Cooler Master NotePal U3 Zilver Review

Qon 11 februari 2013, 2.152 views

Cooler Master NotePal U3 Zilver

Pluspunten

• Goede kwaliteit materiaal
  • Laagste prijs voor een 17" laptop koeler
  • Handige extra functies zoals verplaatsbare fans en meer

Minpunten

• Fabrikant geeft 6,5 graden koeling op, ik haal 4 graden.
  • Materiaal van fans komt minder kwalitatief over
  • Aluminium basisplaat buigt bij laptop van 3,7 kilo 3 mm door

Cooler Master
Cooler Master heeft een groot assortiment met vrijwel alles wat maar met koeler componenten voor de computer te maken heeft. Na een zoektocht op het internet en het lezen van verschillende reviews is het duidelijk dat Cooler Master kwalitatief goede producten maakt.

Specificaties Cooler Master Notepal U3

Beschikbare kleuren Black, Silver
Materiaal Aluminum, rubber
Afmetingen (B / D / H) 420 x 320 x 65 mm
Gewicht 1.04 kg
Temperatuurdaling 10 °C
Power 5V DC
USB Poort USB 2.0/1.1 x1 (contrastekker)
Compabiliteit tot en met 19 inch
Fan Afmetingen (B / D / H) 80 x 80 x 10 mm (3 fans)
Fan Snelheid 950~1,800 RPM (aanpasbaar)
Fan Geluidsproductie (dB-A) 18 dBA (Bij min. toerental)
Fan Levensverwachting 40.000 uur

Materiaal

De Notepal U3 is vervaardigd uit een aluminium plaat, geperforeerd met een pitch van 30° en een buiging aan één zijden zodat deze Notepal U3 ruimte heeft voor het aanzuigen van koude lucht. Ook is er een gat onderaan de plaat gemaakt, dit gat en de buiging hebben ook nog een andere functie, dit wordt later in de review behandeld. De hoeken van de plaat zijn afgerond zodat deze niet alleen een ander uiterlijk, maar ook een veiliger gebruik tot gevolg heeft; er zijn geen scherpe hoeken aan het apparaat te vinden.

De aluminium basisplaat is voorzien van ofwel een zilveren brushed metallic finish ofwel een zwarte brushed metallic finish.

Op verschillende locaties van het metalen frame zijn rubbers bevestigd. Deze rubbers hebben elk hun eigen functie. Zo zijn er twee rubbers bovenop de plaat zodat je laptop niet verschuift op de Laptop Koeler en zijn er twee rubbers aan de onderkant bevestigd zodat de Notepal U3 niet verschuift op zijn locatie. Ook is er onderaan een lang rubber bevestigd voor nog meer stabiliteit.

De Notepal U3 bevat drie fans (in tegenstelling tot de U2 waar 2 fans bij zitten). Het materiaal van deze fans is hard plastic, op een metalen rooster na. Dit rooster zal eventuele grote objecten moeten tegenhouden om tegen de bladen aan te komen. De drie fans zijn d.m.v. kabeltjes bevestigd aan een plastic clip met daarin een wietje waarmee het toerental kan worden aangepast. Deze regelaar is vervolgens verbonden met een USB aansluiting met daarop een USB contrastekker zodat de gebruikte USB poort niet hoeft te worden opgegeven. De drie fans kunnen op elke gewenste plek worden bevestigd in de gaatjes van de basisplaat.

Beoordeling materiaal

De aluminium plaat is wat dun waardoor mijn laptop van 3,7 kilo de plaat lichtelijk laat doorbuigen (3 mm), dit is echter zo weinig dat je dit tijdens het typen niet merkt. Daarnaast is de buiging erg inventief bedacht omdat je game-laptop er precies inpast. Ook de uitsparing aan de onderzijde is goed bedacht, deze kun je namelijk gebruiken als handvat. Zo is, samen met het elastiek, de koeler te gebruiken om zowel de koeler als je notebook gemakkelijk te vervoeren.

De afwerking getuigd van kwaliteit, de brushed finish geeft de relatief goedkope laptop koeler een gedegen en strak uiterlijk.

Het gebruikte rubber is erg soepel en doet wat het moet doen; de koeler én de laptop blijven stevig op hun plek staan.

De fans voelen wat goedkoop aan omdat ze vooral uit plastic bestaan en dus erg licht zijn.

