Asus EA-N66 Review

HyperReactive 19 december 2012, 2.436 views

Asus EA-N66

Pluspunten

• Het ziet er mooi uit (piramidevorm)
  • Zit netjes in een mooi doosje
  • Het is een piepklein apparaatje. (Past op de palm van je hand.)
  • Door de marketing van Asus denk je dat het heel wat is.

Minpunten

• Niet geschikt als range extender of netwerk adapter.
  • Gebrekkige engelstalige documentatie.
  • Is nauwelijks zelf in te stellen.
  • Dure access-point met weinig mogelijkheden.

Beheerbaarheid Score: 1
Ik had op tweakers een lovende review over dit apparaatje gelezen en daarom besteld toen mijn Fritz de geest gaf. Ik ging er dus van uit dat de Asus EA-N66 gebruikt kon worden als wifi extender. Daarbij adverteert Asus met de bewering dat er 3 wifi kanalen gecombineerd kunnen worden en daarmee de theoretische doorvoersnelheid van 450Mbps gehaald zou kunnen worden. Ook wekt de tekst van Asus de indruk dat het om een dual band apparaat zou gaan. Dus dat zowel op 2,4 Ghz als 5 Ghz tegelijkertijd zou kunnen werken, je video gaat dan via de 5Ghz band en je andere toegang via 2,4 Ghz. Dat kan (in range extender) niet, omdat je moet kiezen of je het 2,4 Ghz of het 5 Ghz netwerk extend, je kunt niet beiden extenden in deze interface.

Ik was in de veronderstelling een EA-N66 N900 gekocht te hebben, op het apparaat staat echter N450. Dit maakt het onduidelijk wat het nu precies is.

Het apparaat heeft 3 modi. De "Quick Start" is simpel, sluit aan op je PC surf naar www.asusnetwork.net (Dit is een spamsite op het echte internet, en niet van asus!!!) je moet dus eventueel andere netwerkverbindingen eerst verbreken. (Stond er niet bij) Vervolgens eerst maar de firmware geupgrade, want die was al meer dan een half jaar oud.
Als je de firmware upgrade loopt het apparaat voor de eerste keer vast.

Nadat je de router in je browser ziet kun je kiezen welke modus je wilt. Eerst koos ik Wifi Extender, want daar kocht ik hem ook voor. Hij gaat dan (12 seconden) je wifi scannen en toont de netwerken die binnen bereik zijn. Je moet jouw netwerk dan aanklikken en vervolgens de netwerk key ingeven. Dan gaat hij 2 minuten iets doen en dan moet je nog een paar keer op finish klikken. Vervolgens vraagt hij in een javascript pop-up om de router te bookmarken.

Alle documentatie en menu's zijn in het engels.

Tijdens het configuren blijkt dat de EA-N66 niet je netwerk extend maar een nieuw WIFI netwerk ernaast maakt. Vervolgens klopt de routering en netwerk benummering niet meer zodat als je met het ge-extende netwerk van de Asus verbind je alleen naar de Asus kunt verbinden, je wordt steeds gevraagt om (Plain tekst) in te loggen op de router. De router vangt dhcp en dns af en gaat dat zelf verzorgen. Via dns wordt je hard naar de router gestuurd zelfs al tik je www.google.com in je browser. Het instellen van een eigen DNS server op je PC, vangt hij ook af, alle requests op port 53 onderschept hij en gaat hij zelf beantwoorden.

Gebruik je hem in de netwerk adapter modi treed hetzelfde probleem op.

Er is geen mogelijkheid om hem met de hand in te stellen. Zelf het ip adres en netwerk kiezen kan niet. Het enige verschil tussen extender is dat hij dan ip 192.168.1.1 heeft en als netwerk adapter 10.0.1.1

Je netwerk key knoeit hij ook vervolgens plain tekst rond op diverse plaatsen bijvoorbeeld in de log file en op je scherm in je browser.

Via telnet kun je het ook benaderen, dat is echter niet gedocumenteerd.

