Netgear KWGR614 Wireless-G Router Review

Olaf van der Spek 13 maart 2008, 1.331 views

Netgear KWGR614 Wireless-G Router

Pluspunten

• ---

Minpunten

• Volledig instabiel met officiele firmware.

Beheerbaarheid Score: 2
Omdat de vorige router niet meer werkt, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe router. Deze router van NetGear is omschreven als open source router, wat me erg handig leek om eventueel betere firmware te kunnen gebruiken.

Ik ging er echter vanuit dat de officiele firmware goed zou zijn, iets wat helaas een verkeerde aanname was. TCP connecties vallen soms elke minuut weg, DNS werkt soms niet, na een tijd reageerde de router zelfs niet eens meer op een eenvoudig ping commando.

Op het forum van NetGear komen deze problemen ook terug, het ligt dus niet aan mijn exemplaar.
Support van NetGear reageert redelijk snel, binnen een uur had ik een antwoord. Er werd aangeraden de MTU te verlagen van 1500 naar 1400 of 1300 en de DNS servers van de ISP in de router in te vullen. Dit mocht (uiteraard) niet baten.

Het issue werd doorgestuurd naar het 'escalatieteam'. Dit team reageert minder snel, het kostte drie dagen om een antwoord te krijgen. Dit antwoord:
We have been instructed not to support the KWGR614 (and WGR614L) open-source router.

This device is intended for developers and can be customized with several different types of firmware.

The Netgear website for open-source routers is http://www.myopenrouter.com .
Conclusie: de router is onbruikbaar met de officiele firmware en je mag dus zelf op zoek naar een goede firmware. Dat mogen NetGear en de winkel dan wel eens duidelijker aangeven. Het heeft veel tijd gekost om daarachter te komen.

Ik moet nog kijken of er een goede third-party firmware is die actief ontwikkeld wordt, maar ik denk dat de router gewoon teruggaat naar de winkel. De 'bekende' firmwares als DD-WRT en OpenWRT werken niet op deze router.

Heb jij ook een Netgear KWGR614 Wireless-G Router?

Ik heb ook zo'n apparaat, onlangs vervangen door wat anders. Werd helemaal gestoord van het vaak wegvallen van verbindingen. Kwam nu deze link tegen : http://forum1.netgear.com/showthread.php?p=82575 met een fix.
Wie weet...
Vrij belachelijk dat zo'n apparaat dan in de winkel ligt.
En nog erger : de fabrikant gewoon zegt géén ondersteuning te geven aan de consument :'(
Ik zou reageren met de mededeling dat als ik een product koop en hier problemen mee ondervind ik verwacht dat ik dan geholpen wordt, ongeacht of het zogenaamde open-source hardware is dat eigenlijk voor developers is. Hardware voor developers dient niet verkocht te worden aan consumenten, en al zeker niet in een gewone winkel.

Ik vind dat ze zich er wel erg makkelijk van af maken zo hoor. Ik zou het niet pikken!