HTC Windows Phone 8S Geel Review

Reppings 2 januari 2013, 3.522 views

HTC Windows Phone 8S Geel

Pluspunten

• Snelheid
  • Uiterlijk
  • Live tiles
  • Stabiliteit
  • Synchronisatie met Windows 8
  • Camera
  • Kwaliteit scherm
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Meldingstonen alleen voor bepaalde berichten aan te passen
  • Beperkt aantal apps
  • Hardware zoekknop zonder in app functionaliteit
  • Puntige hoeken
  • Geringe opslag zonder mogelijkheid de SD kaart aan te spreken voor apps

Waarom Windows Phone
Mijn vorige telefoon, een HTC Wildfire (of Buzz) ben ik nooit 100% tevreden over geweest, Android vond ik log en traag aanvoelen. Toen deze na bijna 2 jaar perikelen met opnieuw opstarten begon te vertonen, was ik het echt zat en wilde ik een nieuwe telefoon. Android wil ik niet meer, ik heb mijn Wildfire kunnen rooten en daarmee ook Android 4.0 kunnen proberen, maar dit gaf mij niet de voldoening die ik hoopte. Mijn vader had echter al en jaar de HTC Radar. Een Windows Phone 7 toestel. Ik heb daar al een aantal keren mee gewerkt en merkte gelijk dat het me goed beviel. Goed Windows Phone en Android, dan hebben we ook nog iOS. Apple vind ik mooie apparaten leveren maar de prijs is voor mij niet te doen 8)7 zodoende ben ik gaan kijken naar WP telefoons. HTC heb ik als uitgangspunt gepakt, omdat ik daar al een telefoon van had en ik de HTC Radar uitstekend vind werken. HTC kwam voor mij precies op het juiste moment met deze 8S, het uiterlijk sprak me direct aan en WP 8 kwam in verschillende reviews goed uit de bus. Ik heb ook nog kort naar wat Nokia's gekeken, maar die draaiden of een oudere versie van WP of lagen niet binnen mijn budget (275 euro). Vandaar de keus voor WP8 en de HTC 8S.

De telefoon
Unboxing
De doos van de 8S was in mijn ogen wat apart: Twee kartonnen bakjes bij elkaar gehouden door een papieren wikkel. Zolang de telefoon er maar in zit vind ik het echter prima. Naast de HTC 8s en de nodige boekjes levert HTC er ook een witte USB kabel+USB lader mee. Ook zit er een setje oordopjes bij die, ondanks het feit dat HTC de 8S bestempelt als een Beats by Dre telefoon, niet van Beats bij Dre zijn, maar van HTC zelf (dit was voor mij overigens geen verrassing). Na het op maat knippen van m'n simkaart en het installeren van een MicroSD kaart, ging de telefoon nog aan ook!
De doos van de HTC 8S

Eerste indruk
De telefoon voelt stevig aan, ook het unibody idee van HTC draagt hier aan bij. Ondanks het vele gebruik van plastic voelt de telefoon niet goedkoop aan. Er zit een soort textuur in het plastic, waardoor de telefoon ook stevig in de hand ligt en hij niet zo glad is. Het klepje wat over de sim- en SDkaart schuift sluit goed aan op de telefoon. Doordat het klepje een andere kleur heeft dan de rest van de telefoon valt het ook niet zo op dat dit een los onderdeel is. Na het installeren van de simkaart week het klepje bij mijn telefoon een beetje, maar dat lag aan mijn slechte vijlkusten. Na het wat afwerken van de simkaart sloot het klepje weer goed.
Zoals ik eerder al aangaf vind ik de stevigheid van de telefoon zeer goed. Ik ga er echter geen val-test op loslaten, omdat ik dat simpelweg zonde vind. De hoekige vorm van het toestel vind ik echter wel een groot nadeel, doordat de punten in je hand porren, wanneer je het toestel met 1 hand gebruikt. Voor lang gebruik is het daarom wel prettiger om hem met twee handen vast te houden.

Het scherm
Doordat in de telefoon een LCD scherm zit en geen Amoled vallen de zwartwaarden wat tegen. Bij WP wordt standaard veel zwart gebruikt en dan valt dat op. Ik heb er zelf voor gekozen om niet de standaard zwarte kleur te gebruiken, ik heb daarentegen juist het witte thema gekozen. (zie afbeeldingen) De filmpjes die ik met de telefoon heb gekeken kwamen echter wel goed uit de verf. Ik gebruik hiervoor het filmpje "Big Buck Bunny". Als ik die naast mijn laptop/pc scherm leg doet de HTC 8S er zeker niet aan onder. In vergelijking met mijn iPod Touch 4g vind ik de kleuren van de HTC zelfs wat mooier overkomen.

