Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart Review

Haaguit 29 december 2012, 210 views

Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart

Pluspunten

• Weinig geluid.

Minpunten

• Korte USB en powerkabel
  • Disk sleep wordt als feature verkocht, maar lijkt mij niet meer dan normaal.
  • Trnsfersnelheid erg laag. 27Mb/s met grote files, 22Mb/s met kleine files. Identiek aan USB2.

Mobiliteit Score: 3
Ik had een 1Tb schijf die vol was. Ik gebruik de externe disk als snelle backup voor foto's en Lightroom. Ik heb erg goeie ervaringen met een USB3 memstick, dus voor een nieuwe externe disk leek me USB3 een minimum, minder wachten op grote transfers.

Ik had meer verwacht van deze schijf. Ik haal naar mijn NAS 50Mb/s op een single disk, dus die snelheid had ik ook verwacht van USB3 disk. Getest op 2 verschillende USB3 native poorten.

Heb jij ook een Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart?

Wat een k** computer heb je dan.

Serieuze modus:

Bij het testen van transfer speeds moet je letten op sequentel en random read/writes. Waar sequentel de maximale snelheid van een HDD haalt dropt de performance aardig bij random read/write operaties.
Een rappe HDD haalt meestal niet hoger dan 30 of 50 MBps random.
Gemiddeld zal een moderne HDD met een USB 3.0 verbinding sneller moeten zijn dan via een USB 2.0 verbinding.

Zelf heb ik deze externe HDD ook en ik vind het echt een slecht apparaat, de eerste 100GB werkt hij nog snel maar daarna wil hij niet meer in de USB 3.0 modus werken en schakelt hij over op de USB 2.0 snelheden. De oplossing daarvoor is elke keer opnieuw formateren.
Ook is het vaak zo dat een data overdracht ineens stopt, Windows vindt het leuk om dan alles meteen te cancellen.

Gebruikstip: Verplaats of kopieer geen grote bestanden en niet veel tegelijk, formateer elke keer dat je de 100GB overschrijd of neem genoegen met een lagere transfer snelheid.
De reviews zijn vaak leuk met testsuites. Ik wilde een indruk geven van wat de disk doet in het echte leven. Ik ben fotograaf, dus moet hij om kunnen gaan met veel files van circa 20-30Mb met af en toe een grote files (archives). Het gaat ook niet om random read/write, maar gewone sequentiele transfers, dus dan mag je snelheid verwachten.

Bedankt voor je gebruikstips, maar dat zijn toch juist dingen die je met een externe drive doet? Fijn in ieder geval dat jij ook de ervaring hebt dat bij normaal gebruik, de usb3 zinloos is. I mijn geval had ik er qua transfers beter aan gedaan om een extra schijf in mijn nas te hangen. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik bepaalde data niet in connected storage wil hebben.

Mijn oordeel blijft staan dat ik de snelheid teleurstellend vind. Zelfs op een dikke sandy bridge met ssd's ;).

[Reactie gewijzigd door Haaguit op 30 december 2012 10:59]