BTO X-Book 17CL36 Review

EXpaND 17 januari 2013, 1.937 views

BTO X-Book 17CL36

Pluspunten

• krachtig
  • nette afwerking
  • degelijk chassis
  • krachtige CPU en GPU
  • leent zich goed voor upgrade's

Minpunten

• zwaar
  • adapter is echt een baksteen

zo, vandaag aan de beurt..de BTO 17CL36

deze BTO heb ik nu ongeveer 1,5 jaar, hij kwam op een zonnige woensdag middag, goed verpakt in een stevige doos. en dan begint het feest, uitpakken! :D

na een grote luchtzak eruit gehaald te hebben was het eerste wat me opviel de metalen rug van het scherm, gepolijst zwart aluminium..chic! :D

na hem volledig uit te pakken kwam mijn eerste schok..die poweradapter, jeetje, kan ik bijna in mijn Desktop plaatsen. het is een behoorlijk ding van 25 CM bij 4 CM dik..en met een gewicht van 1,6 KG ook een zwaargewicht. achja, ik was zowiezo niet van plan om hem veel van de wereld te laten zien. ;)

1e indruk
na hem meteen aan gezet te hebben waren er 3 dingen die ik na een tijdje gebruiken opvielen
-aluminium in overvloed
-scherm is mooi
-geluid klinkt goed

na 1,5 jaar ben ik nog net zo tevreden over de laptop. hij is super stevig qua frame, waar je ook drukt en dat kan behoorlijk hard, hij buigt niet door. ik kan hem ook zeker aanraden voor het zware werk van 3D/Cad mensen of experts in Adobe software (wel voor gamut scherm kiezen) en voor gamers..want hij kan alles aan van zwaar rekenwerk tot de soms brute Gameplay van een gamer

uiterlijk en Feature's

laten we beginnen met de buitenkant, de laptop is grotendeels van plastic, dat is afgewerkt met alluminium. toch voelt de laptop erg solide aan en buigt hij weinig. ook hebben ze gekozen voor aluminium bij de handpalmen, ziet er mooi uit, maar is wel erg vingergevoelig.

wat betreft aansluitingen heeft BTO het prima gedaan
zo vinden we aan de linkerkant (van links naar rechts)
-CATV
-Gigabit ethernet
-usb 3.0
-usb 3.0
-usb 2.0
-1394 poort
-multi-card reader

aan de achterkant bevind zich van links naar rechts:
-kenginston lock
-E-sata poort
-HDMI
-DVI
-A/C plug

en zo komen we uiteraard uit bij de linkerkant, van links naar rechts:
-CD/DVD/Bluray* lade
-5.1 compatibel geluidskaart
-usb 2.0

dus qua aansluitmogelijkheden geen gebrek, toch heb ik behoorlijk wat randapparatuur, printer, Amx speakers, muis, 2 externe schijven..en nog een paar. daardoor heb ik maar een USB-hub gekocht die een eigen stroomtoevoer heeft, zo kon ik alles mooi kwijt qua kabels onder het bureau :)

Hardware & mening

mijn BTO is uitgerust met een Intel i7, de 2630QM die je terug vind in veel notebooks. heb deze verkozen boven de i5 omdat ik hem toch een beetje future-proof wou hebben. ook meteen maar 8 GB 1333 Mhz erbij gedaan en ik was klaar met mijn configuratie, de rest kan ik altijd nog upgraden :P

alles op een rijtje:
CPU: i7 2630QM -> 2,0 to 2,9 Ghz Turboboost
GPU: Nvidia GTX460M 1500 MB GDDR5
RAM: 8 GB Adata 1333 MHZ geheugen
HDD: 2x 250 GB 7200 Rpm..(232 in windows omgeving)
Scherm: Full-HD 1080P LED scherm
CD-Drive: standaard CD/DVD lade

nu zijn we inmiddels 1,5 jaar verder sinds introductie maar ik gebruik hem nogsteeds elke dag. de CPU is krachtig zat voor elke applicatie die je erop af stuurt, ik doe er ook CAD/Render werk op, dus gebruik regelmatig alle 8 threads. de CPU is snel, rap en krachtig, en kan zeker nog een tijdje mee voordat hij gaat achterlopen. de temperaturen van de CPU zijn erg netjes, dan is het een vrij standaard CPU maar heeft toch een TDP van 45.

