AMD A8-5600K Boxed Review

Stefan9068 19 januari 2013, 5.757 views

AMD A8-5600K Boxed

Pluspunten

• Leuke prijs voor wat je krijgt
  • Gemakkelijk te installeren
  • Makkelijk te overklokken

Minpunten

• Hoge bedrijfstemperatuur (voor zover meetbaar)

De soort computer
Mijn schoonvader wilde voor zijn bedrijf een computer hebben voor op zijn nieuwe kantoor. Hij was niet veeleisend: het enige wat hij ermee zou gaan doen is werken met Word en Excel.
Na wat rondkijken bij diverse winkels merkte ik dat de prijs voor een beetje kantoor PC toch al gauw rond de 500 / 550 euro lag (al is hij niet veeleisend, het moet natuurlijk geen computer worden met een Intel Celeron processor of AMD E-300 serie waarbij je na een jaar sneller denkt dan de computer zelf). Daarom besloot ik zelf een low budget systeem samen te stellen met een budget van rond de 350 euro.
Normaal ben ik een Intel gebruiker maar gezien de eisen en het budget was de keuze om een AMD systeem te bouwen snel gemaakt.

Waarom deze processor
Via de Pricewatch heb ik diverse processors vergeleken en vielen mijn ogen op de A8 serie waarvan ik dan uiteindelijk de meest luxe kocht: de A8-5600K. Een 3,6GHz quadcore processor met 4 x 1MB L2 cache met een geďntegreerde Radeon HD7560D GPU geklokt op 760MHz met 256KB DDR3 RAM. Volgens harware.info is de CPU vergelijkbaar met een i3-2125 maar presteert de GPU daarentegen beter dan die van een i7.
Deze blackbox processor heeft een FM2 socket, een nieuwe socket (27/09/'12) die alleen bij de A4, A6, A8 en A10 series voorkomt. Omdat er daarom dus ook nieuwe moederborden ontwikkeld moesten worden is de kans groot dat we de komende tijd meer processoren met deze socket zullen tegenkomen.

Out of the box installatie
In de box zit uiteraard een processor. Daarnaast vinden we ook een ventilator die op een heatsink geschroeft zit, een montagehandleiding en een vierkant stickertje om AMD op de voorkant van je PC te promoten. Onderaan de heatsink zit al een laagje zilvere koelpasta in een ruitjespatroon.
De handleiding beschrijft, ook in het Nederlands, hoe de processor in de socket gelegd dient te worden en hoe je de koeler in één keer op deze dient te plaatsen. Je opent simpelweg de socket door het welbekende hendeltje omhoog te zetten, de bovenkant van de socket schuift vervolgens naar achteren, processor leg je erin met het gouden hoekje opgelijnd met het driehoekje op de socket en je vergrendelt het hendeltje weer. De koeler heeft twee armen die je aan het moederbord vast haakt. Vervolgens haal je een hendel aan een van deze haken over om de CPU met de grijze saus te sandwichen.
De montage is dus gemakkelijk.

Een eitje bakken op de CPU?
De eerste keer dat ik het systeem opstartte, heb ik eerst alle instellingen in de UEFI (soort van BIOS) gecontroleerd en hierbij kwam ik ook een hardwaremonitor tegen. Hierbij schrok ik van de CPU temperatuur die redelijk snel opliep: binnen 5 minuten was de oven gestabiliseerd op 56 graden Celcius. Dit terwijl zowel boven als links van de heatsink twee afzuigers draaien (de voeding en een Sharkoon Silent Fan van 80mm die 19 cfm afzuigt). Via Google las ik over iemand die dit ook constanteerde en dat de waardes per software verschillen. Gezien alles volgens de gebruikshandleiding gemonteerd was en de heatsink totaal niet heet was ging ik toch verder met de installatie van Windows.
Even later heb ik nogmaals getest met HWiNFO32 en Speccy. Hierbij gaf HWiNFO32 temperaturen rond de 22 graden Celsius aan terwijl Speccy soms over de 80 heen ging (de maximale operatie temperatuur is 74 graden). Nogsteeds was de heatsink zonder brandwonden aan te raken en draaide het systeem stabiel maar of dat HWiNFO32 nou een betrouwbaardere meting had? Twee minuten later was de processor volgens Speccy afgekoeld naar een stabile temperatuur van 49 graden Celsius terwijl volgens HWiNFO een processor had met een temperatuur van 0 tot 1 graad.
Gezien ik dus geen duidelijk meetresultaat heb kan ik hier niet hard neerzetten wat de bedrijfstemperatuur is van deze 904-voeter.
Herziening: ik heb later nog een keer de temperaturen gemeten met HW Monitor op aanraden van cantate. Deze gaf evenals Speccy een stabiele temperatuur aan rond de 49 graden Celsius, met uitschieters tot 66 tijdens het opstarten en installeren van software.

