Specificaties 1,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 101 Rood Review

Zapi 20 december 2012, laatste update op 8 maart 2013, 795 views

Nokia 101 Rood

Pluspunten

• Goedkoop
  • Doet alles wat je wil hebben (voor een dumbphone)
  • Voelt ondanks prijs niet 'cheap' aan
  • Dual-sim
  • Lange batterijduur
  • Beter voor het milieu
  • Headset inbegrepen

Minpunten

• Nieuw formaat adapter met ienie-mini plugje om op te laden, waarvan ik dus nog eens vrees dat het ooit breekt en je dan niet zo maar een willekeurige Nokia adapter kan gebruiken.
  • Soms rare menu-indeling.

[Reden tot koop

Ik zocht een goedkoop Dual-sim toestel (leve de meerdere sim's voor goedkoper bellen) en deze Nokia was voor 29 Euro's te koop. Aangezien ik goede ervaringen had met Nokia's betrouwbaarheid (wie heeft er niet een keer een Nokia in de wasmachine mee laten draaien of van de derde verdieping laten vallen en gemerkt dat het toestel het nog deed) en nog steeds een liefde voor dit, zo diep gevallen, merk koester kocht ik blindelings dit toestel.

Toelichting op de review

Ik noem hier alleen de punten die voor mij belangrijk zijn , of waarvan ik denk dat anderen het zullen waarderen als ze er een ervaring van een gebruiker over kunnen lezen. Zoals ook in de reden tot koop naar voren komt, zocht ik een goedkope, betrouwbare telefoon met dual-sim. Deze review gaat in op de vraag of deze telefoon dat is: bij kwaliteit staan voor mij bouwkwaliteit en accuduur voorop. Ik kan me zo voorstellen dat potentiele kopers van dit toestel ook deze punten als belangrijk zullen zien; dit soort simpele mobieltjes worden toch over het algemeen gekocht door mensen die niet geven om de nieuwste smartphone, maar liever een betrouwbaar en goedkoop toestel (alleen om te bellen) hebben
Als u andere criteria hanteert, heeft dit natuurlijk invloed op het resultaat.
Kom dus a.u.b niet zeggen "Hoe kun je 'goed' geven voor design en bouwkwaliteit!11!!1!! Mijn, uit één blok aluminium gefreesde broekzak- verwarmer is veel mooier en gebruiksvriendelijker" Dat zal allemaal best, maar dat is hier niet de vergelijking. ;-)
Neem deze (uitgebreide) review van een goedkoop apparaat dus als mijn advies indien je, ook als ik, op zoek bent naar simpelheid en niet geeft om de geavanceerde features van duurdere toestellen.

Gebruik

Het mobieltje is eenvoudig in gebruik. Geen fratsen of tierelantijnen. De bediening is grotendeels hetzelfde als alle andere simpele Nokia's, hoogstens een enkel menu-item wat nu in een andere volgorde of onder een ander menu zit. Zo vind ik het raar dat je nu 'options' moet selecteren als je gewoon een sms wilt verzenden. Dat is toch geen optie?! Lijkt mij het juist het doel van een sms, maar goed. Verder zijn de menu's straightforward en duidelijk. Bellen is praten.

Er zit een radio in, die redelijk werkt, omdat hij jouw lichaam als antenne gebruikt (via de meegeleverde headset). In een saai uurtje in de trein zonder afleiding heb ik hier nog wel wat aan gehad.

De toetsen hebben een goede grip en zijn goed te bedienen met mijn redelijk grote handen.
Het zwaartepunt ligt beneden, dus de telefoon ligt lekker in de hand, en is ook met diezelfde hand te bedienen.

Erg handig is de ingebouwde zaklamp. Deze feature heb ik al eens gezien bij telefoons van internationale mede-studenten ( waar dat blijkbaar veel meer ingeburgerd is) maar het is hier ook praktisch ondanks dat we niet in de jungle zitten, maar in het donker op zoek moeten gaan naar onze sleutels.

