Intel 520 240GB Review

Intel 520 240GB

Pluspunten

• 5 jaar garantie
  • Presteert goed
  • Geen geluid of warmte

Minpunten

• Prijs is relatief hoog
  • Prestatieverschil met concurrenten is niet groot

1. Inleiding
7. Geluidsproductie
8. Warmteproductie
9. Benchmark
10. Conclusie

Inmiddels zit deze SSD al meer dan een half jaar in mijn PC dus was het tijd om er een review over te schrijven. Deze Intel SSD heb ik gewonnen bij een actie van Hardware.info en Intel.
Dit was mijn eerste SSD in mijn computer en het was op dat moment één van de beste SSD’s die er op dat moment op de markt was. In mijn computer zat eerst alleen de Samsung Spinpoint F3 1TB en nu heb ik dus een nieuwe Intel SSD 520 240GB erbij. Dus extra ruimte en mijn computer is er uiteindelijk een stuk sneller van geworden.
Na ontvangst van de SSD heb ik Windows 7 professional weer opnieuw geïnstalleerd, want ik had gelezen dat men Windows moet her installeren om de beste prestaties te krijgen uit een SSD. Ik merkte al met het installeren van Windows 7 dat de SSD snel was, want het installeren was erg snel gedaan. De SSD zit er nu al weer een een lange tijd in en ik heb dus nu een aardig beeld van de Intel SSD 520 en mijn bevindingen wil ik graag met jullie delen. Verder wens ik alle lezers veel leesplezier met deze productervaring en vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

De Intel SSD 520 240 GB

De volgende producten worden meegeleverd in de doos:
- Intel SSD 520 240GB
- Installatie cd-rom
- Gebruiksaanwijzing
- Adapter tray van 3,5’’ inch om de ssd die 2,5’’ is te kunnen plaatsen in een 3,5’’ bay
- Sata-kabel
- Voedingskabel
- Speed Demon sticker
- Schroefjes om de adapter te kunnen plaatsen en om de SSD te kunnen plaatsen op de adapter

De inhoud van de doos

De Intel SSD 520 240GB van dichterbij

De Intel SSD 520 240GB heeft goede specificaties. De processor is een SandForce SF-2281 SSD-processor. Deze processor zit in nog andere SSD’s, zoals de OCZ Vertex 3.
De SSD beschikt ook over SATA 6.0 Gbps-interface en moet leessnelheden halen van 550 MB/s halen en 520 MB/s schrijfsnelheden.
De random speed die hij moet halen bij het lezen van de schijf moet zijn 50.000 IOPS.
De random speed die de schijf moet halen bij het schrijven is 60.000 IOPS. Intel beweerd dat hij maximaal 80.000 IOPS haalt.
Daarnaast heeft de SSD TRIM-ondersteuning
Totaal weegt de Intel SSD 520 240GB 78 gram, maar daar merk je toch niet zoveel van als hij in je computer zit.

Crustal Disk Info specificaties

Zoals eerder beschreven zit er bij de SSD een 3,5’’ inch adapter bijgeleverd. Hier past de SSD die zelf 2,5’’ inch is goed op. Het enige wat je hoeft te doen is 4 van de 5 meegeleverde schroefjes in de SSD te draaien, terwijl de SSD op de adapter ligt. Je kan nog bepalen hoever hij naar voren ligt op de adapter, maar het handigst leek mij om de SSD zo ver mogelijk naar voren te schuiven, zodat je de kabels makkelijk aan de SSD kan verbinden. Eerst had ik geprobeerd hoe ik de adapter in mijn Xigmatek Asgard 3 moest krijgen, maar het kliksysteem werkte niet optimaal en ik had niet echt het geduld om te wachten tot de adapter goed vastgeklikt was. Daarom besloot ik om gewoon de schroefjes te gebruiken die meegeleverd waren voor de adapter. Het is geen open kast, dus ik zal er geen last van hebben. Het installeren van de SSD in de kast ging verder goed.
Het enige waar je op moet letten bij het installeren is dat je in de BIOS de SSD in AHCI mode moet zetten, want anders werkt de SSD niet naar behoren. Daarna Windows 7 Pro 64-bit erop gezet en dat ging al razendsnel.

