×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Marc Rademaker

Redacteur

Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

Door , 389 reacties

Testsystemen en benchmark

Voor deze test hebben we gebruikgemaakt van vier verschillende testsystemen in combinatie met elf verschillende videokaarten. Voor AMD en Nvidia gebruikten we de nieuwste drivers, respectievelijk 12.11 en 310.64. Nvidia kwam op het allerlaatste moment met een nieuwe driver, die de prestaties in Far Cry 3 tot 38 procent zou verbeteren. Zelf zagen wij een verbetering van 10 tot 15 procent.

Ten eerste is er ons testsysteem op basis van een X79-moederbord en een Core i7 3960X die is overgeklokt naar 4,3GHz, bijgestaan door 8GB geheugen met een kloksnelheid van 1600MHz. Een 240GB sandforce-2281-ssd dient als opslagmedium. Dankzij de snelle ssd, de overgeklokte cpu en 8GB geheugen kan enkel de videokaart variatie in prestaties veroorzaken.

TestsysteemX79
Processor Core i7 3960X
Gpu Diversen
Moederbord Asus Rampage IV Extreme
Geheugen 4x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag 240GB Sandforce 2281
Voeding Corsair AX750W

Met het tweede testsysteem doen we op bijna alle fronten een stapje terug. Zo is de cpu een Phenom II X4 970, die in een AM3+ 970-moederbord werd geprikt. De cpu is niet overgeklokt en heeft toegang tot 4GB 1600MHz-ddr3-geheugen. Het besturingssysteem en Far Cry 3 werden op een ordinaire 500GB-hdd geïnstalleerd. Dit systeem moet een stuk dichter in de buurt komen van menig huis-tuin-en-keuken-pc.

TestsysteemAM3+
Processor Phenom II X4 970
Gpu Diversen
Moederbord Asus M5A97 EVO
Geheugen 2x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag 500GB-hdd
Voeding Corsair HX850W

Het derde en vierde systeem verschillen enkel wat cpu en moederbord betreft. Zo heeft het ene systeem een Z77-moederbord met een Core i7 3770K, die over de HD 4000-graphics van Intel beschikt. Het andere heeft een FM2-moederbord met een A10-5800K, met 7660D-graphics van AMD. Beide zijn voorzien van 4GB ddr3-1600MHz-geheugen en een 80GB-Intel Postville-ssd. Voor het Intel-systeem konden we maximaal 256MB geheugen reserveren voor de gpu, terwijl we bij het AMD-systeem 1GB voor de gpu vrijmaakten.

TestsysteemFM2 / Z77
Processor A10-5800K / Core i7 3770K
Gpu Diversen
Moederbord Asus F2A8-M Pro / MSI Z77A-GD65
Geheugen 2x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag Intel Postville 80GB
Voeding Corsair HX850W

Benchmark

Far Cry 3 beschikt niet over een ingebouwde benchmark, dus moesten we zelf aan de slag. Na een klein poosje gespeeld te hebben, viel ons op dat het aantal fps het laagst was als we ons in het spel op het water voortbewogen. We stapten dan ook op een jetski en sprongen van twee watervallen af. Voordeel is ook dat we dit stukje kunnen blijven herhalen, zonder dat er ineens tegenstanders verschijnen of roofdieren ons aanvallen.

Instellingen

De instellingen werden zo hoog mogelijk gezet. Dat betekent: alles op Ultra, de resolutie op 1920x1080 pixels, 4xmsaa en Enhanced Alpha to Coverage, waardoor anti-aliasing ook op bijvoorbeeld gras en hekken van gaas wordt toegepast. De 'screen space ambient occlusion' stond op 'horizon based'. Nvidia claimt dat 'high definition ambient occlusion' minder mooi is en minder fps oplevert. Dat laatste bleek in ieder geval waar te zijn en wij kozen dan ook voor hbao.

Onderstaande screenshots laten de verschillende instellingen zien. Van Low naar Medium zien we meer onkruid verschijnen, evenals echte schaduwen. Van Medium naar High gebeurt hetzelfde en krijgen nog meer objecten een schaduw. Van High naar Very high zien we opnieuw meer onkruid, maar ook scherpere textures en meer tesselation. Van Very high naar Ultra is het verschil ook vrij groot: nog meer schaduwen, meer en betere textures en meer tesselation. Van Ultra naar Ultra+ hebben we ssao op hbao gezet, msaa op 4x en Alpha to Coverage op Enhanced. Het dok aan de overkant verliest bijvoorbeeld zijn scherpe randjes, maar ook het kleinste onkruid laat nu schaduwen zien en ziet er minder gekarteld uit.

Far Cry 3 - Low Far Cry 3 - Medium Far Cry 3 - High Far Cry 3 - Very High Far Cry 3 - Ultra Far Cry 3 - Ultra+

Het verschil tussen ssao en hbao, geen aa en 4xaa en geen Alpha to Coverage en Enhanced Alpha to Coverage kun je misschien nog beter zien als de settings op High staan, in plaats van Ultra.

Far Cry 3 - High 2 Far Cry 3 - High 2+

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*