De rechter foto is NIET gemaakt met een HTC 8S en niet bewerkt:

De Camera
De camera vind ik voor een telefooncamera goed, ik blijf erbij dat telefooncamera's nooit een goede kwaliteit foto's nemen, maar voor een midrange toestel vind ik de camera van zeer goede kwaliteit. De bijgevoegde foto's zijn allemaal genomen met de 8S. de plaatsing van de camera-knop had ik echter graag aan de andere kant gezien, omdat ik nu vaak met mijn hand/vingers over de zoek of terug knop veeg. Ook het centreren van de camera is wat wennen, omdat ik door mijn iPod (welk een hele brakke fotocamera heeft naar mijn mening) gewend ben dat die van boven zit. Het is echter wel apart dat HTC de standaard resolutie op 4MP heeft ingesteld, terwijl de telefoon een 5MP camera heeft meegekregen.

Ik ben geen meester fotograaf, maar hier wat voorbeelden van de camera, links op 5MP rechts op de standaard 4MP:
Een macro foto met scherptediepte op 5MP.Een alledaagse foto uit de hand geschoten op 4MP

windows Phone
De 8S in het grijs/geel valt natuurlijk op. Wat mij direct opviel is de aansluiting van het OS op de kleur van de Telefoon. Het doorlopen van de installatieprocedure is vrij gemakkelijk, alhoewel mijn Microsoft account werd gevraagd voordat ik een internetverbinding op kon stellen. Dit zorgde er dan ook voor dat ik dit nog een tweede keer na installatie moest invullen. Als dit gedaan is werkt WP8 (voor mij) heel intu´tief. er zijn echter een aantal minpuntjes, zo kan je voor apps als Whatsapp en Facebook geen andere notificatie toon instellen. Die klinkt dus bij een WP7, WP7.5 en WP8 telefoon hetzelfde. Wat vrij lastig is als er meer dan ÚÚn WP telefoon in huis is.
Het OS en de apps werken voor mijn gevoel lekker snel en vloeiend. Windows Phone heeft naar mijn idee wel wat veel animaties er in zitten, maar niet zo veel dat het irritant wordt. In andere reviews zie ik dat het aantal apps in WP8 tegenvalt, ik heb hier zelf niet zoveel last van, aangezien Facebook, Whatsapp en Rabo bankieren voor mijn de apps zijn die ik noodzakelijk vind. Wat ik wel mis is Spotify, maar daar is een app voor onderweg. Wat ik wel jammer vind is dat de hardware zoek-knop eigenlijk maar weinig functionaliteit heeft. Het is niet meer dan een snelkoppeling naar de Bing app, want wil je zoeken in een app, dan krijg je een vergrootglas op je scherm geprojecteerd waar je op moet drukken.*

Synchronisatie
Ik moet zeggen dat de synchronisatie van muziek en video's met een PC zeer gemakkelijk is. Ik gebruik zelf een Windows 8 PC. In de Windows store is een app te vinden voor synchronisatie, deze werkt voor mij ook weer zeer intu´tief en snel! maar ook via de verkenner van Windows is simpelweg drag & drop genoeg om de muziek tevoorschijn te laten komen op de telefoon. Cotactpersonen worden gesynchroniseerd met je Microsoft account (of exchange, google of iCloud mocht je dat liever willen) en komen daardoor ook in outlook of de mail app naar voren.
Skydrive laat je ook gemakkelijk office documenten synchroniseren welk na downloaden ook op de telefoon kunnen worden bewerkt via de office app.
Ik ben zelf heel tevreden met mijn 8S! Ik raad het echter wel aan om de telefoon eerst vast te houden voor je hem koopt, de kleuren zijn erg uitgesproken en worden op de pc niet altijd goed weergegeven. Ook is het een redelijk grote telefoon.

*Na de reactie van "LCP" ben ik de zoekknop is wat uitgebreider gaan gebruiken en merk ik inderdaad dat er meer toegevoegde waarde in zit dan in eerste instantie gedacht.

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8S Geel?

