Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept B 20 Review

dusty-2011 24 december 2012, laatste update op 11 juli 2014, 932 views

Teufel Concept B 20

Deze speakerset is OK, maar blinkt niet echt ergens in uit. Jammer dat de stroomstekker soms geen goed contact maakt met de speakers. Als de stroomstekker wél goed contact maakt is het geluid redelijk goed, als hij géén goed contact maakt niet.

Pluspunten

• ruimtelijk geluid
  • mooi bij lage volumes
  • voldoende midbass

Minpunten

• vervorming bij hogere volumes (valt gedeeltelijk te wijten aan een soms slechte connectie van de stroomadapter, die maakt soms geen goed contact met de speakers).
  • (bijna) geen lage basstonen (<60 Hz)
  • geen aparte regeling van bass en treble
  • bouwkwaliteit: je mag verwachten dat de stroomstekker goed contact maakt met de speakers.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Positief
- ruimtelijk geluid
- klinkt mooi bij lage volumes
- voldoende midbass

Negatief:
- er treedt al snel vervorming van het geluid op, bij niet al te harde volumes. Vooral bij het kijken van films is dit storend. Bij zachte volumes zijn de stemmen niet verstaanbaar. Bij hardere volumes vervormen de stemmen... Vooral als er ook nog achtergrondmuziek speelt vervormen de stemmen zeer sterk (gekraak e.d.). De klassieke muziek die bij veel films aanwezig is vervormt ook, tenzij het volume laag is (een voorbeeld: Lord of the Rings). Met name vioolstukken vervormen gauw (gekraak e.d. op momenten dat het volume aanzwelt). Update (11-7-2014): dit lijkt toch te maken te hebben met de connectie van de stroomadapter aan de speakers. De stroomadapter lijkt niet altijd goed contact te maken. Door hem er steeds opnieuw weer uit- en in te pluggen vervormt het geluid een stuk minder.
- lage basstonen (<60Hz) ontbreken grotendeels
- geen aparte regeling van bass en treble (slechts één schuifknop voor tone)

Er is trouwens een opvolger van deze speakerset gelanceerd: Teufel Concept B20 Mk2. Deze set is iets duurder (130 euro) en klinkt volgens de fabrikant beter. Ik heb deze set zelf niet beluisterd.
Edit: De opvolger (Teufel Concept B20 Mk2) is begin 2014 in prijs verlaagd, van 130 euro naar 100 euro. De originele Teufel Concept B20 speakers zijn inmiddels nergens meer te koop. Link naar de opvolger: pricewatch: Teufel Concept B 20 Mk2

Heb jij ook een Teufel Concept B 20?

Kan dit niet aan je bron liggen? Andere reviews over dit product geven vaak hele andere meningen...
De bron is een LED tv van LG die bij ons in de keuken staat. Ik denk niet dat het aan de bron ligt, op dezelfde tv heb ik een keer de 2.1. speakerset Creative Inspire S2 aangesloten en toen was er bij de films die ik getest heb geen sprake van een vervormd geluid. De testfilms waren 'The Departed' en 'The Dark Knight' en ik had de 2.1. speakerset behoorlijk hard gezet.

De Creative Inspire S2 heb ik normaliter aangesloten op mijn laptop en hier heb ik nog veel meer films op gekeken. Bijvoorbeeld: Die hard 2 en 4, Harry Potter 6 en 7, Jurassic Park 1, Kill Bill 1, King Kong, Pirates of the Caribbean 1, 2 en 3, Skyfall, The Dark Knight, The Departed, The Bourne trilogy en The Hobbit om er een aantal te noemen. Het geluid bij films vind ik goed op de Creative Inspire S2. De stemmen zijn helder en vervormen niet en er is voldoende dynamiek in het geluid, bij actiescenes maken de speakers behoorlijk veel lawaai. Het is bij deze speakers zelfs mogelijk om het geluid digitaal te boosten (pre-amplify) om het geluid van de films nog harder te krijgen. Ik kan zonder problemen bijvoorbeeld een boost van +150% instellen en de speakers ongeveer 80% open draaien, met als resultaat een keihard geluid, zonder dat er iets vervormd. Enige minpunt van dit setje bij films is dat als je de speakers 100% open draait er af en toe een licht gekraak te horen is, dit kan vermeden worden door ze niet verder dan 85% open te draaien en het geluid desgewenst te boosten.

Op de Teufel Concept B20 daarentegen vervormen de stemmen vaak al op minder dan de helft van het maximale volume. Ik heb dan ook nog nooit een pre-amplify ingesteld bij deze speakers omdat dit geen zin heeft als ze bij minder dan de helft van het maximale volume al vervormen. Bij sommige films is het geluid redelijk goed op de Teufels, bijvoorbeeld bij een romantische komedie met totaal geen dynamiek in het geluid en harde stemmen. Maar zodra je een actiefilm kijkt met veel dynamiek in het geluid zijn de stemmen of veel te zacht, of ze vervormen zodra je het geluid harder zet. De Teufels presteren ook slecht bij complexer geluid, bijvoorbeeld een scene met mensen in een tent waarbij er harde regen bovenop de tent valt. In zo'n scene vervormen de stemmen op de Teufels en zijn ze onverstaanbaar. Een ander voorbeeld is een scene in een café met harde muziek die speelt. Ook hier vervormen de stemmen op de Teufels en zijn ze onverstaanbaar. Op de 2.1. speakerset van Creative ben ik nog nooit dit soort problemen tegengekomen bij films, en dit setje is al voor 60 euro te koop i.p.v. de 100 euro die de Teufel Concept B20 kosten.

