Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR4000 Review

PM_Petrol 4 januari 2013, laatste update op 4 januari 2013, 1.797 views

Netgear WNDR4000

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Stabiel Netwerk
  • Readyshare voor externe opslag
  • Gebruiksvriendelijk interface
  • Dual-Band

Minpunten

• Netwerkschijf toevoegen aan Windows Verkenner was niet het makkelijkst

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb sinds ongeveer 1 maand de WNDR 4000.
Gekocht op Bol.com voor 90. Was netjes binnen 1 dag thuis bezorgd.

In de verpakking zit onder andere:
  • NETGEAR WNDR 4000 Router
  • Voedingskabel
  • Ethernetkabel CAT 5e van 1 meter
  • Een standaard
  • Installatie Gids CD
  • Snelstart Gids
Het is een Dual-Band router, wat betekend dat de router over 2.4 GHz en 5 GHz beschikt. 5GHz is sneller op kleinere afstand. Nog niet alle apparaten beschikken over de 5Ghz band, 2.4GHz is nog altijd beter qua range.

Op de router zelf zitten 4 Gbit LAN poorten en 1 WAN poort die vanaf je modem komt. Een WiFi knopje om de WiFi aan of uit te zetten, een WPS knopje. Daarnaast zit er nog een USB 2.0 aansluiting op, om eventueel een HDD of andere externe opslag aan aan te sluiten (Readyshare).
Ik zelf heb er een 1TB 2.5" externe HDD aanhangen. Ik kom hier later op terug.

Het installeren is vrij eenvoudig, gewoon het stappenplan volgen en hij doet het direct. Geen problemen met 1e keer verbinden via PC of Laptop.
Als je dat eenmaal hebt gedaan, kan je via 192.168.1.1 je wachtwoord veranderen of een beveiliging voor het draadloze netwerk maken. Ook dit is allemaal vrij eenvoudig. NETGEAR Genie wordt het interface ook wel genoemd. Verder kan je GAST netwerken aan of uitschakelen. Je kunt voor de 2.4 GHz en de 5GHz aparte GAST netwerken aanmaken, met aparte wachtwoorden.
Ook kan je de 5GHz helemaal uitzetten om stroom te besparen.

De router is zeer stabiel. Heb hem pas 1x hoeven te resetten in 1 maand tijd. Je kan dat ook doen via de Genie Interface, doormiddel van je WiFi te resetten. Hierdoor hoef je niet per se naar de router toe om de stekker eruit te trekken.

Readyshare:
Met Readyshare heb je een soort NAS. Je kan externe opslag aan de router hangen via USB 2.0. Let wel op dat je HDD goed geformateerd is, ik zelf heb nu NTFS en dat werkt prima. In NETGEAR Genie via 192.168.1.1 kan je een HDD toevoegen of verwijderen. Het is wel een beetje prutsen om je HDD op je PC weer te geven als Hardeschijf. Dit kan je doen via je verkenner waar je Hardeschijven worden gegeven (Netwerkschijf toevoegen en dan het IP adres van de hardeschijf intypen, dit is meestal \\192.168.1.1\NAAMVANHDD.)
Ook kan je DLNA aanzetten, hierdoor functioneert de Router als een soort Mediaplayer. Qua streaming werkt het zonder problemen of haperingen. Een 720p .mov film wordt zonder problemen afgespeeld in mooie kwalitieit (heb hiervoor PS3 media server gebruikt).
Als je een bestand vanaf je PC of laptop op de HDD wil zetten gaat dat niet sneller dan 2MB/s. Dus grotere bestanden zijn niet 1,2,3 overgezet.

De internetsnelheid is ook goed. Via kabel heb je bijna geen verlies aan bandbreedte. Met wifi altijd wel iets. 50Mbit UPC abo en had 45Mbit via Speedtest in de kamer ernaast(2.4GHz). Dus dat vind ik wel netjes.
Voor gamen zou ik sowieso aanraden om te bekabelen, altijd sneller dan WiFi. Heb een vrij goede connectie op de PS3 met bekabeld internet.

De router bevalt goed en is voor deze prijs een aanrader. Je kan er alles mee doen en is zeer stabiel.

• 10m CAT 5e ethernet kabel
  • Cisco EPC 3912 Modem

Heb jij ook een Netgear WNDR4000?

Ik heb deze router nu ruim 2 maanden en ben absoluut niet tevreden.
Het begon heel veelbelovend, maar ik kwam steeds meer kwaaltjes tegen.
Na besloten te hebben over te stappen naar DD-WRT firmware leek alles te zijn opgelost, maar niets was minder waar!
Nu valt mijn verbinding ongeveer iedere 5 minuten weg... echt waardeloos. Zit er heel serieus over na te denken dit apparaat terug te sturen!
Bij mij zijn er tot nu nog steeds geen problemen geweest. Heb hem nu ongeveer 3 maanden.
Gewoon terug sturen, er zit garantie op.