Door Marc Rademaker

Redacteur

Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

29-11-2012 • 08:00

389

Multipage-opmaak

Inleiding: ademnood

Inleiding: ademnood

Far Cry 3 is uitgebracht en het spel speelt niet alleen lekker, het ziet er ook prachtig uit. Natuurlijk helpt de zonnige ambiance op een tropisch eiland een hoop, maar zelfs een klein stukje varen met een jetski is al adembenemend. Om een beetje bekend te raken met het spel gingen we aan de slag met een HD 7970 GHz Edition, maar op onze 27"-schermen met een resolutie van 2560x1440 pixels kwam de videokaart in ademnood. Op 1920x1080 beeldpunten ging het al een stuk beter, maar met alle instellingen voluit kwam het aantal fps soms nog dicht bij de 30, toch wel de ondergrens om een shooter lekker te kunnen spelen.

Behalve de HD 7970 GHz Edition hebben we er uiteraard ook een aantal andere kaarten bij gepakt en in twee verschillende systemen getest; een met een zeer snelle en een met een wat langzamere cpu. Ook keken we of het spel speelbaar is op een Intel- of AMD-systeem met geïntegreerde gpu en plukten we een laptop uit het magazijn, met een GT 540M van Nvidia.

Videoreview van Far Cry 3

Testsystemen en benchmark

Voor deze test hebben we gebruikgemaakt van vier verschillende testsystemen in combinatie met elf verschillende videokaarten. Voor AMD en Nvidia gebruikten we de nieuwste drivers, respectievelijk 12.11 en 310.64. Nvidia kwam op het allerlaatste moment met een nieuwe driver, die de prestaties in Far Cry 3 tot 38 procent zou verbeteren. Zelf zagen wij een verbetering van 10 tot 15 procent.

Ten eerste is er ons testsysteem op basis van een X79-moederbord en een Core i7 3960X die is overgeklokt naar 4,3GHz, bijgestaan door 8GB geheugen met een kloksnelheid van 1600MHz. Een 240GB sandforce-2281-ssd dient als opslagmedium. Dankzij de snelle ssd, de overgeklokte cpu en 8GB geheugen kan enkel de videokaart variatie in prestaties veroorzaken.

TestsysteemX79
Processor Core i7 3960X
Gpu Diversen
Moederbord Asus Rampage IV Extreme
Geheugen 4x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag 240GB Sandforce 2281
Voeding Corsair AX750W

Met het tweede testsysteem doen we op bijna alle fronten een stapje terug. Zo is de cpu een Phenom II X4 970, die in een AM3+ 970-moederbord werd geprikt. De cpu is niet overgeklokt en heeft toegang tot 4GB 1600MHz-ddr3-geheugen. Het besturingssysteem en Far Cry 3 werden op een ordinaire 500GB-hdd geïnstalleerd. Dit systeem moet een stuk dichter in de buurt komen van menig huis-tuin-en-keuken-pc.

TestsysteemAM3+
Processor Phenom II X4 970
Gpu Diversen
Moederbord Asus M5A97 EVO
Geheugen 2x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag 500GB-hdd
Voeding Corsair HX850W

Het derde en vierde systeem verschillen enkel wat cpu en moederbord betreft. Zo heeft het ene systeem een Z77-moederbord met een Core i7 3770K, die over de HD 4000-graphics van Intel beschikt. Het andere heeft een FM2-moederbord met een A10-5800K, met 7660D-graphics van AMD. Beide zijn voorzien van 4GB ddr3-1600MHz-geheugen en een 80GB-Intel Postville-ssd. Voor het Intel-systeem konden we maximaal 256MB geheugen reserveren voor de gpu, terwijl we bij het AMD-systeem 1GB voor de gpu vrijmaakten.

