MSI Wind Top AE2051-003NL Review

sh4rp88 9 januari 2013, 781 views

MSI Wind Top AE2051-003NL

Pluspunten

• Helder geluid
  • Helder scherm
  • Zeer compleet systeem
  • Lage prijs
  • Mooi design
  • Toetsenbord / muis

Minpunten

• Helaas geen 1920x1080 (full-hd)
  • Touch bediening is nog niet optimaal
  • Niet geschikt voor hardcore gaming

Features Score: 4

Voordat ik de MSI AE2051 in ontvangst mocht nemen, bedacht ik me zelf voor welke doelgroep deze Aline is. En al snel kwam ik hier achter na een paar weken gebruik gemaakt te hebben van deze Aline pc, uiteraard vertel ik jullie dit pas later in deze review. Tevens heeft MSI er weer voor gezorgt dat veel familieleden langskwamen om met dit speeltje te kunnen spelen en te bewonderen.

Specificaties MSI AE2051

Operating systeem Windows 7 Home Premium 64Bit
ProcessorAMD Dual Core E2-1800 (1.7GHZ)
ChipsetAMD A68M Chipset
Verkrijgbaar in Wit – Zwart
Display20” LCD Panel LED Backlight HD+ (1600x900)
Display TypeMulti-Touch
GraphicsAMD HD 7340
Ram Geheugen4GB DDR-3
Hard Disk500GB (7200RPM)
WLAN802.11 B/G/N
Audio 2x 3W Speakers SRS Premium Sound
Volledige specs http://nl.msi.com/product....html#/?div=Specification

Eerste indruk

Nadat ik de Aline pc uitgepakt had en hem aan de praat had, helaas door Windows duurt dit altijd een tijdje wanneer je een product voor het eerst opstelt. Werd ik weggeblazen door de afwerking van dit product, het geeft een zeer luxe uitstraling, en al is het product plastic de look en feel ervan geven dat niet prijs, en daar hou ik van. De mooie doorzichtige rand om de monitor heen geeft het product een dure uitstaling, en ik moet zeggen de AE2051 is een zeer stevig apparaat. En waar ik nog meer van verbaast werd was de solide voet, die dit apparaat staande houd. De voet is zeer stabiel en zelfs wanneer je het scherm aanraakt komt er geen beweging in het scherm, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het scherm omvalt of dicht klapt.

Verstelbare voet

Zoals ik in het kopje hierboven al aan gaf vindt ik de voet zeer solide, en ik het menig apparaten in de winkel gezien met dit soort meganisme als standaard voor een monitor, en wanneer je bij die andere producten het scherm aanraakt, heb ik het idee dat ik dat niet te vaak moet doen. Maar bij deze MSI AE2051 Aline is dat zeker niet het geval, ik durf met zekerheid kleine kinderen het scherm aan te laten raken zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij omvalt, en zeker voor de doelgroep waar dit product voor bedoelt is, is dit zeker een aanvulling. En wat ook nog leuk is aan de voet is dat je het scherm echt in bijna elk denkbare stand kan verstellen, en de voet laat zich soepel bewegen. Er zit geen klik systeem achter dus je bent helemaal vrij zelf te bepalen in welke hoek je hem zet. Wat uiteraard ook nog een leuke toevoeging is, is dat het scherm aan de onderkant zelf ook twÚÚ rubberen pads heeft om te voorkomen dat het scherm begint te schuiven wanneer je deze aanraakt.

Aansluit mogelijkheden

Deze Aline is echt helemaal uitgerust met hedendaagse porten, zo vindt je onder anderen USB-3.0 porten en je standaard USB 2.0 porten. Uiteraard kan een 6-in-1 kaartlezer niet ontbreken en heeft MSI hier aan gedacht, om zo zeer eenvoudig je SD-kaart van je fototoestel in je Aline te steken om zo je foto’s erop te zetten en te delen met je vrienden. Tevens is deze Aline in totaal uitgerust met zes USB porten waaronder twÚÚ keer USB 3.0 en drie keer USB 2.0 porten, dit lijkt mij voldoende, want wanneer je de bijgeleverde muis en toetsenboard combinatie aansluit houdt je nog 4 usb-porten over, voor je overige randapparatuur.

