Creative Inspire A220 Review

Reb87 1 januari 2013, 884 views

Creative Inspire A220

Pluspunten

• Beschaafde vormgeving
  • Prima upgrade voor laptop/desktop speakers

Minpunten

• Geen volumeknop woofer
  • Erg lichte tweeters
  • Veel laag, redelijk hoog, maar weinig midden

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Voor een dubbeltje op de eerste rij, dat is wat ik hoopte te behalen met de aanschaf van deze 2.1 speakerset. Of dat gelukt is zal ik aan de hand van deze review proberen uit te leggen. Ik zou mijzelf geen audiofiel willen noemen, maar wel iemand met een beetje verstand van zaken. Muziek speel ik het liefst af op studio monitors zoals KRK’s of een goede AKG koptelefoon, zodat het geluid zo “accuraat” mogelijk wordt weergegeven.

Waar ik vooral op ga letten bij deze review in hoeverre het geluid natuurlijk op mij overkomt. Mis ik iets bij het horen van muziek, of wordt ik getrakteerd op een mooi pallet van hoog, midden en laag. Natuurlijk zal ik de aanschafprijs van deze set in oogschouw nemen en daarmee een reŽle conclusie trekken.

Vormgeving
De set ziet er beschaaft uit, zonder felle kleuren of vreemde vormen. De subwoofer ziet er uit zoals de meesten eruit zien, een zwart kistje met een gat aan de zijkant. Ogenschijnlijk gemaakt van hout. Een pluspunt wat mij betreft, omdat het er vaak voor zorgt dat de bas wat minder blikkerig klinkt. De tweeters zien er simpel uit en zijn netjes afgewerkt. Van het glanzende materiaal kan ik geen fan zijn omdat het vaak stof aan trekt. De tijd zal leren of dat ook bij deze tweeters het geval is.

Bouwkwaliteit
Hoewel de set prima is afgewerkt kan ik niet zeggen dat ik de bouwkwaliteit geweldig vind. De tweeters zijn erg licht, waardoor ze gemakkelijk om kunnen vallen. Ook bij het draaien aan de volumeknop neem je soms de tweeter mee. De gaasjes die over de speakers zitten zijn flexibel en van een soort stof gemaakt. Ik had liever gezien dat dit metalen gaasjes waren. Er is geen mogelijkheid de tweeters op te hangen en de voetjes zitten vast aan de tweeters. De subwoofer is zoals eerder gezegd waarschijnlijk van hout. Prima afgewerkt op de speaker aan de onderkant na. Ik vind het erg vreemd dat de speaker niet beschermd is. Gelukkig zit de speaker aan de onderkant van de woofer, waardoor de kans op beschadigingen kleiner is. Echter zal bij elke verplaatsing van de set hier rekening gehouden mee moeten worden. De voeding van de set zit in de woofer, waardoor je geen “powerbrick” hebt.

Featureset
Deze speakerset is duidelijk een instapmodel. Geen fratsen in de vorm van extra aansluitmogelijkheden of bijvoorbeeld een volumeknop op de woofer. Dit laatste vind ik persoonlijk bezwaarlijk. Niet in elke situatie zit je namelijk te wachten op diepe bastonen. Creative mag deze set dan wel “afgestemd” hebben, in de praktijk blijkt echter vaak dat een volumeknop op de woofer erg fijn zou zijn. Aan de zijkant van de rechter tweeter is een volumeknop te vinden. Praktisch, want de tweeters staan over het algemeen op je bureau. Minder praktisch wanneer je de set zou willen gebruiken in de huiskamer en de speakers in de hoeken van de kamer wilt plaatsen. Iets wat overigens niet gemakkelijk zal gaan, want de kabels zijn erg kort. Met ongeveer 1 meter kabel is deze set dan ook niet handig voor dergelijke doeleinden.

Geluid
De grote vraag is of het geluid in dezelfde lijn ligt met de bouwkwaliteit en featureset. Het korte antwoord daarop is; ja. Het geluid is prima, maar verwacht niet een overweldigende oase van helderheid en sprankel. Laag is duidelijk aanwezig, door de niet afstelbare woofer. De tweeters produceren een goede klank, maar missen een beetje midden, waardoor het geheel wat mat kan klinken. Ik heb verschillende muziekstijlen beluisterd en merkte dat het gebrek aan volumeregeling op de woofer echt een probleem kan zijn. Als je van rock/metal houd dan zal je merken dat de bas snel overheerst en de hoge tonen wegvallen. Instrumentale muziek is redelijk te beluisteren, maar ook hier geld dat de bas snel gaat overheersen. Het liefst zet je de set dan harder om meer hoog uit de tweeters te trekken, maar dat kan je niet maken ten opzichte van de buren. Een oplossing hierop is het gebruik van een software equalizer, bijvoorbeeld in iTunes of Windows Media Player. Dit werkt redelijk, maar verwacht ook hier geen wonderen. Voor games en films is deze set prima. De aanwezige bas zorgt ervoor dat je meegenomen wordt in het spel of de film, omdat je dingen niet alleen hoort, maar ook voelt!

Als ik kijk naar de prijs die ik ervoor heb betaald (28 euro) dan moet ik zeggen dat deze speakerset niet duur is. Maar is goedkoop in dit geval duurkoop? Dat ligt vooral aan waarvoor je de set gaat gebruiken. Ben je serieus met muziek bezig en wil je alles goed kunnen horen, dan is deze set niet voor jou. Het mist midden en het gebrek aan volumeknop op de woofer kan erg vervelend zijn. Gebruik je de set voor een muziekje op de achtergrond, dan zit je goed. Je hoort de muziek prima en het gaat een stuk dieper dan het standaard stereosetje wat bij je computer/laptop wordt geleverd. Ook voor games en films is deze speakerset prima, maar let hier wel op de overheersende bas en de buren.

Voor een dubbeltje op de eerste rij? Dat zeker niet! Maar voor een prijs van 28 euro is de set zeer interessant voor velen. Het verschil met andere 2.1 sets in het goedkope segment zit hem vooral in de extra’s zoals; meer aansluitmogelijkheden, langere kabels en betere afstelmogelijkheden. Heb je dat allemaal niet nodig, dan raad ik deze set aan. Ben je een fijnproever, dan zou ik toch iets meer uitgeven en voor een redelijke stereo speakerset gaan. De 2.1 setjes die ik heb gehoord in dit segment hebben namelijk allemaal last van teveel laag en te weinig midden.

Heb jij ook een Creative Inspire A220?

Bedankt voor de review erg belangrijk dat je verteld dat er Geen volumeknop op de woofer zit