Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium Review

hawkeye73 5 januari 2013, 2.392 views

Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium

Pluspunten

• Performance
  • Tablet zelf ziet er mooi uit
  • Alle windows applicatie's draaien
  • Mooi FullHD scherm (1920x1080)
  • Compleet geleverd met dockingstation, keyboard en sleeve.

Minpunten

• Dockingstation te veel gehannes
  • Drivers niet stabiel (Acer Ring werkte zelfs niet na Windows 8 Pro upgrade)
  • Niet handig restoren ivm proberen diverse
  • 35GB vrij van de 64GB (36 GB als je decrapifier gebruikt)

Mijn eerste review....

In de dixons folder van 9 november 2012 besteld en gekocht voor 599. Nu is deze 699.

Ik had al veel youtube filmpjes bekeken en artikelen gelezen over de bouwkwaliteit. Dat zou echt Apple's nivo halen. Ik vond dit duidelijk niet het geval. Een aluminium afwerking wilt niet zeggen Apple kwaliteit. Het dockingstation was inderdaad de verschrikking zoals dit in diverse artikelen werd beschreven. Terwijl op diverse youtube filmpjes het er wel soepel uitzag. Het probleem is bij mijn exemplaar dat het net een paar mm verkeerd zat. Je moest de tablet een beetje optillen om het goed erin te krijgen. Eruit halen was een ramp.

De performance vond ik niet slecht. Natuurlijk komt dat ook door de SSD. Het systeem reageert lekker.

Processor : 5.3
Geheugen : 5.9
Grafisch : 5.2
Grafische weergave spellen : 6.0
Primaire harde schijf : 8.0

Het geluid was echt belachelijk. Wederom zeiden de youtube filmpjes dat ze geen lawaai hoorden maar schijnbaar konden ze dit niet goed horen. Je kunt niet zomaar een boek (ebook) lezen in bed als je partner wilt gaan slapen. Is echt een gezoem... heeft de iPad echt niet.

Dan heb je nog de ventilatoren aan de 'bovenkant' die helaas naar de rechterkant verhuizen als je portrait wilt gebruiken om bijvoorbeeld te gamen (flipperkast, die zit er ook bij) of andere dingen.... word echt binnen een paar minuten warm... irritant warm. Ongelofelijke blunder.

Recovery was ook een ellende. Je krijgt DVD's erbij maar die zijn niet te booten via een USB DVD drive, bios pikt het gewoon niet. Echt een misser. Apple kwaliteit? Niet echt. Gewone gebruikers komen hier nooit uit.

Drivers waren naar mijn mening niet echt super stabiel. Wifi verbinding viel steeds weg.

Soft keyboard mist Functie toetsen... kun je wel aanzetten maar hoe weten eindgebruikers dit? Veel software gaat gewoon uit van functie toetsen.

Ik had echt het idee dat het product te snel op de markt is gekomen. De modellen tijdens de beurzen hadden thunderbolt, de productie versie niet meer.

Bijgeleverd toetsenbord werkte wel goed. Deed ook steeds goed verbinden.

Refunded... advies Microsoft Surface Pro omdat ikzelf toch de extra waarde zie van pen, Windows 8 Pro voor op de zaak, cover altijd bij net zoals toetsenbord (ok kost extra), i5 ipv i3 (niet veel verschil maar toch)....

UPDATE:

Ik zag de review van Hashmoeplil ... als mensen erop willen gamen misschien wel voldoende ja... alleen zijn de diverse machines gewoon te veel verschillend in mijn bescheiden mening. Is bij andere A-merken gewoon niet.

de SSD (zie foto) haalt bij miji 8.0 en bij hem 7.0... etc... naja... ik blijf het slecht vinden van Acer. Zet eens 10x HP of 10x ASUS naast elkaar.. zal niet veel schelen qua afwerking en uitlevering en performance getest.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium?