Prestatie van de AE2051

Laat ik maar met de deur in huis vallen deze Aline is geen gaming-machine, ik kan hier uiteraard MSI niet op afrekenen omdat dit product daar niet voor gemaakt is. Maar natuurlijk had ik dit al kunnen verwachten toen ik de specificaties gelezen had, maar toch ik ben van hart en nieren een gamer en wil altijd proberen zoveel mogelijk uit een machine te persen. Voor de mensen die ge´nteresseerd zijn in hoe deze Aline hedendaagse games afspeelt moet zeker blijven lezen want onder deze alinea laat ik jullie de benchmarks zien. Maar uiteraard is deze Aline bedoelt voor mensen die af en toe een spelletje spelen, en je kent die spelen wel van bijvoorbeeld Zylom games, de zoek en vind spelletjes enzovoorts. Deze games/spelletjes kan deze Aline met al zijn pracht en praal vertonen, en uiteraard had ik er ook niks anders van verwacht. Tevens is het ook mogelijk je full-hd film af te spelen, uiteraard wordt hij dan niet full-hd weergegeven omdat het scherm een resolutie heeft van 1600x900, maar hij speelt wel de full-hd films af zonder te haperen, en je kunt zelfs vooruitspoelen zonder vertraging. Dit is zeker een pluspunt want daarvoor ga je dit apparaat zeker gebruiken.

Voor de mensen die ge´nteresseerd zijn in game performance, heb ik belooft dit te doen, en dat deed ik . Ik heb willekeurig wat games uitgekozen en hieronder vindt je tabbellen met de uiteindelijke uitslagen ervan. Ik heb onder anderen de volgende games getest: Syndicate / Inversion / Bulletstorm / Need For Speed Most Wanted. Voor de duidelijkheid heb ik deze games niet afgespeeld op max settings en maximale resolutie, maar op de gangbare settings en resolutie (1280 x 720) en de settings op low.

Het gebruik

Nu we de technische vaardigheden van deze machine hebben besproken ben ik mij gaan realiseren waarvoor deze MSI AE2051 gemaakt is, en die oplossing/conclusie werd mij al zeer snel duidelijk. Mijn ouders sprongen gelijk achter deze machine en begonnen de zoek en vindt spelletjes te spellen, en kwamen al gouw achter dat je deze machine kan gebruiken middels je vingers. En toen dit duidelijk werd, begonnen mijn neefjes en nichtjes al gouw tekeningen te maken in de applicatie die MSI standaard op deze machine ge´nstalleerd heeft, en ze waren niet weg te slaan. Nu weten veel computer kenners ook wel dat Windows 7 niet helemaal optimaal werkt met touch-interface maar ik moet zeggen als je, je geduld houdt kun je redelijk uit de voeten met Windows 7 te bedienen zonder je muis te gebruiken. MSI heeft dan ook een touch toetsenboard ge´nstalleerd om zo ook te kunnen typen zonder toetsenboard, in theorie kun je dus het hele besturingssysteem bedienen zonder enige hardware. Maar ik moet je dan uit je droom halen want dit werkt zeker niet net zo snel als toetsenboard en muis en is het erg wennen voor mij als (nerd) steeds je scherm aan te raken. Wat wel naar voren kwam is dat dit product dus uitstekend geschikt is voor de opa’s/oma’s onder ons , en ouders met kinderen die niet steeds hun basissysteem willen op te willen geven omdat de kids een spelletje willen spelen. Tevens is deze Aline makkelijk neer te zetten en ook weer makkelijk op te ruimen, het is dan ook wel in mijn ogen een (laptop met een touch-screen en groot scherm), en als je het apparaat zo bekijkt is het een zeer lage adviesprijs en een zeer compleet apparaat. Want je vindt niet gauw een laptop met touchscreen van dit voor maat van deze prijsklassen.

Gebruiken als televisie

Wat een leuke toevoeging is en een leuke extra met hoofdletters is de mogelijkheid om deze Aline te gebruiken als televisie, ja een televisie. Echt je kunt dankzij de toevoeging van MSI , dat ze een HDMI-IN / HDMI-OUT poort hebben toegevoegd is het mogelijk je televisie apparaten aan te sluiten op deze AE2051. En als ik eerlijk ben heb ik de Aline daar het meest voor gebruikt, denk daarbij aan het aansluiten van een HD-ontvanger van je kabel maatschappij, zo kun je bijvoorbeeld wanneer je vrouw/vriendin GTST wilt kijken jij zeer eenvoudig je actie-film kunt kijken of voetbalteam. Tevens is het geluid uitstekend hiervoor, het geluid is dan ook warm en vol, en geeft geen ruis wanneer je hem wat aan de hardere kant zet. Wat ook een leuke extra is, is dat je dan ook zeer eenvoudig je gaming-console kunt aansluiten op deze Aline om dan toch te kunnen gamen wanneer je bijvoorbeeld de rest van het huishouden niet gestort wilt worden door jou online geknal. En wat leuk is,is dat je systeem gewoon blijft draaien, MSI heeft een switch mogelijkheid ingebouwd om zo de pc aan zich en je HDMI apparaat tegelijkertijd te kunnen laten draaien.