De SSD op de 3,5'' adapter

Intel adviseert bij al haar SSD’s om de laatst uitgebrachte Intel SSD toolbox te installeren. Hiermee heb ik ook gelijk de updates uitgevoerd voor de SSD, omdat de toolbox deze zelf opzoekt. Ook met andere drivers en HDD’s werkt hij goed.
Ook zit er een software op die de SSD optimaliseert. Dit zorgt volgens Intel ervoor dat de SSD altijd goed blijft functioneren, want de toolbox kijkt zelf waar de SSD nog beter kan presteren.
Het is echt wel één van de meest overzichtelijke en simpelste toolbox voor de PC vind ik zelf. Er is niet een overschot aan informatie, maar alles is gewoon goed overzichtelijk.

De Intel SSD Toolbox

De Intel SSD 520 240GB maakt gebruik van de processor SandForce SF-2281. Er waren veel problemen met deze Sandforce processors, maar Intel beweert dat zij die hebben opgelost en daarom geven ze 5 jaar garantie op hun Intel SSD 520 serie. Doordat ze zoveel jaar garantie geven heb ik er wel vertrouwen in dat ze het probleem goed hebben opgelost. Intel wil waarschijnlijk niet hun naam op het spel zetten voor zo’n probleem.
Nadat ik de SSD in mijn computer geïnstalleerd had heb ik eerst de Error scan van HD tune pro uitgevoerd met het volgende resultaat:

Het blijkt dus dat er op dit moment geen problemen zich voordoen in de schijf. Het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de SSD is op dit moment nog goed.

Zoals bij elke SSD zitten er in de Intel SSD 520 240GB geen draaiende onderdelen en maakt dus totaal geen geluid. Dit is zeker een groot voordeel ten opzichte van de normale HDD’s. Alleen meestal heb je nog wel last van dat andere componenten geluid maken in de computer dus maakt het uiteindelijk niet uit.
Hieronder zie je een afbeelding van Hardware.info en daaruit zie je goed dat er totaal geen draaiende onderdelen zijn. Vanwege de garantie die op de SSD zit leek het mij niet zo slim om zelf de SSD te ontleden.

Binnenkant van de SSD (bron: Hardware.info)

Ik heb nergens echt een goed programma gevonden om de warmte te meten van de Intel SSD 520 240 GB. Ook bij alle software die ik op mijn computer heb staan kan ik alleen de warmte zien van mijn Samsung spinpoint F3 1TB. Uit verschillende tests is gebleken dat de SSD weinig energie gebruikt en hij zal daardoor waarschijnlijk ook niet heel warm worden. Dit weet ik niet zeker, maar ik mag dat wel verwachten , want het lijkt mij een normale kwaliteitskwestie.

Nu begint het belangrijkste gedeelte waar ik zelf het meest naar uitkeek. De Intel SSD 520 240GB kan nu echt laten zien wat hij waard is. Intel geeft zelf op dat de SSD leessnelheden haalt van 550 MB/s en schrijfsnelheden haalt van 520 MB/s. Naast mijn Intel SSD 520 240GB zal ik ook de vergelijking maken met mijn Samsung spinpoint F3 1TB. Volgens Hardware.info één van de beste HDD’s en bekroont met een Gold Award.

Mijn computer waar ik alle benchmarks mee ga uitvoeren bestaat uit:
Moederbord: Asrock H67m-GE B3
Voeding: Seasonic S12II 520W
Besturingssysteem: Windows 7 Pro 64-bit
De drivers voor de Intels SSD 520 zijn de laatst uitgebrachte versie 400i

Atto Disk benchmark

Als eerste heb ik een Atto Disk Benchmark uitgevoerd. Deze benchmark laat vooral goed de overdrachtssnelheden zien over een bepaalde lengte. De lengte wisselt tussen de 0,5 KB en 8192 KB en de totale lengte is 256 MB. Hieruit kwam het volgende resultaat:

De uitslag van de Intel SSD 520

Vooral de 4 KB resultaten en de 1 MB resultaten zijn belangrijk. Een normaal klein bestand wordt namelijk vaak gezien als een 4 KB bestand en de grotere bestanden zijn meestal meer als 1 MB.
De 4 KB bracht in de eerste test de uitslag op van 224,317 MB/s schrijfsnelheid en een leessnelheid van 136,947 MB/s.
De 1 MB test bracht in de eerste test de uitslag op van 519,971 MB/s schrijfsnelheid en een leessnelheid van 549,072 MB/s.
Om zeker van het resultaat te zijn had ik nog een tweede benchmark gedaan met de volgende uitslagen op 4 KB en 1 MB:
4 KB: schrijfsnelheid 226,360 MB/s en een leessnelheid van 140,361 MB/s
1 MB: schrijfsnelheid 519,971 MB/s en een leessnelheid van 551,579 MB/s

Intel laat hier zien dat ze de beloofde snelheden van de SSD halen en er soms zelfs overheen gaan.
Als je dan kijkt naar de resultaten die hieronder staan van mijn Samsung spinpoint F3 1TB is deze toch wel erg sloom vergeleken met een SSD.