heb deze nu bijna een week in huis en bevalt prima.
Het is even wennen, door het formaat denk je vaak een tablet te hebben terwijl je het beter kunt/moet beschouwen als een laptop.
Zo was ik steeds op zoek naar handige apps, terwijl je natuurlijk gewone programma's kunt installeren
Hij staat bij mij in de dock (en soms 's avonds als tablet in m'n hand(en))
Heb al wel een clean instal gedaan en dat viel wel tegen, de mail instellingen gaan ook niet heel soepel (blijft vragen om een certificaat v.d. Exchange server ??)
Na de install komt het toetsenbord niet meer automatisch omhoog bij een invulveld, dat is dan wel weer jammer, overigens doet 'ie dit wel bij het aanmeldscherm maar daarna dus niet meer
Dat docking station doet het overigens gewoon goed en maakt op mij een stevige indruk
SSD haalt bij mij een 7.9
Had gedacht dat er thunderbolt op zou zitten, maar dat is dus niet zo (stond wel in de specificaties bij bijv. Coolblue)

[Reactie gewijzigd door vezel op 7 januari 2013 14:56]

ja, ik had ook thunderbolt gezien op youtube exemplaren maar zag dat een Duits exemplaar van een gebruiker dit NIET had. Dus was schijnbaar puur de prototypes... jammer ja. maar was voor mij geen reden om het niet aan te schaffen. Heb nog geen thunderbolt devices.

Ik heb schijnbaar pech gehad met het dockingstation... paar youtube reviews klagen ervoor maar meesten niet... hier nu ook al 2 mensen die er geen last mee hebben. Jammer.

Hoe vind jij het geluidsnivo van de ventilator?
Ja, je hoort het wel, ik stoor me er echter niet aan.
Ik heb 'm nu voor me liggen, beetje surfen en dan is ie stil...
Heb al wel een paar keer een vastloper gehad, als ik 'm uit de dock haal
ljjkt 'ie wel vast te staan en ik ga niet nog eens alles opnieuw installeren....
Is gekomen nadat in win8 pro er op heb gezet...
Wat ik vervelender vind... de @ & ! toets zitten een scherm verder, volgens mij op de ipad ook, en deze gebruik ik toch regelmatig.

[Reactie gewijzigd door vezel op 7 januari 2013 20:34]

Ja, ik had ook de ervaring dat de Pro op één of andere manier de tablet instabieler maakte.

Heb je de functietoetsen inmiddels bijgevoegd? Die gebruik ik nogal veel...

misschien een keer met een driver scanner nieuwste drivers installeren... word ie wel stabieler van...
Jongens bedankt voor de reviews, ik zocht ook een ipad vervanger met bijna even hoge resolutie, maar dit gaat het dus niet worden. Ik wacht nog even op de nieuwe haswell i3's met betere gpu en lager stroom verbruik. Nu duurde het veelste lang voordat de w700 in de winkels lag ben blij dat ik hem niet genomen heb. Ik hou het nog even uit met de ipad.
Als je een iPad hebt en je echt een iPad vervanger zoekt zou ik inderdaad op de volgende generatie wachten... gelijk heb je... als ik binnenkort een andere W8 tablet heb zal ik nieuwe review maken...
In de meeste gevallen gaat een niet-tweaker geen clean install doen van Windows pro. Acer ring vind ik sowieso al onhandig, direct uitgezet. Laat de bevindingen maar weten met de surface pro, want ik vrees dat deze qua geluid zelfde zal zijn. Geef het een jaar en je zal veel verbeteringen merken. We zijn nu eenmaal early adapters ;)

Het enige out of the box foutje is de wifi driver, en jammer van jou dock maar dat zal een productiefout zijn. Ik zie clean installs en dergelijke niet meer mee tellen als "out of the box".

[Reactie gewijzigd door Hashoemplil op 6 januari 2013 15:19]

klopt :)

Ja echt balen van die docking dan zeg... dat was de druppel... de rest had ik kunnen overleven als tweaker...

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 6 januari 2013 17:39]

leuk om te lezen waarom geen acer w700 ...
Ik kan me eigenlijk totaal niet vinden in je review.

