AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed Review

-Theanimal- 22 maart 2008, laatste update op 22 maart 2008, 1.080 views

AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • De prijs

Minpunten

• Onpraktische handleiding

Zo, dit is dan mijn eerste productreview. Het gaat (zoals de jullie wel doorhebben) over de AMD Athlon X2 4200+ in combinatie met de standaardkoeler. Uiteindelijk besloten om mijn Sempron 3200+ te vervangen omdat die het niet meer bijhield. ;)

De verpakking
De verpakking is lekker simpel, zonder teveel fratsen. Er zit een standaard cooler in, de processor zelf en een handleiding die onpraktisch groot is. ;) Ook al kijken de meeste toch niet naar de handleiding is het wel een minpuntje voor mij. Het was veel makkelijker geweest om het in boekjesvorm te doen.

De processor zelf zit in een stukje plastic en de pinnen worden beschermd door wat schuimrubber.

Prestaties
Met 2.2 GHz is het natuurlijk geen snelheidsmonster, maar het doet het werk prima. Het multi-tasken werkt aardig goed in vergelijk met mijn oude Sempron. Ik kan zonder merkbaar prestatieverlies een filmje encoden op de ene core, en op de andere bijvoorbeeld browsen met 6+ tabs open en een muziekje luisteren op de achtergrond terwijl er nog een word document in de achtergrond openstaat. En ook in games loopt het prima mee. Maar het gaat natuurlijk wel een tikje langzamer dan een vergelijkbare C2D.

Warmteproductie
De warmteproductie is redelijk te noemen met de standaard koeler. Idle is hij meestal rond de 30-35 graden Celsius warm. En onder Load loopt dit op tot ongeveer 55 graden Celsius.
Hij draait wel op 2.4 GHz, en de fan loopt meestal rond de 1000-1500 RPM, Dus op standaard snelheden kan de temperatuur lager zijn.

De standaardkoeler is zeker geen topding, maar het kan ermee door. De geluidsproductie op 100% fanspeed is gewoon te hard. Dan begint het te lijken alsof je pc wil opstijgen. :P
Maar met iets in de richting van Qfan van Asus of een alternatief van andere moederbordfabrikanten is de geluidsproductie niet storend.

Overklokbaarheid
Ik heb hier eenvoldoende neergezet, omdat mijn moederbord niet echt kan overklokken. :P Ik blijf nu haken op de HT-Link multiplier die ik niet kan aanpassen...

Met mijn moederbord krijg ik hem maximaal rond de 2.4 GHz, maar ik ben ervan overtuigd dat als dit beestje met een goede cooler en een beetje overklok moederbord wordt gekoppeld het aardige resultaten neerzet.

Hier kun je toch eigenlijk geen buil aan vallen lijkt mij. 50 euro lijkt mij niet veel voor een processor die stabiel is, en waarmee je bijna alle taken wel goed kan uitvoeren.

De AMD Athlon X2 4200+ is een stabiele en betrouwbare processor die dagen achter elkaar zonder problemen draait en ook nog eens een geweldige prijs/kwaliteit verhouding heeft.

• Western Digital Caviar 160 GB
  • 2 GB DDR2 Ram
  • Antec SP-350
  • ATI Radeon X1950 Pro
  • Asus M2NPV-VM
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed?

Ik heb dezelfde X2 4200+ ( nog wel ) en ik vind het inderdaad waar voor zijn geld.Een onpraktische handleiding vind ik geen ramp omdat je weinig verkeerd kan doen in mijn optiek.Wel gaat hij dus de deur uit voor een X2 6400 + als laatste upgrade van deze computer.
ik heb hem ook :) JH-E6

heb hem stabiel op 250x11 =2750 mhz @1.375 volt :)
idle 30 graden stressed 56 graden met zalman cooler.

Heb zelfs de cpu op 2900 mhz gehad maar liep toen niet stabiel meer denk dat 2850 ook nog wel kan maar vind 2750 wel goenoeg!

dit alles op een asus a8n sli premium s939
ocz 2gb 400 mhz geheugen op 390 mhz
bedankt, goeie review.

Alleen dat je je cpu niet op de multiplier kunt oc'en komt niet door je mobo, maar door je cpu zelf. Overclocken met de multiplier kan namelijk alleen bij black editions, en de 4200 is dat niet. ;)

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 1 januari 2009 20:01]