De uitslag van mijn Samsung spinpoint F3

Benchmark HD tune

HD tune Pro is mijn tweede benchmark die ik heb uitgevoerd. Deze benchmark laat ook goed zien hoe goed de SSD presteert bij elke specifieke lengte.
Als eerste heb ik een bestandtest gedaan van HD tune. Hier kwam het volgende uit:

Je ziet dat de lijn langzamer omhoog gaat dan bij de Atto Benchmark. Weet niet precies waar dit aan ligt, maar zal vast met het bestandtype van de test te maken hebben. De uiteindelijke resultaten zijn dat de SSD bij het einde net over de 500 MB/s gaat.

Ik heb daarnaast nog de transfer rate benchmarkt van HD tune pro uitgevoerd. Dit betreft alleen de leessnelheid, want de schrijfsnelheid kan hij niet testen, omdat dan een lege schijf daarvoor nodig is.
Hieronder de resultaten van eerst de Intel SSD 520 240 GB en daaronder het resultaat voor mijn Samsung Spinpoint F3 1 TB.

Uitslag van de Intel SSD

Uitslag van de Samsung Spinpoint F3

Ik vind het gemiddelde van de benchmark voor mijn SSD helemaal niet tegenvallen. Bijna 355 MB/s haal ik bij lange na niet met de Samsung Spinpoint. Het enige jammere wat uit de benchmark komt is dat er toch grote uitschieters naar beneden bij zitten. Verder vind ik de resultaten redelijk stabiel.

Voor de echte liefhebbers heb ik nog een aantal tests gedaan in HD Tune Pro, maar ik ga die hier niet allemaal bespreken. De resultaten wil ik jullie echter niet onthouden en staan dus hieronder.

De Random Access benchmark

De extra test van HD Tune pro

Crystal Disk Mark 3

Als derde test heb ik Crystal Disk Mark 3 uitgevoerd. Dit is meer een synthetische benchmark die willekeurig bestanden verwisselt in de schijf. Het laat goed zien hoe de SSD presteert onder welke omstandigheid dan ook. Er worden namelijk meerdere processen toegevoegd waardoor de SSD figuurlijk gesproken echt moet zweten.
Hierbij weer de resultaten van de test. Het bovenste resultaat is het resultaat van de Intel SSD 520 240GB en het onderste resultaat dat van de Samsung spinpoint F3 1TB.

CDM uitslag van de Intel SSD

CDM uitslag van de Samsung spinpoint F3

Dit vind ik zelf erg goede resultaten, want sommige HDD’s en SSD’s gingen hier aardig de mist in. Het laat echt zien dat de Intel 520 serie SSD’s altijd goed presteert ook al hebben ze het al aardig druk. Ik heb meerdere malen deze test uitgevoerd en meestal bleef het in de buurt van deze bovenstaande score, maar één keer ging het niet zo goed. Het waren wel aardige scores, maar ze waren toch aardig onder de gemiddelde scores. Heb het resultaat van deze laatste test onderaan deze productervaring toegevoegd.

AS SSD benchmark

Als laatste benchmark wil ik de AS SSD benchmark behandelen. Deze test specialiseert zich vooral in oncomprimeerbare data. Hier worden wel weer de leessnelheid en de schrijfsnelheid getest.
Deze test heeft bij mij alleen erg wisselende uitslagen gegeven. Doordat ze zo wisselend zijn kan ik niet echt een goede score aanwijzen. De gemiddelde uitslag ligt bij andere reviews op een totaal score van 750. Dit heb ik ook gehaald, maar alleen bij veel test kwam ik niet boven de 700 uit. De stabiliteit is dus best wel ver te zoeken. Weet niet precies waar het aan ligt, maar ik denk zelf aan AS SSD benchmark, want bij de andere benchmarks had ik niet echt aparte uitslagen. Zeker weten doe ik het echter niet. Uiteindelijk bij de tiende test eindelijk een goed resultaat.
Hieronder post ik echter wel enige resultaten voor de duidelijkheid:

Uitslag eerste test

Uitslag beste test

Uitslag beste test in IOPS

Bij de AS SSD benchmark zijn nog meer benchmarks te doen. Zo heb ik de compressietest gedaan die kijkt naar de samendrukbaarheid van de gegevens. Hieronder het resultaat.

