Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zwart Review

Timons106 23 januari 2013, laatste update op 6 juli 2014, 14.691 views

Kobo Glo Zwart

De Kobo Glo heeft een prachtig E-ink scherm en een ingebouwde backlight die je ook 's nachts kan gebruiken zonder vermoeide ogen te krijgen.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Hoog resolutie scherm
  • Backlight

Minpunten

• Geen

Veelzijdigheid Score: 4
Kerst was weer aangebroken dit jaar, normaal vieren we altijd Sinterklaas met cadeautjes, maar aangezien mijn zus geen zin had om Sinterklaas te vieren hebben we besloten om, hoewel het sterk tegen de principes van mijn vader in gaat, Kerst met cadeautjes te vieren.

Ik wist eigenlijk niet echt wat ik wilde voor Kerst, maar na een aantal keren een eReader in de Media Markt geprobeerd te hebben dacht ik bij mezelf dat het wel handig zou zijn aangezien ik geen boeken mee kan nemen in mijn laptop tas.
En aangezien ik twee uur moet reizen voor ik op school ben is het wel handig om iets nuttigs te kunnen doen tijdens deze uren.

Mijn oog viel gelijk op twee Kobo eReaders in de Media Markt, het waren dan ook de eigenlijk de enige eReaders die er mooi uitzagen. Persoonlijk vond ik de eReaders van Sony en dergelijke er echt heel erg ouderwets en goedkoop plastic-achtig eruit zien.

Maar laat ik nu maar beginnen met het beoordelen van het apparaat.

Prijs en featureset
Voor de prijs van een Kobo Glo kun je tegenwoordig al een mooie tablet kopen, maar ik wilde geen tablet, ik wilde echt een eReader aangezien dat gewoon veel beter leest, daarom wil ik niet verder ingaan op de tablet vs eReader vergelijking, want het zijn twee compleet verschillende apparaten voor verschillende doeleinden.

Als je de prijs van de Kobo Glo vergelijkt met de prijs van andere eReaders van Kobo zelf en andere merken, zie je dat de Kobo Glo een van de duurste opties is.
Maar hier krijg je dan wel een eReader voor terug met een hoog resolutie scherm en backlight.

De Sony PRS-T2, die evenveel kost als de Kobo Glo, heeft geen backlight, de resolutie is lager en persoonlijk vind ik de Sony niet erg mooi ogen.
Daar tegenover staat wel dat de Sony knoppen heeft zodat je niet alles via het touchscreen hoeft te bedienen en apps voor Facebook en Evernote.

Een feature die ik heel erg handig vind is wel het woordenboek, er zijn twee verschillende woordenboeken, een vertaalwoordenboek en een woordenboek met definities.

Daarnaast kan je met de eReader nog een potje schaak spelen, schetsen, sudoko en op het internet browsen, allemaal features die ik er zelf niet zo toe vind doen, hoewel een potje schaak af en toe wel leuk is (helaas kan je alleen tegen de eReader spelen).

Prestaties en beeldkwaliteit
Het apparaat is niet bloed snel, als je bijvoorbeeld een boek aantikt dat je wilt lezen duurt het ongeveer 5 seconden voor het boek daadwerkelijk geopend is.
Ook het omslaan van een pagina duurt +/- één seconde, dit is voornamelijk te wijten aan het E-ink scherm.
Maar dit zijn geen punten waarop ik de eReader wil afkraken, aangezien elke eReader met een E-ink scherm hier last van heeft.

Het E-ink scherm bied ook vele voordelen, zo leest het heel prettig, misschien nog wel prettiger dan een ouderwets boek met pagina's van papier, maar dat kan ook komen omdat ik eigenlijk minder had verwacht van het apparaat.

De grote voordelen van de Kobo Glo tegenover de goedkopere Kobo Touch en Sony PRS-T2 zijn dan ook het hogere resolutie scherm (1024*768 vs 800*600) en de backlight.
Ik ben voornamelijk heel erg blij met de backlight, ik had verwacht dat het de ogen zou vermoeien en dat het minder prettig zou lezen met de backlight aan, maar niets is minder waar, het leest zeer prettig en vermoeit de ogen totaal niet, het is zeer handig voor als je 's avonds wilt lezen.

Bouwkwaliteit en ergonomie
De bouwkwaliteit vande Kobo Glo lijkt me prima in orde, de behuizing is gemaakt van een stevig soort plastic, en voelt geweldig aan in de handen.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
De Kobo Glo heeft standaard 2GB geheugen, dit is uit te breiden met een Micro SD kaartje van maximaal 32GB.

Mobiliteit en accuduur
De Kobo Glo weegt slechts 185 gram, en heeft een 6" scherm.

De accu zou volgens Kobo zelf meer dan één maand mee moeten gaan met WiFi en backlight uit, en meer dan 55 uur met backlight aan, de website van Kobo vermeld niet hoe lang de accu mee gaat als WiFi uit staat, maar zelf ervaar ik dat je uren kan lezen (zonder backlight) en dat er dan nog steeds niet één procent van af is.

Als jullie nog dingen missen in deze review hoor ik het wel :).

Heb jij ook een Kobo Glo Zwart?

Mooie review!