na een lange gamesessie, en daarna nog een half uur laten warmlopen blijft hij hier op hangen

het is dus een Intel Core i7 2630QM, die een basiskloksnelheid heeft van 2 GHZ en met turbo boost kan oplopen tot 2,9 GHZ..de treden zijn:
1 core in gebruik = 2,9 Ghz
2 core's in gebruik=2,6 Ghz
3 core's in gebruik=2,4 Ghz
4 core's in gebruik = 2,2/2,0 Ghz (afhankelijk temperatuur..onder 60 graden = 2,2 Ghz..boven de 60 graden loopt hij terug naar 1995 Mhz waardoor hij iets koeler blijft)

de CPU is uitgerust met 4 core's en beschikt over HyperThreading, dus in totaal zijn er 8 Threads die kunnen worden aangesproken.
het is een Sandy-bridge dus gebakken op 32nm, en beschikt over 6MB intel smartcache
de CPU kan volgens Intel maar 16 GB aansturen, terwijl hij gewoon 32 GB kan gebruiken, waarom Intel dit aangeeft is nog steeds een flink besproken onderwerp.
tevens kan hij terugvallen op de Intel HD Graphics 3000, dus is een ultra zuinige videokaart die gebruikt kan worden voor internet surfen en andere toepassingen die weinig grafische rekenkracht nodig hebben.
ik heb deze trouwens uitstaan, en de GTX460M is dus altijd actief.

de videokaart is een ander verhaal, de Markt veranderd snel. en met de introcuctie van Nvidia's GT(x)6xx serie hebben ze videokaarten flink meer rekenkracht gegeven..de game markt speelt hier weer op in door game's nóg mooier te maken. je merkt wel dat moderne games even zoeken word naar de idiale combinatie voor jou..
ik wil hem sowieso op 1080P hebben, dus doe ik het schaduw maar op low en de rest op ultra als voorbeeld, maar hij trekt alles nog super, heb er laatst nog most wanted (2012) op gespeeld met alles maximaal alleen 'geometry' op low. de kaart is niet erg sterk in Tesselation, hou daar rekening mee. maar toch trok hij het spel soepel tussen de 45/50 Fps met soms dipjes.

temperaturen van deze GPU vallen erg mee, dan is de GTX460M ook een redelijke koele kaart, maar deze temperaturen zijn toch erg goed. overclockt word hij 72 Graden maximaal

de GTX460M gebruikt de GF106 architectuur, oftwel Fermi
hij beschikt over 192 kernen en beschikt over 1 GB GDDR5 geheugen die hij kan aanspreken via een 192-bit brede bus, de chip is op een 40Nm procedé gebakken
beschikt over DX11 en Shader 5.0 dus bied ondersteuning voor de nieuwste grafische technieken, beschikt ook over Cuda en DirectCompute voor de CAD'ers onder ons :)

technische specs: deze ga ik doen met een orgineel, en overclock snelheden..

Standaard Overclocked
Core speed 675Mhz 800Mhz
Geheugen clock 1250Mhz 1625Mhz
Shader Clock 1350Mhz 1595Mhz
Maximale temp 67 Graden 72 Graden

de laptop word helemaal niet warm, de warmte word via de achterkant van de gebruiker weg geblazen.
zelfs na een bijna 3 uur durende game sessie is hij nog erg 'cold to the touch'..en daarmee is hij zelfs gewoon koud om je polsen op te leggen. ook belangrijk, mijn omgevingstemperatuur is 19 graden op mijn slaapkamer

het scherm is dus een 1080P scherm die verlicht word door LED's
ook hier heb ik weinig aan op te merken, alleen zijn kleuren een beetje dof en blauwig vergeleken met een macbook Retina.
al met al een prima scherm :)

Toetsenbord
BTO heeft gekozen voor een Chiclet toetsenbord, deze blijft schoon en is makkelijk schoon te maken.
de toetsen zijn normaal in formaat en de alles is hetzelfde uitgelijnd als een full size toetsenbord, alleen het numpad is er aan geplakt om ruimte te besparen.
hij toetst heerlijk weg, en de feedback is erg goed. het is naar mijn mening een van de best tikkende toetsenbord van alle laptops die ik gehad heb, en dat zijn er toch al wat..

User Upgradebility
dit is toch een punt waar deze laptop in uitblinkt! hoe simpel kan degelijkheid zijn, nog nooit zo een degelijke laptop gehad die je met een paar schroeven helemaal kunt strippen.
de bodemplaat, bestaat uit 6 schroeven, en als je die eruit hebt krijg je toegang tot de belangrijkste componenten, de ventilatoren. de CPU en GPU en toegang tot 2 Ram sloten. ook is er ruimte voor een Tuner card. maar wegens beperkte dekking ervan in europa word deze niet verkocht :?

de ventilatoren zijn met 3 schroeven los te halen waardoor je het stof zo van de heatsinks kan afhalen, idiaal!

totaal kan er 32 GB geheugen in de laptop, je kan de andere 2 Ram sloten vinden onder het toetsenbord

Benchmarks:

3Dmark Vantage standaads clocks= P8731
screenshot:http://imageshack.us/a/img341/6404/3dmarkvantagestandard.jpg

3Dmark vantage overclocked=P10398
Screenshot: http://imageshack.us/a/img195/9878/vantageoverclocked.png

al met al ben in erg tevreden over deze laptop, hij is snel, krachtig..en ziet er chic uit

Heb jij ook een BTO X-Book 17CL36?

