be quiet! System Power 7 300W Review

cantate 15 januari 2013, 11.332 views

be quiet! System Power 7 300W

Pluspunten

• degelijk gevoel
  • Stil
  • 3 jaar garantie
  • 80Plus Bronze

Minpunten

• kabels niet in sleeve
  • geen pci-e aansluiting (NB: zie update 1)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Reden van aanschaf:
Deze voeding aangeschaft voor een internetsetup voor mijn zus. De setup is misschien niet de goedkoopste, maar moet een tijdje mee. Omdat ik op internet al een en ander heb gelezen over het lage verbruik van de onderdelen ben ik gaan nadenken over een prijstechnisch interessante voeding. Deze met zijn 80PLUS bronze certificaat leek mij het meest interessant.
Daarnaast heeft deze voeding 3 jaar fabrieksgarantie, waar de andere (S7 en S6) slechts 2 jaar hebben :)

Unboxing
Geen doos, gewoon bubbeltjesplastic om de voeding. Geen fancy verpakking dus. De voeding was beschermd.

Uitrusting en afwerking
De voeding kwam met een netsnoer, dat was alles wat werd geleverd. De afwerking van de voeding zelf is erg goed te noemen voor dit bedrag, maar de ongesleevede kabels doen wel afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. De kabels zijn ook nog eens vrij stug.

Aansluitmogelijkheden:
  • 4x sata
  • 2x molex
  • 1x 20+4pin
  • 1x 4+4pin
  • 1x floppy
Voor een 300Watt voeding voldoende, het is misschien jammer dat er geen pci-e voeding aanzit, aangezien een dergelijke voeding het gebruikte systeem ook wel met een leuk videokaartje moet aankunnen.
Lengte van de kabels heb ik gemeten en in onderstaand plaatje een beetje verduidelijkt:

Prestaties en stabiliteit:
Door de zuinige componenten heeft dit systeem idle zo een 20W aan vermogen nodig, met een wat intensievere bezigheid steeg dit naar de 30-40W

Uitgeschakeld (maar de switch op de voeding WEL ingeschakeld zit het verbruik rond de 0,3W. Prima waarde.
update0: 23-02-2013: tegenwoordig is dit zelfs 0,0W. Waarschijnlijk heeft er usb apparatuur aangesloten gezeten waardoor hij voorheen op 0,3 uit kwam. /update

Verder weinig belasting gehad, dus lastig om te bepalen wat de stabiliteit is.

De specificaties zijn in ieder geval goed te noemen:

Geluidsproductie:
Eenmaal aangesloten op mijn testbench merkte ik dat het onhoorbaar was. Mijn NAS (ds212j) die enkele meters verderop stond overstemde het geluid, waardoor ik het label onhoorbaar zou willen geven, maar misschien dat het nog wel hoorbaar is als je niet zo een lawaaiige nas hebt ;)

Warmteproductie & Koelvermogen:
"Helaas" is de voeding aangesloten geweest op een zeer energiezuinige setup, waardoor de maximale belasting misschien 30 watt is geweest. Het geheel is daardoor nooit voelbaar opgewarmd geweest, gevoelsmatig was de voeding na 2 windows installaties nog net zo koel als een behuizing van een uitgeschakelde pc. Koelvermogen en warmteproductie krijgen so far de volle score.

Prijs:
Voor rond de 30 euro een kwalitatief prima voeding!

Update 1: 14-08-2013: Layzzzz beweert "Ik heb wel een VGA1 en VGA2 connector met mijn be quiet! System Power 7 300W..." Als meerdere mensen dit kunnen bevestigen is er mogelijk een update gekomen

Update 2: 14-08-2013: De voeding is inmiddels ook bij de buren(HWI) getest, niet alleen op hoge belastingen, maar veel interessanter voor de doelgroep van deze voeding... recentelijk ook getest op lage belastingen. (22,5; 50 en 100W) doet het erg goed!

Heb jij ook een be quiet! System Power 7 300W?

Wel raar dat je er geen originele doos bij hebt gekregen? Het is toch geen OEM voeding?
In feite is het een System Builders voeding, en niet helemaal bedoeld voor de consument. Vandaar ook deze soort van OEM uitvoering.
Zo ver ik weet niet nee. Zal Afuture er wel even over mailen :)
Ik koop deze voeding vrij regelmatig als ik een basissysteem moet bouwen, en altijd verpakt als bovenstaand, dat hoort zo (geen boxed model). Bij andere webshops weet ik het niet.
Vanmorgen al reactie van Afuture gehad. Het hoort inderdaad zo. Deze voedingen schijnen in bulk te worden aangeleverd:
Als ik mijn voeding aansluit (system power 7 300watt) op mijn meter, en pc staat uit, knop AAN van de voeding zegt die dat hij 16 watt trekt :s, Dit lijkt mij echt moeilijk te geloven, Kan het zijn dat mijn meter defect is?

hmmm: http://nl.hardware.info/n...meters-terug-nav-hwi-test
Deze gebruik ik :p

[Reactie gewijzigd door teddysleep op 23 februari 2013 09:12]

Het kan zijn dat je meter defect is, maar ook dat je voeding defect is.

Lijkt me een kwestie van even kruizen van meter met een andere pc etc. Ben benieuwd wat het blijkt te zijn :)

Overigens, zonder usb crap aangesloten op een uitgeschakeld systeem, met de voeding wel ingeschakeld (de knop althans) zit hij tegenwoordig op 0,0W
Ik heb wel een VGA1 en VGA2 connector met mijn be quiet! System Power 7 300W...
Interessant, ziet hij er verder wel hetzelfde uit als de voeding uit de review? Zou je anders een plaatje van de voeding kunnen maken?
Leuk je review te lezen; ik heb net een review van de Pure Power L8 300W gepost. De twee voedingen lijken ontzettend veel op elkaar.
Ze lijken zeker op elkaar. Die extra pci-e en de sleeves zullen het verschil zijn :)
Even een opmerking over die 0,0W die je zegt, ik weet dat zulke meters vaak geen meting kunnen doen onder de zoveel Watt. Dus het kan zijn dat die zeker wel bijvoorbeeld 1 Watt trekt, maar dat de meter het niet kan meten. Check de handleiding (en hopen dat die klopt :p )
Klopt, hij meet pas nauwkeurig vanaf 1,5W, maargoed, als ie 0,0 meet, zal het dus sowieso niet meer dan 1,5 zijn :)