TestsysteemFM2 / Z77
Processor A10-5800K / Core i7 3770K
Gpu Diversen
Moederbord Asus F2A8-M Pro / MSI Z77A-GD65
Geheugen 2x2GB Corsair XMS3 1600 C9 @ 1600MHz
Opslag Intel Postville 80GB
Voeding Corsair HX850W

Benchmark

Far Cry 3 beschikt niet over een ingebouwde benchmark, dus moesten we zelf aan de slag. Na een klein poosje gespeeld te hebben, viel ons op dat het aantal fps het laagst was als we ons in het spel op het water voortbewogen. We stapten dan ook op een jetski en sprongen van twee watervallen af. Voordeel is ook dat we dit stukje kunnen blijven herhalen, zonder dat er ineens tegenstanders verschijnen of roofdieren ons aanvallen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Instellingen

De instellingen werden zo hoog mogelijk gezet. Dat betekent: alles op Ultra, de resolutie op 1920x1080 pixels, 4xmsaa en Enhanced Alpha to Coverage, waardoor anti-aliasing ook op bijvoorbeeld gras en hekken van gaas wordt toegepast. De 'screen space ambient occlusion' stond op 'horizon based'. Nvidia claimt dat 'high definition ambient occlusion' minder mooi is en minder fps oplevert. Dat laatste bleek in ieder geval waar te zijn en wij kozen dan ook voor hbao.

Onderstaande screenshots laten de verschillende instellingen zien. Van Low naar Medium zien we meer onkruid verschijnen, evenals echte schaduwen. Van Medium naar High gebeurt hetzelfde en krijgen nog meer objecten een schaduw. Van High naar Very high zien we opnieuw meer onkruid, maar ook scherpere textures en meer tesselation. Van Very high naar Ultra is het verschil ook vrij groot: nog meer schaduwen, meer en betere textures en meer tesselation. Van Ultra naar Ultra+ hebben we ssao op hbao gezet, msaa op 4x en Alpha to Coverage op Enhanced. Het dok aan de overkant verliest bijvoorbeeld zijn scherpe randjes, maar ook het kleinste onkruid laat nu schaduwen zien en ziet er minder gekarteld uit.

Far Cry 3 - Low Far Cry 3 - Medium Far Cry 3 - High Far Cry 3 - Very High Far Cry 3 - Ultra Far Cry 3 - Ultra+

Het verschil tussen ssao en hbao, geen aa en 4xaa en geen Alpha to Coverage en Enhanced Alpha to Coverage kun je misschien nog beter zien als de settings op High staan, in plaats van Ultra.

Far Cry 3 - High 2 Far Cry 3 - High 2+

AMD vs Nvidia

Zowel Nvidia als AMD heeft een line-up met voor ieder wat wils, met prijzen van 100 tot wel 500 euro. Van Nvidia pakten we de GTX 650 Ti, GTX 660, GTX 670 en GTX 680, terwijl we uit de AMD-stal de HD 7770, HD 7870 en HD 7970 GHz selecteerden. Daarmee beslaan we praktisch het hele bereik van videokaarten. Om nostalgische redenen pakten we er ook nog een GTX 460, GTX 470, HD 5870 en HD 6850 bij. De GTX 560 Ti ligt op onze operatietafel, maar verkeert vooralsnog in coma.

Far Cry 3 - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
Nvidia GTX 680
*******
+
*
40,7 / 46,7
GTX 670
******
+
*
37,7 / 44,8
HD 7970 GHz
******
+
*
35,5 / 42,0
GTX 660
*****
+
*
29,0 / 33,1
HD 7870
****
+
*
22,5 / 28,9
HD 5870
***
+
*
19,5 / 24,5
GTX 470
***
+
*
20,0 / 24,1
GTX 650 Ti
***
+
*
20,0 / 23,0
Nvidia GTX 460 1GB
***
+
*
16,0 / 19,7
HD 6850
**
+
*
13,5 / 17,2
HD 7770
**
+
*
11,0 / 14,4

Far Cry 3 trekt een behoorlijke wissel op de videokaart, zo mag duidelijk zijn. Zelfs de snelste gpu's komen ternauwernood boven de 40fps uit. De wat goedkopere videokaarten gaan zogezegd op hun bek; de settings en/of de resolutie moeten naar beneden worden bijgesteld. De GTX 680 en HD 7970 GHz Edition zijn erg aan elkaar gewaagd, en om het spel te kunnen spelen op 1920x1080 pixels met alle settings voluit, is een GTX 670 het minimum.