Holy shit wat een bakbeest...
Hebben ze tegenwoordig toch beter voor elkaar. Ik neem aan dat je hem niet hebt gekocht om overal mee naar toe te nemen? Daar zou je toch een aardig hernia van op kunnen lopen :P

Daarnaast snap ik niet helemaal wat je bedoelt met upgradeability, zodra je iets meer wilt dan een harde schijf of ram vervangen lukt dat toch niet meer?
Zal je verbazen, de videokaart zit gewoon in een MXM 3.0 slot, je kan de huidige serie tot de GTx485M uitbreiden of de 560M daarboven is nog niet getest.

Zelf zat ik nog te denken om er een GTX485M in te zetten aangezien dat een monster kaart is..draait zelfs nu nog mee op de absolute top..en kun je op ebay bestellen voor ¤250/300 euro wat opzich nog redelijk meevalt..

Ook de cpu is gewoon te upgraden van alles vanaf de 2630QM tot de 2920XM..bij de 2920XM kun je ook 1600 Mhz geheugen gebruiken, dus je kan prestaties nog behoorlijk opschroevwn, zeker nu alle cpu's en Gpu's al een eerdere generatie zijn en goedkoper zullen worden

En nee het is ook een desktop replacement, dagelijkse schoollaptop is een M11X 13" laptopje.. deze is in zijn 1,5 jaar denk zo'n 5 keer in de tas gegaan..en dat was op vakanties :9

Ik heb ook liever een wat dikker laptopje dan dat ik moet inleveren op prestatie's en snelheden omdat ze allemaal zuinig en niet mogen overhitten in die ultrabooks :)

Alhoewel ultrabooks voor een hele andere markt is gemaakt, niet voor de game markt ;)
En kijk eens rond, alle game laptops zijn dik en log..zie MSI modellen, of de asus G serie...die loopt alleen wat slank af..is achteraan nog net zo dik en zwaar :)
Leuk, maar ik hoop dat je mij en veel mensen met mij kan ontkrachten of de laptop daadwerkelijk warm wordt tijdens gebruik.

Kan je benchmarks plaatsen? Bijvoorbeeld van BF3, 3Dmark etc.

Nu gaat het eigenlijk alleen maar om de buitenkant en wat je ziet, maar niet wat de laptop daadwerkelijk doet.
bedankt voor de reactie ik zal morgen eens benchmarks draaien..prime95 & furmark voor een uurtje..

3Dmark06 zal ik er dan meteen na draaien :)
Keep updated!

EDIT: CPU en GPU temperatuur testen voltooid,
3Dmark06 en Vantage zijn nu aan het downloaden en komen zo snel mogelijk erop :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 15 januari 2013 17:21]

Prima gedaan! Goed lees en vergelijkingsmateriaal op deze manier.
hmm,het zijn wel totaal verschillende laptops, een andere cpu en een totaal andere GPU..
dit is qua CPU wel te vergelijken, maar de 6990M loopt standaard al flink warmer dan de 460M, hij is dan ook krachtiger dan de 460M

maar fijn dat je de review goed vind, had je nog tips/vragen? :)
Ik heb voor mijn PC ook dezelfde Clevo alleen met andere hardware, voor de temperatuur heb ik ook een review geschreven, dan kun je ook kijken wat de notebook doet met andere hardware: productreview: Cooler Master NotePal U3 review door Qon

Door deze review weet ik echter wel dat ik de heatsinks makkelijker kan reinigen. Zodra ik dat gedaan heb zal ik nog een kijken hoe heet de notebook wordt.

[Reactie gewijzigd door Qon op 15 januari 2013 08:55]

Graag gedaan voor informatie over de hardware, ik zie trouwens wel dat je hem hebt getest met een notebook cooler..heb trouwens de zelfde cooler, werkt erg goed :)
mochten er vragen, opmerkingen of andere dingen zijn, stuur me een DM en dan zal ik kijken of ik het voor je kan reviewen/veranderen :)

foto's zijn gemaakt met een HTC One X, ga hem trouwens zo nu en dan updaten als dat nodig is :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 14 januari 2013 21:44]

Jouw adapter is dus zwaarder dan een gemiddelde 13,3" laptop :9
dat klopt helemaal!
zal morgen eens een foto maken ervan, maar heb vandaag eens gekeken
pak een baksteen waarmee je huis is gebouwd, en dat is dan adapter..die sleep je niet graag mee :)

edit: kijk vind het nou wel leuk om te zien dat beide reviews tot nu toe +2 beoordeeld zijn..doe ik het toch nog goed :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 15 januari 2013 21:54]

PS, iedereen met een BTO die temperatuur problemen heeft, probeer de toetscombinatie FN-1
(FN is blauw linksonderin je toetsenbord, en dan gewoon 1 linksboven in je toetsenbord, teglijkertijd)

probeer ook FN-5..dit schakelt de subwoofer van je laptop in, dit maakt een wereld van verschil..

succses! :)