Asus M3A Review

l.degroot01 26 maart 2008, laatste update op 26 maart 2008, 2.756 views

Asus M3A

Pluspunten

• Layout
  • Extra features: AI Gear, AI Nap, gemakkelijke bios update, genoeg aansluitingen.
  • Ruime aanwezigheid van Drivers en Software
  • Q-Shield (I/O shield zonder scherpe delen eraan)
  • Q-Connector
  • Goede documentatie
  • Q-Fan 2

Minpunten

• Zeer instabiel met de AMD Phenom CPU's
  • Northbridge wordt te heet
  • DDR2-1066 draait niet hoger dan 800
  • LAN issue's

Layout Score: 4
Voor mij was dit moederbord een flinke tegenvaller. Heb deze besteld i.c.m. Amd Phenom 9600 Quad Core cpu en 2GB DDR2-1066 geheugen van Kingston.

Op het eerste gezicht ziet het er allemaal heel mooi uit, totdat je Vista of XP probeert te installeren.
Loopt om de haverklap vast en die enkele keer dat ie dat niet doet herstart ie spontaan.

Verder is het mij opgevallen dat de Northbridge heatsink enorm heet wordt, naar mijn mening een beetje "te" heet.

Ik heb gesurfd op de forums van Asus zelf en daar blijkt wel dat ik niet de enige ben met deze problemen, vooral i.c.m. de Phenom processoren werkt hij heel slecht.
Ook heb ik de nieuwste bios erin geladen, maar dit leek het probleem vreemd genoeg alleen maar te verergeren.

Verder draait het DDR2-1066 geheugen niet sneller dan 800, om de een of andere reden, terwijl deze specifieke modules (Kingston - KHX8500D2K2/2G) wel ondersteund zouden worden volgens Asus.

Ik was dit niet gewend van Asus en ben het vertrouwen ook in ze kwijt geraakt, ben overgestapt op een GigaByte MA790X-DS4 en dat draait hartstikke goed, daardoor weet ik nu wel zeker dat het ook echt aan het Asus bordje ligt.

Dit is mijn eerste productreview dus hij zal wellicht niet perfect zijn, maar hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Heb jij ook een Asus M3A?

T' is idd een mooi bordje om te zien, maar ik herken de problemen ermee.
NB heb ik nu apart gekoeld, onboard LAN disabled in de bios. XP en VISTA crashen gewoon al na de eerste reboot na een installie als de LAN aangesproken moet worden.

Good-old pci netwerkkaartje was de redding.

Heb er even een 3870 X2 in gehangen, maar sputtert nogal tegen (benchmarks nog lager dan een "single core" 3870). Op 1 of andere manier kan XP niet goed overweg met dit bord en de drivers ervoor.
Jammer, ik stond op het punt om een ander bord te kopen en dit leek me een goede keuze omdat ie juist full am2+ zou moeten zijn. :(
Dit is gewoon weer een van de vele missers van Asus, het valt me gewoon op dat de kwaliteit van ze de laatste tijd steeds verder achteruit is gegaan. Ik haal tegenwoordig liever een Gigabyte of MSI moederbord en kijk niet zo veel meer naar Asus, vroeger deed ik dat toch wel veel meer.
hier ben ik het niet mee eens, ik heb dit moederbord in januari vervangen voor mijn oude moederbord. En deze draaide gelijk veel beter met mijn Amd 6000+. Onstabiliteit was geen sprake van en ik kreeg mijn cpu zelfs stabiel op 3,3 Ghz. En dat is best hoog voor een Amd 6000+.
Hier word ook duidelijk gezegd in combinatie met een AM2+ CPU, jouw 6000+ is nog een AM2 CPU. Hier zit dus ook een groot verschil in en verklaart ook wel waarom het het normaal doet. Verder kan je hier ook geluk mee hebben.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 26 maart 2008 10:03]

Als je je review nog iets verder uitschrijft en met wat kopjes gaat werken. Heb je zeker een top review in handen. Gezien jij wel een paar hele goeie punten op dit bord hebt.

(Verder is 1600mhz geheugen vaak een OC en word dus niet standaard herkent)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 26 maart 2008 11:24]

Hij zegt 1066MHz geheugen te hebben, is wel standaard snelheid ;)
EDIT: Verder nette review voor zolang hij is. Als ik jou was, zou ik hem nog wel eventjes een stukje uitbreiden.

[Reactie gewijzigd door Krentenbol op 26 maart 2008 18:58]

De SPD geeft standaard 800Mhz settings, deze moet je met de hand instellen op de 1066Mhz settings.
Ik heb dit moederbord ook, en het is een verademing vergeleken bij mijn M2V, daarop werkte mijn 8800GT niet, hier wel. De onboard LAN is idd wel een fout van Asus en die is zelfs met de nieuwste drivers niet te redden.
Windows loopt met een minder verre overklok dan m'n M2V wel vaker vast, maar dat kan ook door m'n nieuwe geheugen komen.

Ik vind het een goed moederbord, jammer van de onboard LAN, maar hij is AM2+ en PCI-E 2.0. En je geheugen, heb je de nieuwste BIOS geprobeerd?

Het I/O shield wat je er bij krijgt heb je niet vermeld, dit is een uitkomst omdat je dan niet meer van die uitstekende dingen in je poorten krijgt ed.

Maar mooi dat ik weet dat hij niet stabiel loopt met Phenoms, ik wil binnenkort overstappen naar de 9850 (2,5 x4) waar ik nu een 4800+ (2,5 x2) heb. Maar omdat dit moederbord een 770-chipset heeft is eerst overstappen naar een 790 of 780 een betere optie.

En als je dit moederbord niets vind, schrijf dan een iets uitgebreidere review. (op dit moment is mijn commentaar bijna net zo lang als jou review, en dat zegt iets...)
Hallo
Heb je de bios van 21-3-2008 deze lost toch heel wat problemen op,
Driver van de cd niet gebruiken voor lan driver geeft deze geen problemen meer (geeft toe marvel of iets in die aard had beter geweest)
ik heb het bordje ook en ondervind geen enkel probleem met vista of XP.
en ik heb nog geen 1 crash gehad :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 10 april 2008 01:01]