Testsysteem

Een tijd terug heb ik een gaming notebook aangeschaft met de volgende specificaties:
Scherm: 17,3” Full HD, anti-glare
Processor: Intel core i7 Sandy Bridge 2670QM
Videokaart: AMD 6990m
Intern geheugen: Corsair 8 GB DDR3 1333mhz
Harde schijf: 640 GB 7200 rpm

Situatie zonder Cooler Master Notepal U3

Tijdens het spelen van verschillende games merkte ik dat deze notebook erg warm werd. Na het installeren van verschillende benchmark tools merkte ik dat tijdens een full stresstest de processor boven de 90 graden Celsius kwam, en dat de videokaart boven de 100 graden kwam.

Zie de onderstaande screenshots voor de temperaturen onder een full load van zowel de GPU als de CPU:

GPU, na 5 minuten max 101 graden

GPU, na 5 minuten max 98 graden
Zie derde screenshot
CPU, na 5 minuten max 89 graden
Zie vierde screenshot

De kwaliteit van de gebruikte materialen is goed, maar geen 5 sterren waard door het gebruik van een net iets te dunne basisplaat waardoor de koeler een klein beetje doorzakt. Daarnaast zijn de fans voornamelijk van erg licht plastic, wat ook niet kwalitatief hoogstaand oogt en aanvoelt. Na twee weken gebruik doet het product het nog goed. De koeler heeft handige functies, zoals dat je hem kunt gebruiken om je laptop handig te vervoeren en dat de fans makkelijk te herpositioneren zijn zodat bij elke laptop de luchtstroom optimaal is.

Voor de kwaliteit die je krijgt is de prijs echter wel meer dan voldoende, daarom beoordeel ik dit punt met 5 sterren.

Het enige minpunt is de blaaskracht, wat toch wel essentieel is bij een laptop koeler. De 1800 toeren van de fans is erg matig, waardoor mijn laptop met juiste positionering van de fans op de GPU maar 3 graden koelt en bij de CPU ook maar 4 graden. Ik heb de fans exact boven de luchtinlaten gepositioneerd. Ook wanneer ik met mijn handen voel, is de blaaskracht maar gering. Voor het bedrag van ¤ 29,95 waarvoor ik het product heb aangekocht vindt ik deze prestatie voldoende. Maar de koeler haalt de opgegeven 6,5 graden dus niet, waardoor mijn algemene beoordeling 3 van de 5 sterren is.

11-02-2013 UPDATE: Na meer dan een half jaar gebruik, nogsteeds tevreden met de cooler. Hij doet z'n werk redelijk, en is nog niet blijvend doorgebogen. Fans doen het nog en ook de USB poort doet het nog naar behoren. Deze begint wel een klein beetje gammel aan te voelen.

• AMD 6990m
  • Intel core i7 2670QM

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U3 Zilver?

hee trouwens een tip die weinig mensen weten, druk eens op FN (blauwe knopje onderin toetsenbord en tegelijkertijd op 1..toetsencombinatie is dus: FN-1..

zo zet je de ventilatoren op 100%, idiaal voor gamen, word iets luidruchtiger, maar ach..hij blijft koel, en je hoort er niks van met speakers aan..

ik hoor het graag! :D
Volgens mij moet je de koelpasta van zowel je CPU en GPU vernieuwen met MX-4 of beter spul. Echtra lucht koeling helpt alleen als je contact met de heatsink goed is.
Er zit wel arctic silver koelpasta op. En hij is door Mitracom als BTO laptop in elkaar gezet.

Weet je toevallig of de arctic silver koelpasta bij deze toepassingen goed is?
de koeling kan ook liggen aan de stand van de PC.

ik krijg namelijk wel met gemak de 6 graden koeling
zelfs vaak 10graden
Ik heb de fans exact boven de luchtinlaten gepositioneerd.

Ik zou juist de bladen van de fan precies uitlijnen met de opening van de laptop, het midden van een fan heeft minder kracht.

Misschien leuk om dat eens te testen en dan te kijken hoe en wat.
duidelijke revieuw,
alleen word je GPU en CPU toch wel behoorlijk warm!
kijk mijn revieuw nog maar eens..CPU en GPU komen niet boven de 70 uit..
dan zit er wel lichtelijk verschil in de CPU en behoorlijk in de GPU maar dat kan niet meer dan 10 graden zijn..

ik zie trouwens ook dat je niet alle Threads van je CPU belast, daardoor zal de temperatuur nog verder stijgen zelfs..probeer Prime95 eens als stresser, of nog erger 'IntelBurn test' die loopt nog iets warmer..

tip, check je Heatsinks, zie mijn review voor hoe je hem open maakt :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 15 januari 2013 17:09]