Hebberige vriend
In de A8 serie vinden we twee verschillende TDP's: 65W en 100W. De 5600K is een 100W processor. In rust verbruikt hij rond de 35W en dit kan onder stress oplopen tot zo'n 130W.
Qua geheugen kan de processor maximaal 1866MHz (PC3-14900) aan (ik heb 4GB van deze soort erin zitten).

Black Edition
Als je van overklokken houdt zou dit een leuk speeltje voor je moeten zijn. Zelf heb ik hem hierop niet getest omdat dit simpelweg niet de bedoeling is bij mijn systeem, maar de processor heeft een geünlockte multiplier wat opjagen van deze rekenmachine al makkelijker zou maken. Volgens een andere review zou het mogelijk moeten zijn om een stabiel systeem te hebben op 4,5GHz waarbij we een multiplier hebben van 45 en een voltageverhoging naar 1,550V (standaard 1,400V). Met AMD-Overdrive zou je gemakkelijk de processor kunnen overklokken.

Benchmarks
Ik ben niet zo'n benchmarker dus ik heb slechts een paar simpele metingen gedaan om toch maar een indicatie te geven.
Als prestatie cijfer geeft Windows 7 HP x64 de processor een 7,2 (maximale is 7,9). De videoprestaties krijgen een 1,0 dus ik verwacht dat hij die niet kon meten. Hieronder screenshots van de benchmark van HWiNFO32, om de ruimte op te vullen het welbekende Windows gadget en het overzicht van HWiNFO32. Alle zijn gemaakt in rust.

Heb jij ook een AMD A8-5600K Boxed?

een goed all-round cputje met een aftermarket koeler dr op. dan is het een goei ding voor de niet veel eisende gebruiker. i like

goede reviewe, erg duidelijk. alle info die ik wilde weten staat er in!
Leuke review en gebruikers ervaring :)
Leuk verhaaltje, jammer dat je niet veel met die temperatuur hebt kunnen doen. Je zou nog even met HW monitor kunnen kijken.

Daarnaast het ik een verzoekje, zou je eens kunnen kijken wat je CPU load is tijden het draaien van deze youtube op 1080p en op fullscreen? (je kunt dan alt-tabben naar de taskmanager die eroverheen zal vallen)
Een gewone afschatting "tussen de 20 en 30%" is goed. Dit moet gewoon de overall load zijn, niet van chrome/ff/ie over het algemeen.

Mocht je dat willen doen, hartelijk dank! :)
Ik heb gisteren hetzelfde systeem nogmaals gebouwd.
De 1080p op fullscreen in IE9 (geen andere programma's geopend hooguit op de achtergrond) geeft gemiddeld een totale load van 15%. Maakt dus weinig indruk op deze processor :).

P.S.
In idle draait hij zelfs 0% (Win7x64) :P.

[Reactie gewijzigd door Stefan9068 op 1 juni 2013 14:30]

Volgens Alternate is bekend dat Speccy de temperatuur niet goed weer geeft.
Dus dat minpuntje mag je verwijderen.
Van de drie programma's die ik heb gebruikt om de temperaturen weer te geven, geven er twee, Speccy en HW Monitor, dezelfde waarden. Deze liggen gemiddeld tussen de 45 en 80 graden, wat best mogelijk is voor een processor. HWiNFO32 daarentegen geeft juist temperaturen, voor zover ik me kan herinneren, tussen de -2 en 25 graden aan; in dit geval zijn de metingen van Speccy dan dus toch wel betrouwbaarder.
Zelf heb ik ook deze processor icm een ASRock moederbord. Op de ASRock Xtreme Tuner geeft hij rond de 35 graden aan, misschien moet je die ook nog eens proberen
Ik heb zojuist de boxed versie geinstalleerd. Erg lawaaierig. De CPU blijft tussen de 46 en 49 graden, met de fan op full. Maar het geluidsnivo is niet acceptabel. Andere koeler dus...
Leuk dat je ook jouw ervaring deelt.
Hoe heb je de temperatuur gemeten?
Van de fan klopt inderdaad: de meegeleverde ventilator draait vrijwel continu 100%. Zelf vond ik de geluidsproductie nog wel meevallen, mogelijk doordat ik een andere kast gebruikt heb, maar een andere fan is zeker geen overbodige luxe als je hem de hele dag in je omgeving aan hebt staan. Tevens zal de CPU mogelijk nog beter gekoeld worden ook.
In de BIOS of UEFI kun je waarschijnlijk (bij mijn systeem wel in ieder geval) ook de snelheid van de ventilator limiteren op temperatuur.