Logitech X-230 Review

alex3305 9 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 13.489 views

Logitech X-230

Pluspunten

• Goed geluid voor de prijsklasse
  • Koptelefoonaansluiting op de voorkant
  • Degelijk gebouwd
  • Mooie vormgeving
  • Veel features (console kabeltje, muurbevestiging)

Minpunten

• Geen volumeregeling op de koptelefoonaansluiting

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
De Logitech X-230 zijn een goede keuze als u voor een zacht prijsje een goed geluidssysteem zoekt voor uw PC of HiFi set.

De features:
De featureset op dit speakersetje is niet echt uitzonderlijk meer tegenwoordig, maar een aantal jaar terug nog wel. Dit is een 2.1 speakerset, wat inhoud dat er twee tweeters (speakers voor hoge tonen) en één subwoofer (speaker voor lage tonen) aanwezig zijn. Dit zorgt vaak voor een beter geluid dan conventioneel stereo geluid, wat uit twee speakers bestaat.

De aansluiting die gekozen is door Logitech is de 3,5-mm aansluiting die tegenwoordig de standaard is bij PC geluid. Dit kan echter nog wel problemen opleveren als je dit setje op je HiFi systeem wil aansluiten, omdat hier vaak nog RCA (tulip) stekkers of een 6,3-mm aansluiting op zit. Overigens krijg je er wel een 'console kabeltje' bij. In het ene uiteinde van dit kabeltje stop je de 3,5-mm aansluiting uit je speakers en aan het andere einde heb je dan twee female RCA connectoren. Hierin kun je dan weer je spel computer (of console, in het Engels) op aansluiten.

Op de subwoofer zit gelukkig ook nog een extra volumeknop, wat de intensiteit van de subwoofer kan bepalen. Dit kan heel handig zijn en ik gebruik deze dan ook soms om de bas intensiteit omhoog te schroeven of naar beneden te halen. Dit gebeurt echter alleen in specifieke games of films en niet tijdens dagelijks gebruiken. Over het algemeen heb ik mijn bas vrij hoog staan en staat deze op dit moment rond de 75% - 80%. Wel ben ik nog een instelling tegen gekomen waarbij ik deze onder de 50% moest zetten voor goed geluid. Hierover dadelijk meer.

Naast de drie speakers zit er op de rechterspeaker ook nog een extra hoofdtelefoon aansluiting. Dit is voor veel mensen heel erg handig, aangezien ze anders vaak achter de PC moeten kruipen om een aparte hoofdtelefoon aan te sluiten. Overigens is het tegenwoordig wel steeds vaker zo dat er op speakers van dit soort aansluitingen zitten en ook dat er voorop de kast deze aansluitingen zitten.

Deze aansluiting kan dus heel handig zijn, maar heeft ook één heel groot nadeel. De speakers lussen namelijk de aansluiting echt alleen maar door. Dit houdt in concreet in het de volume van deze aansluiting niet geregeld kan worden met de volumeknop, maar dat je hiervoor de computer of HiFi systeem moet gebruiken. Dit is dan ook het enige punt waar Logitech echt de mist in gaat.

Wel is het nog een voordeel dat Logitech gekozen heeft voor voetjes die je kunt draaien. Hierdoor krijg je ook de mogelijkheid om het setje goed aan de muur te hangen. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, omdat ik het niet nodig vindt. Dus hier kan ik ook nog geen oordeel over geven, maar dit is natuurlijk wel één goed pluspunt.

Bouwkwaliteit en vormgeving:
Kwalitatief zijn deze speakers goed gebouwd en verdienen ze dan ook zeker een ruim voldoende. Het is niet zo dat ik er mee heb gesmeten of iets dergelijks, maar ze willen nog wel eens vallen bij mij. Dit hebben ze tot nu toe allebei nog weten te overleven op een paar krasjes na. Ook de netjes die eroverheen zitten zijn goed van kwaliteit en zijn na bijna drie jaar nog niet eens losgekomen. Dit vind ik vrij goed van Logitech en hier ook zeker pluspunten voor!

De vormgeving stemt in overeenstemming met de bouwkwaliteit. Deze is goed en het is allemaal dan ook zeer goed afgewerkt en lijkt allemaal zeer stevig in elkaar te zitten. Naast de goede afwerking vindt ik de speakers ook echt wel mooi. Er is onder andere geen overduidelijk logo aanwezig, maar is deze vrij subtiel. Dat is iets wat ik onder andere wel belangrijk vindt.

