Canon EOS 400D Zwart Review

zaidoT 23 maart 2008, 2.500 views

Canon EOS 400D Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit-verhouding (deze zal nog verder omhoog gaan door introductie 450d).
  • Goede foto's ook bij hogere ISO-waarden zonder overdreven ruis.

Minpunten

• Net iets te klein van formaat zonder grip.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik ging een nieuwe dslr-camera kopen omdat de camera van mijn ouders (Canon EOS 300d + 18-55 kitlens en 35-70 "analoge" kitlens) de laatste paar maanden aan het ontgroeien was. Dus er moet een nieuwe camera voor mezelf komen.

De criteria
Op zichzelf had ik weinig aan te merken op de Canon EOS 300d, behalve dan het gebrek aan een fatsoenlijke buffer voor RAW-foto's en het net iets te laag aantal pixels (Soms wil je net wat te veel croppen waardoor je te weinig pixels had voor een fatsoenlijke fotoafdruk).
Daarnaast stond mijn keuze voor Canon al min of meer vast mede doordat ik er:
A: Al mee vertrouwd was.
B: De lenzen een betere prijs/kwaliteit hebben.

Candidaten
Canon EOS 400D of Canon EOS 40D. De belangrijkste verschillen:
Digic II of III (12 of 14 bit)
Deelmeting (9%) of Spotmeting (3.8%)
maximaal ISO 1600 of 3200
snelste sluitertijd 1/4000 of 1/8000
40D: iets betere AF, extra LCD-paneel en betere standaard accu.
Het is 400D geworden omdat deze voor mij op dit moment meer dan genoeg is en dus een betere prijs/nut-verhouding heeft.

Ergonomie
Het grootste nadeel van de 400d is dat deze net te klein is zonder grip, mijn pink kan ik er net niet op kwijt op het moment dat ik alleen nog maar door de sluiter zoek naar het doel. Hoewel de ergonomie wel beter is dan die van 450d omdat deze weer kleiner is en de enkele toetsen niet meer aan de linkerkant heeft zitten waardoor je de camera niet meer met twee handen kan bedienen tijdens het terug kijken van foto's (hierdoor weet ik dat mijn volgende camera over 3 jaar een camera uit de xxd-serie wordt).

Prestaties
Is eigenlijk weinig over op te merken omdat de camera pas bij ISO 800 duidelijk ruis gaat produceren en dan nog steeds binnen de perken blijft bij korte sluitertijden. Bij ISO 1600 wordt het marginaal slechter bij korte sluitertijden. Daarnaast heb ik last dat de foto's meestal ongeveer 1/3 tot 2/3 stop zijn overbelicht maar dat is redelijk makkelijk op te lossen wanneer er in RAW wordt gefotografeerd met de nabewerking of door de camera standaard iets je te laten onderbelichten.
Daarnaast gaat de camera met twee accu's in de grip ongeveer 1000 foto's mee (zonder flitsen maar met IS op lens aan).
De USB-prestaties zijn een beetje tegenvallend maar nog redelijk (had eigenlijk gehoopt dat mijn Extreme III kaart sneller zou werken dan de Ultra II in de 300d).

Heb jij ook een Canon EOS 400D Zwart?

Kan mij wel vinden in de review, heb ook onlangs een 400D gekocht.
Twee kleine opmerkingen; de 450D is niét kleiner, juist een paar mm groter (als je afgaat op de website), en de snelheid van de filetransfer is bij mij(!) 3x hoger als je EOS Utility niet installeert maar gewoon gebruik maakt van Fotolader van Apple (10.5.2). Geen idee wbt Windows en andere niet-Canon software.

Maargoed, zeker dat eerste boeit niet erg...

[Reactie gewijzigd door mcstrat op 23 maart 2008 22:17]

Hij is in de totale dimensies groter maar het gedeelte waar je je rechterhand om heen hebt is kleiner: 400D 65mm tegenover 450D 61,9 mm diep.

Bedenk me net dat ik op de 300D in JPEG schoot en op de 400D in RAW dat kan verklaren waarom het ongeveer evensnel gaat (bestand is ongeveer 3x groter).