Mijn oordopjes van 20 euro (Sennheiser MX 470) heb ik trouwens bij een film nog nooit aan het vervormen of kraken gekregen. En de stemmen zijn met deze oordopjes helder en goed te verstaan, ook in complexere scenes (tent met regen erop of café met harde muziek, etc.). Omdat de stemmen op de Teufels wel vervormen kan ik dit setje niet meer dan 2 sterren geven.
Ik heb de speakerset er een ster bij gegeven, de reden staat in de review update. De beoordeling ligt nu dichter in de buurt bij andere reviews, al blijft mijn review één van de meer kritische reviews.
Je zou eens kunnen kijken naar de aansluiting van de adapter. ik heb namelijk ook een setje van deze speakers gehad en teruggestuurd omdat de ronde aansluiting van de stroomadapter niet altijd goed contact maakte. Meestal klonken de speakers redelijk vol en warm en van het ene op het andere moment gingen ze veel minder krachtig en vervormd klinken. Dit bleek dus verholpen te kunnen worden door even wat met de aansluiting van de adapter te bewegen.
Naast dit mankement was ook het gebrek van lage tonen een reden voor mij om deze set terug te sturen. Ik had bij aanschaf van de speakers gehoopt/verwacht dat ik het ontbreken van een subwoofer niet zo sterk zou missen.
Bedankt voor de tip. Ik heb dat probleem inderdaad ook al eens geconstateerd (staat niet vermeld in de review). Als de stroomadapter niet goed contact maakt vervormen de speakers al bij zeer lage volumes, ook bij het luisteren naar niet-complexe muziek of het kijken naar het journaal etc.

De vervorming waar ik het over heb in de review is echter van een andere soort. Deze vervorming treedt alleen op bij hogere volumes, en meestal bij wat complexer geluid. Bij het kijken naar het journaal, of het luisteren naar niet-complexe muziek zul je er niet gauw last van hebben. Bij complexere muziek of bij het kijken naar (actie)films heb je er wel last van.

Over de lage tonen gesproken. Naar mijn mening heeft het setje net voldoende midbass. Maar onder de 60 Hz ontbreken alle tonen vrijwel geheel. De tonen onder de 60 Hz kun je op geen enkele manier hoorbaar maken op de Teufels, ze ontbreken bij alle standen van de tone-knop. Bij films, muziek en games zijn er vaak wel tonen onder de 60 Hz aanwezig, deze kun je dus niet horen op de Teufels. Mijn hifi-set gaat tot 28 Hz en daar klinkt de muziek van 'Snap!' bijvoorbeeld stukken beter op. 2.1 Computerspeakers gaan vaak tot 35 of 40 Hz, een stuk dieper dan de Teufels dus.
Ik wil hier nog even op terugkomen. De vervorming blijkt toch grotendeels te liggen aan de stroomstekker die geen goed contact maakt. Als de stroomstekker heel slecht contact maakt krijg je vreselijke vervorming bij heel lage volumes. Als de stroomstekker net wat beter contact maakt, maar niet helemaal perfect, gaat het setje al een stuk harder zonder te vervormen, maar niet hard genoeg om prettig naar een film te kunnen kijken. Als de stroomstekker helemaal perfect contact maakt, gaat het setje wel hard genoeg om een film te kunnen kijken, vervorming vindt dan pas op hogere volumes plaats. Ik heb de review geüpdate naar aanleiding van deze nieuwe bevindingen.

Het blijft natuurlijk een kwalijke zaak dat de stroomstekker vaak niet goed contact maakt. Dit valt wel op te lossen door hem eruit te halen en er opnieuw in te stoppen, maar dit soort problemen horen er eigenlijk niet te zijn.
Wat bedoel je met de 'stroom stekker'? Is dit gewoon de power kabel vanaf stopcontact > luidspreker?

Verder vind ik de review niet echt netjes qua opbouw en blijf je wat mij betreft veel te lang hangen over het probleem dat de stekker niet goed vast zit. Druk hem goed vast en schrijf een echte review!

Heb je overigens al contact opgenomen met Teufel? Misschien is het probleem exemplarisch.
Dat is precies wat ik bedoel met de stroomstekker.

Ik heb niet de tijd om voor ieder product een lange en uitgebreide review te schrijven. Dit heb ik voor de Sennheiser MX 475 wel gedaan (productreview: Sennheiser MX 475 (Zwart) review door dusty-2011) maar zo'n review gaat er voor de Teufels niet komen.
De stroomstekker doe ik wel degelijk goed erin duwen. Maar dit is slechts een tijdelijke oplossing die steeds weer herhaald moet worden.

Dat zou kunnen. Maar de speakers zijn eigendom van mijn vader, dus het is niet aan mij om contact op te nemen met Teufel. Ik luister wel vaak naar de speakers als ik TV kijk in de keuken maar ze zijn niet van mij.
Ah vandaar ;) neem mijn opmerkingen trouwens niet te bot op. Al lijken ze wel zo ik wil je alleen maar helpen!

Zelf ik heb goede ervaringen met de teufel klantenservice, misschien toch je vader dat maar eens aanraden! Grote kans dat ze wel wat voor hem willen betekenen.:)