Specificaties Shooter-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Tom Clancy's Rainbow Six - Vegas 2, Xbox 360 Review

MAX3400 25 maart 2008, 845 views

Tom Clancy's Rainbow Six - Vegas 2, Xbox 360

Pluspunten

• Solide graphics
  • Leuke wapens
  • Lekker hectisch urban warface in kleine ruimtes

Minpunten

• Beperkte singleplayer-mogelijkheden
  • Online-modii buggy of erg kort (matches van 35 seconden???)

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Goed, het volgende spel in mijn assortiment van 360-games: Rainbow Six: Las Vegas 2. Aangeschaft in een impuls omdat de trailer (gevonden op IGN) met erg aansprak en ik van een aantal vrienden weet dat ze deel 1 erg leuk vonden. Zelf heb ik deel 1 nooit gespeeld maar verwachtte een crossover tussen de tactieken van GRAW en de aktie van CoD4.

Intro van het spel
Geen idee. Of ik heb niet lang genoeg gewacht of er wordt voorkennis verwacht maar wat mij betreft geen filmpje of verhaaltje gezien wat nu eigenlijk het verhaal is waarom je op pad wordt gestuurd. Het verhaal wordt stukje bij beetje ingevulg tijdens het spelen (door in-game briefings) maar dat is het dan ook. Als ik dan hoor van vrienden over bepaalde personages, mist er dus wel degelijk iets in de opbouw van het spel.

Campaign
Je kan de campaign in je eentje spelen of coop met een ander levend persoon. En gedurende de campaign wordt je 99% van de tijd vergezeld door twee AI-spelers die ik liefkozend "Lamme" en "Blinde" ga noemen; hierover later meer. In ieder geval begin je de campaign bovenop een berg met de opdracht om je te melden onderaan de trap. Daar aangekomen krijg je kort een verhaaltje van een man in pak, daarna verschijnt er magisch een wapen in je handen en lopen maar.

Zonder al te veel spoilers: de bedoeling is om gebruikmakend van urban warfare je weg te vinden door een aantal gebouwen en uiteindelijk een eindbaas te verslaan. Gedurende de hele campaign heb je de beschikking over een arsenaal aan wapens, varierend van een simpel pistooltje tot volautomatische geweren en voldoende explosieven om een kleine oorlog mee te winnen. Bepaalde wapens moet je in de campaign unlocken door op een bepaalde manier te vechten (zie Rankings).

Ow ja, Lamme en Blinde... Deze twee AI-spelers worden ingezet om je te helpen in de campaign en kunnen worden ingezet als kanonnenvoer of als tactische inzet. Geen van beide taken hebben ze goed onder de knie getuige het aantal keer dat ze dood gaan. Je zou verwachten dat als er op ze geschoten wordt, dat ze kijken of ze ergens achter kunnen schuilen of dat ze met bepaald materiaal een tegenaanval inzetten. Niets is minder waar en ze blijven als 2 konijnen midden in een open ruimte staan schieten. Niet alleen vangen ze voldoende kogels maar als ze doodgaan, moet je een checkpoint terug en weer opnieuw beginnen.

Controls
Ubisoft heeft in mijn ogen een goede set controls toebedeeld aan de speler alhoewel je soms een knop te lang of te kort indrukt voor een bepaalde functie. Zo is het me meer dan eens voorgekomen dat ik zelfmoord pleegde omdat de verkeerde granaat geselecteerd was (frag ipv smoke). Je kan wel veel instellingen wijzigen; gevoeligheid voor horizontaal en verticaal kijken alsmede inverted view. Hierdoor vind ik dit spel fijner spelen dat CoD4; kan ook zijn omdat de aktie in RS:LV2 iets minder snel is maar dat bevalt me wel.

Ranking
Voor de XboxLive-leden: welkom in boosting-land. Kort gezegd; de feature voor ranks had wel uit het spel gelaten mogen worden. Waar komt deze feature op neer? Door tegenstanders op een bepaalde manier door te maken, krijg je XP. Afhankelijk van elke manier, krijg je steeds maar punten in 1 van de 3 aanwezige klassen. Heb je een bepaalde limiet gehaald, krijg je een extra wapen of bonus-XP en zo klim je uiteindelijk op in rang (gewoon aangeduid zoals in elk leger).

