Asus P5N32-e SLI Plus Review

udybees 10 maart 2008, laatste update op 8 december 2009, 1.658 views

Asus P5N32-e SLI Plus

Pluspunten

• overklokbaarheid izm core2duo ( met uitzondering de qaudcores)
  • 1333 fsb
  • prijs/kwaliteit
  • prestatie's
  • pasieve cooling
  • goede layout
  • goede onboard sound op een aparte kaart
  • prachtig bord om te zien ( koop je niets voor maar toch)

Minpunten

• slechte overklokbaarheid van Q6600 ( schijnen bijna alle nvidia chipsets last van te hebben, al kan ik niet oordelen over de nieuwe 780i daar ik deze niet heb getest)
  • geeb vista en/ of 64 bit drivers meegeleverd

Layout Score: 4
Dit bord aangeschaft als vervanging van de P5n32 sli premium wifi ( 590i) die na problemen met een goedkope voeding de geest had gegeven.

Omdat ik erg tevreden was over mijn oude p5n32 heb ik gekozen voor dit bordje. dit bord maakt gebruik van het zelfde pcb als de striker extreme en heeft ook de zelfde solide condensatoren. ( verwijder de sticker onder de pci expres poort maar eens, daar prijkt de orginele naam nog :) De eerste p5n32 e sli plus die ik had ontvangen gaf na drie dagen de geest ( STOMME PECH GOK IK) van mijn huidige heb ik erg veel plezier

CHIPSET:

Toen ik dit bordje bestelde ging ik er van uit dat deze beschikte over de zelfde 680i chipset als dat de striker extreme heeft. Ik had niet goed gekeken en dacht dat de "plus" versie van dit bord slechts een verbeterde revisie was van de eerder uitgekomen non plus versie. ( vond het wel vreemd dat deze iets goedkoper was)

Dit bleek echter niet waar te zijn. op de plus versie is een wat goedkopere Hybride chipset geplaatst. Het gaat hier om een soort frankenstein achtige construcie waarin een combinatie van een 650i nordbridge en een 570i sli southbridge samen een verkapte 680i chipset verzorgen. Asus noemt dit Hybridup technology. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden en prestaties van deze chipste gelijk aan die van de 680i maar zijn goedkoper te fabriceren??
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit in prestatie's ed niets afdoet en dus maakt het mij niet zo veel uit

BIOS:

Extreem goed uitgewerkte bios waar een overklokker alles kan vinden wat zijn hartje begeerd. onder het tabblad Extreme tweaker zijn bijna alle voltages timings etc. tot in het kleinste detail aan te passen. Verder is alles wat je mag verwachten in de bios uiteraard ook aanwezig

OVERKLOKKEN:

Door de ruime mogelijkheden in de bios en de stabieliteit van het bord is deze uitermate geschikt om te overklokken. mijn oude E6400 had ik in een handomdraai op de 3 GHZ door enkel de fsb op te schroeven. ( had dus nog heeeel veel meer in gezeten) met mijn q6600 gat het een stuk moeizamer en kom ik met heel veel moeite tot de 2,9 GHZ. daarna boot mijn pc gewoon niet meer. Dit schijnt echter een bekend probleem te zijn met de q6600 izm met een nvidia chipset en is dus niet het bord aan te rekenen.

Layout moederbord:

Is goed over na gedacht en alles is eigenlijk goed bereikbaar. dat de IDE kabel en de 24 pinsconector zo dicht naast elkaar zitten is ff lastig maar verder niet echt een nadeel. ook over de Sata conectoren is goed nagedacht. deze staan haaks op het bord zodat je niet in de knoop komt met je videaokaarten en je sata kabels

PRESTATIES:

De prestaties zijn uitermate goed te noemen, het feit dat het niet een volwaardige 680i is maar een knutseloplossing met twee oudere chipsets doen daar niets aan af. Ook het 7.1 geluid dat de onboard produceert is goed en zuiver te noemen. Ik heb mijn X fi dan ook bij mijn vriendin in de pc gestopt omdat ik op EAX na eigenlijk niets mis met deze onboard oplossing.

GOODIES IN DE DOOS:

Naast het moederbord vind je in de doos een scala aan satakabels, de handige ASUS Q connector en een aanta extra usb en firewire aansluitingen die je achter in je kast kan frommelen.
Niet zo een overkill aan extraatjes als je bij de striker Extreme krijgt maar zeker compleet voor een bordje in deze prijsklasse Enige minpuntje is de cd met drivers die er bij zit. op deze cd staan alleen een paar betadrivers voor vista en ook geen 64 bit drivers. Nu Vista al ruim een jaar uit is mag je toch wel verwachten dat zij de juiste drivers mee leveren??

CONCLUSIE:

Prachtig uitgebreid bordje voor een goede prijs. Als je een topbordje zoekt om te overklokken en te gamen is dit echt iets voor jouw. op de onnodige dingetjes als een lcd scherpje en wat lampjes en knopjes na, de zelfde ervaring als je zou hebben met de veel duurder striker extreme

Heb jij ook een Asus P5N32-e SLI Plus?

Inderdaad is Quad core i.c.m. met deze geen succes. Ik heb deze omgeruild tegen EVGA 680LT en die loopt nu op 3.3 Ghz. Het probleem ligt deels bij het board en deels chipset.
De passive cooling van de P5N32-E plus sli is gewoon slecht. De NB wordt uitermate heet en met een extra fan op de heatsink kom je iets verder. Ik vind het een mooi boardje om te zien.. maar de PCB zelf is slap, layout is ok, Mooie review !!! .... maar mischien wat Bencmark scores erbij enzo.
Ik heb zelf ook zo'n bordje, nu bijna een jaar. Top bord, enige nadeel vind ik zelf is dat de chipset enorm warm wordt als je gaat overclocken. Dit is misschien ook de reden waarom jij niet verder komt met je Q6600. Voor een hogere fsb heb je een hoger northbridge voltage nodig, hierdoor wordt de northbridge heel warm (te warm). Dus hier kun je beter aftermarkte cooling opzetten, bijvoorbeeld de thermalright HR-05 SLI.
Ik vind de Asus borden de laatste tijd wat tegen vallen, als ik kijk naar mijn MSI P7N Diamond vind ik die toch beter uitgewerkt etc dan de Asus borden, helemaal als je ziet dat een P7N Platinum (750i) Betere resultaten neer zet dan een P5N-T (780i en 100 duurder) of een Striker II dan vraag ik mij af waar Asus mee bezig is.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 10 maart 2008 15:30]

Mede wat ik een voordeel vind bij die P7N borden is dat ze 2 IDE connector's hebben, voor de mensen die nog geen sata hebben zonder problemen naar een 750i of 780i bord kunnen upgraden.
klopt inderdaad, als je het voltage van de nordbrigde maar iets verhoogt dan rijzen de temps de pan uit. In de toekomst zal ik zeker eens gaan kijken naar een aftermarket cooler. voor nu is een q6600 op 2,8 stabiel meer dan genoeg om lekker te kunnen pjoeteren.
ga ik in de toekomst daar niet meer genoeg aan hebben kan ik altijd nog eens daar na kijken. ( al is het waarschijnlijker dat ik de pc dan weer volledig onder handen ga nemen en kies voor een ander bord en processor) Ik red nu met 2x 8800 gts 640 en deze setup 15244 3dmark punten en daar ben ik erg tevreden mee