Ook de voetjes van deze speakers en hoe deze op tafel staan zijn vrij goed van kwaliteit en dat is vrij knap. Vooral als je nagaat dat deze ook nog moeten kunnen draaien voor de muurbevestiging.

Wat ik persoonlijk dan wel nog het mooiste vindt aan de speakers, is het netje wat erover heen gespannen is. Hierdoor zie je ook nog een groot deel van de binnenkant van de kegels, wat voor mij toch echt 'back-to-basic' betekend en dat is iets wat ik ook belangrijk vindt.

De geluidskwaliteit:
Het allerbelangrijkste van goede speakers is natuurlijk de geluidskwaliteit. Hiervoor had ik een OEM setje en een Trust setje gehad en ik moet zeggen dat het toch wel heel veel scheelde. Zelf ben ik toch wel een 'audiofiel'-type en ik vind goed geluid dan ook echt belangrijk. Een voorbeeld hiervan is dat ik al mijn muziek minimaal 224 kbps VBR en 44.1Khz wil hebben anders luister ik niet graag. Dit is ook zeker wel te horen en vooral als je deze speakers naast de andere zet of hetzelfde liedje in verschillende kwaliteiten draait.

De geluidskwaliteit van dagelijks Windows/computergebruik is goed te noemen en je merkt ook geen rare plopjes of iets dergelijks op. Het geluid loopt soepel en klinkt ook zo. Hier hebben deze speakers naar mijn ervaring helemaal geen moeite mee en het lijkt wel of ze het met alle liefde en plezier doen voor mij!

Van muziek wordt de geluidskwaliteit ook vooral bepaald door de chip die in het aandrijvend systeem zit. Zelf heb ik verschillende computers gehad en ook wat MP3-spelers hierop aangesloten. Dit zijn mijn resultaten;
  • Dell XPS 420 met Sigmatel 92xx (Integrated) - Deze geluidskaart geeft nogal slecht geluid weer en heeft vooral veel plopjes bij transities van hard naar zacht en andersom. Dit hoor je ook goed terug in de speakers. Wel is goed te horen dat de X-230 dit probeert te corrigeren, dit lukt hem echter niet altijd. Zelf werk ik nu twee maanden met deze combinatie en ben over de chip niet tevreden, wel nog steeds over de speakers.
  • Targa 1577 X2 met Realtek Integrated – Deze geluidskaart geeft een vrij goed geluid weer en je kunt vrij goed muziek luisteren en vooral met dit speakersetje. Het verschil is groot met de geïntegreerde (laptop) speakers maar dat is ook wel te verwachten. Zelf heb ik bijna één jaar met deze combinatie gewerkt en ben er uitermate tevreden over.
  • Creative Zen Vision:M (30GB) (zonder EQ) (MP3, 320kbps CBR) – Door de X-Fi chip die in de Zen zit, kun je heel goed horen dat het geluid helder en duidelijk wordt weergeven. Het geluid hier is beter dan met mijn headphones (Sennheiser HD 205) en dit setje heeft vooral een goede basweergave. Een nadeel is wel dat niet het volledige volume gebruikt kan worden, anders krijg je vervorming van het geluid.
  • Blokker MP3 speler (256MB) (MP3, 128kbps CBR) – Door de interne chip kun je heel goed horen dat het geluid snel vervormd wordt. Dit geluid is uitermate slecht te noemen en een zulke combinatie is ook zeker niet aan te raden. Het geluid werd overigens wel beter met Sennheiser MX 400 oordopjes en Sennheiser HD 205 headphones.
Hier kun je ook zien dat de speakers over het algemeen goed presteren. Echter is het wel wat minder met MP3-spelers dan met computers. Echter is dit niet raar, aangezien dit ook bedoeld is voor standaard PC gebruik.

Gamen is ook goed te doen met dit 2.1 setje. Het is geen 5.1 en dat kun je dan ook wel merken in sommige spellen. Alhoewel de subwoofer dit heel goed probeert op zich te nemen lukt hem dit ook niet altijd. Wel is het goed te doen om te horen waar spelers vandaan komen en hier dan ook zeker geen klachten over. Zelf heb ik hier verschillende FPS's gespeeld waaronder, Bioshock, Counter Strike, Quake III Arena, Enemy Territory: Quake Wars en Brothers in Arms (beide spellen). In deze games wordt dan ook zonder een EAX chip echt goed gepresteerd voor een 2.1 set.

