HTC One X 32GB Grijs Review

Sniperzkillz 2 december 2012, laatste update op 3 december 2012, 1.789 views

HTC One X 32GB Grijs

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Snelheid
  • Design
  • Sense 4
  • Beats Audio (toch wel)

Minpunten

• Accu niet te vervangen
  • Geheugen niet uit te breiden (ook al is dat waarschijnlijk overbodig)
  • Nog geen Android 4.1 JB (zal aangepast worden wanneer de update binnen is)

Inleiding:

Ik heb nu 3 weken mijn HTC One X. Ik ben er erg enthousiast over en heb daarom besloten om een review erover te schrijven. Het is mijn eerste review dus (opbouwende) kritiek wordt gewaardeerd. Als ik dingen vergeten ben, zeg het maar in de reacties, dan zal ik het proberen aan te passen.

Ik heb de review op gedeeld in verschillende delen, die zijn als volgt:
  • Specificaties
  • Accu
  • Benchmarks
  • Vergelijking met de HTC Desire
Specificaties:

Dit zijn de algemene specificaties van de telefoon:

Schermresolutie 1280x720 (HD Ready 720p)
Schermdiagonaal 4,7"
Schermtype S-LCD2
Cameraresolutie 8MP
Cameraresolutie (voor) 1,3MP
Gsm-flitsertype Enkele led
Resolutie video-opname 1920x1080 (Full HD 1080p)
E-mail, mms, sms
aac, amr-nb, amr-wb, midi, mp3, ogg, wav
3gp, Mpeg 4, wmv
GPS
Bewegingssensor, DLNA, Kompas
edge, gprs, hsdpa, hspa, umts
850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz
Wi-Fi 802.11a, 802.11n, 802.11b
Bluetooth 4.0
Near Field Communication (NFC)
3.5mm headset,
Lengte 134mm
Breedte 69mm
Hoogte / Diepte 8mm

Unboxing

Helaas heb ik zelf geen foto's gemaakt bij het unboxen, de volgende foto's komen van het internet. De telefoon wordt geleverd, in een naar mijn mening redelijk klein doosje. Het is wel een stevig doosje, dus geen dun karton. Op de voorkant staat de telefoon, op de achterkant is een lijstje met specificaties.

Als je het doosje openmaakt, is het eerste wat je ziet, de telefoon. Op het scherm zit een sticker waarop staat ''I'm the One you've been waiting for''. Als je de telefoon eruithaalt, zie je de standaardboekjes liggen van niet meer dan 2 uur gebruiken en al die onzin. Voor de rest zit er nog een kabel bij om de telefoon op te laden of om hem aan te sluiten op je computer. Er zit nog een paar standaard HTC oortjes met microfoon, ik heb ze niet gebruikt, maar ik denk dat het niet echt topkwaliteit oortjes zijn qua geluid. Als allerlaatst zit er nog een stopcontact naar USB plug?? in.

Ik vind zelf dat het doosje van buitenaf er niet echt premium uitziet. Dit doet wel een beetje af tegen het toestel, wat zeker wel premium is.

Foto's van het doosje en het toestel:

Look & Feel

Als je het toestel voor het eerst ziet en van een kleiner toestel af komt, in mijn geval van een 3.7'' dan ziet het toestel er wel groot uit. Als je hem dan oppakt voel hij verrassend licht aan. Hij voelt ook nog eens erg dun aan, dat komt denk ik door het ontwerp van de randen. Het toestel zelf is niet eens zo dun, maar hij voelt dus wel erg dun aan. Ik denk dat dit komt door de schuin afgewerkte randen, omdat je hand er omheen valt en je nooit eigenlijk de telefoon plat in de hand hebt liggen, voel je het dikkere deel eigenlijk niet. Ook is de telefoon nog erg stevig. Als je hem op twee hoeken vastpakt en hem probeert te buigen, gaat dat je niet lukken. Het enige nadeel aan het design is dat de achterkant er niet af kan, waardoor je niet de batterij kan vervangen en geen MicroSD kaartje erin kan stoppen.

