Arctic VR005 Review

marcel87 26 december 2012, laatste update op 16 augustus 2014, 574 views

Arctic VR005

Een goedkope upgradeset voor wat extra koelte en stabiliteit van je grafische kaart. Het aluminium is goed te bewerken, als dat nodig is. Veelal zijn er in een te kopen kit meer dan genoeg heatsinks aanwezig en hou je zelfs reserve over.

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Goed modbaar
  • Uiteraard stil
  • Thermische lijm is later verwijderbaar
  • Voldoende blokjes voor een gemiddelde grafische kaart

Minpunten

• Door drukken kunnen blokjes eraf vallen (gebruikersfout)
  • Klein bakje voor het mengen van 2 componenten lijm (AC G-1)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Introplaatje

Inhoud review:Changelog
15-12-12 Eerste opzet review
26-12-12 Review online!

1. Inleiding

Een tijdje terug heb ik deze modkit gekocht om minimaal mijn geheugen en VRM’s te voorzien van een heatspreader, omdat mijn MSI N460GTX HAWK dit niet standaard heeft. Zijn grotere broer en opvolger, de MSI N560GTX Ti HAWK, heeft dit echter wel. Ik wilde de kaart graag een lichte overklok meegeven voor 24/7 gebruik. Vanuit dat standpunt geredeneerd leek het me beter om dan handmatig iets te maken zodat de chips directer worden gekoeld en beter hun warmte kwijt kunnen.

Waarom deze set van Arctic Cooling? Dat is vrij simpel:
  • De prijs is relatief laag, omdat het enkel aluminium heatsinks zijn.
  • De variatie van de blokjes is groot, je hebt lange smalle/hogere en brede, vierkantachtige blokjes.
  • Er zit voldoende in om minimaal alle VRAM en VRM chips te voorzien.
Ik heb ook gekeken naar Enzotech koper blokjes (1, 2, 3), maar de aanschafprijs is daarvan toch vrij hoog. Daarbij kwam nog dat ik al wist dat ik ze moest gaan bewerken wilde het überhaupt passen onder de Twin Frozr II koeler. Door het verzagen en vijlen zou dit een relatief dure optie zijn. Ook heb ik op verschillende fora gelezen dat bij dergelijke kleine heatsinks die van bovenaf actief worden gekoeld er weinig extra performance mag worden verwacht van koperen blokjes.

2. Wat zit er in de verpakking?

Het hele koelsetje past in een klein doosje van ik schat 2x5x5 cm en daarin zit dan alles in wat je nodig hebt om heatsinks op je grafische kaart te maken. Er komt mee:
  • Handleiding;
  • 1x backplate;
  • 1x tube thermische lijm;
  • 2x M3 schroeven
Inhoud set
Inhoud van de set (klikbaar)

Omdat de set eigenlijk bedoeld is als kit voor het gebruik in combinatie met een third party koeler van Arctic, zoals de Accelero Xtreme PLUS, zitten er ook M3 schroeven en de backplate bij. Ik heb dit niet gebruikt, evenals de lijm welke ik achterwege heb gelaten uit deze set. Op internet had ik een twee componenten lijm van Arctic gevonden, welke vaker te gebruiken is en ook maakt dat de heatsinks later nog verwijderbaar zijn. Blijkbaar is de lijm inmiddels EOL gegaan, maar het is in ieder geval de Arctic Cooling G-1 of hier in de Pricewatch.

3. Koeling en geluid

Ik heb geen meetresultaten van hoe goed de blokjes nu daadwerkelijk koelen. Hierbij is het zo dat de N460GTX HAWK in de Afterburner software geen VRM temperaturen laat zien, wat volgens mij zijn jongere broer (GTX560Ti) wel doet. En een sensorkabel heb ik wel liggen van de fancontroller, maar het is vrijwel onmogelijk deze goed te bevestigen op één specifiek blokje. Dus helaas!

Wat ik nog wel zag via een kleine zoektocht op internet, dat je mag verwachten dat de temperaturen onder full load gemiddeld zo’n 4 tot 5 graden afnemen. Onder andere deze site geeft helemaal onderaan wat temperaturen van voor en na de mod.

Over het geluid kan ik natuurlijk heel kort zijn: 99,99% geluidloos! Het zijn passieve koelblokjes, dus die maken geen geluid, gelukkig maar. ;)

4. Compatibiliteit en modbaarheid

Out of the box is de compatibiliteit in mijn geval lichtelijk om te huilen, maar gelukkig is de modbaarheid wel zeer goed. De lage score voor compatibiliteit komt met name omdat ik het wilde gebruiken onder een bestaande koeler, de Twin Frozr II. Als je van plan bent om ze ergens anders voor te gebruiken dan een grafische kaart (bijv. in deze vorm door onze medetweaker Singular1ty) of wel op een grafische kaart maar de originele koeler vervangt door bijvoorbeeld een universeel waterblok, dan kom je gewoon weg met de hoogte van de blokjes. In dat laatste geval is het modden waarschijnlijk niet erg nodig.

Hieronder staan nog wat foto’s van het modden van de blokjes zelf. Dat was een behoorlijke klus op zichzelf, om het allemaal netjes, strak en passend te krijgen.

Overzicht

Heatsink mod 1Heatsink mod 2Verschil in hoogten chips

5. Installatiegemak

Ik heb geen foto’s gemaakt van de Arctic G-1 thermische lijm, omdat ik mijn gedachte wilde houden bij het lijmen. Gelukkig vind je online een hoop plaatjes en een handige beschrijving wat je moet doen om de blokjes via de juiste weg te “installeren”.