Leuk en uitdagend, zou je denken! Niet dus: als je weinig/geen interesse hebt in online gamen met anderen, zal niet alleen je rang eeuwig laag blijven (of maar heeeel langzaam toenemen door steeds maar weer campaign te spelen) maar zal je ook een vijftiental achievements nooit halen. En natuurlijk zijn er al mensen die ver boven de limiet hebben gescoord; dat is ook niet moeilijk en kan je gewoon met een paar goede vrienden online doen; heel stoer een uurtje of 10 ruig doorspelen en je bent "Elite" (hoogste rang) zonder ook maar 1 seconde te hebben genoten van het spel.

Online-modus
Er zijn 2 coop-modii en een aantal "schiet ze allemaal dood"-modii. Coop kan je de campaign doen met 1 vriend of Terrorist Hunt met 3 vrienden. Leuk voor even maar eerlijk gezegd niet de meest briljante feature van het spel. Verder heb je nog iets van 6 of 7 modii waar je in teamverband tegen een ander team speelt, wisselend van wie de meeste kills haalt tot bepaalde doelen realiseren. Persoonlijk gezegd; verzin eens wat nieuws voor online gaming!

Prestaties
Even een afzonderlijk stukje over de prestaties: ikzelf heb tot op heden (30 uur speeltijd ongeveer) nog geen seconde problemen gehad van de bergen en bergen met klachten die elders op internet circuleren. Maar blijkbaar zijn er hele volksstammen die het spel slecht vinden en hun geld terugwillen. Ikzelf vind de graphics best oke maar niet hoogstaand, soms heb je wat framedrops en dat vind ik wel een minpunt. Het spel an sich zit goed in elkaar.

Mijn score
MAX3400 geeft een 6.8

Deze score zal ongetwijfeld lager zijn dan de scores op de gemiddelde review-sites maar ik baseer mijn score/review op het feit dat ik deel 2 hebt gekocht, zonder enige voorkennis van deel 1, en zelf maar moet uitvinden hoe het spel werkt. Geen tutorial gezien, relatief weinig achtergrondinformatie over de verhaallijn en ook aan de Rankings kleven imho aardig wat nadelen voor mensen die niet online kunnen/willen gamen.

Campaign vond ik erg kort (op Realistic mode) en deze heb ik nu al zonder probleme 2x uitgespeeld. De overige game-modii speel ik wel (omdat veel vrienden het ook spelen) maar kan niet zeggen dat het echt uitdagend is; de Coop van GRAW2 is vele malen beter!

Heb jij ook een Tom Clancy's Rainbow Six - Vegas 2, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Wat ingame screenshots zijn altijd leuk :)...
Snap ik maar screenshots kunnen een vertekend beeld geven van het spel en/of het weergavemedium (zoals een LCD-TV). In die context staat internet vol met allerlei mooie screenshots die imho een te mooi beeld geven t.o.v. de werkelijkheid (ik speel op mijn 360, meestal op 1080i).

Daarbij is kwaliteit altijd in the eye of the beholder en aangezien ik liever een leuk spel heb met mindere graphics t.o.v. een stom spel met briljante graphics, plaats ik geen screenies.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 25 maart 2008 17:36]

Ik zou het liefste filmpjes plaatsen in plaats van screenshots om exact dezelfde reden. Grafisch kan het spel afwijken en het gaat tenslotte om de gameplay en die kun je beter bekijken aan de hand van een filmpje van iemand die het spel speelt. De [ video ] tags worden nog niet ondersteund in de productreviews, dus vandaar dat ik op dit moment nog kies voor screenshots.

Wel een hele nette review! :)
Mooie recensie! Informatief en helder geschreven. Afgaand op jouw survey, toon van de review en eindscore vind ik echter de algemene score van 'goed' wat hoog. Misschien kun je bij Campaign ook nog globaal beschrijven wat voor soort missies je krijgt.

Een klein muggenzifterig puntje: het meervoud van 'modus' is 'modi', zoals met 'politicus'. Desalniettemin een goede review.