D-Link DIR-865L Review

HyperReactive 29 december 2012, 718 views

D-Link DIR-865L

Pluspunten

• goed bereik
  • doorvoersnelheid

Minpunten

• werkt niet als accesspoint
  • werkt niet samen met eigen DHCP server
  • werkt niet met eigen router
  • Filtert DNS requests

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 4
Deze router kan en wil alleen als router direct aan je internet verbinding zitten. In de handleiding, in advertenties en ook in de tweakers pricewatch database staat dat hij ook als range extender en access point gebruikt kan worden. In de praktijk lukt dat niet.

De router kun je zelf niet instellen hoe hij bepaalde zaken routeert, je kunt alleen voor wan kiezen in de routering, routeren naar lan of wifi gaat niet.

Verder filtert hij alle DNS requests, ook als je DNS relay uit zet komen ze niet door. (Ook zijn eigen requests!)

Ook moet je persé de DHCP server van deze router gebruiken, alle DHCP requests worden gefilterd door de router en als je de interne DHCP server uit zet dan laat hij de requests van je eigen DHCP server niet door.

In access point modus kun je wel de LAN Ethernet poorten met elkaar verbinden, maar het WIFI gedeelte is dan onbruikbaar. In feite wordt het gewoon een héél duur hubje. :P

Samengevat e.e.a. werkt bij deze router niet zoals je mag verwachten, volgens D-link is dit "by design".

Tip voor D-link om vooraf duidelijker te vermelden op welke wijze het product van de industriestandaard afwijkt.

Voor de gevorderde gebruiker niet aanbevolen.
Wel goed bereik en doorvoersnelheid als je hem direct aan je kabelmodem hangt - toch adviseer ik hem niet omdat niet duidelijk is hoe welke van de industriestandaard afwijkende ontwerpbeslissingen genomen zijn en hoe dat het gebruik en de functionaliteit van de router aantast.

Heb jij ook een D-Link DIR-865L?

Bedankt voor de review, je hebt voorkomen dat ik mij hiermee een slechte koop zou begaan.
En nog een thanks!
Ik wilde deze gaan gebruiken als bridge voor bij mijn Buffalo AirStation, dat gaat dus niet lukken :P