Als je de telefoon voor het eerst opstart moet je eerst allemaal dingen invullen, zoals je google-account en je wifi wachtwoord, als je hem wil aansluiten op wifi tenminste. Dit gaat allemaal erg snel en als je dit gehad hebt, is je telefoon eigenlijk klaar voor gebruik.

Als je de telefoon ingesteld hebt, en voor het eerst gebruikt, valt als eerste het scherm op. Je kan echt uit elke hoek naar je scherm kijken, zonder dat de kleuren slecht worden. Ook lijkt het als je de helderheid op zijn hoogst zet, alsof het scherm op de behuizing ligt ipv erin. Dit geeft een beetje een futuristisch gevoel.

Als je dan begint met het installeren van apps en het overzetten van gegevens vanaf je oude telefoon (wat trouwens erg makkelijk gaat) merk je pas hoe snel de Tegra 3 eigenlijk is. Je merkt eigenlijk niks van lag bijvoorbeeld bij het bladeren door je apps of bij applicaties. Apps installeren gaat retesnel, soms zijn apps binnen 3 seconden gedownload en ge´nstalleerd. Games lopen ook erg soepel in 2D en 3D. Ook in 3D heb je eigenlijk geen last van lag. Het multitasken gaat ook erg makkelijk en snel. Het enige nadeel wat ik tot nu toe ontdekt heb, is dat als je veel apps open hebt staan en je dan terugkeert naar je homescreen, het RAM volzit en dan moet je even wachten voordat er weer iets op je homescreen staat.

Ik vind het design van deze telefoon erg mooi, het scherm is fantastisch. De gebruikservaring is erg goed. Ik heb tot nu toe geen vastlopers gehad. Enige echte nadelen zijn dat de batterij niet vervangbaar is en dat er geen MicroSD kaartje ingestopt kan worden. Dit laatste is eigenlijk wel een beetje overbodig want 32GB opslag + 25GB Dropbox is wel erg veel. Ondanks deze nadelen vind ik dat de telefoon op deze onderdelen 5 sterren verdient.

Sense 4

Op deze telefoon draait Sense 4(+). Sense is de skin die HTC meelevert op al haar android toestellen. Bij Sense 4 zijn ze helemaal opnieuw begonnen. Ze hebben alle overbodige dingen eruitgehaald en alleen de nuttige dingen overgehouden. Er zijn ook veel nieuwe dingen toegevoegd. Ik weet niet precies wat er allemaal in de vorige Sense versie zat, Want daar heb ik nooit meegewerkt. De dingen die ik fijn vind tov Sense 2 zijn het nieuwe lockscreen. Dit lockscreen is veel mooier en ook nog eens veel handiger, je hebt een ringetje onderin je beeld. Boven het ringetje staan de 4 apps die ook in je systemtray staan. Als je het ringetje naar een app sleept start die vanaf het homescreen gelijk op, ideaal dus om snel foto's te maken. Zo zit Sense 4 vol met zulk soort handige dingetjes. Ik vind Sense 4 een echte aanvulling op vanilla android 4.0.

Camera & Beats Audio

De twee punten waar HTC veel reclame mee maakt voor dit toestel, zijn toch wel echt de camera en de ingebouwde Beats Audio.

Ik heb niet erg veel verstand van camera's maar ik ga proberen mijn ervaringen zo goed als mogelijk met jullie te delen.

De camera vind ik persoonlijk erg goed tov mijn digitale fototoestel. Ik vind mijn HTC One X eigenlijk beter. Hij maakt erg scherpe foto's, als je hem inzoomt gaat die scherpte wel omlaag. De kleuren zijn erg mooi, ze zijn eigenlijk precies zo als ze in het echt zijn. Als het donkerder wordt, worden de foto's ook wel echt veel minder qua kwaliteit.