We stelden de instellingen op enkele videokaarten dan ook naar beneden bij, naar Medium, en maakten niet langer gebruik van Alpha to Coverage, terwijl ssao op ssao stond, in plaats van hbao.

Far Cry 3 - 1920x1080 - Medium
VideokaartMinimum- / gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
GTX 660
*******
+
*
58,0 / 63,7
HD 5870
******
+
*
45,7 / 55,3
HD 7870
******
+
*
48,0 / 53,6
Nvidia GTX 460 1GB
****
+
*
34,5 / 38,9
GTX 650 Ti
****
+
*
34,0 / 38,3
HD 6850
****
+
*
31,7 / 35,9

We zien dat Far Cry 3 met de lagere settings wel degelijk speelbaar is op de wat minder snelle videokaarten. Zelfs met de oudere HD 5870, maar ook met de HD 6850, is het spel vrij soepel speelbaar.

Cpu's maken het verschil

Na alle videokaarten te hebben getest in combinatie met de Core i7 3960X, prikten we de Nvidia-kaarten ook in het AMD-testsysteem, met Phenom II X4 970. In de meeste spellen die we testen, zien we dat de cpu van weinig invloed is op de prestaties, maar in Far Cry 3 lijkt die vlieger niet op te gaan.

Far Cry 3 - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
Nvidia GTX 680
*******
+
*
40,7 / 46,7
GTX 670
******
+
*
37,7 / 44,8
GTX 680 - AMD-systeem
******
+
**
32,7 / 41,8
GTX 670 - AMD-systeem
*****
+
**
30,3 / 40,0
GTX 660 - AMD-systeem
*****
+
*
28,0 / 34,2
GTX 660
*****
+
*
29,0 / 33,1
GTX 470
***
+
*
20,0 / 24,1
GTX 470 - AMD-systeem
***
+
*
20,0 / 23,6
GTX 650 Ti
***
+
*
20,0 / 23,0
GTX 650 Ti - AMD-systeem
***
+
*
17,7 / 20,6
Nvidia GTX 460 1GB
***
+
*
16,0 / 19,7
GTX 460 - AMD-systeem
***
+
*
16,0 / 19,4

We zien dat de GTX 680 en GTX 670 beter presteren als ze gecombineerd worden met een Core i7 3960X, dan wanneer ze bijgestaan worden door een Phenom II X4 970. Bij de andere videokaarten lijkt de cpu echter geen rol van betekenis te spelen.

Hard advies durven we nog niet te geven. Misschien presteert een GTX 650 Ti ook beter als we de settings verlagen, waardoor de videokaart meer fps kan produceren en de cpu dus een bottleneck kan vormen. Ook is een 3960X waarschijnlijk niet nodig, maar volstaat een Core i5 3570K ook om alles uit een GTX 680 of GTX 670 te halen.

Geïntegreerde graphics en laptop

Bij deze benchmarks moeten we enkele kanttekeningen plaatsen. De HD 4000-igp van de 3770K kan wel DirectX 11 aan, maar in Far Cry 3 kon dit nog niet geselecteerd worden. Hetzelfde was het geval bij Nvidia-kaarten, maar daar had Ubisoft al snel een oplossing voor in de vorm van een dll-bestand.

Far Cry 3 - 1280x800 - Medium
VideokaartMinimum- / gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
A10-5800K
******
+
**
34,8 / 44,8
GT 540M
*****
+
*
30,3 / 35,2
HD 4000 - 3770K
*****
+
*
26,3 / 30,2

De A10-5800K zet een redelijke score neer, waarmee Far Cry 3 redelijk te spelen valt. De Medium-settings halen het niet bij de Ultra-settings, maar zouden het speelplezier niet al te veel in de weg mogen staan. De GTX 540M haalt het met de hakken over de sloot, terwijl de HD 4000-igp eigenlijk net niet snel genoeg is, laat staan als er DirectX 11 gebruikt kan worden.