Uitslag Compressietest

Daarnaast heb ik ook de kopieertest gedaan van AS SSD benchmark. Hierbij test hij achtereenvolgens 2 grote bestanden(ISO), daarna test hij veel kleine bestanden in één map(toepassingen) en als laatste hij een map met grote en kleine bestanden(games). Hieronder het resultaat.

Uitslag kopieertest

Na 4 benchmarks gedaan te hebben wilde ik ook nog de benchmark pcmark05 uitvoeren. Alleen kreeg ik daar helaas steeds een foutmelding. Zal er nog later nog een keer naar kijken en misschien krijg ik hem dan aan de praat.

Als laatste heb ik een bootracer uitgevoerd. Bootracer bekijkt hoe snel je Windows 7 opstart en de eerste keer dat je wat van de snelheid van de SSD voelt is bij het opstarten van Windows . Hieronder vind je resultaat.

Bootracer met opstarttijd Windows

Windows 7 start in ieder geval erg snel op vergeleken met wat ik gewend was voordat ik de SSD had. Windows 7 Pro op mijn Samsung Spinpoint F3 1TB duurde dat meestal al bijna een minuut. Het is dus een hele verbetering met vroeger.

De Intel SSD 520 240GB heeft zich tijdens deze productervaring van zijn beste kant laten zien. Ik heb aardig wat benchmarks gedraaid, maar als jullie graag nog iets willen weten kan je dat natuurlijk altijd vragen. Deze SSD heb ik gewonnen met de prijsvraag van Intel en Hardware.info dus ik heb er geen stuiver voor betaald. Veel mensen vinden de Intel SSD 520 serie erg duur vergeleken met zijn concurrenten, maar als je voor betrouwbaarheid wilt gaan zou ik voor Intel kiezen. Intel geeft namelijk 5 jaar garantie op zijn eigen SSD en beweert tevens dat de problemen zijn opgelost met de Sandforce processors. Andere fabrikanten geven minder jaren garantie over hun SSD, maar dan betaal je ook een stuk minder voor een SSD. De kans dat een Sandforce processor later niet meer goed werkt is volgens kenners groter dan bij andere SSD’s. Het is dus maar of je het risico wil nemen of niet. Zelf zou ik de SSD niet kopen als ik hem niet had gewonnen, maar dat komt meer doordat ik een student ben en niet zomaar ¤240,- uit mijn mouw kan schudden. Een paar maanden geleden zou ik zeker de Intel SSD 520 serie kopen, wanneer ik er het geld ervoor had, maar tegenwoordig zijn er al veel betere SSD's op de markt. De SSD blijft echter wel erg goed presteren.
Het einde van de productervaring is in zicht. Heb er toch aardig wat tijd in de review van de Intel SSD 520 240GB gestoken en zou het fijn vinden als je deze productervaring goed vind je waardering uitspreekt.Hoop verder dat alles duidelijk is en als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag.

De Intel 520 SSD in mijn PC

Heb jij ook een Intel 520 240GB?

Reviews door de redactie

Top review van een goed product!
Bedankt. Vind de prijs nog redelijk hoog (in het algemeen) voor de Intel 520 240GB.

De Crucial M500 240GB is goedkoper(¤123) en naar mijn mening een stuk beter. Lees hiervoor ook mijn review over de Crucial M500 480GB.

Als ik zelf nu zou moeten kiezen, gaat mijn voorkeur uit naar de Crucial M500. De Intel 520 van Ibood is een mooie aanbieding voor degene die een Intel 520 SSD willen kopen, maar er zijn tegenwoordig genoeg andere keuzes.
Je hebt gelijk, maar OCZ Vertex 1,2, of 3 neem ik nooit meer!
En dat alleen maar (net als bij de Intel SSD) vanwege de Sandforce processor.
Hier zitten over het algemeen toch zo vaak, en ook regelmatig fouten in.
Ik heb ooit voor een bedrijf; Vertex 1, 2 en ook uiteindelijk de 3 gekocht en zelf geplaatst. Naar 2 jaar was voor mij de ervaring en conclusie duidelijk:
NOOIT MEER OCZ!
.., en daarmee misschien ook alle andere Sandforce processors in SSD's. |:(
OCZ is inmiddels overgenomen door Toshiba. Ik ben zelf erg benieuwd naar de weg die OCZ straks gaat inslaan. Snap natuurlijk dat door jouw negatieve ervaringen je een nare bijsmaak met de naam OCZ hebt, maar ik wil OCZ zeker nog een kans geven. Aangezien er inmiddels veel verandert is en je straks dus gewoon een Toshiba SSD koopt.
ik ook, maar de Vertex 1,2, en 3 blijven gewoon de oude architectuur, met de oude processors en chipsets, zo lang de software / firmware daar niet van veranderd, zal ik nooit meer OCZ gaan kopen, je koopt daadwerkelijk een kat in de zak... jammer hoor, want ze hadden een geode naam, en hebben dat geheel verkloot / in ieder geval heel bedankt voor al je input, ik waardeer dat zeer. ;)

PS: ik heb een Ranking achter gelaten van 2+ ;)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 4 februari 2014 11:47]

De oude SSD's moet je inderdaad niet meer kopen, maar denk dat dat OCZ met de Vertex 460 weer een stap in de goede richting heeft gezet.

