Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Microlab H-12W Review

cantate 21 december 2012, laatste update op 21 december 2012, 336 views

Microlab H-12W

Pluspunten

• mooi gebalanceerd geluid
  • heldere hoge en middentonen
  • prijs (in mijn geval)
  • uiterlijk
  • Geen overdaad aan bas

Minpunten

• Draadloos is waardeloos
  • Geen overdaad aan bas
  • geen controle over geluid

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
NB: korte ervarings/review, gezien ik geen andere 2.0 sets ter vergelijking heb. Circa 18 maanden in gebruik.

Aanschaf
Deze set voor 119 bij de aldi te koop gezien (onder andere naam). Vervolgens heb ik deze in een aanbieding kunnen bemachtigen voor 89 euro. Ik wilde altijd al eens een leuk 2.0 setje voor mijn studiekamer en de Aldi hanteert soepele retourregelingen. Mijn huisgenoot en ik hebben beide een set aangeschaft.

Unboxing:
Netjes verpakt, beide zaten in een stof-achtige zak verpakt. Goed voor mekaar.

Featureset
Deze set is zogenaamd draadloos, maar de kwaliteit van de draadloze usb-stick/geluidskaart is zo slecht, dat ik deze niet eens verder ga bespreken. Ruis, wegvallen, plopjes, etc. Afrader.

Verder heeft de set die 2 analoge ingangen en een afstandsbediening. Tussen de ingangen kan worden geswitched, al kan op mijn versie de "draadloze ingang" dan niet worden overgeslagen, wat wel hinderlijk is bij het wisselen (aux-pc-draadloos-aux-pc...).

Wat ontbreekt is enige controle over de tonen, anders dan het volume. Opzich is dit prima, want kunstmatig geknutsel aan signalen levert vaak geen beter geluid op, maar het volledig afwezig zijn van enige controle is zeker voor mobiele devices of andere simpele input bronnen wel jammer. Op de PC heb je altijd nog de bij de geluidskaart behorende equalizers.

Bouwkwaliteit en afwerking & Vormgeving
De speaker met de versterker is erg zwaar, de andere weegt denk ik ergens rond de 2kg. De zijkanten zijn afgewerkt met een leerachtig kunststof, dit is mooi mat en geeft een solide indruk. De voorkant is van glimmend plastic, maar wel redelijk dik en oogt best oke: In de control speaker zitten hier ook lampjes in die het ingestelde volume weergeven en de input. Het gaas voor de conussen is gewoon netjes.

Geluid muziek:
Het klinkt best goed, een beetje hardstyle lukt ook wel(luister ik niet echt) maar echt diep gaat de bass niet. Voor gewoon wat trance wel voldoende, maar de speakers komen stukken beter tot hun recht als ze gebruikt worden voor wat meer vocale nummers. De speakers produceren heldere en schone hoge en middentonen. Onderin mist hij de echte kracht, maar biedt wel een mooi balans.

Geluid films:
hoewel je zou verwachten dat door de wat minder aanwezige bass de films minder tot hun recht komen, lijkt de bass in films weer prima. Door de heldere weergave kun je erg intens in de scenes komen, waar stilte momenten ook echt stil zijn. Het volume kan aardig hard zonder waarneembare vervorming.(geldt ook voor muziek)

Basweergave
Voldoende, erg in balans met de midden en hoge tonen, maar koop deze set niet als je echt fan bent van een beetje beuken.

Midden- en hogetonenweergave
Zoals hierboven al beschreven, erg helder en goed gebalanceerd. Midden en hoog kunnen zonder vervorming aardig luid.

Voor de door mij betaalde 89 euro zeker het aanraden waard. Als ik nu een set moest kopen, zou ik met de huidige prijs (160) wel even rondkijken naar de concurrenten.

Heb jij ook een Microlab H-12W?