Conclusie

Far Cry 3 ziet er schitterend uit, praktisch onovertroffen zelfs, maar de hoogste instellingen vergen ook het nodige van je videokaart. Nu kost een GTX 670 of HD 7970 GHz Edition al snel 350 euro of meer en dan nog is het aantal fps niet bijster hoog in Far Cry 3. Uiteraard kan de fps vrij gemakkelijk opgeschroefd worden, zonder dat dit al te veel kost aan beeldkwaliteit. Een HD 7870 of GTX 660 voldoet ook, maar dan moeten de settings wel verlaagd worden. Met een HD 6850 of GTX 460 Ti kan men ook uit de voeten op 1920x1080 pixels, zij het net.

Wat cpu betreft lijkt het erop dat een Phenom II X4 970 in ieder geval niet voldoende is om een GTX 670 of GTX 680 bij te staan. Een snellere cpu, zoals een 2600K of een 3570K, is dan ook aan te raden in combinatie met een dergelijke krachtige videokaart.

Voor wie geen videokaart heeft, kan ook een laptop uitkomst bieden, mits er een GT 540M of sneller inzit. Zelfs mensen met AMD's snelste apu, de A10-5800K, kunnen met een gerust hart Far Cry 3 spelen. Een HD 4000-igp, waarover de Core i7 3770K bijvoorbeeld beschikt, is net te licht om Far Cry 3 lekker te kunnen spelen, zelfs als de settings op medium staan en de resolutie op 1280x800 beeldpunten.

Reacties (389)

389
374
224
24
1
90
Wijzig sortering
Waarom zit er maar 4gb geheugen in het AM3+ systeem tegenover 8gb in het Intel x79 systeem?
Als de stelling is dat het niet veel uit maakt, dan moet je terug kijken naar wat er eerst gezegd werd over de CPU. Dat alleen de GPU het verschil kon gaan maken, maar later komen jullie er achter dat de CPU wel degelijk verschil maakt.
Had het wel fijn gevonden dat alles zoveel mogelijk het zelfde zou zijn qua specs, zeker ook qua RAM
Omdat ik overweeg een 27" 2500x1600 monitor te kopen icm een GTX680 werd ik getriggerd door de inleiding waarin gerept werd over ademnood. Vervolgens zie ik niets over benches of testen (op de mobile IOS versie) op deze resolutie waarvan aannemelijk is dat het volgend jaar serieus de standaard gaat worden.

Kortom enorm jammer dat getest is op de oude/ huidige HD resolutie en gekeken is naar morgen. Want ik begrijp vooralsnog dat nu 500 investeren in een topmodel mogelijk betekent dat ik volgend jaar niet alles meer op Ultra kan spelen.
SLI dus.... of je moet settings omlaag zetten.

High end gaming was altijd al DUUR.
Maar je hebt 2 7970's voor 700 euro ongeveer, dus ik vind het allemaal nog meevallen.

Als je persee op 27inch wilt gamen weet je dat je geld over moet houden.

Als je in een Porsche rijdt met 450pk koop je ook geen chinese imitatie bandjes... of je moet genoeg nemen met 120kmph.
Zo is het altijd al geweest

[Reactie gewijzigd door A87 op 23 juli 2024 08:37]

Helemaal mee eens. De schuld zou je sowieso niet bij de fabrikant van videokaarten moeten neerleggen, maar bij de game producent.
Verder is het echt onzin dat die resolutie volgend jaar de standaard zou worden. 1080P en 1200P zijn gameschermen. Zulke hoge resoluties zie je eigenlijk alleen bij monitoren voor graphisch ontwerpen of fotobewerking etc.
1440/1600P schermen die 120hz zijn, zijn er dan bijv ook niet.
Daar naast is het gewenste aantal fps ook weer heel discutabel.
Onzin? Het zal niet de standaard zijn van in gebruik zijnde schermen maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de 'PPI rage' zoals op Ultranotes, tablets en smartphones doorgetrokken zal worden op 'normale' schermen. Of liever het is te gek dat je op een 13" schermpje met dezelfde pixeldichtheid zou moeten werken als op een 27" of groter.