Geen dank, want de input en opmerkingen van jullie zijde maakt het juist interessant.
Duidelijk en goed gedaan - dank je wel voor alle info. ;)
Haha. De eerste reactie nadat de review al meer dan 1 jaar op tweakers staat.

De SSD doet het nog steeds perfect. Heb er ook nog elke dag plezier van. Nog nooit last gehad van een foutmelding of iets dergelijks, terwijl ik de SSD nu al lange tijd heb.
Komt doordat er naar je gelinkt wordt bij de laatste Ibood. :)

Mooie review!
Bedankt. Ik zie het nu ook.
Leuk om te zien dat mensen met mijn review op de proppen komen, terwijl er toch genoeg 'professionele' reviews te vinden zijn.
Beste Don,
Ik weinig budget voor mooie 240 Gb schijf, ik heb nu misschien door omstandigheden waarschijnlijk een iets mindere schijf aangeschaft dan mijn huidige 120 vertex 3, waar ik nog steeds tevreden mee ben, omdat ik beschikt zoals jij over eindeloze toevoer van SSD en of andere hardware, 124 Euro is voor mij heel veel geld, gaarne jouw kosteloze commentaar.
Johan
Excuses, maar ik begrijp niet veel van jouw reactie. Wat wil je precies weten? Wil je natuurlijk graag helpen bij een keuze voor een SSD.
Ja toen werd er een random meneer boos zonder reden.

Verder:

Mooie duidelijk review! Ben zelf aan het rondkijken voor een mooie ssd en de review laat me wel zien dat het een goede ssd is. :) bedankt!

[Reactie gewijzigd door neverkind op 6 februari 2014 09:58]

Bedankt voor je reactie. De Intel 520 SSD is inderdaad een goede SSD, maar wellicht alweer wat gedateerd. Op dit moment zijn eigenlijk twee SSD's heer en meester en dat zijn de Crucial M500 en de Samsung 840 EVO.

Ps. Op bovenstaande reacties van random meneer kun je beter niet reageren. Hij probeert bij andere productreviews ook de boel te verstieren. Dat is jammer, maar waarschijnlijk houdt hij daar een goed gevoel over.
Inderdaad excuses,

De nieuwere zijn inderdaad wat maar ik zoek ook iets voor een mooie prijs, niet te goedkoop en niet te duur.. ik zal even de M500 Crucial opzoeken! Nog nooit van gehoord hehe :)
Wil je snelheid dan moet je kiezen voor Samsung 840 EVO. Vind je betrouwbaarheid belangrijker dan kan je het beste kiezen voor een Crucial M500. De normale consument zal niet veel merken van het snelheidsverschil tussen de Samsung en Crucial.

Op dit moment is de Crucial M500 240GB erg goed geprijsd. Als je nog niet over een SSD beschikt, is de Crucial een 'goedkope' manier om je PC een snelheidsboost te geven. In ieder geval veel succes met het kiezen van een SSD. De hulplijn staat bij mij altijd open. ;)

[Reactie gewijzigd door Don Roberto op 6 februari 2014 10:23]

als ik +3 kon doen deed ik dat, perfecte uitleg en goede hulp :) Bedankt!
Het is voor mij een kleine moeite om anderen een beetje advies te geven. Daarnaast is het voor de meeste mensen erg moeilijk in te schatten wat nu een goed product is. Daar heeft iedereen last van, want ik denk niet dat er een tweaker bestaat die weet in elke productgroep wat nou een goede/beste keuze is.

Door reviews te schrijven en te adviseren helpen we elkaar, zodat uiteindelijk iedereen een goed product aanschaft en niet opeens van een koude kermis thuis komt.
Beste Don, toch weer kleine druk van Intel Qua sponsering jammer, jebt hoeren waarvan je begrijpt dat je wordt belazerd, maar dit dus al jouw comment, het lekt mij beter dat jij maar verdwijnt van elke website dan ook, dag Don.