Android 4.0 op 'n device draaien met zulke specs voldoet natuurlijk nooit :)

Desalniettemin veel plezier met je Windows device!
mn HTC wildfire werd (voor mijn gevoel) sneller nadat ik Android 4.0 erop had gezet
Ja sneller wel, tuurlijk, maar je krijgt nooit de high-end ervaring :)
*OT* Ik denk dat de specs hetzelfde zo niet slechter zijn dan mijn Sensation... en dat is een high-end toestel van nog geen 2 jaar oud.. draait makkelijk hoor. *OT*
Naast de Bing zoekfunctie (die overigens best aardig werkt; hij laat je direct web en local resultaten zien + de apps die van toepassing zijn op je zoek criteria.) Daarnaast heb je nog Local Scout die de dichtstbijzijnde horeca en andere bedrijfven voor je vindt met een routebeschrijving. En dan nog Visual Search voor het scannen van QR codes, barcodes, boeken etc.
Dus ik wil niet zeggen dat het maar weinig functionaliteit heeft. Scannen van QR codes gaat razendsnel (je hoeft er niet speciaal een app voor te installeren) en Local Scout wordt steeds uitgebreider in Nederland. Verdiep je eens in de functie van de zoekknop en je zult zien dat het toch aardig wat meer functies heeft dan je in eerste instantie dacht ;)

Overigens, je review is vrij karig. Veel over Windows Phone, maar weinig over het toestel zelf; hoe is de camera, de bouwkwaliteit en de ergonomie, het scherm etc. Dat zou ik nog graag in je review terug lezen :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 31 december 2012 14:25]

ik zal verder op de telefoon ingaan als ik hem wat langer heb, ik heb de telefoon nu net 2 dagen en heb daardoor niet echt de tijd gehad er veel mee te werken.
Zou jij de laadtijden van enkele apps kunnen meten? Om te vergelijken met de 8x en de Lumia 800 uit deze review: reviews: Windows Phone 8: meer van hetzelfde, maar veel sneller. Het gaat om de volgende tests:

Facebook app openen: Bij deze test hebben we de Facebook-app, dus niet de People-hub, geopend en pas nadat de lijst met statusupdates was geladen, is de stopwatch stilgezet

Whatsapp openen

Angry Birds installeren

Angry Birds openen (tot het introscherm, als de app klaar is met laden)

NY Times(desktop) laden in browser

Twitter app openen:De Twitter-app openen en wachten totdat de nieuwste tweets zichtbaar zijn
ik heb de volgende tijden geklokt:
Facebook app openen: 6,1 Sec
Twitter openen: 8,2 sec
Angry Birds Installeren: 41,2 Sec
Angry Birds openen: 8,7 sec
Whatsapp openen: 3,9 sec
NY times laden: 10 sec

de installatie van Angry Birds kan volgens mij sneller gaan als je een snellere wifi verbinding tot je beschikking hebt, de meeste tijd zat namelijk in het downloaden

[Reactie gewijzigd door Reppings op 2 januari 2013 10:42]

Wij hebben 2 van deze gsm's thuis (ik geel/grijs, vriendin zwart/wit) en zijn het eigenlijk wel eens met Reppings met betrekking tot de zoek knop: komt over als overbodig. Ik heb al gezocht of ik hem ook uit kon schakelen - of een nuttigere actie aan toe kon wijzen.

Misschien zal ik ook nog wel een review typen.. maar in het kort: de geel/grijze variant moet je echt eerst in het echt bekijken voor de kleur..het is echt een 'love it or hate it' kleur.

De accuduur heeft mij positief verrast, want hij gaat gewoon een keer zo lang mee dan mijn ex-HTC Desire Z. Na twee dagen redelijk gebruik, zat de accu nog op 35%. Komt volgens mij vooral omdat Windows netjes om gaat met de resources: scherm dimt mee (maar niet irritant veel) en er draaien niet veel achtergrond processen.

Wel 1 minpuntje: als je hem, net als mij, met zijn scherm naar beneden op tafel legt..dan is hij erg lastig weer op te pakken :D
Over het algemeen is dit toestel dus ook qua snelheid een stuk beter dan de Lumia's! Op zich precies wat je verwacht, maar je weet het nooit met een 400MHz lagere kloksnelheid. Mogelijk wordt dit dan mijn nieuwe toestel, ik twijfel alleen nog tussen deze en de Xperia P. In ieder geval heel erg bedankt voor het testen!
ik maak hieruit op dat Whatsapp gewoon goed werkt op je 8S?
Whatsapp werkt inderdaad uitstekend. Sneller dan op android (in mijn geval)
Het aantal seconden dat je noemt op applicaties te openen vind ik overigens erg langzaam vergelijken met mijn Desire met Android 4.1.2. Dat gaat echt seconden sneller!