Qua films is dit setje ook goed te doen. Zelf kan ik me voorstellen dat je deze op een home cinema set kunt aansluiten als budget setje. Ook op de PC is het geluid goed. Echter moet wel de bas soms aangepast wordt. Dit komt vooral door stemmen en harde explosies. Stemmen willen namelijk wel eens te bassig zijn en harde explosies willen dan wel eens te zacht zijn, wat toch het gehele thuisbioscoop effect wegneemt.

Weergave van tonen:
Hardware matig is niets aan te passen aan de weergave van hoge tonen. Echter kun je dit wel regelen met software oplossingen. Gelukkig zijn lage tonen wel hardwarematig te beheren achter op de subwoofer. Dit is dan ook goed te doen en is vrij goed te regelen, alhoewel het soms wel lastig kan zijn om precies de goede instelling te vinden.

Alhoewel er niets aan te passen is, is de weergave van hoge tonen heel goed gedaan en bij tests kon ik tot 19.500Hz komen. Daarna kon ik het persoonlijk niet meer horen, echter gaf een van onze honden wel een reactie bij de 21kHz, dus hoewel Logitech aangeeft tot de 20kHz te komen, kan dit volgens mij ook wel eens hoger uitvallen. Daarnaast worden lage tonen ook heel goed weergeven en kan ik sommige basslijnen heel goed horen bij liedjes, iets wat ik soms niet merk op andere speakersetjes zoals die van mijn ouders (OEM setje).

Conclusie en prijs:
Eigenlijk wilde ik geen 60 euro uitgeven aan een speakersetje 3 jaar geleden, maar ik ben blij dat ik het toch heb gedaan. In plaats van deze wilde ik namelijk een Trust setje kopen (die 30 euro was) en ik ben zeer blij dat ik dat niet heb gedaan toendertijd. Dit is namelijk een schitterend setje met hele sterke features en een goede weergave van tonen voor een redelijke prijs.

Dit is dus ook echt geen miskoop geweest en waarschijnlijk zou ik zo'n zelfde setje meteen weer kopen als deze kapot zou gaan. Dit setje krijgt van mij dan ook een: 9,5/10.

Internet foto's gebruikt omdat hier de belichting niet optimaal is ;)

• Targa 1577 X2 (AMD Turion TL-52 - 2GB GEIL RAM - Mobile nForce 4 chipset)
  • Dell XPS 420 (Intel Q6600 CPU - 4x2GB DDR2 GEIL RAM - Intel X38 chipset)
  • Creative Zen Vision:M 29.297GB Zwart

Heb jij ook een Logitech X-230?

dit is een prachtige review alex, dat is wel duidelijk!
ik wil waarschijnlijk ook deze set gaan kopen....
hij kost nu in de pricewatch nog maar 38 euro, en de kwaliteit is (neem ik aan) hetzelfde gebleven, dus een nog betere prijs/kwaliteit verhouding!

ik was laatst bij mediamarkt (ja, ik weet het: ik ben wel gek), maar dit is wel een winkle waar alle setjes staan en appart aan en uit kunt zetten.
Ik zette een trust setje aan (die was net iets goedkoper dan deze), en daarna deze set, echt een wereld van verschil!
Mijn besluit staat in ieder geval vast, ik koop logitech en geen Trust!!!

ik heb ook nog naar de x-530 gekeken, dat is ongeveer dezelfde als deze, maar dan een 5.1 set, maar ik weet niet waar ik alle kabels moet laten van de speakers, dus deze lijkt me toch beter
Mooie review :) Logitech maakt idd erg mooi spul. Ik heb zelf de Z-5500 en wil niet meer anders. Zelfde geldt voor mn G25, en tobo en muis en ... :P
Dankje. Zoals je in mijn reviews ook kunt lezen heb ik ook verschillend spul van Logitech, waaronder de G15 tobo en MX 518 muis ;)
echt mooie gedetaieerde review
dat er geen volumeknop op de koptelefoon aansluiting zit vind ik niet zo raar. Als je m namelijk uit zet heb je nog steeds geluid via de koptelefoon. En welke koptelefoon heeft tegenwoordig nou geen volumeknop tussen het draad ingebouwd!
beetje jammer voor je dat je er driejr geleden 60 euro voor hebt betaald hij staat nu in de winkel voor 29.99 wat ik er dus voor betaald heb en ja je hebt gelijk voor de prijs is het een mooi setje en er zit erg mooi geluid in geen vervorming als je het ff flink opendraaid. maar ja wat wil je het is logitech .