Nee ik blijf bij mijn voorspelling dat volgend jaar alle high-end (zowel zakelijk als gaming) schermen minimaal 2500x1600 zullen ondersteunen.
Ach schuld........
Ik vind dat de maker hier echt zijn best heeft gedaan! Heb je een super-duper 3000€ PC van vorige week dan zet je de tent op maximum en kan genieten van een prachtige detailrijkdom en hogere resolutie. heb je een 500€ PC, of eentje die 3 jaar oud is, dan kan je er ook op los knallen, maar het ziet er dan natuurlijk wat minder uit. voor iedereen het best mogelijke dus.
Je ziet op 1920x1080 dat de high-end kaarten 'rond' de 40fps scoren. 2560x1440 is twee keer zoveel pixels, dat betekent niet meteen de helft zoveel fps, maar delen door 1,5-1,7 kun je vrij gemakkelijk doen. Maw, alles op ultra met een gtx 680 op 2560x1440, zal niet heel erg vloeiend zijn.
Yep, das een logische beredenering. En juist die redenering had ik graag OOK getest willen zien.

Het gaat mij er niet om of ik dik moet investeren; ik wil weten of ik nu even genoegen neem met een GTX680 en volgend jaar voor de vetste games er nog één bijprik of dat ik in feite voor de vetste games vanaf volgend jaar eigenlijk de opvolger van de 6'serie moet kopen.

Kortom: ik had graag benchmarks gezien op 2500x1600xUltra settings
7970x2 @ stock
2600K @ 4.4ghz
16gb DDR IIII @ 1600
Alles max behalve AA @ X 2 + HBAO
Goed te doen, 70-100 fps, maar het laat men pc wel opstijgen!
AA naar x4 = 50-70fps + microstuttering is niet chill spelen.

Hopen dat er nog wat crossfire/sli drivers uitkomen, dat duurt altijd een paar dagen....
Resolutie erbij is best wel handig :D

Verder wel nette resultaten ik zal er niet ver onder/boven zitten met een HD6990...

@powermarcel:
Whahah, heb ik blijbaar overheen gelezen, wat raar :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:37]

:P Dat zegt ie toch; 7970 X 2 :P
Heb het spel zojuist een aardige 3 uur gespeeld. Leuk verhaal! Maar ik ben het totaal niet eens met dat het een prachtig grafisch gelikt spel is. Vind Battlefield 3 en Crysis 1 (!!) zeker een slag mooier.

Vliegend gras hier en daar, lighting die niet altijd klopt & low res ground textures. Zeker een kale plek op de heuvel is bijzonder lelijk. Pak een glider en je ziet pas echt hoe erg het wordt: alle bomen worden identieke sprites. Je moet best wel laag gaan vliegen wil je weer wat fatsoenlijks te zien krijgen. De transitie tussen modellen is ook vaag, een soort van pixellation transition i.p.v. fade. Dit is te zien wanneer je dichterbij een object komt. Vreemd, als dit je eenmaal opvalt zie je het overal. Hier en daar wat vreemde design keuzes (grand canyon van je vriendin is wel HEUL aanwezig).

Dan het geluid! Want daar besteed niemand aandacht aan. Dit is een mix van lage kwaliteits opnames en hoge. Alle belangrijke figuren hebben fantastische stemmen! Kwaliteit daarvan is ook dik in orde. Dan komen we bij de random NPCs die overal te vinden zijn: dof geluid! Zeker niet van dezelfde kwaliteit. Erg storend met een fatsoenlijk geluidssysteem. De auto radio klinkt ook alsof die uit een walkytalky komt, maar dat terzijde :+. Het had in zijn geheel beter gekund, een kwaliteit zoals in BF3 zullen we niet snel tegen komen, maar Skyrim is een goed voorbeeld waar de kwaliteit van alle opnames gelijk zijn (los van de acteerkunsten dus). Een grote wereld maar toch allemaal gelijk. Geluid zal dus echt beter moeten vind ik persoonlijk.

Het is een prima game, echt een leuke ervaring, maar het is duidelijk niet gebouwd voor de PC. Draw distance flink opvoeren zou dan ook echt fijn zijn! Geef ons eens wat meer opties :). Ten slotte: iedereen die een crossover van Uncharted en een generieke FPS leuk lijkt, dan is dit het spel voor jou! Veel ontdekken, avontuur en knalwerk!

