Plantronics 590A Review

Dima_2005 9 maart 2008, 585 views

Plantronics 590A

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Lange accuduur
  • Draadloos + met draad naar keuze
  • Veel meegeleverd
  • Licht
  • Comfortabel
  • Goede service van Plantronics

Minpunten

• Bouwkwaliteit valt tegen in combinatie met slechte karma.
  • Kankerverwekkend (uit gebrek aan ideen, zo is alles draadloos kankerverwekkend)

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Ik heb deze headset al een hele tijd (zo'n 2 jaar en 3 maanden) en ik ben er matig tevreden over. Ik vind het een heel goede headset, maar de bouwkwaliteit is niet echt wat je wilt.
Ik heb die headset toen gekocht omdat we een systeem zochten om draadloos via Skype te kunnen telefoneren, maar het was dan een keuze tussen zo'n DECT-telefoon van Siemens van 180 of een headset van 180, dan kies je toch de headset aangezien ene headset ook een andere goede functie biedt van draadloos muziek luisteren en gamen zonder draad-probleem. Dus zijn wij voor de headset gegeaan. Zie verder in de review voor de voor- en na-delen.

Verpakking
Deze headset zit stevig verpakt en ziet er mooi uit in de doos. Je ziet alleen een headset en draagtasje als je de doos ziet. In de doos zit er heel wat dingen. De inhoud is heel talrijk en dat is natuurlijk wel iets wat je ervan verwacht.
De inhoud:
  • Extra micro-tube
  • 3.5mm zendertje voor bv. iPod
  • Een paar sticket-klevertjes
Features
Nuja, over features valt er veel goed te praten. Deze headset maakt gebruik van Bluetooth en is overal te gebruiken.
Buiten als je deze als headset wilt gebruiken kun je de zendertje op je iPod steken en de headset ook pairen met je gsm. Hierdoor heb je een voordeel dat je tegelijk naar muziek kunt luisteren en bij een binnekomend telefoontje dempt hij de muziek en kun je dus na het accepteren gewoon praten.
Je kan deze ook thuis gebruiken. Als je deze headset aansluit op je pc met Bluetooth adaptor dat ingebouwd is op je pc, kun je zien dat er 2 modusen zijn als je juiste software gebruikt.
Er is een modus vooor gewone headset-modus dus dat er een headset en een microfoon is. Deze modus is dus ideaal voor te kunnen bellen, de kwaliteit van het geluid dan is heel goed voor te bellen, de stemmen zijn heel helder te horen, maar deze modus ie zeer slecht als je naar muziek wilt luisteren, want daar is ie niet gemaakt voor.
Daarvoor kun je de andere modus activeren, dan heb je heel mooi geluid, maar dan werkt de micro niet. Als je geluk hebt met oude software (50% kans) kun je ze allebei activeren en door de telefoonknopje schakelen welke je wilt gebruiken, dan moet je niet met software prutsen, maar vanaf BlueSoleil 5.0 kun je gewoon de headset functie muten en unmuten en het werkt even goed, dus zeker een aanrader om deze software te gebruiken.
Dan zijn er nog niet-interne functies, er zijn een paar knopjes aan de buitenkant.
Er is zijn 2 knopjes voor volume, 2 knopjes voor track-switching (vorige/volgende song), dan is er een telefoon-knopje, om een gesprek op te nemen en ook nog 1 mute-knopje.
Dan ook nog eventjes iets over de accu-duur, die is dus zeer lang, zelfs na 2 jaar heb je nog ideale batterijen, ik kan nog altijd zo'n 10 uur aan een stuk muziek luisteren draadloos aan mijn pc.
Trouwens de range van de headset is ook zeer opvallend, als je dus met een goede bluetooth-stick werkt met de pc kun je vrij ver gaan, ik denk zo'n 15m met gemak door muren, maar als je met de adaptor werkt gaat het maar zo'n 5m ver.

Kwaliteit geluidsweergave
Wel, geluidsweergave is zeer goed, je hebt dus 2 mogelijkheden, dus bij het bellen in gewone headsetmodus kun je zeer goed de stemmen herkennen en je kan dus ook zonder enige ruis enz. luisteren.
En als je op de muziekmodus luister kun je heel goed muziek luisteren, ik ken nog geen enkele headset die zo'n kwaliteit heeft voor muziek.
Veel kan er gewoonweg niet over gezegd worden, ik zou nog graag gewild dat het misschien een surround sound zou hebben, maar nu is het ook heel goed.
Maar gewoonweg een 10/10

Kwaliteit geluidsopname
Wel, ik heb nog nooit naar mezelf gebeld, maar ik werd al gebeld vanaf deze headset, ik weet dat het geluid heel helder en ruisloos is, ik kan er weinig over zeggen, weeral een 10/10