De dual-sim functionaliteit werkt prima. Men kan kiezen of men beide tegelijk of de één dan wel de andere sim-kaart aan wilt zetten. Als je echter kiest voor één bepaalde sim die alleen aanstaat moet je toch bij het aanzetten van de telefoon de pin van de andere sim invoeren. Dit lijkt mij onnodig, maar is echter niet zo erg, aangezien ik hem toch nauwelijks uitzet.
Als je met de éne sim-kaart belt, kan je niet op de andere lijn een oproep binnen krijgen. Dit is echter logisch voor deze prijs en als je dit echt nodig zou moeten hebben, moet je echt in een hogere prijsklasse gaan zoeken.

Kwaliteit

Bouwkwaliteit
Mijn vorige toestel was ook een Nokia, die ik 4 jaar gebruikt heb en nu dienst doet bij een vriend. Wat levensduur betreft verwacht ik van dit toestel dus ook een lang en werkzaam leven. Ik kan dit nu natuurlijk nog niet weten (half jaar in gebruik) , maar de eerste indruk is dat het toestel weer de oude vertrouwde onverwoestbaarheid bezit. Uit je handen laten kletteren is geen probleem en toen de telefoon uit mijn jaszak vloog (al twee keer ondertussen) tijdens het fietsen was als enige gevolg het batterijvak open geschoven: de telefoon stond nog aan alsof er niets gebeurd was. Spatwaterdicht en tegen enig geweld bestand.

Batterijduur
De gemiddelde batterijduur met twee sim-kaarten in de 'Power Save' mode is langer dan een week. Werk je in normale mode (wat je niet hoeft te doen) is het iets korter. Met 1 sim-kaart actief werkt het toestel ook langer dan een week. Alleszins redelijk.

Gesprekskwaliteit
Helder en duidelijk. Nog geen klachten ontvangen
Als je problemen ondervind ligt dit aan je provider's verbinding en niet aan dit toestel. Headset ook prima.

Design
Ik vind hem er stoer (lichtjes 'rugged') uitzien en het is ook een statement als je tenmidden van al je vrienden met blitse smartphones je belachelijke cheap phone trekt dus voor mij al goed.
Toch vind ik mijn vorige phone die een clamshell design met geprononceerde antenne had nog mooier. Bij een mobiel hoort gewoon een antenne, maar goed, ik ben daarin erg ouderwets.

Milieu
Nokia gaat over het algemeen bewust om met het milieu. Ik heb hier, tot nog toe, geen al te slechte verhalen over gehoord. Feit blijft dat mobiele telefoons zeldzame ('rare-earth materials') en bij ontginning vervuilende materialen gebruiken. Deze kunnen echter weer teruggewonnen worden als men de telefoon inlevert.
Ook spreekt voor het milieu dat deze telefoon lang werkt en je dus niet in de continue-upgrade cyclus zit wat energie en vervuiling scheelt. Het is ook prima mogelijk je oude telefoon aan iemand anders te geven, zoals ik deed. Als niemand je telefoon wilt hebben kun je hem ook inleveren want er gaan scheepsladingen gebruikte Nokia's naar armere landen waar ze er nog plezier van hebben. Ik verwacht dat dit bij dit mobieltje ook mogelijk is.
Tot slot, volgens Nokia zelf, wordt de meerderheid van hun producten niet bij Foxconn gemaakt maar 'in-house', voor wat het waard is.
Overigens ben ik zelf geen heilige, hoor. Ik koop net zo goed 'onnodige gadgets', maar ik vind het toch prettig dit in aanmerking te kunnen brengen.

Zeer goed product voor weinig geld
Betrouwbaar en doet wat het moet doen.
Onverwoestbaar bij normaal en nonchalant (om niet te zeggen: roekeloos) gebruik.

Heb jij ook een Nokia 101 Rood?

Het mini plugje voor de lader is oersterk, je hoeft zeker niet bang te zijn voor breuk.