We hebben hem hier ook en ben eigenlijk verbaasd hoe goed hij bevalt.
Dat de drivers hier en daar wat gammel zijn geef ik je gelijk in.
En die vetilator: Ik hoor dat niet als ik football manager zit te spelen :P

Wat mij betreft is de tablet beter als de 2 sterren die je er aan geeft.

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 4 januari 2013 17:03]

@bajo

en de hitte vergeleken met andere tablets? heb je een tijdje pinball gespeeld?

De snelheid is inderdaad goed... ook het scherm... maar die 2 zijn bij elkaar geen meetpunt IMHO voor een tablet voor het gebruik komende maanden.

Dat zijn de fun dingen maar vriendin zag tablet als vervanging voor iPad maar dan meer...

Lezen gaat niet lekker qua geluidsnivo. Wordt echt warm als je met 2 handen vasthoud, je bent toch met me eens dat je deze mooi tablet niet zomaar met 1 hand kan vasthouden... of je hebt een hele stevige vriendin :)

Je hebt weliswaar gelijk dat 2 sterren te weinig is, wel zeer teleurstellend. Maar zal algemeen niet naar 3 sterren veranderen omdat het voor de consument echt niet goed is. Als dit per unit anders is, is het sowieso geen product dat een 'voldoende' verdiend. Moet goed genoeg zijn. Tweakers kan ik nog wel in vinden maar de beperkingen zijn net iets te veel om het een voldoende tablet te noemen waar eindgebruikers lekker dingen mee kunnen doen ze men verwacht van een tablet.

Als je een tijdje ermee werkt en dan weer teruggaat naar iPad... zie je hoeveel verschil. Het is een goede netbook oplossing...

Hebben jullie wel dan makkelijk het dockingstation kunnen gebruiken? Hier diverse non-tweakers de acer proberen eruit en erin proberen te halen en lukte ze niet. Meesten waren zelfs bang om te veel kracht uit te oefenen. Deze mensen zag ik als doelgroep....

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 4 januari 2013 17:24]

De hitte heb ik geen last van. Maar ik hou tablets ook nooit in de portret modus.
Ipad heeft ook een plek die warm wordt en niet altijd lekker is om beet te pakken.

Hij is inderdaad loodzwaar. Maar bij een ipad of een Transformer heb ik na 10 minuutjes ook een lamme arm. Eigenlijk zijn een Ipad/transformer en de W700 niet te vergelijken.
Je kunt zoveel meer met deze tab als met een ios/android device.

Dock is bij ons Solide maar het tab gaat er makkelijk in en uit.

Maar misschien sta ik er wel anders in. Ik had een groot fiasco verwacht van Acer en dat valt erg mee. En voor het lezen van boeken hebben we een ereader liggen, gewoon omdat ik niet ga lezen op een lichtgevend scherm.
Zo heeft iedereen zijn/haar toepassingen... gelukkig is er nu wel beweging in de tablet wereld. Eindelijk iets tegen de iPad... ik lees wel met lichtgevend scherm, in het donker.

Het is wel het mooiste product van Acer tot nu toe. Klopt. Jammer van de docking. Misschien als de docking goed was geweest en makkelijk in en uit. Had ik wel gezegd dat ik meer toepassingen erop kan doen en dan gehouden. Nu waren er te veel bezwaren.

De surface pro met smart cover en pen is misschien meer voor ons. Geen docking issue en eindelijk een vervanging voor het oude journaal (dagboek).

Surface Pro heeft ook meteen Windows 8 Pro ipv Windows 8. Upgrade was ook al ellende. Restoren lukte niet 123.

Het is een goed begin. Alleen niet voor ons goed genoeg. Dan maar bij sparen en voor de helaas iets duurdere optie gaan.
Sorry dat ik het zeg, maar deze hele review slaat echt nergens op.

Je vergelijkt eigenlijk een laptop met een tablet.
Een iPad is een tablet met een licht besturingssysteem en een lichte processor die daar voor geoptimaliseerd is,
De Acer is een Windows 8 desktop/laptop vervanger, met een zwaarder besturingssysteem, dus die doet exact hetzelfde als een desktop of laptop, dat is dus totaal niet vergelijkbaar met een iPad.