[Reactie gewijzigd door sp8472 op 9 maart 2008 20:22]

Eigenlijk vind ik dit wel raar en eerder een soort van ontwerpfout. Het lijkt me namelijk niet zo moeilijk te regelen naar de koptelefoon aansluiting toe en daarnaast vind ik het ook niet erg dat ik het setje dan aan zou moeten laten staan.

Overigens is het helemaal niet zo dat er in elke koptelefoon tegenwoordig een volumeknop op de draad zit. Kijk eens naar de Sennheiser HD-serie, deze hebben dat (geloof ik) allemaal niet! Alleen de MX-500 en sport series hebben een volumeknop. Daarnaast kan het allemaal maar eerder stuk gaan en dergelijke als je van dit soort dingen op de draad hebt.

Jammer wil ik het ook niet noemen dat ik er drie jaar geleden 60 euro voor heb betaald. Wel geloof ik je meteen dat je er nu 29,99 voor betaald - PW geeft nog steeds 37,- aan overigens. Zoiets vind ik een goede investering en tegewnoordig zijn er alweer nieuwere setjes uit :)
Mooie, uitgebreide review Alex! :)

De "ontwerpfout" waar jij het over hebt ben ik het niet mee eens. Zelf heb ik een Logitech X-220 2.1 setje, wat al een wat ouder 2.1 setje is van Logitech. Ook hier komt prima geluid uit en ook hier is de headphones-aansluiting alleen doorgelust. Ik denk dat het dus gewoon een bewuste keuze is. Overigens heb ik hier weinig hinder van want ik heb een toetsenbord met ingebouwde volumeregelaar waardoor ik tijdens het gamen het geluid harder of zachter kan zetten via het toetsenbord. :)

Ook heb ik nog een opmerking over dat het geluid niet zo geweldig klinkt in combinatie met de Blokker MP3-speler. Ik denk dat het feit dat de MP3-speler beter klinkt in combinatie met oordopjes ligt aan het feit dat de speakers in de oordopjes gewoon minder 'aandrijfkracht' nodig hebben om goed aangestuurd te worden. Ik denk dat wanneer je dit zou testen met een high-end mp3-speler, dat het geluid dan een stuk beter zal klinken met de X-230. :)

[Reactie gewijzigd door BlightedEye op 9 maart 2008 20:53]

@BlightedEye - Dat zie je ook in de conclusie in combinatie met de Creative Zen Vision:M, wat een high-end MP3 speler is. Dus ik heb dit welzeker getest en ben het hier dan ook volkomen mee eens :D

Verkeerd knopje geduwd :P

[Reactie gewijzigd door alex3305 op 9 maart 2008 23:06]

Ahh verrek ja! 8)7 Doordat je over een X-fi chip praatte en ik er vrij snel doorheen las dacht ik dat je het over een andere geluidskaart had. 8)7 :P

Even offtopic vraagje: Ik zit eraan te denken om ook een keer zon Creative Zen Vision M te halen. Alleen dat ding werkt met touchbestuing. Werkt zoiets wel überhaupt wanneer je 'm vanuit je broekzak wilt besturen om eens een liedje te skippen of om het volume aan te passen?

[Reactie gewijzigd door BlightedEye op 10 maart 2008 09:37]

Offtopic vraagjes mogen altijd of course :P

Ehm volgens mij is de Zen Vision:M bijna niet meer aan te komen, maar dat terzijde en even op je vraag ingaan; ja dat werkt goed!

Zelf gebruik ik deze MP3 speler dagelijks op de fiets, school, werk etc (met sennies :P) en als je hem met de voorkant vanaf je af richt (zeg maar) dan kun je door op de touchbesturing aan de linkerkant te drukken (normaal rechts) best goed doorspoelen en ik vind dat ook goed werken. Volume harder en zachter is iets moeilijk en daar is ook iets meer behendigheid voor nodig, maar het werkt wel. Overigens is dat alleen omdat je niet kunt zien (alleen horen dus) of je 'em harder of zachter zet.

Persoonlijk ben ik een erge fan van de Zen series qua uiterlijk en ik vind ook dat dit bij deze zeer goed uitgewerkt is ;) - PS. Pak wel goede headphones erbij ey :D
kun je deze speakerset ook via een optische kabel aansluiten op bijvoorbeeld je playstation 3?
Trust is sowiso niet te vertrouwen.