Rapoo 1090P Grijs

Rapoo 1090P Grijs Review

Waterbeesje 10 december 2012, 2.229 views

Rapoo 1090P Grijs

Pluspunten

• Degelijk
  • No-nonsense
  • Klein in stroomverbruik
  • Erg kleine dongle, ideaal voor laptops
  • Plug&play op Windows (geen ander OS getest)

Minpunten

• Niet de knapste
  • Hard plastic
  • Zoals alle muizen in deze klasse: erg klein

Waarom ik deze muis heb? Ik heb hem een tijdje terug gekregen van Alternate (was een actie bij een bestelling). In eerste instantie had ik het idee dat ze wel aardig goedkoop materiaal zouden weggeven. Dat na een tijdje wel de geest zou geven. Maar nu nog steeds werkt het als een zonnetje!

Ik gebruikte de muis thuis altijd, als ik te lui was mijn laptop van tafel af te halen. Nu sinds kort gebruik ik hem op mijn werk omdat ik steeds ruzie had met de staart van de muis van mijn baas. Gebruikt icm. totaal 6 computers, allen met USB2 connector.

De verpakking was simpel: karton met daarin de muis, dongle en batterij. Alles netjes in anti-stoot-plastic opgeborgen.

Ergonomie
De ergonomie is wat je van een goedkope muis mag verwachten. Het is eigenlijk wat aand e kleine kant, waardoor je pols makkelijk een knikje maakt. Er is goed mee te leven als je op tijd je pols even los schudt. De knoppen zitten op de gebruikelijke plekken en geven een prima feedback. Wel zijn de knoppen vrij luidruchtig.

Functionaliteit
De muis is vrij accuraat met aanwijzen. Beter nog dan de kabelmuis die ik van de baas had zelfs. Het aantal knoppen is beperkt tot een linkerknop, rechterknop en een bladerwieltje om te scrollen en middenklikken.

Doordat er een AA-batterij in zit, is de muis zwaarder dan ik hem zou schatten. Dit vind ik persoonlijk een voordeel. Het verbruik is laag: na 1 jaar heb ik de batterij nog niet hoeven vervangen. Deze batterij zit verborgen achter een klepje aan de boven-achterkant van de muis, welke je open klikt door te schuiven. Hieronder kun je tevens de erg kleine dongle opbergen. Het kapje is nog steeds niet lam, wat mij wel verbaast van een dergelijk systeem. Zeker omdat ik dagelijks de dongel hier in opberg.

Precisie
De precisie is behoorlijk accuraat zoals ik al zei. Ik gebruik de muis voor AutoCAD en dat gaat gewoon prima.Niets op aan te merken.

Vormgeving
De vormgeving is simpel. Niet mooi, maar erg praktisch. opvallend is dat de knoppen aan alle kanten fysiek te zien zijn, waar bij de meeste muizen de knoppen bovenop lijken door te lopen in de rest van de behuizing. Dit mag ik wel. De reden hiervoor is hier het deksel van de batterij en dongle zit.

De aan-uitknop zit aan de onderkant, uit het zicht. Hierop is met rood en groen onder de knop af te lezen of de muis aan staat. Moet je niet kleurenblind zijn natuurlijk, maar gelukkig staat ook de tekst 'on' en 'off' er bij. Deze knop is trouwens handig om stroom te besparen bij ongebruik. Ik heb ook een staartloze muis van Logitech, en deze heeft geen aan/uitknop (?!?).

De muis is mat afgewerkt, dit geeft grip en je ziet geen vette vingers. De zijkanten zit wel een gladde rand aan, maar ook niet groot genoeg om de vingers op te zien.

Een lampje schittert door afwezigheid, dus geen indicator of hij aan staat: een zogenaamde invisible optical sensor.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit vind ik ronduit goed. Ik heb dit ding al een aantal keren op de grond laten vallen (laminaat, vloerbedekking en vinyl) en er is nog niks aan te zien. Enkel even klepje, batterij en dingel bij elkaar rapen en in elkaar steken... en het werkt weer.

Rondom is alles van hard plastic. Voelt solide aan, maar wat zacht spul zou lekker zijn. Wel gaat de muis wat kraken als je er te hard op drukt (bv elleboog verleggen terwijl je op de muis steunt) maar dat heeft bijna iedere muis in deze prijsklasse wel.

Drivers en ondersteuning

De drivers en ondersteuning kan ik van zeggen: prima. Windows XP, Vista en 7 herkennen 'm automatisch. Geen gehannes met drivers downloaden of CD's opzoeken. Customer service heb ik nog niet nodig gehad, en de garantie zal nu wel vervallen zijn schat ik zo.

Over de prijs zeg ik niks, omdat ik de muis destijds heb gekregen. Mooie deal, toch? Dan zou dit 5 punten opleveren, maar niet reëel zijn.

Voor de gemiddelde consument is deze muis prima geschikt. Wil je meer knopjes dan basic of iets strakkere vormgeving, zoek dan wat anders. Deze muis doet wat hij moet doen.

Heb jij ook een Rapoo 1090P Grijs?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.