Een echt groot pluspunt van de camera is wel het uitgebreide instellingen menu. Je kan bijna alles veranderen bijvoorbeeld: ISO waarde, witbalans, beeldverhoudingen, resolutie enz. Ook zitten er nog foto-neem-manieren zoals de Bestshot modus, dat activeer door lang de foto-neem-knop ingedrukt te houden. De telefoon maakt dan heel erg snel veel foto's achter elkaar. Als je dan de knop loslaat zie je alle foto's naast elkaar en kan je zelf of de telefoon de beste foto laten uitkiezen.

Wat foto's, allemaal geschoten met de HTC One X, sorry ik ben geen top fotograaf (als er iemand nog vragen heeft naar specifieke foto's, stel ze gerust):

Beats Audio

De meningen hierover zijn erg verschillend. Sommige mensen vinden het fantastisch, anderen vinden het maar niks. Ik luister zelf veel verschillende soorten muziek varierend van dubstep tot hardstyle tot blues. Beats Audio is eigenlijk gewoon een equalizer die de bass wat versterkt en het volume iets hoger zet. Het heeft opzich wel effect, maar het is niet fijn bij elke muziekstijl. Ik zet het vaak uit als ik naar wat rustigere muziek luister, dan is die harde bass niet echt fijn en verpest het de muziek eigenlijk een beetje. Bij dubstep is het juist wel fijn die extra bass, omdat het daarbij, naar mijn mening om de lekkere bass draait. Mijn conclusie is dat Beats Audio wel degelijk wat toevoegt, maar dat hangt wel van de muziekstijl Af. Het is mooi dat je het erbij krijgt, maar als je het niet fijn vindt kan je het ook gewoon weer uitzetten.

Belkwaliteit

Ook al kan je heel veel met dit apparaat, het is en blijft een telefoon. De telefoon is geloof ik ontwikkeld om mee te bellen :p, dus zal ik dat ook reviewen.

Bij het bellen draait het erom dat je stem goed en helder overkomt, en dat je weinig achtergrondruis hebt. Bij de HTC One X is dit beiden zo. De microfoon vangt heel erg goed je stem op, je stem komt ook heel erg goed over volgens mijn vrienden. Eentje zei zelfs, heb je een nieuwe telefoon want je stem klinkt zo anders.

De achtergrondruis wordt er goed uitgefilterd, ik weet niet of Dit hardware of softwarematig gebeurt. Het belangrijkste is dat het gebeurt.

Over het algemeen is de belkwaliteit gewoon top, heldere stem.en weinig achtergrondruis.

Accu

Een belangrijk punt van een mobiele telefoon is de accu. De laatste tijd is er veel kritiek op smartphones, dat ze snel leeg gaan. Sommige smarthpones halen het einde van de dag niet eens. De HTC One X houdt het zeker wel een dag vol, maar langer dan dit niet.

Onderstaand screenshot is om 18:00 s'avonds genomen. Hier is de batterij op 46% na 9u en 13min gebruik. Een snelle rekensom leert ons dan dat de batterij ongeveer 19-20 uur bij normaal gebruik meegaat. Dit houdt in: regelmatig Whatsapp checken, SMS'en, Twitter een paar keer refreshen, Facebook een paar keer refreshen, een spelletje spelen en wat internetten via 3G. Ik laat mijn mail niet pushen, die refresh ik handmatig.

Ik vind de accuduur dus prima. Ik zet hem toch elke dag aan de oplader. Ik weet alleen niet hoe het met de accuduur over 2 jaar zit. Bij mijn oude telefoon, kon ik de batterij vervangen, als die slechter werd. Bij de HTC One X is dat dus niet het geval, want je kan niet zonder het toestel open te ''breken'' bij de accu.

Benchmarks

Ik heb ook een paar benchmarks gedraaid om erachter te komen, hoe snel deze telefoon nou is in vergelijking met de telefoons van de concurrentie. Ik heb de volgende benchmarks gedraaid: Quadrant Standard, AnTuTu en NenaMark2.4

Ook hier geldt weer, als er iemand een specifieke benchmark wilt zien, vraag erom en ik zal hem voor je draaien, en de resultaten natuurlijk toevoegen.