Ik heb hem nu ook een maandje en moet toch zeggen dat dit het beste e-ink scherm is dat ik ooit heb gehad. Qua leescomfort is dit toch echt wel een van de beste e-readers.
Het wit is witter (ipv grijs- of geelachtig) en het omslaan van e pagina duurt iets minder dan een halve seconde en geen seconde. De verlichting is zeer goed te regelen.

Enige nadeel vind ik de wat omslachtige manier waarop je boeken toevoegt aan de 'boekenplank'. Wanneer je een grote bibliotheek hebt is dit echt monnikenwerk. Ik heb eens een paar duizend boeken op een microSD kaartje gezet, maar dat werkte niet. Kobo gaf de foutmelding dat het kaartje niet herkend werd.

Met Ext3 geformatteerd en leeg in de Kobo gestopt. Toen boeken erop gezet via Calibre, dat werkte wel.

De UI vind ik wat minder bij de Kobo, die is bij Sony (TRS T1/2) toch wat intuïtiever, maar de aan de schermkwaliteit kan de Sony weer (net) niet tippen en het backlight is echt ideaal in bed of in de schemer.

Een optie die wat mij betreft zo toegevoegd zou mogen worden is een MP3-speler, dat mis ik toch wel.

En opladen heb ik tweemaal gedaan; de eerste keer en na iets meer dan 3 weken. Je kunt hem overigens gewoon met micro-USB opladen. Blij dat ze geen eigen stekker-standaard hebben gebruikt.
slb,

Met Calibre kan je in 1x al je boeken overzetten. Ja het overzetten zelf duurt lang maar je hoeft zelf maar 3 handelingen uit te voeren:

ctrl-a
rechtermuiknop
Send to device -> Send to main memory

Groeten,
Bjorn
Maar misschien moet je een eventueel micro SD-kaartje op Fat32 formatteren om door de Kobo herkend te kunnen worden.
Vanavond bij een fysieke winkel verschillende e-readers bekeken en tot een selectie van 2 gekomen.
(de Kobo Glo en de Sony PRS-T2). Na vanavond op verschillende sites rond te hebben gekeken jouw review er nog op nageslagen.
Prima review; helder bevestigd wat ikzelf al voor mezelf concludeerde. Die bevestiging had ik nog even nodig.
Morgen schaf ik de Kobo Glo aan.
Dank voor de uitgebreide beschrijving!

P.S. Één puntje: Je schrijft "De accu zou volgens Kobo zelf één maand mee moeten gaan met WiFi aan en backlight uit". Maar op de site van Kobo staat letterlijk "Meer dan 1 maand met WiFi en licht uitgeschakeld". Over de WiFi zeggen ze dus in feite niet met zoveel woorden dat dat ook "aan"staat. (begrijp je mij nog? Is overigens niet als kritiek bedoeld maar meer iets als, het is maar hoe je het leest)
Oh ja, nog één vraagje. Zitten er woordenboeken in van vreemdede taal als Frans naar Nederlands?
Alvast dank
Ja, de volgende woordenboeken zitten erbij:
- Engels - Frans
- Frans - Engels
- Duits - Engels
- Italiaans - Engels
- Spaans - Engels

En als het goed is kun je nog meer woordenboeken downloaden (Chinees, Portugees etc.)

En dat op de Kobo website heb ik dan verkeerd gelezen, zal het aanpassen ;).
Engels-Nederlands is helaas niet aanwezig. Tenminste niet op die van mij.
Stond het woordenboek er echt op? Ik heb een Aura gekocht waar vertaalwoordenboeken (o.a. EN-NL) niet op staan, terwijl ik in de winkel vrijwel zeker een exemplaar in hand had waar deze wel op stonden. Kan me niet voorstellen dat dit zou verschillen tussen Glo en Aura. Kun je anders doorgegeven hoede dictionarye bestandje op KOBO zelf heten?
Ik heb de e-reader niet meer in mijn bezit dus ik kan je helaas niet verder helpen!
Bedankt voor deze review. Ik ga morgen even in de winkel kijken of zo'n eReader iets voor mij is en ik had de Kobo Glo al op het oog. Dit versterkt i.i.g. wel het gevoel dat dit model een goede keuze is.
De Kindle Paperwhite is uiteraard een geduchte concurrent, maar gezien hoe verschrikkelijk moeilijk Amazon het ons maakt om er zo een te bestellen, ga ik voor de Kobo Glo.
Hoi,
leuke revieuw
Wat ik me afvroeg hoe bevalt die als PDF reader? of zijn je schoolboeken etc niet als pdf bestanden
De meeste schoolboeken zijn wel te koop in PDF formaat (of op een andere manier natuurlijk :P).
Maar ik zou het toch niet aanraden om daar een E-reader voor te gebruiken.

Een E-reader is heel handig en goed voor het lezen van boeken, maar voor PDF bestanden ben je veel beter af met een tablet aangezien E-ink schermen heel 'langzaam' zijn.
We zijn nu weer ruim een jaar en diverse software updates verder en ik moet zeggen, dat alle (5) Kobo Glo's bij ons perfect werken en de "UI" werkelijk steeds (nog) beter geworden is. Voor de goede orde: ik heb geen aandelen nog andere belangen bij Kobo.