komen. Gelukkig hoeven de fans dit dus in de meeste gevallen niet zo snel te draaien.
Bedankt voor je reactie!
Ben mijn PC opnieuw aan het installeren, dus weet nu niet welke driver er standaard door Windows in genstalleerd. Zal het van de week eens bekijken.
Leuke review!
Heb zelf ook deze kaart, lang getwijfeld tussen de 660ti en hd7950.
Na het zien van de review op overclock.net was ik gelijk verkocht, daarbij kreeg ik ook nog eens 3 games cadeau dus heb de kaart gelijk besteld.
De reviewers kregen de kaart stabiel op max overclock settings(msi aftb.), hij scoort daarbij bijna gelijk aan de Gtx 680 oc!

Ook ik heb bij een overclock boven 1150 last van artifects, voltage hoeft niet echt veel hoger als standaard, temperaturen komen bij mij uit na een uur BF3 op ultra rond de 70 graden.
Fans hoor je pas boven de 40 %, geen storende factor iig!

Al met al gewoon een top kaart voor niet al te veel geld!
Hoe klinken deze in Crossfire?
Ik wou dat ik het wist... Maar helaas heb ik geen tweede ;)
Wat ik wel weet is dat ze apart niet heel luid zijn. Natuurlijk hoor je de videokaart als hij flink belast wordt. Met de fans op 75% is deze nog steeds acceptabel. Als je ze niet overclockt voldoet 60-65% fan speed ook wel onder full load. Zet ze in CF en nog altijd zullen ze niet te luid zijn denk ik. Misschien heeft een andere tweaker deze kaart wel in CF?

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 16 januari 2013 15:15]

Ik dacht dat ik hem op 1920x1080 had staan, maar kijk het vanmiddag ff na, maar zie inderdaad grote verschillen met de testen uit deze review:

Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

Dus ik verwacht dat ik niet dezelfde instellingen heb, ga vanavond eens met de instellingen uit deze test werken, om te zien waar hij in de lijst terecht komt.

[Reactie gewijzigd door vogels op 18 januari 2013 13:27]

Zojuist even opnieuw getest, GK op 1200/1445, fans op 75% power op +20.

Instellingen in FC3 op:
- ULTRA (wat me opvalt is dat niet alles op ultra gezet kan worden)
- 1920x1200 pixels,
- 4xmsaa
- Enhanced Alpha to Coverage
- hbao

Average: 45 Min: 30 Max: 78 (temp 70C)

Dit plaatst de HD 7950 met OC op avarage net boven de HD 7970 GHZ

Vind de cijfers van gister wat raar aangezien het enige wat ik veranderd heb aan de instellingen is 8xmsaa naar 4xmsaa (om de instellingen uit de benchmark hetzelfde te houden.

EDIT
Heb nogmaals getest met 8xmsaa:

Average: 44.6 Min: 28 Max: 69 (temp 76C)

[Reactie gewijzigd door vogels op 18 januari 2013 19:42]

Far Cry lijkt inderdaad Nvidia kaarten te prefereren. Mag ik vragen welke drivers je hebt gebruikt? De 12.11 beta en 13.1 drivers doen het beter met Far Cry dan de 12.10 drivers. Ik heb het nog niet zelf getest! Maar heb vandaag wel de 13.1 drivers geinstalleerd. Zal voor mijn aanpassingen alle benchmarks nog eens over doen en o.a. FC3 er aan toevoegen. Duurt alleen nog even wegens drukte :)
Heb mijn PC opnieuw geinstaleerd en heb nu Catalyst versie 13.1. Krijg nu de kaart in FC3 niet meer stabiel met de instellingen die ik hierboven gebruikt heb.

"1200/1445, fans op 75% power op +20."

Moet dus weer opnieuw gaan tweaken.
Hmm, jammer! Ik heb hem op 13.1 stabiel op 1150/1575. Op 1200 Mhz heb ik de kaart nog nooit stabiel gekregen.
Ik ben wel blij met de nieuwe drivers want met Catalyst 13.1 is de performance nog net zo goed, maar de kaart wordt minder warm! Heb de fans op automatisch, komen niet meer boven de 65% uit.
Of het komt door het winterse weer... Heb hier helaas geen thermometer, dus dat zou ook kunnen :P
Hoop overigens dat er snel 13.2 beta drivers komen die de latency issues verder aanpakken. Ze zijn al te downloaden, maar dat durf ik niet aan gezien ze niet officieel gereleased zijn. Alleen gelekte versies van reviewers.

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 28 januari 2013 22:32]