Omdat ik vooraf alle blokjes op maat had gemaakt en ook tussendoor heb gepast onder de koeler, wist ik gewoon bij installatie dat het ging passen. Voor het gemak heb ik wel even alle blokjes genummerd en op een afgedrukte screenshot de nummers genoteerd waar elk blokje moest komen. Via die weg was het snel af te werken en zit elk op maat gemaakt blokje op de bestemde plaats.

Het lijmen is totaal niet moeilijk. Vooraleerst maak je bij voorkeur je kaart even grondig schoon, zodat stofjes en andere rommeltjes eraf zijn. In de beschrijving staat dat je de chips aan de bovenzijde met een gum moet schoonmaken. Volgens mij is dat regelrechte onzin, zeker nadat je met ArctiClean elke chip al grondig hebt schoongemaakt.
Goed dan, dan kom je nu op het punt dat je de twee zakjes met thermische lijm gaat mengen, althans in mijn geval met de G-1. Na het mengen, wat trouwens wel lastig gaat in het bijna mierenneukerige kleine bakje, kan je dan eindelijk de chips insmeren. Niet te veel, niet te weinig, net als met koelpasta, alleen strijk je het nu met de meegeleverde spatel wel uit over de chip, terwijl je bij koelpasta ervoor kunt kiezen om het uitspreiden door de koeler te laten doen. Dan neem je het blokje en druk je die 10 tot 15 seconden goed aan. Zo doe je de rest ook en laat het dan gewoon voor het gemak 12 uur rusten, zodat het kan uitharden. Er staat in de beschrijving 5 uur genoemd, maar toen zaten de blokjes bij mij niet vast. Ook staat in de beschrijving dat je één of andere tape moet aanbrengen, maar bij het op maat maken heb ik opgelet of de blokjes geen andere componenten aanraken. Daarom heb ik daar verder bij het installeren geen aandacht meer aan besteed.

Als je even de tijd neemt is het dus prima te doen, je moet het enkel niet in een uurtje willen doen, dat gaat bij voorbaat al niet lukken. Met die blokjes ben ik in totaal tussendoor wel 3 of 4 dagen zoet geweest, dus moge dat aangeven hoe een prutswerk het was. :9

Ook hierbij nog een hoop foto’s van het resultaat na het lijmen, eigenlijk het eindresultaat dus waarvoor je het zou doen.

Mosfet en VRMVRAMMosfet en VRM

Mosfet en VRMOverige chipSpeciaal gebogen heatsink

Mosfet en VRMVRAMMosfet en VRM

6. Prijs en resultaat na verloop van tijd

Het prijspeil is nagenoeg gelijk gebleven sinds ik de blokjes heb verwerkt, zo rond de 6 tot 8 euro. Ik heb ze bij Highflow vandaan omdat ze daar de goedkoopste basisprijs hadden. Ik had daar toch nog andere dingen nodig, dus vielen de verzendkosten verrekend over meerdere producten wel mee.

In het algemeen zitten de blokjes nog netjes vast en ik ben daar ook zeer tevreden mee. Anders dan enkele andere soorten thermische lijm, kunnen de blokjes met enige kracht er nog gemakkelijk af worden gehaald. Ook zou je de thermische lijm zelf er gemakkelijk kunnen afwrijven met je vingers, aldus de beschrijving, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Dat blokjes eraf gaan is me al wel gelukt, bij het uithalen van de grafische kaart zijn er twee aan de zijkant afgevallen, omdat ik daar met mijn vingers aan zat. Niet zo handig, maar het waren gelukkig niet de blokjes voor het VRAM of VRM’s, dus de schade valt nog mee.

Overige chip
Een op maat gemaakte heatsink, welke er is afgevallen (klikbaar)

7. Conclusie

Het is best een leuk modkitje met een hoop heatsinks voor weinig geld die met enige moeite in vrijwel alle situaties kunt toepassen. Het modden van de heatsinks duurt wel even, vooral omdat je niet alles kunt zagen, maar veel moet vijlen en tussendoor ook nog moet meten voor de hoogte of vorm ten opzichte van de koeler. Ik durf niet te zeggen hoe het zit bij Arctic’s eigen grafische kaart koelers, of daar met name de ruimte tussen de kaart en de chips groter is, waardoor deze blokjes standaard er zonder enige vorm van aanpassing er tussen passen.

Overige informatie
- Handleiding Arctic Cooling VR005

Heb jij ook een Arctic VR005?

dus hier zou ik ook gemakkelijk chips op het moederbord mee kunnen koelen? (MSI FM2-A75IA-E53) Ze zijn tenminste veel goedkoper dan Enzotech MOS-C1

[Reactie gewijzigd door blauwe eend op 24 februari 2013 14:19]

Wat je even kan doen is kijken of er geen andere kleine componenten tussen de mosfets zitten die iets uitsteken, want die mogen vaak het koelblokje niet raken. In mijn geval zaten er iets hogere SMD capacitors tussen, zoals hier op dit plaatje te zien was: http://tweakers.net/ext/f/reE5cu68X7tRRFPZ6NYX9OCX/full.jpg Daarom heb ik alles in kleine blokjes moeten zagen en dat is vrij veel werk als je het netjes wilt maken.

Die Enzotech die je daar geeft zijn van zichzelf al stukken kleiner he! Die "blokjes" zijn 6,5x6,5mm en die Zalman is 93x10mm. Dus wat ik zou doen is ff opmeten en kijken of er componenten die er mogelijk tussen zitten uitsteken. Is dat niet het geval dan zou je maar zo simpel die Zalman kunnen nemen, is dat wel het geval dan ff kijken of je dan die Enzotech of dit van Arctic neemt. Airflow is altijd belangrijk, dus of je het dan met alu of cu koelt... bij dat kleine grut moet dat niet al te veel uitmaken is mijn inschatting.

Succes! :)