Sandisk Solid State Drive 128GB Review

Jeroen 14 januari 2013, 12.882 views

Sandisk Solid State Drive 128GB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede sequentiele doorvoer

Minpunten

• Niet-sequentiele prestaties blijven achter

Ik schrijf een korte review met een benchmark van deze SSD, zodat men wat heeft als uitgangspunt. Ik ben namelijk geen expert op het gebied van SSDs, maar deze SSD is een van de goedkoopste 128GB SSDs op dit moment en toch is er weinig over bekend.

Qua verpakking en dergelijke is er aan een SSD weinig wat fout kan gaan. De SSD komt in een klein doosje niet veel groter dan de drive zelf, met verder alleen een boekje. Een eventuele bracket zul je dus zelf moeten regelen, maar veel kasten hebben tegenwoordig plek voor een 2,5" drive.

Qua prestaties ben ik erg tevreden over de SSD. Hieronder een benchmark met AS SSD:

Ter vergelijking verwijs ik naar de volgende benchmark van de Samsung 830 serie 128GB uit deze review daarvan:

Zoals je ziet is de sequentiele snelheid vergelijkbaar, terwijl de 830 op moment van schrijven minstens 30% duurder is. Wel zijn de andere random snelheden grote factoren langzamer, evenals de access times. Let wel, de testsystemen en versies van de software zijn anders. Ik kon helaas geen andere SSD testen in hetzelfde systeem. Ik raad iedereen aan om uit de gegeven informatie zijn eigen conclusies te trekken.

Wat mij betreft is dit voor data overzetten nog altijd een prima snelheid, maar is het duidelijk dat je een minder snelle SSD krijgt. Hoewel waarschijnlijk meetbaar, lijkt het me niet dramatisch slecht in de praktijk. Een SSD is met deze SanDisk voor meer mensen binnen bereik met deze prijs.

• Antec VP350P
  • GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC
  • Gigabyte GA-B75M-D3V
  • Pentium G860
  • Windows 7 Ultimate

Heb jij ook een Sandisk Solid State Drive 128GB?

Deze prestaties zeggen eigenlijk niet zoveel. Als je kijkt naar de screenshots dan zie je dat je de ide-mode gebruikt (waarschijnlijk staat de controler in de bios ingesteld op compatible mode o.i.d.)

Om een goede indruk van de prestaties te krijgen moet je de controller instellen op ahci mode, en vervolgens ook de driver hiervoor gebruiken. En verder is het ook aan te raden om de sata poorten te gebruiken die geintegreerd zitten in de chipset, zelfs als dit alleen maar sata2 poorten zijn.
Sata poorten die via een losse controller toegevoegd zijn op een moederbord geven meestal minder goede prestaties.
Ik heb een vraag. Ik wil deze SSD in mijn laptop plaatsen. Zal het verschil alsnog groot zijn tussen deze SSD en een HDD? Aangezien het aantal IOPS.
Heb je de SSD al in je bezit? Dan zal het zeker een verschil maken met een HDD. Ben je op zoek naar iets in dezelfde prijsklasse, dan is er wellicht iets te vinden wat een nieuwer en/of beter model is. Sandisk heeft nu ook voor een vergelijkbare prijs de SSD Plus, en met een paar euro verschil is de Crucial BX100 misschien een betere optie. Hele concrete vergelijkingen kan ik niet maken.
Nee, ik ben niet van plan veel geld uit te geven aan bijv een Samsung ofzo. Ik zal hem toch niet zo heel gek veel gebruiken. Maar hij zal dus sowieso een stuk sneller zijn qua boot etc dan een HDD?
Vier sterren voor prestaties? Dat is veel te veel. De accesstimes liggen bijvoorbeeld al 10x hoger dan de Samsung. En die Samsung kan nog veel sneller wanneer hij op een SATA3 poort wordt aangesloten.
Volgens de review is de 830 wel aangesloten op een SATA-3 poort, net als de Sandisk bij mij. Ik twijfelde over de prestaties, dus ik was nog op zoek naar vergelijkingsmateriaal, maar die zal ik inderdaad naar beneden aanpassen (3 sterren).
Jouw alignment van de Sandisk is niet goed!!
alignment is prima, maar zoals twynn al zegt hij staat in ide modus.