Android en Windows RT zijn wel lichtere besturingssystemen, die mogen wel! Vergeleken worden met de iPad.
Nee hoor. Als een product de markt in wordt geprezen als antwoord tegen alle tablets. Om de wereld van tablets te gaan veroveren. Op de consumenten markt wil Microsoft dit doen met RT en zakelijk met de Windows 8 dan hoort een product minimaal aan bepaalde eisen te voldoen.

Stel dat ik de TV markt wil veroveren dan moet ik niet met producten komen die in mijn marketingbericht superieur zijn terwijl vergeleken met de concurrenten inferieur zijn. Ik kom met een TV met ingebouwde Apple TV en Android en 4K met 3D die elke 10 seconden hangt. Leuk die super nieuwe functie's, alleen jammer dat ie de plank qua high end oplossing echt mis slaat en in de praktijk niemand kan en gaat gebruiken.

Ik geloof in de kracht van tablets en ook in de kracht van Windows 8. RT zie ik niet zo zitten. Ze missen gewoon de apps en alleen office 2013 is niet genoeg voor de consument.

De W700 zou het antwoord zijn, de perfecte hybride oplossing, voor mensen die een notebook en tablet in één willen hebben. Docking is niet goed, drivers echt brak. Zie je bij ASUS of HP niet gebeuren, bij Apple ook al niet.

Het ontwerp is gewoon slecht als je het apparaat niet vast kunt houden in elke positie. Als jij een laptop alleen op zijn zijkant goed kan gebruiken omdat de ventilatoren in de weg zouden zitten zou je dat ook niet accepteren.

Ik zeg alleen tegen mensen die het overwegen. Lees goed de reviews. Bekijk het product eens in de winkel, werk er eens mee... en doe dan de aanschaf van 700.

Ik was enthousiast over de Acer W700. Alleen de uitvoering is gewoon niet goed genoeg voor het segment. Over een maand kunnen we goed vergelijken. Dan is wellicht de Microsoft Surface Pro er naast te zetten. Kijken hoe dit zich dan gaat verhouden tot elkaar. Misschien is dan de conclusie dat Microsoft de plank flink heeft misgeslagen en dat Acer er nog een goede job van heeft gemaakt in vorm van de W700. Eerlijk gezegd denk ik niet. Surface Pro heeft Windows 8 Pro, pen en smartcover.

Over een maand weten we het.
Heb men review aangepast, was foutje die 7,0 voor de SSD schijf. Verder volledig oneens met jou review, maar ik denk gewoon dat je het foute product hebt gekocht voor je specifieke behoefte. Als je dit koopt weet je dat hij actief gekoeld is etc...
Ik wist dat deze actief gekoeld werd.... maar als ze op youtube zeggen en laten 'horen' dat ie zo stil is als een ipad, ja, dan is het jammer van die video reviews en misleidend.

Ik was aan het zoeken naar een tablet met mogelijkheid tot Windows applicatie's te draaien. iPad de deur uit. Notebook de deur uit. Geen Samsung Note...

Compromissen stellen maakt niet uit. Ik heb schijnbaar pech gehad met het dockingstation.

Ik weet dat ook de Surface Pro actief gekoeld zal zijn. Maakt me niet uit. Je hebt zoemen en zoemen. Het is maar een i3... deed niets en was flink hoorbaar. Veel notebooks hier stiller met krachtigere CPUs....

Ik snap dat je het niet eens kunt zijn... mag natuurlijk ook. Zijn alleen bevindingen. Als je upgrade naar Pro en Acer Ring werkt niet meer. Moet je dit als consument allemaal gaan uitzoeken? Ja, als tweaker leuk maar het is absoluut geen out of the box product. Drivers die out of the box echt belachelijk instabiel zijn. Was al maanden vertraagd.

Volgende maand hopelijk Surface Pro vergelijken of een ASUS. Dan vel ik echte oordeel.