Gebruiksgemak
Wel, gebruiksgemak, het is wel goed, heel goed, zit heel goed op mijn hoofd, ik kan er de ganse dag met de headset op mijn hoofd zitten en ik heb er geen last van, ik voel die helemaal niet, zit heel makkelijk, alleen hoor ik de omgeving niet zo goed, da's dan positief, maar ook negatief, zo hoor ik mijn ouders niet.
Waarom ik het toch maar goed geef heeft een heel simpel reden: het is Bluetooth, heel moeilijk te pairen met slechte software.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het grote nadeel! De headset dat ik nu gebruik is al mijn derde, maar die is nu ook al kapot, dus hier doe ik mijn ganse uitleg:
De eerste headset: Heb deze eind 2005 gekocht, maar deze was na 4 dagen kapot, de batterijen laadden niet meer op, ik heb deze dan teruggebracht naar de winkel, toen heb ik een nieuwe gekregen.
De tweede headset: Heb deze dus als vervanging gekregen... Deze ging kapot, maar aangezien ik niet naar de winkel wou gaan heb ik de garantie via Plantronics geregeld, hier had ik hetzelfde probleem als bij de eerste, via de AC-lader wilt hij niet opladen, enkel via USB en audio-jack tegelijk aangesloten, dan laad ie wel op, heel raar, maar niet handig. Bij deze heb ik een replacement geclaimed, heb binnen een maand een nieuwe via UPS gekregen, en ik moest mijn oude nog eens niet meegeven! Dit betekent dus dat ik deze nog heb. Spijtig genoeg komen er barstjes in de plastiek, weet niet waarom.
De derde headset: Heb deze dus via UPS gekregen uit Mexico, leuk, heeft tot eind december 2007 heel goed volgehouden, maar nu heb ik een geluids-imbalance probleem gekregen, opeens hoor ik mijn linkse speakertje bijna niet meer, hij is veel te stil en de bas kan ie ook niet aan, maar hij laadt nog altijd wel ;). Maar het grappige is dat ik dit probleem enkel bij muziek luisteren heb, ook met draad, maar niet bij telefoneren. Spijtig dat mijn garantie verlopen is, maar ik hoop dat ik een betaalde herstel kan krijgen.
Conclusie: Er is echt iets mis met deze headsets, ik weet niet wat, maar de bouwkwaliteit in Mexico valt heel hard tegen, ik denk dat de andere 2 landen waar deze headsets ook gebouwd worden beetje beter zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het kan ook een fout in het ontwerp zijn.

Twee jaar geleden kocht ik deze headset voor 180, nu kost hij maar 88, dus de prijs is heel sterk gedaald. Maar ik moet wel zeggen dat het zijn geld zeker waard is, ik denk dat het iets van slechte karma heeft en daarom gaan ze bij mij kapot, ik heb vrienden die hetzelfde headset hebben, ze hebben hun eerst nog altijd al 3 jaar zonder problemen.

Leuke headset met zeer goede features en goeg-gevulde doos met perfecte geluidskwaliteit, maar de bouwkwaliteit valt tegen.

Heb jij ook een Plantronics 590A?

Ik heb ook de 590A en ik ben ook niet echt te spreken van het plastic. Ik heb nog geen enkel probleem gehad maar ik had graag een metalen hoofdband gehad in plaats van eentje van plastic. Hij moet namelijk nogal een stukje uitrekken en dat kan haarscheurtjes veroorzaken. Het andere nadeel is de padding op de earcups. Het is in mijn ervaring niet super sterk en met intensief gebruik kan het op den duur scheuren. Voor de rest isie echt SUPER!! :P Heerlijke bass en ook hoge tonen komen goed naar voren. De mijne doet het gelukkig nog perfect dus fingers crossed dat er niets fout gaat.

Wat ik wel ontiegelijk irritant vind zijn die stomme blauwe lichtjes. Je kan dit ding niet in het donker gebruiken want je ziet constant vanuit je ooghoeken een blauwe flits elke seconde. Of je moet je ogen al dicht houden. Gelukkig merk je er buiten niets van maar binnen in huis merk je het wel erg goed.

Oh, en de pricewatch prijs klopt niet!!! Headsetwinkel.nl verkoopt voor 88 euro alleen de 590E. De E versie word NIET geleverd met de bluetooth transmitter. Dus de E versie werkt alleen met apparaten met ingebouwde bluetooth.

Maar ik ben er ondanks de nadelen nog wel ontzettend blij mee. Het feit dat hij draadloos is en is aan te sluiten op een iPod doormiddel van de transmitter, geeft je zo veel vrijheid. GEEN DRADEN MEER :P

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 13 maart 2008 00:48]

Ja, die blauwe lichtjes zijn grappig, ik durf nog altijd niet op straat met de headset :P