verder vind ik deze ssd niet zo interessant, voor een paar euro meer heb je een volwaardige ssd.
Handige review en handig commentaar. Ik kijk nog even naar andere SSDs. Ik heb momenteel een 830 van Samsung en juist de non-sequential read/write vind ik belangrijk.
Voor iemand die toch een SSD wil, maar niet zo'n breed budget.
Is dit toch een leuk alternatief.
En in ide modus gaat de levensduur van een SSD toch ook rap achteruit?
Wat ik ook mis is in deze review ,of deze SSD ook een TRIM heeft, en of ingeschakeld kan worden.
Inderdaad een interessante optie voor een oude laptop. Heb 'm net geÔnstalleerd in een 5 jaar oude HP elitebook (8530w). Snelst aanwezige poort is SATA II, dus een snellere SSD was voor mij niet echt zinvol. Dat zie je dan ook duidelijk terug in de sequentiŽle scores (poort raakt verzadigd).

Om jouw vraag te beantwoorden: Ja, hij heeft ook TRIM support (gecheckt m.b.v. intel SSD toolbox).

Voor hen die het nog interessant vinden, bij loopt ie wel in AHCI modus. random r/w resultaten zijn dan ook hoger dan hierboven vermeld.

(resultaten zelfde benchmark:)

SanDisk SDSSDP128G ATA Device
3.1.0
msahci - OK
1024 K - OK
117,37 GB
2-7-2014 23:24:57 MB/s

Seq.: READ 249,06 MB/s, WRITE 190,31 MB/s (--> hier zie je duidelijk het effect van SATA II :( )
4K: READ 11,17 MB/s, WRITE 15,46 MB/s (--> resp. 9% en 71% sneller dan in bovenstaande review!)
4K-64 Thrd: READ 29,13 MB/s, WRITE 8,45 MB/s (--> resp. 138% (!) en 24% sneller dan hierboven)
Acc. Time: READ 0,267 ms, WRITE 0,404 ms (--> beide ongeveer 90 ms korter)

SCORES: READ 65, WRITE 43, TOTAL 143

Momenteel maar 50 euro bij Amazon (geen verzendkosten), dus wanneer gelimiteerd door een oude poort, wellicht wel de beste keuze.. (Blijft maar een mening natuurlijk)
Tot 01-02-2014 voor slechts 49,95 bij IBood (refurbished). Maar zeker voor wat oudere laptop een prima keuze.
ssd in ide mode, slim |:(
Zo zijn de twee screenshots in ieder geval wel beter vergelijkbaar. Ik heb nooit gedaan alsof dit een sluitende review was, maar toen ik hem maakte was het de enige. Het was mijn eerste SSD review dus ik heb fouten gemaakt en hij is niet meer in mijn bezit dus ik kan die ook niet meer verbeteren noch is deze SSD die moeite waard. Hopelijk kun je er zelf wat van leren voor als je ooit een review online wil zetten.
Waarom heb je de SSD niet meer? Is hij kapot gegaan of is er een andere reden waarom deze niet meer in je bezit is?
Hij is in een PC gegaan die ik voor een kennis heb gebouwd.
En hefet de kennis er nog steeds plezier van? Ik wil graag mijn moeders laptop upgraden met een SSD met een beperkt budget. Is dit een aanrader?
Ja, maar dat kan ik helaas niet kwantificeren. Een goed alternatief is de Crucial M500, die kost 3 euro meer in de PW. Ik heb het idee dat dat een beter gevestigde naam is op het gebied van SSDs.
Thnx voor je tip! Dat moet het budget nog wel aan kunnen :)