Ik heb wat screenshots gemaakt van de scores, dit zijn gewoon een random screenshots van de resultaten, dit zijn niet de hoogste of laagste scores die ik behaald heb.

Quadrant Standard:

http://imageshack.us/a/img607/3355/screenshot2012120211522.png J
Je ziet hier duidelijk dat de HTC One X heel erg snel is. Hij is net iets minder snel dan zijn directe concurrent, de Samsung Galaxy SIII. Je ziet hier ook dat de LG Eclipse duidelijk sneller is, maar die telefoon is ook een half jaar nieuwer dan de HTC One X.

AnTuTu:

Je ziet hier dat de HTC One X iets minder presteert dan de nieuwere telefoons zoals zijn grote broer de HTC One X+ en de Samsung Galaxy Note II. In vergelijking met telefoons van begin dit jaar presteert hij wel weer erg goed.

NenaMark2.4:

Dit is vooral een grafische benchmark, bij deze benchmark worden vooral de CPU en de GPU getesst en niet zozeer het geheugen en de snelheid daarvan.

Wat opvallend is aan de resultaten van deze benchmark is dat de Samsung Galaxy SII, bijna even hoog scoort als de HTC One X, dat komt doordat de GPU van de HTC One X 921600 pixels moet laden, en de GPU van de Samsung Galaxy SII maar 384000 pixels hoeft te laden. Dit is bijna een factor 2,5 verschil in pixels. Als je dan nog eens kijkt zie je dat de GPU toch nog best wel sterk is. Moet je je voorstellen, een Tegra 3 bij een 800*480 scherm. Dan krijg je pas beast scores bij Nenamark2.4.

Vergelijking met de HTC Desire

Mijn vorige telefoon was de HTC Desire. Ik heb die telefoon een tijd lang met veel plezier gebruikt. De laatste paar maanden had ik toch wel last van steeds meer wordende random crashes van apps. Ook problemen waar ik last van had waren de kleine opslagruimte voor apps, in totaal maar 150MB om apps op te installeren. Dus ik was soms meer bezig met het verwijderen van apps, dan met het installeren van apps. Ook een probleem was de steeds minder wordende accuduur. Ik kon de accu ook wel vervangen, maar ik wist dat ik een nieuwe telefoon ging halen, dus waarom zou ik dan nog eens 15-20 euro aan deze oude telefoon uitgeven.

Gelukkig zijn al deze problemen nu van de wereld. De HTC One X heeft alle ruimte die aanwezig is, ook beschikbaar voor apps. In 3 weken tijd heb ik nog geen een crash gehad, dus de crashes zijn ook van de wereld. De accuduur is zoals hierboven beschreven, ook een stuk beter.

Qua uiterlijk vind ik de HTC Desire nog steeds een mooie telefoon. Ik vond het 3.7'' scherm tot het einde dat ik hem gebruikt heb, erg scherp en groot. Nu ik 3 weken een 4.7'' HD scherm gebruikt heb, zou ik niet meer terugwillen naar 3.7''. Gek dat je daar zo snel aan went. Ook dacht ik toen ik de telefoon voor het eerst zag, ''Zo, Wat een joekel is dat, past die wel in mijn broekzak?'' Hij is best groot, maar daar wen je wel aan. Hij past uiteindelijk ook prima in mijn broekzak. Ik merk er eigenlijk helemaal niks van, zo'n grote telefoon in mijn broekzak. Soms denk ik zelfs ''Waar is mijn telefoon nou?'' en dan voel ik in mijn broekzak, en dan pas weet ik dat ik hem nog heb.

Ik vind dat de HTC One X, in alle opzichten, een verbetering is ten opzichte van de HTC Desire.

Links de HTC One X en rechts de HTC Desire.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Grijs?

Reviews door de redactie

Leuk leuk :)

De accu is wel te vervangen hoor, of door jezelf of door HTC / repaircenter...
Dus als jij na een jaar een nieuwe accu wilt, dan is dat gewoon een optie.

Een extra batterij meenemen tijdens het stappen, wordt hem inderdaad niet :)
Mooie shots van Wageningen e.o. ;)