Kwaliteit beeld en geluid

Zoals ik hierboven al aangegeven heb, ben ik zeer te spreken over de geluidsproductie van deze Aline van MSI. Het geluid is zeer warm en klinkt vol, waardoor de hoge tonen ook daadwerkelijk hoog blijven en de lage tonen laag, veel ingebouwde speakers vale hier enorm in en vindt dit daarom een zekere pluspunt. Uiteraard mag het mooie helderen scherm niet ontbreken, deze is helder en heeft een mooie kleur weergaven, ik ben hier geen expert in maar ik vind het een zeer prettige scherm om naar te kijken. Natuurlijk helpt de standaard een stukje meer omdat je zeer eenvoudig het scherm kan kantelen naar een hoek waar jij, je prettig bij voelt.

Bijgeleverde Toetsenboard & Muis

Ik weet niet wat het is, maar MSI levert een zeer nette muis toetsenboard combinatie bij deze Aline systeem. Nee het is geen gaming toetsenboard/muis, nee het is geen laser muis. Maar het zijn echter wel degelijke hardware en werkenperfect. En persoonlijk vindt ik het toetsenbord zeer fijn werken, het type heerlijk weg en is zeer compact. Het heeft van die laptop toetsen met wat gewicht erachter, dus je voelt ook echt dat je een toets indrukt, bij vele toetsenborden voel je dat niet, maar bij deze MSI toetsenboard is dat een heel ander verhaal. De muis is echter aan de kleine kant in vergelijking met een normale formaat muis (hieronder is een afbeelding te zien met de vergelijking van de groten). Uiteraard functioneert de muis naar behoren en is prima te gebruiken.

Touch gebruik

Zoals ik een paar alinea’s hiervoor beschreven heb is de touch ervaring redelijk, maar is zeker geen dealmaker. Wat ik hiermee bedoel is dat het werkt maar er zit altijd nog vertraging in, dit is niet af te rekenen aan MSI, maar meer om de technologie die er achter zit. Want als je heel eerlijk ben een full touchscreen scherm van het formaat van 20” is niet te betalen, en daarom heeft MSI een andere technologie ontwikkeld om deze touch-ervaring mee te geven voor een goedkoperen prijskaartje.
Daarin zijn ze uiteraard geslaagd het werkt en kinderen zijn dol om internet-pagina’s door te scrollen, en om lekker te kleuren met hun vingers op het scherm. Maar voor echte professionele doeleinde moet je het niet gebruiken daarvoor is het nog niet nauwkeurig genoeg voor.

Hieronder is een unboxing video te zien van mij.

Hieronder vindt u een korte review video van mij.

Ik ben persoonlijk zeer verrast van de prestaties van deze All-in-one, zoals in deze review bekent geworden is, is dat dit systeem geen gaming machine is. Maar desondanks doet het wel wat het moet doen, en dat is namelijk een familie apparaat zijn, jong en oud kunnen met die apparaat omgaan. Helaas is Windows 7 niet helemaal touch-ready maar Windows 8 is een ander verhaal, en zul je de touch mogelijkheden beter en vaker gaan gebruiken. De kleine onder ons vinden het leuk om alles aan te raken op een scherm en vermaken zich prima met deze All-in-one. Tevens voor de studenten onder ons die geen losse televisie en geen losse computer in hun kamer willen hebben staan is dit een goede uitkomst. Dankzij de toevoeging van HMDI-IN kun je gemakkelijk je digitale ontvanger erop aansluiten en functioneert deze All-in-one als televisie. En de toevoeging van een webcam maakt dit pakket nog een stukje completer en schilt je de aanschaf van een extrene webcam. Kortom knap werk van MSI een applaus is wel toegepast zeker voor deze prijs.

Heb jij ook een MSI Wind Top AE2051-003NL?

Wat bedoel je precies met Aline?
Auto-correctie van Word, moest All-in-one zijn.