D-Link DHP-W307AV/E Review

lgeraeds 2 januari 2013, 681 views

D-Link DHP-W307AV/E

Pluspunten

• Plug en play
  • Doet wat het moet doen
  • Via een ethernet kabel geen snelheidsverlies

Minpunten

• Webinterface niet via de in de handleiding aangegeven manier te benaderen
  • Behoorlijk snelheidsverlies op WiFi

Beheerbaarheid Score: 2
Omdat ik een prachtig nieuwbouwhuis heb met op iedere centimeter vloerverwarming werd mijn WiFi signaal boven met 90% de kop ingedrukt, op veel punten had ik zelfs geen signaal meer over. Een kabel naar boven om een extra access point te plaatsen was niet mogelijk,dus leek me dit een ideale oplossing.

Het aansluiten ging heel eenvoudig. Beide homeplugs er in en de lampjes gaven vrijwel meteen aan dat ze elkaar zagen.

Na het aansluiten wilde ik natuurlijk de accesspoint dezelfde ssid en key geven als mijn bestaande netwerk. Dat ging nog niet zo makkelijk, volgens de handleiding is het een kwestie van homeplugs inprikken, LAN kabel aan de homeplug en 192.168.0.50 intikken. Die vlieger ging helaas niet op. Uiteindelijk moest ik mijn LAN adapter een IP in dezelfde range geven om de webinterface te kunnen benaderen, het instellen ging toen wel weer erg snel en simpel.

Bekabeld heb ik 0,0 geen snelheidsverlies. De 60Mbit die uit mijn kabel modem komt ontvang ik ook via de homeplug. Via WiFi is het een ander verhaal, ondanks alle settings geprobeerd te hebben blijft deze steken op 30Mbit en is daarmee dus gehalveerd. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem aangezien hetgene waar ik WiFi voor gebruik lang geen 60Mbit nodig heeft.

Er wordt links en rechts geroepen dat Homeplugs op dezelfde groep moeten zitten omdat er anders een behoorlijk snelheidsverlies optreed, ik denk dat ik bij deze het bewijs heb geleverd dat dat niet zo is. Ik heb ze op verschillende groepen zitten.

Al met al is dit echt een prima apparaat waar ik totaal geen klagen over heb. De installatie verliep even moeizaam maar als ik er op terug kijk had ik binnen een half uur alles draaiend.

Wat mij betreft is dit apparaat zeker z'n geld waard!

Update na het apparaat een kleine week gebruikt te hebben:
Nog steeds geen enkel probleem, het apparaat is nog geen enkele keer uitgevallen en de snelheid is constant.

Heb jij ook een D-Link DHP-W307AV/E?