Ik heb hem gekocht vanwege het geclaimde lange bereik, maar in de Quick start guide lees ik dat je voor optimum performance maximaal 1.5 meter afstand tussen de Asus en de access point houdt.

Prestaties en bereik geef ik geen waardering voor aangezien ik dit niet heb kunnen testen.

De featureset is beperkt, het moet toevallig werken met je router/netwerk, maar je kunt er nauwelijks iets aan instellen, eigen routes maken of zelf bepalen op welk ip/netwerk je hem wilt

Het blijkt een N450 te zijn in plaats van de door Asus geadverteerde N900.

Verder staat in de configuratie in de browser ergens dat hij snelheden van meer dan 54Mbps niet ondersteunt, terwijl men hem wel adverteert als 2 x 450 Mbps extender.

Regelmatig crashte de Asus, herstarte vanzelf, verbrak zonder reden de verbinding zowel bedraad als draadloos. Op geen enkel moment heeft het apparaat gefunctioneerd zoals geadverteerd.

Bij de EA-N66 zit alleen een Quick start guide die alleen de setup als access point beschrijft en dat zeer minimaal. De "manual" zit er helemaal niet bij en die moet je zelf googelen en downloaden. De nieuwste versie van de handleiding betreft een oudere versie van de firmware en komt dus niet overeen met nog de geleverde firmware 1.0.0.5 nog de meest recente firmware 1.0.0.7. De handleiding beschrijft alleen de schermen in de browseromgeving en vertelt niet of nauwelijks wat opties doen. Er is geen troubleshoot of FAQ en op de fora werd ik niet wijzer. Er staat een engels telefoonnummer wat je kunt bellen maar daar krijg ik geen gehoor.

Mijnsinziens is de prijs te hoog voor het gebodene, het is een soort router met een tweede wifi adapter er in. Het werkt dus ook niet door het versterken (versterkt doorsturen van) van het wifi signaal maar door een tweede netwerk (met eventueel dezelfde SSID) er naast te zetten, dat is dus op een kompleet ander OSI level als bijvoorbeeld de Fritz. De prijs zou maximaal 39 euro mogen zijn want het is vergelijkbaar met een wifi routertje van 30 euro en een extra wifi adaptertje van 9 euro. Qua materiaal is deze verhouding gerechtvaardigd. Qua design is het wel aardig maar dat rechtvaardigt niet de prijs van 80 euro, zelfs al zou het perfect werken.

Na een flinke middag en een deel van de avond te hebben besteed aan het proberen te configureren van dit aparaat geef ik het op, het is niet werkend te krijgen. Ik stuur het mogen retour en ik zal er niet opnieuw één bestellen.

Ik heb erover nagedacht dat mijn exemplaar foutief zou kunnen zijn. Dat zou dan om een software fout moeten gaan, en dat zou opgelost moeten zijn met het installeren van de nieuwste firmware. Daarbij zou ik verwachten dat een product van boven de 80 euro getest wordt bij het verlaten van de fabriek. Alles overwegende kom ik tot de conclusie dat het om een ontwerpfout gaat, het is een extra router in je netwerk, die je niet kunt instellen met de bijgeleverde en gedocumenteerde interface. Als access point zou hij nog wel te gebruiken moeten zijn, maar dan heb je veel goedkopere alternatieven met veel betere documentatie en veel meer features en mogelijkheden om in te stellen tot je beschikking.

Heb jij ook een Asus EA-N66?

Het idee van het kopje "minpunten" is een korte opsomming van de minder goede eigenschappen van het apparaat. Bij jouw "review" is deze echter langer dan de review zelf...
Met dit soort galspuwerij kun je beter bij Asus aankloppen.
Dat van die minpunten daar heb je helemaal gelijk in en kwam ik ook pas achter na het plaatsen. Ik pas het nog aan. - gedaan.
"Galspuwerij" is het zeker niet, ik heb mijn best gedaan mijn bevindingen te objectiveren en te onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door HyperReactive op 19 december 2012 20:32]