EDIT: Speel dit op 1080p, alles op high / vsync uit. Phenom X6 1075T // EAH6850 V2 // 16GB DDR3 // etc.

[Reactie gewijzigd door Tijmen007 op 23 juli 2024 08:37]

Ik ben grafisch ook niet heel onder de indruk. Ik speel het op Ultra 1080p en ja het ziet er goed uit, maar niet beter dan Crysis 1. Hij lijkt eigenlijk vrij sterk op Far cry 2 en dat is niet vreemd sinds dezelfde engine is gebruikt. Het is misschien iets mooier dan zijn voorganger maar hij draait dan ook een heel stuk minder. De jungle is niet heel overtuigend en heeft een vrij kunstmatige look, vooral de bladeren. En alles is dezelfde kleur groen.
Het is geen lelijk spel, maar ik vraag me af wat de mensen die zo onder de indruk zijn hiervoor hebben gespeeld.
Je vergeet dan ook even dat far cry 3 een sandbox game is..
Voor mensen met een AMD videokaart: De laatste BETA driver van 12.11 bevat verbeteringen voor Far Cry 3; dus misschien handig om deze te isntalleren voor je de game gaat spelen!

http://support.amd.com/us...talyst1211betadriver.aspx
Leuke en nuttig artikel, bedankt! Op deze manier halen jullie mij wel over om dit spel aan te schaffen *Goedheiligman leest u mee?* :P.

Overigens wil ik mij aansluiten bij een paar eerdere post aangaande SLI/ CrossFire setups en de prijs/kwaliteit kaart HD6950/70.

Draai in mij geval crossfire HD6950 2gb x2 maar zou niet weten waar die in de test mee te vergelijken is. Ik neem aan sowieso beter dan de 6850 die wel in de test is mee genomen.

Maar interessanter is de SLI/ Crossifre capaciteiten van dit spel.
Ik vermoed dat een paar driver updates de grafiekjes flink zullen veranderen. Een HD 5870 die een HD 7870 bijhoudt zonder CPU bottleneck, plus framerates die flink lager liggen dan bij Crysis 2 lijken me toch niet echt de bedoeling.
Systeem:
i7 -2630QM 2.0 Ghz
GTX 555M (2 GB)
6GB RAM

Met laatste videokaart driver

Zonder GPU overclock: (DX9)
  • Ultra:~ 12 FPS (21 als je in de lucht kijkt)
  • Very High: ~ 13 FPS (21 als je in de lucht kijkt)
  • High: ~ 15 FPS (22 als je in de lucht kijkt)
  • Medium: ~ 22 FPS (39 als je in de lucht kijkt)
  • Low: ~ 28 FPS (45 als je in de lucht kijkt)
GPU (max. waarden) info:
Temp: 70°C
Core Clock: 675 Mhz
Memory Clock: 900 Mhz
Shader Clock: 1350 Mhz

----------------------------------------------

Met GPU overclockje: (DX9)
  • Ultra:~ 13 FPS (23 als je in de lucht kijkt)
  • Very High: ~ 14 FPS (23 als je in de lucht kijkt)
  • High: ~ 16 FPS (26 als je in de lucht kijkt)
  • Medium: ~ 25 FPS (44 als je in de lucht kijkt)
  • Low: ~ 33 FPS (50 als je in de lucht kijkt)
GPU (max. waarden) info:
Temp: 75°C
Core Clock: 749 Mhz
Memory Clock: 1001 Mhz
Shader Clock: 1498 Mhz

----------------------------------------------
----------------------------------------------

Met nieuwe bèta videokaart driver

Zonder GPU overclock: (DX9)
  • Ultra:~ 13 FPS (20 als je in de lucht kijkt)
  • Very High: ~ 14 FPS (21 als je in de lucht kijkt)
  • High: ~ 16 FPS (23 als je in de lucht kijkt)
  • Medium: ~ 24 FPS (45 als je in de lucht kijkt)
  • Low: ~ 33 FPS (49 als je in de lucht kijkt)
GPU (max. waarden) info:
Temp: 69°C
Core Clock: 675 Mhz
Memory Clock: 900 Mhz
Shader Clock: 1350 Mhz

