Tom Tec Dual 10 Zwart Review

jjnh 16 januari 2013, 1.495 views

Tom Tec Dual 10 Zwart

Pluspunten

• Aansluitingen
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Accuduur
  • Intern geheugen (1GB)
  • Intern flash geheugen (16GB waarvan 13GB beschikbaar)
  • Echte Google Play Store

Minpunten

• Betrouwbaarheid (tenminste de eerste keer)
  • Laadstekker
  • Plaatsing volume/power knop
  • Camera achterzijde mist
  • Mini-hdmi verloop mist
  • Meegeleverde hoofdtelefoon is slecht
  • Gyro is te grof/langzaam
  • Geen GPS

Hi,

Dit is mijn eerste post/review dus ik hoop dat ik goed genoeg doe.

Onze dochter heeft voor Kerst een tablet gevraagd en die heeft ze gekregen in de vorm van een Tom Tec Dual 10 voor ¤ 199,= van de Bart Smit. Een chinese 10 inch Android kloon zonder franje, maar wel met een dual core Cortex A9 processor, 1GB geheugen en 16GB flash ingebouwd (waarvan 13GB beschikbaar). Daarnaast is het geheugen nog extra uit te breiden met een micros-sd kaartje tot 32GB. Het systeem draait op android 4.1.1 (Jelly Bean). De tablet werkt lekker vlot en het scherm typt lekker. Deze review is erop getypt ... (don't mind the typo's ;) )

De tablet voelt, in tegenstelling tot veel chinese kloon tablets, best degelijk aan. De achterzijde is grotendeels van metaal, op een smalle witte kunststof strip na waar het klepje voor de micro-sd zit. Aan de linker zijde zit een mini-hdmi poort (zonder verloopkabeltje), een micro-usb host poort (kabeltje naar full usb zit in de doos), 3,5 mm hoofdtelefoon (goedkope in de doos) en een ronde power plug. De tablet laadt dus niet op via usb. De adapter is 5 volt / 2 ampere. Niet geheel standaard en iets om rekening mee te houden voor het geval je de tablet in de auto wil gebruiken. Naast alle aansluitingen zit aan de linker kant de aan/uit knop, de volume knop en een piep klein gaatje voor de reset. Boven de aan/uit knop zit nog een ledje voor de laadstatus. Er zit weinig afstand tussen de aan/uit en volume knop waardoor het me al vaker gebeurd is dat ik de tablet uit zette terwijl ik het volume aan wilde passen.

Er zit alleen een camera aan de voorzijde ondanks dat er een tweede cam vermeld staat in de handleiding. Voor ons wat dit geen groter probleem. De camera aan de voorzijde is alleen voor te chatten. Er zit wel een foto-app op, maar daarmee kun je alle jezelf fotograferen. Bij weinig licht blijft er van het beeld niet veel over en gaat de frame-rate sterk naar beneden.

Het scherm is geen volle 10 inch, maar een 9.7 inch. De extra mm's mis ik tot nu toe nog niet. Het is mooi helder, strak en kleurrijk. De kijkhoek is niet al te best, maar hier is voor deze prijs mee te leven. Aangezien er geen automatische helderheidregeling op zit, is hij 's-avonds wat te fel. Dat is uiteraard handmatig aan te passen. In de winkel gaven ze me de mogelijkheid om hem eerst uit te pakken en te testen op dode pixels. Die waren er (in beide gevallen) niet. De metalen achterkant rondom loopt net iets verder door waardoor om het scherm een opstaand randje ontstaat. Hierdoor ligt de tablet lekker in de hand en heb je (en ook de kids) voldoende grip. Tevens wordt het scherm beter beschermd tegen krassen als hij met het scherm op tafel komt te liggen.

Vooraf zijn er al wat applicaties op geļnstalleerd zoals een e-book reader, task killer, etc. De rest haal je uit de echte Google Play Store want deze zit er gewoon op. Youtube kijken moet via de browser aangezien de youtube app bij het afspelen crasht.

Tot zover het goede nieuws. Wat minder is dat de tablet het na 4 uurtjes compleet opgaf. Midden in een potje Angry Bird bleef hij hangen. Uitzetten ging niet meer, het beeld was verminkt en het geluid bleef brommend hangen. Resetten met een paperclip (met beleid zoals in de handleiding staat) hielp ook niet. Na de kerst zijn we hem maar gaan ruilen. Niets dan lof voor de service van Bart Smit. Zonder problemen in de winkel geruild terwijl hij besteld was via internet. De 2e tablet doet het tot nu toe goed (fingers crossed).

Algemene conclusie? Gematigd positief. Voor deze prijs een leuke vlotte tablet waar niet alleen onze dochter plezier aan heeft ... :)

Ik probeer later wat detailfoto's toe te voegen.

Heb jij ook een Tom Tec Dual 10 Zwart?

Ik ben nog op zoek naar een dergelijke tablet na slechte ervaringen met de Kruidvat 10 inch dual core. Echter waar jij prima ervaringen met Bart Smit hebt werd aanschaf van deze tablet door het personeel van Bart Smit mij afgeraden omdat zelfs bij een DOA de tablet niet geruild/geretourneerd mag worden maar moet worden opgestuurd. Ook bij aanschaf in de winkel.

Blijkbaar is de service per filiaal erg verschillend.

P.S. Ik heb nogmaals geinformeerd bij hetzelfde Bart Smit filiaal en een ander personeelslid vertelde een heel ander verhaal. Binnen 30 dagen kan de tablet direkt worden geruild voor een ander exemplaar. Niet voor de eerste keer dat ik van verschillende personeelsleden geheel andere voorwaarden te horen krijg.
Ik zet hem weer op het keuzelijstje.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 10 januari 2013 17:39]

Mooi!! Ben benieuwd of/hoe hij je bevalt.
Dat is wel erg kort-af dan :(

Op de web-site van Bart Smit staat in de algemene voorwaarden dat vervanging van een defect apparaat binnen de garantietermijn mogelijk is. Ruilen voor een ander product is een ander verhaal. Dan mag de verpakking absoluut niet geopend zijn.

De eerste tablet heb ik besteld via internet omdat ze hem bij de filiaal bij ons in de stad niet voorradig hadden. Ik heb hem wel laten bezorgen in die filiaal omdat ik eerst het scherm wilde bekijken. Nadat hij, na 4 uur thuis ermee gewerkt te hebben, defect raakte, heb ik eerste gebeld met Bart Smit Nederland. Die adviseerden om hem middels het retourformulier terug te sturen. Zo gauw ze hem binnen hadden zou ik direct een nieuwe krijgen. Ruilen in de winkel kon ook, maar alleen als hij daar voorradig was. Aangezien dat niet het geval was, ben ik rond gaan bellen. Een 1 filiaal verderop hadden ze er voldoende op voorraad. Daar kon ik direct en zonder problemen mijn defecte tablet omruilen.

Gr.
John

P.S. Ik heb geen aandelen bij Bart Smit ;)