----------------------------------------------

Met GPU overclockje: (DX9)
  • Ultra:~ 14 FPS (23 als je in de lucht kijkt)
  • Very High: ~ 15 FPS (22 als je in de lucht kijkt)
  • High: ~ 17 FPS (25 als je in de lucht kijkt)
  • Medium: ~ 27 FPS (47 als je in de lucht kijkt)
  • Low: ~ 37 FPS (52 als je in de lucht kijkt)
GPU (max. waarden) info:
Temp: 75°C
Core Clock: 749 Mhz
Memory Clock: 1001 Mhz
Shader Clock: 1498 Mhz


Met een wat hardere GPU overclock + DX11:
  • Ultra:~ 14 FPS (22 als je in de lucht kijkt)
  • Very High: ~ 16 FPS (22 als je in de lucht kijkt)
  • High: ~ 18 FPS (24 als je in de lucht kijkt)
  • Medium: ~ 27 FPS (50 als je in de lucht kijkt)
  • Low: ~ 38 FPS (57 als je in de lucht kijkt)
GPU (max. waarden) info:
Temp: 74°C
Core Clock: 780 Mhz
Memory Clock: 1030 Mhz
Oftewel, net aan low, tja als ik naar delucht kijk haal ik 300 fps ofso.. dat is geen measure

[Reactie gewijzigd door A87 op 23 juli 2024 08:37]

Was gewoon om de max fps te weten te komen ;)
Van high naar very high of van very high naar ultra blijkt toch niet zo'n grote stap te zijn qua prestaties.
misschien moet je het spelen door alleen naar de lucht te kijken. als je een vijand wil neerschieten onder zijn benen kruipen en in zijn ballen schieten.
Ik heb het nu al meer dan 3 uur gespeeld. En ben wel onder de indruk van de game. Hij is echt leuk om te spelen. Maar grafisch gezien vallen me steeds meer dingen op die mij telleur stellen. Gunsplashes in het water zijn mega lelijk. Het water beweegt niet mee voor zover ik kan zien wat jammer is, kale plekken in het terein ( al eerder vernoemd ) zijn zo lelijk dat je goed je best moet doen om je er niet aan te storen. Zoals ook al eerder werd vernoemd er is weinig variatie in kleur. Heel veel planten hebben exact de zelfde kleur groen en het model is exact het zelfde. En de piraten zijn ook niet echt indrukwekkend kwa variatie in models en kleur. Snap dat je ze rood maakt, en de vrienden blauw... Maar als speler van een shooter valt het wel op dat als er op je geschoten wordt het je vijanden zijn... Dus vind dat wat kinderachtig.

Later bedacht ik me ook nog dat het spel maar 10Gigabyte was. Dat is ongeveer net zo groot als skyrim ( die was denk ik 8 gb toen der tijd voor de updte van highres textures). Dus ik had bij die opmerking al kunnen bedenken dat het helemaal geen technisch hoogstandje zou zijn. Er zit veel slechte audio in en veel lowress textures.

Maargoed wat moet je verwachten van een game met zo'n groot speel terein. Het is toch echt wel groter dan dat van crysis. Maar is dat een excus om jaren later met iets te komen waarvan mensen nu zeggen dat Crysis 1 beter was? Dat kan je toch niet negeren.

Het spel is absoluut geen miskoop. Maar ik krijg de laatste tijd het gevoel dat alle games ( vooral shooters ) gewoon niet af worden aangeleverd. LAter komen er patches en textures packs. Dat was ook zo met Crysis2. Die game had ik al uitgespeeld en daarna kwam nog eens de DX11 en tesselation ondersteuning die het vanaf het begin al had moeten hebben.

Ik denk dat ik Farcry maar even een tijdje laat liggen ( met moeite ) En ga afwachten of er nog wat aan gedaan gaat worden aan de graphics van andere models en de jungle. De main characters en de guns e.d. zijn prachtig. Lighting effects zijn ook mooi.

Ik moet stoppen met het vroeg aanschaffen van deze games. Dat steld me persoonlijk bij nieuwe games alleen maar telleur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.